Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: one pedal drive

Startet av buylove, tirsdag 24. januar 2017, klokken 21:38

« forrige - neste »

Lynet

Kjører stort sett ganske rolig, og det er for å nyte turen i min herlige Tesla lengst mulig. Og da er mine tekstilseter mer enn bra nok :-)
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Muffinman

#16
Nextgen blir for trange på langtur for min del. Blir sittende låst uten mulighet for å variere stillingen og det er ikke behagelig. Spesielt øvre del av lår og akterspeilet i tillegg til øvre del av ryggen passer dårlig. Merkelig nok sitter jeg best i den gamle 2013-modellen så lenge der ikke kjøres friskt. I så fall må man presse beina ut til siden slik at man låses mellom dørtrekker og dashbordet ved siden av skjermen.

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på lørdag 26. november 2016, klokken 06:02
Nextgen blir for trange på langtur for min del. Blir sittende låst uten mulighet for å variere stillingen og det er ikke behagelig. Spesielt øvre del av lår og akterspeilet i tillegg til øvre del av ryggen passer dårlig. Merkelig nok sitter jeg best i den gamle 2013-modellen så lenge der ikke kjøres friskt. I så fall må man presse beina ut til siden slik at man låses mellom dørtrekker og dashbordet ved siden av skjermen.

Nøyaktig samme erfaring som jeg har. De gamle setene er superkomfortable på rolige langturer (som mesteparten av kjøringen vår består av). Nextgen er alt for trange for skuldrene mine ihvertfall dessuten er nakkestøtten for langt fremme.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 26. november 2016, klokken 07:10
nakkestøtten for langt fremme.
Pare peanuts i forhold til den oppdaterte versjonen av standard skinnsetene, her er nakkestøtten enda lenger framme og som kjent ikke justerbar. Med de blir jeg sittende med knekk i nakken. Hender seg at jeg må brette jakken og legge bak ryggen for å få overkroppen framover og slik redusere nakkvinkelen når timene bak rattet blir mange.

Et plagsomt minus med 85D``en i signaturen det der.

minim

Sitat fra: fonberg på lørdag 26. november 2016, klokken 01:16
Sitat fra: minim på fredag 25. november 2016, klokken 23:53
Sitat fra: GOS på fredag 25. november 2016, klokken 23:30
Sitat fra: minim på fredag 25. november 2016, klokken 21:58
De gamle hadde jo null støtte? Hvordan er det i svinger? Ser for meg å tviholde i rattet når det kjøres aktivt.
Selv om model S er ganske god i svingene til å være så stor og tung bil, så sitter du så pass gått i de gamle setene at bilen/dekkene gir seg før jeg føler setene blir ett stort problem.

(S85 RWD, standard 19"Goodyear dekk)

Alt er jo relativt så klart. Selv nextgen setene sliter med å gi skikkelig støtte når man setter bilen på prøve på svingete veier. Men det er klart kjører man stortsett rette veier og ikke har noe i mot lite støtte så er det sikkert bedre uten. Er jo mye lettere å sette seg inn og ut av også.

Kommer også litt an på om man innehar kjernemuskulatur, eller om man er en deigklump.

Blir litt som at det ikke hjelper å ha et enormt anker på båten om det ikke har lang nok kjetting til å nå bunn :D Men liker forslaget til muffinmann om å skreve ut å bruka bena til å støtte i dashbord/dør. Høres helt optimalt ut :D
-TMS 85D
-03 VW Polo

rr2000

Sitat fra: Muffinman på lørdag 26. november 2016, klokken 07:14
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 26. november 2016, klokken 07:10
nakkestøtten for langt fremme.
...Med de blir jeg sittende med knekk i nakken....

Jeg har løst dette problemet ved å vinkle seteryggen mer bakover og justere rattet bakover, da føles nakkestøtten helt passe og jeg sitter godt. (men så har jeg lange armer og da;-)
P85D

Øyvind.h

Synes nakkestøttene sitter der de skal jeg :) Jeg merket det når jeg kjørte en kamerats P85 uten Nextgen nylig. Hodet måtte for langt bakover for å treffe nakkestøtten. I nextgen er hodet ganske nære støtten.

Sidestøtten er også veldig god i nextgen. Inn og ut av bilen er lettere med de gamle skinnsetene da de er relativt flate. Men jeg foretrekker helt klart nextgen. God støtte, passe bredde og ser bra ut. I de gamle setene støttet jeg ofte benet mot døren eller arm mot dør. På langtur opplever jeg både gamle seter og nextgen som komfortable. Sitter behagelig i begge deler.

De som synes nextgen-setene har for trang sittepute bør for moroskyld prøvesitte i Opel Ampera-E  ;D
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

buylove

Det jeg synes er verst med setene er at de er for harde. På langtur så blir jeg litt stiv og støl av dem. Hadde de vert mykere og helst med litt bedre passform så ville de og tatt opp en del av små støt og vibrasjoner fra hjul opphenget.
Jeg tenker mest på komfort ved langkjøring. Ikke så ofte en kan gi på her til lands om en vil beholde førerkortet.

TS
2013 Model S 85
Citroen CX Prestige Turbo - Citroen CX GTI Turbo
Citroen Dsuper5 -  Citroen AMI Super etc.

knut.aulie

Sitat fra: buylove på lørdag 26. november 2016, klokken 23:58
Det jeg synes er verst med setene er at de er for harde. På langtur så blir jeg litt stiv og støl av dem. Hadde de vert mykere og helst med litt bedre passform så ville de og tatt opp en del av små støt og vibrasjoner fra hjul opphenget.
Jeg tenker mest på komfort ved langkjøring. Ikke så ofte en kan gi på her til lands om en vil beholde førerkortet.

TS
Kjørte nylig nesten 60 mil på en dag i Nextgen, var ikke antydning til støl!

Synes forøvrig at de klemte mye mer på P85D enn på den P90DL faceliften jeg kjørte 60 mils tur med.

Elbil fundamentalist

De beste setene er std. skinnseter etter dual motor lanseringen. De er fastere og betydelig bedre sidestøtte enn tidligere std. setene.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

turfsurf

Hvilke seter som virker best er veldig avhengig av den enkeltes kropp og smak. Selv sier jeg meg enig med Muffin og jkirkebo, standardsetene er superkomfortable på langtur. Har kjørt mange 10 timer pluss turer både med v1 og v2 av setene. Nextgen er jo bygd slik at de prøver å "holde" føreren fast, og det er jo ikke en optimal løsning på langtur, hvor man gjerne vil bevege seg litt. Det beste jo seter med justerbare sidevanger og lårstøtte bl.a, da kan man jo velge.

Nakkestøttene er jo ett kapittel for seg, heldigvis har de passet meg bra.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 26. november 2016, klokken 14:39
Synes nakkestøttene sitter der de skal jeg :) Jeg merket det når jeg kjørte en kamerats P85 uten Nextgen nylig. Hodet måtte for langt bakover for å treffe nakkestøtten. I nextgen er hodet ganske nære støtten.

Ja, jeg vil ha nakkestøttene langt bakover. Bruker de uansett aldri under kjøring, kun når jeg vil slappe av (f.eks sitter i passasjersetet eller tar en power-nap under SC-lading). Da vil jeg ha de et stykke bak så hodet kan hvile i en behagelig posisjon. Det blir en av de sakene jeg kommer til å mislike ved overgangen til Model X tror jeg. Spesielt om det blir mulig å sove under kjøring etterhvert...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

frankofobia


Nå er det slik at hodet skal helst ikke være spesielt mye mer enn ett par centimeter fra nakkestøtten for at denne skal kunne ha tiltenkte funksjon i tilfelle ulykke.

Skjønner ikke hvorfor det kalles nakkestøtte på norsk når den skal stoppe hodet fra å flytte på seg i en ulykke. Det er jo på ingen måte laget for komfort om noen innbiller seg dette.

Sitat fra: jkirkebo på søndag 27. november 2016, klokken 11:55
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 26. november 2016, klokken 14:39
Synes nakkestøttene sitter der de skal jeg :) Jeg merket det når jeg kjørte en kamerats P85 uten Nextgen nylig. Hodet måtte for langt bakover for å treffe nakkestøtten. I nextgen er hodet ganske nære støtten.

Ja, jeg vil ha nakkestøttene langt bakover. Bruker de uansett aldri under kjøring, kun når jeg vil slappe av (f.eks sitter i passasjersetet eller tar en power-nap under SC-lading). Da vil jeg ha de et stykke bak så hodet kan hvile i en behagelig posisjon. Det blir en av de sakene jeg kommer til å mislike ved overgangen til Model X tror jeg. Spesielt om det blir mulig å sove under kjøring etterhvert...
TMS P85+ 2013 - 2015
TM3P: Bekreftet levering 25/3 VIN:5YJ3E7EB0KF195829 tidligere registrert
TM3P: Ny bil levert 29/3. Så å si ingentingå bemerke :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA