Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Rustbeskytte bilen selv

Startet av tomrh, søndag 07. juni 2015, klokken 23:36

« forrige - neste »

tomrh

http://www.ks-bedrift.no/Aktuelt/Klimabarometeret-Folk-er-bekymret-for-klimaendringene/

"Forventningene til handling er høye"'
"Folk virker lite villige til å endre på egen komfort."
"Interessen for elbil er noe synkende"
"...nesten halvparten vil heller opprettholde norske industriarbeidsplasser enn å redusere nasjonale klimagassutslipp. "

Dette er holdningen som dessverre også gjenspeiles i kommentarfelter. Klimaendringene er noe man ser klare konsekvenser av. Men som er alle andre sin skyld, og mitt bidrag er uansett så lite, hvorfor skal da akkurat jeg bidra? Man er mer opptatt av å være misunnelig på naboen som kjører elbil enn å forstå at jorda er i ferd med å ødelegges.

Skremmende.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

NegativeElectrode

#1
Omtrent som foventet i en oljenasjon. Det sitter langt inne for mange å gå ned i inntekt, eller overhodet skifte yrke når man tjener godt. Mange nødvendige endringer for å kutte utslipp blir sett på som trusler mot oljeindustrien.

Det er en annen side ved dette som de burde ta i betraktning. Ettersom olje blir mindre etterspurt vil lønninger og virksomhetsnivå ikke kunne nå de nivå vi hadde for kun 1 år siden. Det vil være bedre for dem og for klimaet om man startet endringen friviliig nå, heller enn å bli permittert eller oppsagt fra en bransje som neppe vil vokse fremover.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

bno

Har 40 år erfaring fra oljebransjen fra inn og utland. Har kjørt elbil i 3 år, har fyret med solenergi i 17 år. Mitt nye hus har ikke skorstein/ildsted, men det har 25 cm. tykke vegger og 40 cm. isopor i gulvet selv om jeg bor i Stavanger, har solfangere på taket, energibrønn på 150 meter, varmepumpesystem og har tilrettelagt i garasjen for å kunne bruke elbilen eller Tesla batterier for å "fyre" opp huset ved strømutfall, har tilrettelagt fra høgaloftet og ned i garasjen for å kunne trekke kabel fra fremtidige PV paneler for å høste solenergi til fremtidige elbillading / Tesla batteri. Har fått 10000,- kroner fra Enova som er en vits. Det er mitt utgangspunkt nå jeg kommenterer i fortsettelsen som følger:

Det som irriterer meg mye er vinterfyringa og nabolag totalt ute av kurs ift. det innleder så sant poengterer. Når jeg ser på eget hus i det perspektivet så er naboene rundt meg på et steinaldernivå. Hvem pokker har skylden? Folk gi stort sett faen. I vintersesongen fyrer man slik at det lukter og svidd over hele nabolaget. Lysene ute blir aldri slukket på dagtid. En total bevisstløshet om tema er det vi erfarer rundt oss. For styring av utelys har vi montert et astrour kjøpt på Biltema som kan programmeres til krampa tar en og det for en billig penge.

Oljebransjen vil komme tilbake allerede neste år. Det som er beklagelig er at man kjører disse dyrebare dråpene gjennom en ineffektiv forbrenningsmotor hvor den ellers kunne vært brukt på bedre måter for eks. til dyrefor. (Prisen for disse dråpene er ikke i nærheten av 159 liter Coca Cola pris som stort sett er vann og som produseres ofte langt fra forbruker for at selskapet skal tjene mer penger)  Nedturen vi ser nå i oljebransjen er slik jeg vurderer det etter mange nedturer i bransjen - over innen vi skriver 2017. Men som sagt hvordan vi vil ha det er igjen opp til oss selv på mange måter. Folk synes det er bedre med et fint kjøkken de kan vise frem enn en energibrønn eller nedstøpte vannrør.  ;)

De multinasjonale oljeselskapene har har alt som skal til for å få det som man vil ikke minst så lenge vi andre er passive og uinteresserte. Det er også noe galt med politikken når man blir premiert for å kjøpe store SUV``er  slik det nå har blitt.

Bilbransjen sine tallmagikere setter scene for en dramaturgisk modell som mest minner om keiserens nye klær. Verden er som utspilt på en scene også i bil sammenheng der den siste rolleinnehaveren er hybrid bilen. Den skal sikre penger i kassa for staten og arbeidsplassene på alle verkstedene og gi økt forbruk gjennom større vekt og mer deler som kan gå i stykker og igjen genereres det økte CO2 belastninger. (som følge av at flere deler og utstyr som inngår også må produseres.) 

Mentalt når det gjelder miljøet er majoriteten av folket ikke lengre enn 1 meter fra huleinngangen. Det er slik det er å så kan man skrike så mye man vil, men innen folket begynner å bevege seg er vi vel svært nære stupet. Det er ingen ting her som slår multiplikator effekten, men vi må få startet snøballen. I elbil sammenheng har politikerne våre nå med god starthjelp av driftige klimaforkjempere klart det kunststykke å få meg til i enda større grad se opp til våre styrende politikere di har rullet sine første snøballer.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

tomrh

Leste ei interessant bok, "Kollaps" av Jared Diamond. En studie av hvorfor og hvordan historiske samfunn går under eller overlever som følge av endringer, bl.a. klimatiske endringer (som vikingene på Grønland), men også selvpåførte endringer som f.eks. erosjon pga. avskoging etc. Spesielt interessant er de samfunn som greidde å omstille seg slik at de overlevde. Initiativet til endringen kom enten ovenfra, fra ledere som tok ansvar, eller nedenfra, fra grasrota som innså situasjonen og tok et kollektivt ansvar ved å oppgi goder og redusere levestandard.

Observasjonene til Diamond viser at små samfunn boende på små arealer (f.eks. øya Tikopia i Stillehavet), opptil noen få tusen mennesker, kan greie å omstille seg nedenfra. Tikopia led av overbefolkning, og konsekvensene ble så tydelige for hver enkelt at det motiverte øyboerne til å ta kollektivt ansvar. I større samfunn vil ikke et stort nok antall enkelindivider kunne ta problemstillingen innover seg og forstå sin egen påvirkningskraft i stor nok grad til å gjøre en forskjell, så initiativet må enten komme ovenfra eller så går samfunnet under.

Ut i fra Diamonds konklusjoner er vi altså prisgitt regjeringer som tar klimatrusselen på alvor.

Det skremmende er imidlertid at disse regjeringene i stor grad sitter en begrenset periode og er valgt nedenfra av vanlige folk som ikke skjønner sitt eget beste. I dette lyset er elbilsatsningen en enorm bragd av en serie demokratisk valgte regjeringer.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

timingbeltkiller

Vi kan trygt gå ut fra menneskerasens pågående selvmordsforsøk med bl.a.:
-  klimaforverring
- aksellerende forbruk som overstige planetens ressursgrunnlag
- økende forurensning høyere enn naturens renseevne
- ødeleggelse av det nødvendige biologiske mangfoldet via utradering av andre arters habitater

kommer til å lykkes relativt raskt.
Raskt fordi utviklingen er eksponensiell med en kurve allerede med en tilnærmet loddrett stigning.

Trøsten må være at sett under evighetens synsvinkel er det jo kun et micro sekund i forskjell
om rasen dør ut om ca 2 millarder år når solen har dampet bort alt vannet på planeten
eller i løpet av det kommende hundreåret.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

bno

To interessante innlegg. Spørsmålet i fohold til Bottom up vs Top down perspektivet spørs  i hvilken grad man får frem ledere som evner å trekke med seg grasrota git perspektivene nevnt i innlegget over her. Som er visionær nok til å se forbi kortsiktig e parti preferanser. Det skalvel noe til. Har ikke mistet trua på BU perspektivet. Det har vi tradisjon for i Scandinavia med unntak av Sverige som har en TD fremvekst. Vel, jeg tror slånne Fredrik Hauger er typen vi ttenger mer av for å si det slik.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

tomrh

Timingbeltkiller er inne på den hvite elefanten i rommet som ingen vil snakke om: befolkningseksplosjonen. Ingen elbilpolitikk eller miljøpolitikk i verden vil kunne lykkes om antall mennesker på kloden bare fortsetter å skyte i været. Til slutt slår moder jord hardt og nådeløst tilbake, ressursene er brukt opp, menneskeheten slakter hverandre i kamp om de siste smulene, og klimaet vil ta geologiske tidsaldre å gjenopprette. Det var dette øya Tikopia opplevde i mikroskala, det var begrenset med plass og ressurser på øya og befolkningen måtte bare holdes i sjakk ellers ville hele samfunnet der gå under. Dette er den egentlige miljøpolitikken som må kjempes: barnebegrensning. Men det klinger dessverre dårlig i ørene både i den kristne og den muslimske verden der mange barn bare anses som en velsignelse. Alt det andre vi gjør dreier seg bare om å begrense miljøskader og effektivisere energibruk for oss som allerede er her.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

timingbeltkiller

Barnebegrensing er langt på vei et catch 22 problem.
For forutsetningene for å lykkes er:
- Jenter gis utdanning
- Det lønner seg privatøkonomisk med små barnekull.

Og da har Kina bevist de små kullene har negativ miljøvirkning.
For de nye småfamiliene har hver seg langt større forbruk og forurensing
enn de gamle storfamiliene hadde.
Resultat: Kina har avansert fra en ubetydelig klimasynder til den største på planeten.

Kina og de andre nyindustrialiserende landene mener de har moralsk krav på
samme miljøsynder per innbygger som de gamle industrilandene.
Mulig moralen og rettferdigheten er OK.
Men resultatet er total kollaps av planetens økologiske bæreevne.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Elbil fundamentalist

http://forskning.no/klima/2015/05/nordmenn-er-ikke-redde-klimaendringer
Her er en annen rapport som sier at folk merker klimaendringene, men de er ikke så redde for konsekvensene. Her spiller myndighetene en viss rolle. All den tid store båtmotorer blir avgiftsfrie motorsykler likeså, samt at flybilletter blir billiger og billigere, så må man konkludere på observasjoner rundt en at klima ikke er viktig. At Gardemoen er blitt større enn Kastrup og derfor skal utvides til å kunne takle enda mer flytrafikk i femtiden rimer ikke med en seriøs klimapolitikk. Hurtigtog mellom de store byene er svadaprat, og flytoget skal selges samt utvide E18 for å sprenge Oslos veinett ytterligere. Oljen skal opp i stadig høyere tempo og iskanten er trukket betydelig tilbake, og derfor skal man selvfølgelig utvinne olje hele veien opp til Nordpolen om det lar seg gjøre...
Jeg får fortsette å kildesortering og håpe at det er mirakelkuren. I Oslo pga konsesjonpliktig tilkytningsplikt påtvinges alle byggherrer og entreprenører forbrenningsbasert fjernvarme og kan ikke velge alternative miljøvennlige energibrønner for nybygg og nye boligprosjekter.
Det er ikke rart at folk flest gir opp og heller gleder seg over stadig varmere sommer og tidlig utepils samt billige storbyweekender og stadige feirer i fjerne himmelstrøk. Det hadde vært deilig om klimaskeptikerene hadde rett. At vi kan fortsette som før i all evighet..
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

tomrh

Det må ganske dramatiske konsekvenser til før folk blir redde for klimaendringer. Så lenge det ikke rammer en selv, er det vanskelig å ta innover seg, lett å tåle det som skjer langt borte. Likevel, fra artikkelen: "31 prosent av befolkningen mener å ha sett konsekvenser av klimaendringer i sin kommune, en økning fra 11 prosent i 2013." Det er gode nyheter.

Det er ikke de ødeleggende stormer og store flomkatastrofene som får folk til å tenke. For storm og flom er vanlig, økt frekvens kan jo bare være tilfeldig. Men man skjønner fort at klimaet er i ferd med å endres når det skjer noe helt uvanlig. F.eks. at det blåser sørøstlig vind i 2 måneder i strekk i Trøndelag med tørke og brannkatastrofer midt på vinteren som resultat (for sørøstlig vind er ellers høyst uvanlig). Eller når Oslo passerer Bergen i nedbørsmengde, dette er så uvanlig at folk stusser.

Hvis flertallet av folk skjønner klimaproblemet, vil det styrke top-down initiativ fra styremaktene. Men da må styresmaktene forstå. Noe bl.a. FrP tydelig demonstrerer å ikke ha gjort.

Bottom-up, som undersøkelsen jo egentlig fokuserer på, tar MYE lengre tid - det er foreløbig bare merkelig vær. Først når de fleste blir rammet, og det blir uutholdelig å leve med klimaendringene, først da vil et flertall vise stor vilje til endring (jfr. "Det er først når vi får vann i vår egen kjeller at holdningene våre endres."). Men da er det for sent.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA