Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Rekordlave strømpriser

Startet av spaceman, søndag 12. juli 2015, klokken 17:40

« forrige - neste »

spaceman

Har lest litt om dette, men det er mye forskjellige meninger om temaet.
Men hvis et batteri takler x antall ladinger. Vil det å lade det ofte fra f.eks 70-100% var like belastende som å lade det fra 20-100%? Ofte bruker jeg ikke bilen mer enn at jeg har 70% igjen etter en dag eller to. Men liker å ha 100% hvis jeg plutselig skulle ha behov for en lengre tur. Er det dumt å stort sett lade bilen kun i det øvre sjiktet av batterikapasiteten? Vil batteriets levetid bli lengre hvis jeg venter til jeg bare har 20-30% igjen?

Olee

Istedenfor 70-100% vil det være bedre med 50-80%!

ludo

Blir nok mye synsing rundt dette.
Jeg tror det ikke er bra for batteri å være 100% + høy temperatur over tid.
I tillegg er det veldigt dårlig ide å la batteri være nær 0% over tid.

Jeg prøver å ungå å lade til 100%.

lifern

Jeg lader alltid til 100 % uansett om jeg har 90 eller 20 % igjen.
Dette har jeg gjort i snart 2 år.
Kjører mye så jeg trenger full tank.
Da får det gå som det går.
SVART EUROLEAF 2013

aronesen

Selv om du lader til 100% har du ikke tilgang til hele batteripakka.
Det er derfor enkelte bilfabrikanter kan anbefale at du lar laderen være tilkoblet når du ikke bruker bilen.

Står forøvrig en del om lading her. http://www.tu.no/industri/2015/05/25/slik-far-du-batteriet-i-elbilen-til-a-vare
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

spaceman

Sitat fra: aronesen på tirsdag 09. juni 2015, klokken 05:52
Selv om du lader til 100% har du ikke tilgang til hele batteripakka.
Det er derfor enkelte bilfabrikanter kan anbefale at du lar laderen være tilkoblet når du ikke bruker bilen.

Står forøvrig en del om lading her. http://www.tu.no/industri/2015/05/25/slik-far-du-batteriet-i-elbilen-til-a-vare

Mye nyttig lesning i artikkel du linket til aronsen

Smasher

Veldig bra link :-)

Og jeg har foreløpig klatt ladet en del, da bilen har stått lite stille etter den ble kjøpt, og ser at jeg trykt kan fortsette med det :-D

aronesen

Det forklarer også at jeg med Zoe kan lade fra tomt batteri til 99% på 30 minutter.
Egentlig har jeg sansyneligvis bare ladet opp til runt 80% av kapasiteten.
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

emil

Sitat fra: aronesen på tirsdag 09. juni 2015, klokken 11:23
Det forklarer også at jeg med Zoe kan lade fra tomt batteri til 99% på 30 minutter.
Egentlig har jeg sansyneligvis bare ladet opp til runt 80% av kapasiteten.

Det er jo bare lage et enkelt regnestykke på basert på brutto og netto kapasitet på batteriet. For Leaf ender man med at ca 90% av totalkapasitet er tilgjengelig. Det betyr uansett ikke at det ikke kan være lurt å kun lade til 80% av tilgjenglig kapasitet hvis du ikke trenger mer, men ta den opp til 100% med jevne mellomrom så batteripakka ser hva den er god for.

Og som jeg har skrevet en del ganger før: La bilens bruk bestemme ladevanene, ikke la optimale ladevaner begrense bilbruken.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA