Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hurtigladere Fortum feilet, Ishavsveien ble nødløsningen. Redundans mangler...

Startet av rsa, søndag 16. november 2014, klokken 16:25

« forrige - neste »

kos

Sitat fra: jkirkebo på søndag 23. august 2015, klokken 20:19
Sitat fra: kos på søndag 23. august 2015, klokken 19:55
Dette er et problem som skriver seg tilbake til Renault sine avtaler med 43 KW ladere og som disse bilene kan nytte. Samtidig er det slik at de aldri har vært tenkt til biler med 11 KW lader. Samtidig er min erfaring at med min 43 kw så er den ikke så mye hurtigere enn 22 KW om man har en rest på 30 % på batteriet. Samtidig er tesla med 22 kW ikke en løsning å bruke disse, da det er langt bedre alternativer for Tesla. Men for de andre bilene så hadde det vel blitt bedre å betalt for KW, noe som jeg har hevdet i flere år nå.


Ja,  er jo en bedre løsning for Tesla om man har det travelt, men om jeg skal ha en lengre stopp er 22kW AC en bedre løsning siden det er billigere (både i tid og pr. kWh). I tillegg legger det beslag på færre ressurser (en halv 22kW stolpe mot en hel hurtiglader). Så jeg setter stor pris på at det finnes en slik stolpe på hurtigladelokasjonene og ikke bare hurtigladere. Innimellom er jo også hurtigladeren opptatt, og da er 22kW AC gull verdt fremfor 0kW AC ;)

Samme erfaring har jeg med min tesla, men teslaen er stort sett i en annen klasse og dessuten så er 11 kw på Vestlandet ofte gratis å lade på, og skal man stå noen timer så er det en kjempe løsning. 43 kw på BKK systemet koster 1 krone, men legger beslag på hele laderen og er ikke særlig sosialt med en tesla - om det dukker opp noen andre med lade behov så er CHAdeMO-adapteret  å foretrekke. På langtur i Norge har jeg stor glede av adapteret.
 
43 kw er stort sett bare Renault som har, men tror at 43 kw AC kommer til å bli en ny standard når bilene nærmer seg 30 mil med AC lader. Men så lenge bilene kjører under 20 mil så er forskjellen på 22 og 43 ikke så stor om man lader lurt. Er også en av årsakene til at Renault har ny variant med kun 22 kw som maks lader.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA