Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hurtigladere Fortum feilet, Ishavsveien ble nødløsningen. Redundans mangler...

Startet av rsa, søndag 16. november 2014, klokken 16:25

« forrige - neste »

TM

Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 12. august 2015, klokken 09:00
Hva i all verden skal man med denne klumpete Combo saken? Ser ut som en sykkel med støttehjul.
Tja, det er vel ikke bedre med separat AC og ChaDeMo. Ser ikke noe problem med en stor kontakt så lenge det virker. Renault har jo ikke lenger støtte for hurtiglading og Tesla må ha proprietære ladestasjoner. Det er jo meningsløst at en bilfabrikant skal bygge og drifte stasjoner for drivstoff.

emil

Sitat fra: TM på fredag 14. august 2015, klokken 15:02
Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 12. august 2015, klokken 09:00
Hva i all verden skal man med denne klumpete Combo saken? Ser ut som en sykkel med støttehjul.
Tja, det er vel ikke bedre med separat AC og ChaDeMo.

En fordel med separate kontakter er at bilen kan brukes og lades selv om det skulle komme en eventuell skade på den ene av de.

TM

Sitat fra: emil på fredag 14. august 2015, klokken 15:41
En fordel med separate kontakter er at bilen kan brukes og lades selv om det skulle komme en eventuell skade på den ene av de.
Jo, det har du vel rett i. Men med den argumentasjon kunne man kanskje også hatt 2 ratt og 2 motorer i alle biler  ;)

emil

Sitat fra: TM på fredag 14. august 2015, klokken 16:04
Sitat fra: emil på fredag 14. august 2015, klokken 15:41
En fordel med separate kontakter er at bilen kan brukes og lades selv om det skulle komme en eventuell skade på den ene av de.
Jo, det har du vel rett i. Men med den argumentasjon kunne man kanskje også hatt 2 ratt og 2 motorer i alle biler  ;)

I tillegg er det ikke mulig å ta feil på saktelading/hurtiglading som en del førstegangsladende på VW/BMW har gjort ved å ta 43kW AC-kabelen når de skal hurtiglade bilen sin og ikke skjønner hvorfor det går så sakte.

kos

Sitat fra: TM på fredag 14. august 2015, klokken 15:02
Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 12. august 2015, klokken 09:00
Hva i all verden skal man med denne klumpete Combo saken? Ser ut som en sykkel med støttehjul.
Tja, det er vel ikke bedre med separat AC og ChaDeMo. Ser ikke noe problem med en stor kontakt så lenge det virker. Renault har jo ikke lenger støtte for hurtiglading og Tesla må ha proprietære ladestasjoner. Det er jo meningsløst at en bilfabrikant skal bygge og drifte stasjoner for drivstoff.



Det du påstår her er direkte feil - "tesla må ha proprietære ladestasjoner" som erfart og ikke påstått så kan jeg lade på de fleste systemene utenom combo på min tesla - så hva du legger i påstanden er vanskelig å forstå. Er du imot hurtig lading eller er du for kun private 16 amp lading.

Eller ser du ikke at en Tesla uten et tesla ladesystem som får bilen til å virke som en bensinbil er  faktisk avhengig av å ha et hurtiglade system for å i det hele å bruke bilen slik den er påtenkt.

Som produsent kan ikke tesla sitte å vente på at noen " andre " skal gjøre jobben for de slik de andre merkene satser på. - tipper at de brenner seg på det. Og det kan du ikke belaste tesla for, da tesla har invitert resten av bilprodusentene på spleiselaget.

Rav4_EV

#230
Type 2 er designet både for AC og DC. Det eneste Tesla har gjort er å øke effekten på pluggen gjennom enda lengre hylser/pinner. Dersom de andre fabrikantene legger vekk disse missfoster kontaktene kan vi forholde oss til kun en kontakt for fremtiden. Bedre for brukerne.

Det finnes vel ikke noen hurtiglader som har så høy oppetid som Tesla sine.
Det finnes heller ingen elbil på markedet som kan erstatte en fossilbil fullt ut utenom Tesla. Klart det er viktig at Tesla leverer hurtiglading. Hadde de ikke vært på markedet kunne folk tro at det er normalt at hurtigladere ikke virker som forventet.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

kos

Sitat fra: Rav4_EV på mandag 17. august 2015, klokken 22:25
Type 2 er designet både for AC og DC. Det eneste Tesla har gjort er å øke effekten på pluggen gjennom enda lengre hylser/pinner. Dersom de andre fabrikantene legger vekk disse missfoster kontaktene kan vi forholde oss til kun en kontakt for fremtiden. Bedre for brukerne.

Det finnes vel ikke noen hurtiglader som har så høy oppetid som Tesla sine.
Det finnes heller ingen elbil på markedet som kan erstatte en fossilbil fullt ut utenom Tesla. Klart det er viktig at Tesla leverer hurtiglading. Hadde de ikke vært på markedet kunne folk tro at det er normalt at hurtigladere ikke virker som forventet.


Kunne ikke sakt det bedre - det er Tesl standard som er framtiden ikke disse såkalte hurtigladerne som stort sett ikke virker - samtidig er det liten vits å forlenge rekkevidden på de andre bilene uten at de har et ladesystem som er brukende - at noen gidder å klage på tesla sitt system når de selv står og fomler med noe som ikke virker er for meg komplett umulig å forstå. Samtidig drømmer de om biler med rekkevidde - men ladestasjon? har de ikke bruk for.

torjen6

Så kva er den enklaste måten å ladede MB Elecric på langtur då ?
Kan ein bruke AC 44kw hurtiglader med overgang ?
Svart Zoe Intens 2014
Isuzu XUV Crosswind 2015
Mercedes Benz Class B Electric Drive Urban Exslusiv 2016
( leveres medio Desember )

emil

Sitat fra: torjen6 på fredag 21. august 2015, klokken 01:13
Så kva er den enklaste måten å ladede MB Elecric på langtur då ?
Kan ein bruke AC 44kw hurtiglader med overgang ?

43kW AC går rett i bilen og er sammen med 11-22kW ladestolper (med egen ladekabel) eneste mulighet for raskest mulig lading på tur. Men du får ikke utnyttet mer enn 11kW av 43kW AC-ladekabelen, og på bl.a. Fortum må du betale 2.50kr pr minutt for AC-ladingen med den. Men fortsatt snakker vi timer fra tom til full og det kan bli en dyr fornøyelse å lade fra 43kW AC.

Softblue

Fortum skriver på sine sider at mellomrask lading (400v/32A)(22Kw) koster kr. 1,00 pr minutt (på noen av våre ladestasjoner).
http://www.fortum.no/no/Strom-Privat/charge--drive1/Priser-for-lading-av-elbil/
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

Øyvind.h

Sitat fra: Softblue på fredag 21. august 2015, klokken 08:24
Fortum skriver på sine sider at mellomrask lading (400v/32A)(22Kw) koster kr. 1,00 pr minutt (på noen av våre ladestasjoner).
http://www.fortum.no/no/Strom-Privat/charge--drive1/Priser-for-lading-av-elbil/

Om du lader fra en 22kW stolpe ja. Lader du derimot fra et 43kW uttak (eks trippelstandard-lader) må du betale 2,50 per minutt.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

kos

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 21. august 2015, klokken 08:54
Sitat fra: Softblue på fredag 21. august 2015, klokken 08:24
Fortum skriver på sine sider at mellomrask lading (400v/32A)(22Kw) koster kr. 1,00 pr minutt (på noen av våre ladestasjoner).
http://www.fortum.no/no/Strom-Privat/charge--drive1/Priser-for-lading-av-elbil/

Om du lader fra en 22kW stolpe ja. Lader du derimot fra et 43kW uttak (eks trippelstandard-lader) må du betale 2,50 per minutt.

På Vestlandet er alle 43 kw ladere priset med 1. krone for 22 kw og 43 kw. Utfra min erfaring er dette mer.
regelen enn unntakene. Men må du lade så må du lade  - men de fleste kortdistanse biler er nå mer bygget for lading med vanlig en fase 10 amper - utenom noen få biler som kan lade 11 kw 22kw og 43 kw. Men disse har etter sigene store lade problemer - noe som eierne ikke har oppdaget enda. De er stort sett fornøyd med elbil på billig lading - kontra resten av bilparken.

jkirkebo

Sitat fra: Softblue på fredag 21. august 2015, klokken 08:24
Fortum skriver på sine sider at mellomrask lading (400v/32A)(22Kw) koster kr. 1,00 pr minutt (på noen av våre ladestasjoner).
http://www.fortum.no/no/Strom-Privat/charge--drive1/Priser-for-lading-av-elbil/

Dessverre er det en overvekt av Fortum lokasjoner som har 43kW AC men ikke 22kW AC. Dermed blir man nødt til å bruke den dyre 43kW laderen selv om man bare får utnyttet 22kW eller 11kW. Dette gjelder stort sett alle Kiwi-lokasjonene, som det er ganske mange av. Det er også disse som typisk er plassert der jeg trenger å lade ihvertfall ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kos

Sitat fra: jkirkebo på fredag 21. august 2015, klokken 09:36
Sitat fra: Softblue på fredag 21. august 2015, klokken 08:24
Fortum skriver på sine sider at mellomrask lading (400v/32A)(22Kw) koster kr. 1,00 pr minutt (på noen av våre ladestasjoner).
http://www.fortum.no/no/Strom-Privat/charge--drive1/Priser-for-lading-av-elbil/

Dessverre er det en overvekt av Fortum lokasjoner som har 43kW AC men ikke 22kW AC. Dermed blir man nødt til å bruke den dyre 43kW laderen selv om man bare får utnyttet 22kW eller 11kW. Dette gjelder stort sett alle Kiwi-lokasjonene, som det er ganske mange av. Det er også disse som typisk er plassert der jeg trenger å lade ihvertfall ;)


Dette er et problem som skriver seg tilbake til Renault sine avtaler med 43 KW ladere og som disse bilene kan nytte. Samtidig er det slik at de aldri har vært tenkt til biler med 11 KW lader. Samtidig er min erfaring at med min 43 kw så er den ikke så mye hurtigere enn 22 KW om man har en rest på 30 % på batteriet. Samtidig er tesla med 22 kW ikke en løsning å bruke disse, da det er langt bedre alternativer for Tesla. Men for de andre bilene så hadde det vel blitt bedre å betalt for KW, noe som jeg har hevdet i flere år nå.

Men det problemet kommer nå for fult for den eldre bilparken - de kommer til å bli dyrere enn bensin og som ikke det er nok så kommer 16 amperen til å bli byttet ut med akkurat - ladestasjoner. Og kombi lade og parkere vil forsvinne. 

jkirkebo

Sitat fra: kos på søndag 23. august 2015, klokken 19:55
Dette er et problem som skriver seg tilbake til Renault sine avtaler med 43 KW ladere og som disse bilene kan nytte. Samtidig er det slik at de aldri har vært tenkt til biler med 11 KW lader. Samtidig er min erfaring at med min 43 kw så er den ikke så mye hurtigere enn 22 KW om man har en rest på 30 % på batteriet. Samtidig er tesla med 22 kW ikke en løsning å bruke disse, da det er langt bedre alternativer for Tesla. Men for de andre bilene så hadde det vel blitt bedre å betalt for KW, noe som jeg har hevdet i flere år nå.

Ja, CHAdeMO-adapteret er jo en bedre løsning for Tesla om man har det travelt, men om jeg skal ha en lengre stopp er 22kW AC en bedre løsning siden det er billigere (både i tid og pr. kWh). I tillegg legger det beslag på færre ressurser (en halv 22kW stolpe mot en hel hurtiglader). Så jeg setter stor pris på at det finnes en slik stolpe på hurtigladelokasjonene og ikke bare hurtigladere. Innimellom er jo også hurtigladeren opptatt, og da er 22kW AC gull verdt fremfor 0kW AC ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA