Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Råd/tips til kjøp av første elbil.

Startet av vgnils, lørdag 11. mars 2017, klokken 12:05

« forrige - neste »

vgnils

Sameiet der jeg bor skal installere et antall 10A-kurser med individuelle strømmålere i et skap i fellesgarasjen. Fra dette skapet kan den enkelte seksjonseier trekke kabel til sin private plass i garasjen.

Jeg har ikke anskaffet elbil ennå, men går ut fra at det blir en bil med type 2 kontakt. Er ganske grønn på lading. Hva må jeg passe på ved anskaffelse av ladestasjon? Hvilke ladestasjoner/løsninger kan anbefales? Jeg ønsker en løsning der jeg i tillegg til type 2 uttak/kabel har et schuko-stikk for støvsuger/lading av el-sykkel m.m. (har ikke strøm på garasjeplassen i dag).

elektrolux

Eneste ladestasjonen som tilbyr både mode 3 ( med type 1 eller type 2 pistol ) og Schuko er Svenske Halo.

Til et slikt anlegg vil den være perfekt.

Med det sagt er dette en gammeldags og lite effektiv løsning for lading i fellesgarasje. Alle vil få langsom lading, og opplegg av egne kurser fra eget fordelingskap koster gjerne mye.

Ville bedt styret tatt en ny runde på dette, og vurdert en mye mer moderne tilnærming, nemlig et Zapcharger Pro anlegg. Et slikt system utnytter husets kapasitet mye mer effektivt, samtidig som den enkelte får inntil 22 kW ladekapasitet.

Mer om Zapcharger her:   http://www.zapcharger.com/pro-en

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

KjellG

"...samtidig som den enkelte får inntil 22 kW ladekapasitet."

Dette forutsetter at det ikke er for mange andre som lader samtidig. Fordelen med lastdeling er at tilgjengelig effekt fordeles fullt ut på dem som lader i øyeblikket.

vgnils

Har faktisk kikket litt på Halo allerede. Må/kan den justeres til 10A slik at sikringen i fordelingsskapet ikke går?

Blir det noen forskjell i praksis på en Halo og å kombinere disse to?
https://goo.gl/zNAIIF og https://goo.gl/0qbBf4

Det hadde vært fint med en mer moderne løsning, men det har vært en lang prosess i sameiet og det er dette man har fått til... Faste plasser i garasjen, ingen ekstra plasser for elbil-lading, begrenset interesse for elbil (mange eldre beboere) m.m.

elektrolux

Dette blir et godt alternativ.

Et annet alternativ er å montere ladestasjonen fast, og bruke en slik i forbindelse med støvsuging:

http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/type-2-kort-nese-til-16a-schuko-adaptorkabel?tm=ladekabler/mode-3-til-type-1-ladekabler

Halo kan begrense strømmen til 10A ( usikker på om den kan det på schuko stikket ) mens med denne løsningen må du huske på å stille ladestasjonen på 10A og manuelt passe på at forbruket på Schuko ikke overstiger 10A
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på torsdag 05. januar 2017, klokken 11:21
Dette blir et godt alternativ.

Et annet alternativ er å montere ladestasjonen fast, og bruke en slik i forbindelse med støvsuging:

http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/type-2-kort-nese-til-16a-schuko-adaptorkabel?tm=ladekabler/mode-3-til-type-1-ladekabler

Halo kan begrense strømmen til 10A ( usikker på om den kan det på schuko stikket ) mens med denne løsningen må du huske på å stille ladestasjonen på 10A og manuelt passe på at forbruket på Schuko ikke overstiger 10A

En smart løsning hadde vært en 32A ladestasjon med type 2 uttak samt et schuko-uttak sikret med 10A og med lokk foran, som senker pilotsignalet på type 2 delen med 10A når lokket foran schukoen åpnes....
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

nofuelno

Sitat fra: vgnils på onsdag 04. januar 2017, klokken 21:45
Sameiet der jeg bor skal installere et antall 10A-kurser med individuelle strømmålere i et skap i fellesgarasjen. Fra dette skapet kan den enkelte seksjonseier trekke kabel til sin private plass i garasjen.

Jeg har ikke anskaffet elbil ennå, men går ut fra at det blir en bil med type 2 kontakt. Er ganske grønn på lading. Hva må jeg passe på ved anskaffelse av ladestasjon? Hvilke ladestasjoner/løsninger kan anbefales? Jeg ønsker en løsning der jeg i tillegg til type 2 uttak/kabel har et schuko-stikk for støvsuger/lading av el-sykkel m.m. (har ikke strøm på garasjeplassen i dag).

Her er et godt alternativ vi kan skaffe: http://www.wallbe.de/en/private-charging/wallbe-pro-private/
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA