Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Takstativ på Model 3?

Startet av larsk, fredag 12. august 2016, klokken 12:55

« forrige - neste »

larsk

Så kom det hit også.
"Må" innstallere fast lader i garasjen.
Kravet er en gedigen sammenblanding av diverse argumenter som:
- varmgang/brann
- liten kapasitet totalt sett
- man vil flytte kostnaden over på den som lader (betaler allerede for medgått støm)
- etc etc

Jeg argumentere med at å montere 20 ladere ikke hjelper noen ting på den "lille" hovedsikringen som skal "drive" disse 20 miniladerene.
Varmgang er forbeholdt de som lader på høy effekt.
Det at hver enkelt betaler for en lader = utgift for hver enkelt, men det bidrar ikke til fellesskapet og det løser ingen utfordring ifm infrastrukturen.
Det et IKKE det samme som om alle bruker sparedusj.

Men for å være litt kontruktiv:
Hvordan i alle dager skal sameier, borettslag etc, kunne legge forholdene til rette for at "alle" skal kunne lade i egen garasje????

20-40 stk a 16a blir sinnsykt mye som hovedledninger og sikringer må tåle.
Er det i det hele tatt mulig?? Uten å investere x antall millioner (= uaktuelt)

Hva gjør vi når (en gang om noen år) absolutt alle beboere har ladbar bil???



2015 Mitsubishi i-Miev
Elektrisk motorsag
Elektrisk tannbørste

Griffel

#1
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

KjellG

Ser at et av disse sameiene planlegger en lik %-vis reduksjon når mategrensen er nådd. Burde en heller hatt en løsning der de med størst lader "taper" mest? Da vil alle få nok til ettermiddagsturen, ikke bare den med størst utstyr.

larsk

Sitat fra: KjellG på mandag 06. juni 2016, klokken 09:57
Ser at et av disse sameiene planlegger en lik %-vis reduksjon når mategrensen er nådd. Burde en heller hatt en løsning der de med størst lader "taper" mest? Da vil alle få nok til ettermiddagsturen, ikke bare den med størst utstyr.

Det er alltids noen som er misunnelige på han med størst utstyr.... ;)


2015 Mitsubishi i-Miev
Elektrisk motorsag
Elektrisk tannbørste

larsk

Sitat fra: Griffel på søndag 05. juni 2016, klokken 15:24
Se f.eks. denne tråden:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,28325.msg480713.html#msg480713
Slik har et lag løst oppgaven:
http://gimleterrasse.no/460/
Slik har et annet lag:
http://elbil.olen.net/hammerfestgata-lading.php

Takk for innspill. Jeg får vel legge litt innsats i dette, og sjekke opp ifm infrastruktur osv....
2015 Mitsubishi i-Miev
Elektrisk motorsag
Elektrisk tannbørste

Vollis47

Jeg er nokså sikker på at overbelastningsproblematikken er sterkt overvurdert. Det er ikke slik at alle med bil (senere elbil) reiser hjemmefra kl 0700 og kommer hjem med tomt batteri kl 1700 og begynner å lade. Gjennomsnittsbilisten kjører ca 50 km per dag og selv med 8 A ladestrøm tar det ikke mer enn 4-5 timers lading. Mange biler har ladeautomatikk slik at ladingen først starter på natta og er ferdig til en skal kjøre ut. Og mange lader mesteparten av behovet mens de er på jobb. I tillegg står mange biler parkert mesteparten av dagen og kjøres en del om ettermiddagen og kvelden.

Med et fornuftig opplegg og lastfordeling om nødvendig når antallet elbiler blir høyt, så kommer dette til å gå bra i de aller fleste sameier og borettslag.
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018
Kia Soul 30kWh, juni 2017 (solgt)
Nissan e-NV 200, februar 2016 (solgt)
Peugeot ion, august 2015 (solgt)

larsk

Sitat fra: Vollis47 på mandag 06. juni 2016, klokken 13:22
Jeg er nokså sikker på at overbelastningsproblematikken er sterkt overvurdert. Det er ikke slik at alle med bil (senere elbil) reiser hjemmefra kl 0700 og kommer hjem med tomt batteri kl 1700 og begynner å lade. Gjennomsnittsbilisten kjører ca 50 km per dag og selv med 8 A ladestrøm tar det ikke mer enn 4-5 timers lading. Mange biler har ladeautomatikk slik at ladingen først starter på natta og er ferdig til en skal kjøre ut. Og mange lader mesteparten av behovet mens de er på jobb. I tillegg står mange biler parkert mesteparten av dagen og kjøres en del om ettermiddagen og kvelden.

Med et fornuftig opplegg og lastfordeling om nødvendig når antallet elbiler blir høyt, så kommer dette til å gå bra i de aller fleste sameier og borettslag.


Ja, det er nok høyst sjelden at veldig mange står å trekker ladestrøm samtidig over lang tid.
Å bare la det det "skure å gå" vil føre til at hovedsikringer ryker, og da stopper lading for alle.
Anlegget må på en eller annen måte tåle at mange kobler seg til. Å justere ned ladeeffekt for alle ville jo vært det beste. Da vil det justeres opp for alle igjen så fort førstemann henter bilen, har fullt batteri osv...


Hvor får man tak i slikt? Hvem kan montere? Antar at den "lokale" elektrikeren ser ut som et spørsmålstegn, eller enda værre; ett dollartegn, hvis man stiller spørsmålet... (?)


2015 Mitsubishi i-Miev
Elektrisk motorsag
Elektrisk tannbørste

Griffel

#7
Sitat fra: KjellG på mandag 06. juni 2016, klokken 09:57
Ser at et av disse sameiene planlegger en lik %-vis reduksjon når mategrensen er nådd. Burde en heller hatt en løsning der de med størst lader "taper" mest? Da vil alle få nok til ettermiddagsturen, ikke bare den med størst utstyr.
Nå vet ikke ladestasjonen hvor stor lader bilen har, men de som kjøpt seg en ladestasjon i dette sameiet kunne velge mellom 16A og 32A stasjon. Må strømmen reduseres til det halve har de valgt en løsning som halverer maksimalutgang fra den respektive ladestasjonen (veggboks). Dessverre   kalles ladestasjon/veggboks/ladepunkt ofte for lader.

(Altså: de med 32A ladestasjon får maksimalstrøm redusert med 16A og de med 16A stasjon en reduksjon på maksimalt trekk lik 8A)

Nå er dette et valg som kan konfigureres. Jeg synes det hadde vært vel så naturlig at når lastbalanseringen slår til at det som er tilgjengelig  deles likt. Dersom alle i dette sameiet velger f.32A vil det tilgjenglige deles likt, i den grad den enkelte bil kan utnytte det.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

TheMjohann

Kaster meg på tråden med et spørsmål.

I mitt borettslag leier jeg utendørsparkeringsplass med strømstolpe til motorvarmer / kupevarmer.
Da jeg signerte var det klart for alle innvolvert at jeg skulle lade bilen der.
Nå kuttet de strømmen for snart 3 uker siden uten varsel eller informasjon.
Da jeg klaget på det fikk jeg vite dette av styret: "Vi har hele tiden trodd at lading av elbiler på parkeringsplassene var ok inntil nylig. Det viser seg at parkeringsplassene bare er beregnet for motorvarmere. Beklager dette. Elektriker har sagt at bruk av lading av elbiler på anlegget vårt i verste fall kan føre til at det blir ødelagt. Kan ellers opplyse at vi vurderer å sette opp noen flere plasser for lading av elbiler."

Dette syntes jeg var rart for å si det mildt og ba om å få se uttalelsen fra elektriker.
Dette er svaret: Dette ble sagt av elektriker, ikke noe skriftlig.

Dermed er det jo mulig at det ikke ble gjort noen ting for å teste påstanden.

Kan Styret virkelig bare ta strømmen slik?

Øystein16

#9
Sitat fra: TheMjohann på torsdag 16. juni 2016, klokken 17:00

Kan Styret virkelig bare ta strømmen slik?

Det er styret som er ansvarlege for drift og fellesanlegg i burettslaget. Sjølsagt bør det vera god kommunikasjon i saker som dette. Styret kan nekta bruk av anlegg til lading av elbil dersom anlegget ikkje er godkjent for det.

Trygg lading og parkering heime er ein fundamental føresetnad for vidare suksess for elbilar. Det synes ofte å vera liten fokus på det for dei som styrer. Var eg deg, ville eg tatt kontakt med nettleverandør og høyrt litt om kva som kan gjerast, om dei kan ta ei befaring med styret, ta eventuelt og kontakt med Enova for spørsmål om tilskot/finansiering. Snakk vidare med andre du trur er interesserte og mobiliser litt for saka - inviter på biltur.




NilsG

Slik utkobling uten varsel kan være litt brutalt for den som blir rammet. Elektrikeren har nok et poeng da schuko ikke er helt ideelt å lade på, mye pga vektbelastning fra "ladeklump" som kan føre til fysisk skade. Men dette hørtes ikke fullt så ille ut som andre steder der det er totalnekt uansett. De planlegger jo tross alt å legge bedre til rette for lading? Prøv evt å få til en dialog hvor også elektrikkeren er med for å evt få til en midlertidig løsning frem til nytt opplegg for lading er klart!
Satser på at det ordner seg!
Hurum
Finalized grå S85 6. Januar, ønsket levering juni
I produksjon 19. april.....
Ferdig produsert 22. April!
Levert ut 11. Juni 2014 i Drammen
Venter utlevering TM3 21. Februar 2019
Model 3 reservert på Alnabru 31. mars 2016

KjellG

Dersom det elektriske anlegget "i verste fall blir ødelagt" høres noe overdrevent ut. Sikringene skal beskytte anlegget og koble ut ved overlast. Mao anlegget kan ikke ødelegges såfremt det er i orden.

Selve tilkoblingspunktet, schuko-kontakten med den nærmeste kabelstumpen kan ødelegges, men hva er sannsynligheten? I løpet av et langt liv har jeg bare hatt ett brent komfyrstøpsel, og det fordi KPS ikke kunne å montere dem rett!

Dersom du lader ute på en parkeringsplass, passer på at schuko-kontakten er i orden, avlaster kladden og lader med 8A, så er ikke situasjonen nevneverdig annerledes enn motorvarmer 500W pluss kupévarmer 750W.

Styret synes å overdrive.

(Ser at min post om lader lenger oppe ble litt missforstått. Når jeg skrev lader, mente jeg ev stor lader - i bilen. Jeg mener fortsatt at ved lastdeling og kapasitetsbegrensning bør en ikke gi %-vis redusksjon basert på bestilt ladefart, men at alle er garantert en minimumslading. Ellers vil en kunne sikre seg sin egen ettermiddagskjøring på bekostning av andre ved å installere/kjøpe bil med størst mulig (innebygget) lader.)

TheMjohann

Sitat fra: NilsG på fredag 17. juni 2016, klokken 09:49
Slik utkobling uten varsel kan være litt brutalt for den som blir rammet. Elektrikeren har nok et poeng da schuko ikke er helt ideelt å lade på, mye pga vektbelastning fra "ladeklump" som kan føre til fysisk skade. Men dette hørtes ikke fullt så ille ut som andre steder der det er totalnekt uansett. De planlegger jo tross alt å legge bedre til rette for lading? Prøv evt å få til en dialog hvor også elektrikkeren er med for å evt få til en midlertidig løsning frem til nytt opplegg for lading er klart!
Satser på at det ordner seg!

De planlegger ingenting, det vurderes. Stor forskjell der. Dessuten er problemet at de tilsynelatende uten grunn nekter meg en tjeneste jeg faktisk betaler for.
Dialog med elektriker kan ikke gjøres per dags dato siden de ikke forteller hvem dette er.
Kan og fortelle at ingen her lar klumpen henge løst, stolpene er store og klumpen passer fint oppå denne.

Griffel

#13
Denne ligger ute flere steder tidliger men legger ved her også: " elbil-for-installatoerer.pdf" , utarbeidet gjennom et samarbeid mellom DSB, NEK, Elbilforeningen og NELFO. Dette er i et hvert fall noe skriftlig som kan forelegges styret.

På side 4 finner en:
Sitat
Ladestrømmen er begrenset av bilens elektronikk. Strømmen er vanligvis satt til ett sted mellom 8 og 13 A. Det er gjennom tilsyn med elektriske anlegg, og tester, dokumentert at langvarig høy belastning på Schuko kontakter kan føre til varmgang og brann. Maksimal kontinuerlig belastning for en Schuko kontakt bør ikke overstige 8A. Derfor anbefaler vi kun å montere denne ladeløsningen hvis man har en eldre bil som ikke har mulighet for å benytte andre ladekontakter.
INSTALLASJON
Ved mode 1 installasjon bør det monteres en enkel stikkontakt som kun benyttes til formålet. Det må legges en egen kurs for kontakten beskyttet med 30mA jordfeilbryter.
Det vil være fornuftig å montere en kurv under kontakten slik at den også kan benyttes for mode 2, ladere. Vi kommer tilbake til mode 2 senere i veiledningen.
Forholder en seg til dette burde det være tilfredstillende fra elektrikkers synspunkt.
Denne brosjyren er utarbeidet gjennom et samarbeid mellom DSB, NEK, Elbilforeningen og NELFO. Så mer kvalifisert kan det neppe bli. (elektrikker kan neppe matche dette  :)  )

Altså dersom det fra før er en 10A jordfeil automat på kursen til en enkel stikkontakt for motorvarmer ligger dette innenfor.

Enda bedre er det selvfølgelig å se på dette som en tilfredsstillende overgangsløsning fram til en får på plass en enda bedre løsning (nest siste side):

Sitat
Ekspertgruppen tilråder en hurtig migrering til ladeløsningen «Mode 3 – type 2», jf. NEK IEC 62 196. Dette anbefales for all nyinvestering
eller oppgradering av eksisterende ladepunkt – enten disse tilbys av offentlige
eller private aktører. Ved salg av nye elbiler som er mode 3-kompatible, bør det
etableres tilsvarende løsning for private ladepunkt (for eksempel i elbileiers
hjem).

Gruppen erkjente imidlertid at offentlige ladepunkter bør ha støtte for «Mode 1» og «Mode 2» - av hensyn til eksisterende elbilpark. Ladestrøm for de to sistnevnte systemer, gitt en rimelig overgangsperiode, må begrenses til en maksimal ladestrøm på 10 A. Ovennevnte gjelder også lading av hybridbiler.
Tilrådningen fikk støtte fra hele ekspertgruppen.
Dette er erkjennelse av at en i en overgangs periode bør akseptere en slik løsning.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Espen Hugaas Andersen

Du kan i hvert fall avslutte leien av parkeringsplassen, og få tilbake det du eventuelt har betalt for tiden etter at de kuttet strømmen. Du får vurdere om dette er noe du ønsker.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA