Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Takstativ på Model 3?

Startet av larsk, fredag 12. august 2016, klokken 12:55

« forrige - neste »

elektrolux

Det som trenges er et ladesystem som lett kan monteres opp og som kan utnytte ledig kapasitet uten å overbelaste hovedsikringen. Et system som lett kan bygges ut etter behov, og som snakker sammen og fordeler strømmen rettferdig mellom brukerne. Et system som gir raskest mulig opplading slik at kapasiteten raskt frigis til neste bruker.

Eller som vi sier i Stavanger, Et Zapcharger Pro system.  ;D

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Espen Hugaas Andersen

Lastbalansering hjelper stort sett uansett. Har man i snitt 10A per ladepunkt, så vil man nok som oftest ha 16A tilgjengelig.

Stort sett vil det heller ikke være ett problem med nærmere 5A i snitt per ladepunkt, men da må det være ett større anlegg, altså om man f.eks har et borettslag med 100 parkeringsplasser, så kan man installere 5A i snitt på alle 100 plassene. Man kan ikke sette opp 5 ladepunkter for de tyngste brukerne og så forvente at de vil klare seg med snitt på 5A.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Ingeniøren

@ Sven-E

Det blir kostbar utbygging... Ja, kanskje på tide at bransjen innser at vi beveger oss inn i nye tider. Nå har de bare skummet fløten uten å ha gjort annet enn å fikse på ting som bryter sammen. I stedet for å begynne å bygge ut for en ny tidsalder skal de har intelligente målere for å kunne loppe oss for enda mer penger og få oss til å bruke mindre strøm... Innser de ikke at ved å bygge ut får de også solgt mer strøm, eller skal du og jeg betale utbyggingen slik at de om noen år kan selge mye mer strøm og bli store og fete ?

På tide at noen tar de i ørene å riser de litt !
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

KjellG

@Sven-E

Lading med egen kurs fra eget skap kontra felles anlegg i kjeller og kapasitet. Det blir vel først et problem med garasjeanlegget dersom matekabelen mot garasjen er for snau - den samme felleskabelen som alternativt ville matet alle de individuelle skapene med egen kurs?

Skal dette gå opp vil en trenge en generell opprustning av mange nett, lastbalansering og "overforbrukstariff" for dem som trenger "hurtigladning" en enkelt gang. Nettselskapene gjør ingenting før kundene betaler.

tho

Alle borettslag har forskjellige utfordringer. En enkelt løsning passer ikke alle. Jeg er leder i et rimelig stort borettslag i Kristiansand. Hos oss er ikke strømtilførsel noe problem, men plass er. Vi har parkering nede i parkeringskjeller med faste plasser hvor plassene er private og eid av andelseierne. Vi løste det slik at fellesskapet tar kostnaden for en underfordeling (Vi fikk miljøtilskudd til dette) mens vær enkelt eier som ønsker lading må betale for å trekke kabel og sette opp boks med egen måler og kontakt. Definitivt ikke enkleste eller billigste løsning men det fungerer foreløpig. Jeg ser at det blir trøbbel når vi blir mange flere elbiler. Drømmeløsningen er egne ladeplasser hvor vær enkelt betaler for tid og kwh med lastfordeling osv. Men når vi har så lite plass er det vanskelig.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

goggo

#20
Denne problematikken kan løses enkelt, fornuftig og billig på følgende måte:

  • Alle parkeringplasser får en egen 10A Schuko med krok til å henge kladden i. Bruk av disse belastes med en fast sum pr mnd. De som ikke har elbil slipper å betale dette.  For hver 3-fase 32A i sikringsskapet dekker man da 9 elbiler.  Dette er en billig og god løsning, og FULLT LOVLIG!
  • De få gangene man trenger mer lading enn 10A over natt må man da lade 5-10 minutter på en hurtiglader før man parkerer for kvelden, eller borettslaget kan invitere Fortum/GK eller andre til å sette opp en eller to 22 KWh Type2 ladepunkter på fellesparkeringen. Jeg tror ikke disse Type2 kontaktene kommer til å bli mye brukt :)

Det burde kanskje stått i profilen min, men jeg sitter i styret i Agder elbilforening og vi hadde nettopp et møte angående lading der bl.a. representant fra Agder Energi var tilstede. Det ble der sagt at Agder Energi ikke har noenting imot elbil lading på Schuko  (10A) forutsatt at det er godt/lovlig opplegg, og man behøver heller ikke søke energiselskapet om å sette opp slike punkter. Den uttalelsen gjaldt riktignok ladepunkter i egne garasjer, men det samme skulle vel gjelde for fellesanlegg.
 
mvh
HUgo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

Griffel

#21
Sitat fra: goggo på mandag 20. juni 2016, klokken 11:15
Denne problematikken kan løses enkelt, fornuftig og billig på følgende måte:

  • Alle parkeringplasser får en egen 10A Schuko med krok til å henge kladden i. Bruk av disse belastes med en fast sum pr mnd. De som ikke har elbil slipper å betale dette.  For hver 3-fase 32A i sikringsskapet dekker man da 9 elbiler.  Dette er en billig og god løsning, og FULLT LOVLIG!
Hver av disse stikkontaktene må i tillegg et eller annet sted ha en jordfeilbryter type B og en 10A sikring. Antallet på en 32A hovedsikring forutsetter 400V anlegg.
Lovlig men altså ikke det som anbefales av DSB og NEK.

For et større antall parkeringsplasser/fellesgarasjer vil dette fort være et problem med tanke på hvordan samtidighet skal beregnes.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

stefse

#22
Det hjelper ikke akkurat på dette problemet at nye næringsbygg idag oppføres uten ladeplasser for elbiler. Å få ladet på dagtid ville hjulpet både på dette problemet og på døgnvariasjoner i samkjøringen.
EDIT: Samt på effektproblematikk ute i boligområdene.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

goggo

    Sitat fra: Griffel på mandag 20. juni 2016, klokken 12:23
    Sitat fra: goggo på mandag 20. juni 2016, klokken 11:15
    Denne problematikken kan løses enkelt, fornuftig og billig på følgende måte:

    • Alle parkeringplasser får en egen 10A Schuko med krok til å henge kladden i. Bruk av disse belastes med en fast sum pr mnd. De som ikke har elbil slipper å betale dette.  For hver 3-fase 32A i sikringsskapet dekker man da 9 elbiler.  Dette er en billig og god løsning, og FULLT LOVLIG!
    Hver av disse stikkontaktene må i tillegg et eller annet sted ha en jordfeilbryter type B og en 10A sikring. Antallet på en 32A hovedsikring forutsetter 400V anlegg.
    Lovlig men altså ikke det som anbefales av DSB og NEK.

    For et større antall parkeringsplasser/fellesgarasjer vil dette fort være et problem med tanke på hvordan samtidighet skal beregnes.[/list]

    Ved nye garasjeanlegg og større rehabiliteringer så bør man sikkert ha noe mere avansert, men for alle de som har et kapasitetsproblem i strømforsyningen og der det ikke er villighet til å ta en stor felleskostnad så er det riktig å vurdere disse noe enklere løsningene også.

    Jeg så et lite fellesanlegg for et sameie i Oslo for et par uker siden, der hadde de gått for en 10A Schuko løsning med seriemålere for å kunne lese av og fakturere for forbruket på hvert uttak.  Jeg tror det var ca 15 garasjeplasser totalt, og slik jeg forsto det så var både styret og bileierne veldig fornøyde.  Jeg så både Tesla og Buddy og andre merker i den fellesgarasjen, og det var visstnok årsaken til at forbruksmåling og individuell betaling var viktig for at de skulle greie å ta en beslutning som alle kunne støtte opp om.

    Alt var installert av en elektriker,  så jeg antar/håper at riktig jordfeilbryter var inkludert. 10A sikringen og seriemåleren var i alle fall montert i en liten boks lignende dette, ved siden av hver Schuko.    http://www.clasohlson.com/no/AEG-elskap/Pr363509000

    Det jeg vil ha fram er at når mange nå bruker elektrikerfirmaet også som konsulent for ladeløsningene sine, så kan man vel være ganske sikker på at man ofte får tilbud om løsninger som er dyrere enn nødvendig.

    Jeg synes personlig at de hadde kommet fram til en fornuftig løsning i dette sameiet, i et garasjeanlegg fra 70-80 tallet.

    mvh
    Hugo
    Har elbil og elsykkel.
    Bor nær Kristiansand

    Diesel

    Slenger meg på tråden..

    Bor i et sameie der vi nettopp har fått satt opp et carportanlegg til 15 biler. Med elbil i bestilling kunne lademuligheter i carporten vært greit å ha. Så er spørsmålet hvordan vi kan få dette til og til en rimelig penge. Litt av utfordringen her er at vi bare er 3 stk med elbil ( enn så lenge), så det er en fordel om det blir billigst mulig for de andre eierne, men at de har mulighet å få lademuligheter ved en senere anledning.

    400v er tilgjengelig fra trafokiosk like i nærheten. Noen forslag til hva som hadde blitt en god løsning?
    BMW i3

    Griffel

    Sitat fra: Diesel på mandag 20. juni 2016, klokken 18:55
    Slenger meg på tråden..

    Bor i et sameie der vi nettopp har fått satt opp et carportanlegg til 15 biler. Med elbil i bestilling kunne lademuligheter i carporten vært greit å ha. Så er spørsmålet hvordan vi kan få dette til og til en rimelig penge. Litt av utfordringen her er at vi bare er 3 stk med elbil ( enn så lenge), så det er en fordel om det blir billigst mulig for de andre eierne, men at de har mulighet å få lademuligheter ved en senere anledning.

    400v er tilgjengelig fra trafokiosk like i nærheten. Noen forslag til hva som hadde blitt en god løsning?


    Sitat fra: Griffel på søndag 05. juni 2016, klokken 15:24
    Se f.eks. denne tråden:
    http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,28325.msg480713.html#msg480713
    Slik har et lag løst oppgaven:
    http://gimleterrasse.no/460/
    Slik har et annet lag:
    http://elbil.olen.net/hammerfestgata-lading.php
    Hyundai Ionic.
    Tidliger mange år i PSA klasiker.

    goggo

    Sitat fra: Diesel på mandag 20. juni 2016, klokken 18:55
    400v er tilgjengelig fra trafokiosk like i nærheten. Noen forslag til hva som hadde blitt en god løsning?

    Lag en kravspesifikasjon, innhent anbud fra 3 forskjellige leverandører, og legg ut tilbudene her på forumet :)

    mvh
    Hugo
    Har elbil og elsykkel.
    Bor nær Kristiansand

    TheMjohann

    Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 19. juni 2016, klokken 11:25
    Du kan i hvert fall avslutte leien av parkeringsplassen, og få tilbake det du eventuelt har betalt for tiden etter at de kuttet strømmen. Du får vurdere om dette er noe du ønsker.

    Det er gjort. Styret har ignorert krav om refusjon og alle relevante spørsmål om saken.
    Jeg burde vel ikke gitt meg men måten de takler dette på sier meg at det ikke er noe poeng i å kaste bort tid på dem.

    Robert Sund

    Hvis styret er helt umulig kan det være mindre jobb å få de kastet enn å få de til å ta til fornuft. Det er en strategi som ofte har lykkes (og som er en naturlig del av styreformen i ett borettslag). Du kan ruge på det og sondere terrenget for å finne ut om "nok er nok" og de er modne for å byttes ut.

    Lykke til uansett hva du velger :)

    Espen Hugaas Andersen

    #29
    Det går an å ta saken til forliksrådet. Det koster ca 1000 kr (som regel betaler taperen) og man trenger ikke advokat e.l. http://www.forliksraadet.no/index.php?page_id=30

    Svarer de ikke og/eller ikke møter opp til mekling kan du få en fraværsdom.
    Model X 100D.
    Cybertruck reservasjon.

    © 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA