Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kan man köra Leaf Røros-Kristiansund-Åndalsnes-Lillehammer?

Startet av Crown, mandag 02. januar 2017, klokken 01:17

« forrige - neste »

Crown

Sikkert debattert før, men jeg blir ikke helt klok på det likevel. Scenario:
Leaf 30kWh 6,6kW, har 32A ladestasjon.
Ladetimer er satt til å starte kl 23 om kvelden, og tar den tiden den tar (innstilt til kl 1000)
Typisk er da bilen ferdig å lade til 100% rundt kl 02.
Har programmert timeren til å ha forvarmet bil kl 07:40.
Nå som det har vært kaldt (-8 sist natt) så har da bilen 97% lading når vi kommer ut ca 07:40. Bilen er god og varm.

Hvorfor trekker den 3% fra batteriet ved forvarmingen, burde ikke alt gått på 32A-kursen særlig når batteriet alt var oppladet?

2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

nr1rayner

Det er vel en myte som går at forvarming trekker fra ladekabel hvis tilkoblet..
Det er nok en sannhet med sterke modifikasjoner..
Varming trekker nok fra batteriet, mens det fylles etter.

Skal ikke gi noe fasitsvar her, men på 24kwh trekker den vesentlig mindre til lading av batteri fra 97-99% en plass, og samme er det vel på 30kwh.
Det kan altså rett og slett være at den ikke tillater å lade på full guffe.
Betviler sterkt at bilen din bruker 6,6kw i varme, selv i oppstarten...
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Crown

Sitat fra: nr1rayner på torsdag 10. november 2016, klokken 00:13
Det er vel en myte som går at forvarming trekker fra ladekabel hvis tilkoblet..
Det er nok en sannhet med sterke modifikasjoner..
Varming trekker nok fra batteriet, mens det fylles etter.

Skal ikke gi noe fasitsvar her, men på 24kwh trekker den vesentlig mindre til lading av batteri fra 97-99% en plass, og samme er det vel på 30kwh.
Det kan altså rett og slett være at den ikke tillater å lade på full guffe.
Betviler sterkt at bilen din bruker 6,6kw i varme, selv i oppstarten...

Det høres ut som en plausibel forklaring dette ja. Bare irriterende å, i tilllegg til sterkt forkortet rekkevidde i kulden, miste 3% allerede i starten, selv med den kapasiten jeg har på det elektriske. Kunne jo hatt en Defa på 1000W istedet liksom... Blir spennede å se hvordan Ioniqen i bestilling blir på dette.
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

BE

Jeg er 100% enig med nr1rayner. Det er en myte og missbrukt selgerutsagn at den bare trekker strøm fra veggen når den er tilkoblet. Dessuten ville det blitt alt for avansert og kostbart dersom en skulle hatt et varmeapparat som skulle veksle mellom å hente effekten fra batteriet og fra nettet.

Nå er det faktisk ikke mulig å sette stopp lading på 80% på 30kWh-utgaven av Leaf, men om så var så ville det nok resultert i andre resultater. I et slikt tilfelle ville du kunne ladet med 6.6 kW effekt når varmeapparatet begynner å forsyne seg fra batteriet, og med andre ord faktisk få en økning i SOC mens forvarmingen er aktivert (SOC- State Of Charge)
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Bjoris

Sitat fra: BE på torsdag 10. november 2016, klokken 08:32
Jeg er 100% enig med nr1rayner. Det er en myte og missbrukt selgerutsagn at den bare trekker strøm fra veggen når den er tilkoblet. Dessuten ville det blitt alt for avansert og kostbart dersom en skulle hatt et varmeapparat som skulle veksle mellom å hente effekten fra batteriet og fra nettet.

Nå er det faktisk ikke mulig å sette stopp lading på 80% på 30kWh-utgaven av Leaf, men om så var så ville det nok resultert i andre resultater. I et slikt tilfelle ville du kunne ladet med 6.6 kW effekt når varmeapparatet begynner å forsyne seg fra batteriet, og med andre ord faktisk få en økning i SOC mens forvarmingen er aktivert (SOC- State Of Charge)

Erfarer det samme på min 30, kom ut til 98% ladet bil som fort bikket ned på 97% etter kjøring. Normalt er bilen ikke full-ladet og da ser jeg at SOC øker f.eks fra 70% til 72-73% når den har stått på forvarming i 20 min... Det er nok derfor som det sies at bilen henter strøm til varmeren fra batteri, men at ladingen starter og med min 16 a lader så gir den altså mer enn bilen bruker iallefall når det er ett par minus...

Ifht dette med 80% så er det irriterende så det holder at dette ikke er på nye Leafs, jeg har funnet ut at beste løsning er å ha ett program stående på som lader 1 time hver natt og så plugges bilen i. 1 time ladetid er for oss ganske nøyaktig det bilen bruker pr dag på vår 16 km kjøring så da holdes SOC ca på samme nivået hele tiden...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

nr1rayner

@crown
Defa på 1kw blir du IKKE fornøyd med, garantert...
Hadde fossilen på tørking her i går, stod med Defa vifta på første hakket i 8 timer og alle vinduer såvidt på gløtt. Ventet temmelig stuevarm bil, men det var såvidt lunkent. Utetemp ca -3/-5 C.
Tror jeg har Termini 1400w, så den ligger vel på ca 6-700w på laveste setting.

@BE og bjoris
80% er nok fjernet på 30kwh fordi den tåler fullading bedre, eller at erfaring med 24kwh tilsier at det likevel ikke er skadelig å lade til 100%..
Jeg ville ikke rotet med ladetimer, plug & play  ;)
I f.eks. england, med forskjellige priser på strømmen etter når på døgnet man bruker den kan jeg forstå, men i Norge er det vel flat sats for alle..
Varme i batteriet pga lading kan vel være greit å ha med seg, men på 10/16A tviler jeg det er snakk om så veldig målbart, kanskje på 6,6kw, så det da vil ha hensikt å time ferdig ladet med avgang..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

Sitat fra: Crown på onsdag 09. november 2016, klokken 23:22
Har programmert timeren til å ha forvarmet bil kl 07:40.
Nå som det har vært kaldt (-8 sist natt) så har da bilen 97% lading når vi kommer ut ca 07:40.
Forsøk å sette timertidspunkt 10 minutter fram til 07:50?

Her min erfaring fra 1. gen Leaf:
Jeg drar 6:25 om morgenen. Med timer på 6:20 så har jeg 229 GIDs (av 234). Setter jeg timer på 6:30 så har jeg 232 GIDs men bilen er god og varm likevel.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Yeyeye

Jeg testet bilens varmapparat når bilen stod på sluten av ladingen og gikk ned fra 6,6kW til ca 4kW( lest av med leafspy), da økte faktisk ikke strømtrekket fra ladderen, men fortsatte å trekke 4kW fra ladestasjonen selv om varmapparatet tok over det halve til å begynne med. Lading til batteriet økte etterhvert som varmepumpa trakk mindre, men den økte aldri strømtrekket fra ladestasjonen. Når jeg slo av varmapparatet igjen gikk all effekten inn på batteriet igjen, litt teit løsning spør du meg.
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

Rio

1) Batterisiden av laderen, varmeapparatet, cellebalanseringssystemet og batteriet er selvsagt koblet sammen, så varmeapparatet trekker effekt fra der den kan. Laderen skal da fylle på energien i batteriet, men det må den være svært forsiktig med når man ligger over 95%. Da er man konservativ, for det skal ikke mye til (f. eks. at termostaten på varmeapparatet kutter), før man risikerer å ødelegge batteriene med for høy spenning.

Videre, batterier er kjemiske "dingser", og den lille datamaskinen som gjetter på SoC har dårlige muligheter til å vite noe eksakt. Den har nok en feilmargin på flere prosent.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

T1

Sitat fra: nr1rayner på torsdag 10. november 2016, klokken 00:13
Det er vel en myte som går at forvarming trekker fra ladekabel hvis tilkoblet..
Det er nok en sannhet med sterke modifikasjoner..
Varming trekker nok fra batteriet, mens det fylles etter.

Myten har nok oppstått fordi det står følgende i manualen (Nissan Connect EV - Instruksjonsbok), på side 2-11:
"Klima-timeren styrer klimaanlegget ved hjelp av strøm fra laderen. Det trekkes ikke strøm fra Li-ionebatteriet".

Videre så står det på side 2-13:
"Klimaanleggets ytelse er begrenset av strømforsyningen til ladekabelen når denne er tilkoblet. Det kan derfor skje at temperaturen ikke når angitte temperatur som følge av begrensninger i klimaanleggets ytelse, hvis temperaturen er svært høy eller lav, eller hvis ladepluggen er koblet til ladekabelen"

Men det at man faktisk observerer noe annet er jo interessant...

akseln

Tilsvarende i den amerikanske manualen:

"When the charge connector is connected, the climate control operates using electric power.
When the charge connector is disconnected from the vehicle, the climate control operates using vehicle battery electric power."


AppleKnocker

Det som også er rart er at ulike eiere observerer ulike ting. Kan det være forskjell på bilene?

Opplegget mitt er:
1) Lad bilen opp til 100% slik at den er ferdig ladet til kl 0500-0600 om morgenen. Ønsket temp er satt på 30 grader :P
2) Start forvarming kl 0600
3) Avreise ca 0800 og SOC er alltid på 100% selv om det er 15 minus

Jeg lader som regel på 16A. Hvis jeg lader på 10A, merker jeg at bilen ikke er like badstuvarm ved avreise, men fortsatt SOC på 100%.
Hvis jeg stopper lading på 80% og følger samme prosedyre, starter jeg ofte med SOC på 77-78%.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA