Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tilgjengelig batteri ifølge strømmåler

Startet av ZOE, lørdag 13. juni 2015, klokken 22:37

« forrige - neste »

ZOE

jeg har en type to podpoint lader med menekes stikk. Det et 3,6 enfas.
Jeg kunne tenkt meg å ha en type to til schucko for å koble til høytrykkspyler og Hekksaks.
De andre utestikkene mine er bare 10a .

Jeg tror det er 20a sikring på kursen til podpoint er det da lov å bruke en slik adapter? Funker det?

TB

Teknisk sett vil det fungere å koble på ein adapter frå type 2 til schuko, men det blir neppe godkjent løysing om kursen laderen kobla til er 20A.

Med eit lite fordelerskap med 16A sikring vil krav om sikring vere oppfylt, men mulig det med nye reglar ikkje er godkjent å koble til annan bruk enn type 2 ladepunktet.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Olatho

Utfordringa blir jo å få noe som snakker "bilsiden" av Type2-protokollen.
Det er jo ikke strøm i Type2-kabelen før bilen og UMCen (eller Type2-boksen) har blitt enige om at alt er ok.

emil

#3
http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Adaptor_Mode_3_til_mode_1_med_16A_Shuko

Hadde ikke hatt noen som helst betenkeligheter med å bruke en sånn for å koble f.eks høytrykksspyler til Type2 kontakt.

Vil tro at den holder spenningen på hele tiden siden den ikke kan kommunisere med bilens (høystrykkspylerens) behov og det vil bli dumt om den avbrøt lading for tidlig.

Johnny

Forstår jeg det riktig slik det er beskrevet på Wikipedia, så lar det seg løse med en motstand på 2700 Ohm mellom CP-PE.
TMS og eGolf.

ZOE

Men bilen sender jo ett signal for å låse opp kabelen, skal tro hvordan den adapteren ordner det?

Alternativet her er å montere en sikring og en 16a blå stikk ved siden av podpoint, Så har jeg så det holder...

emil

Sitat fra: ZOE på fredag 15. mai 2015, klokken 07:33
Men bilen sender jo ett signal for å låse opp kabelen, skal tro hvordan den adapteren ordner det?

Alternativet her er å montere en sikring og en 16a blå stikk ved siden av podpoint, Så har jeg så det holder...

Adapteret inneholder nok mer enn bare kontakter og kabler (f.eks motstanden nevnt over?), og dermed nok til at PodPoint kobler opp strøm. Selve kontakten låses nok ikke i PodPoint, men det vil uansett ikke være noen fare for å trekke ut kontakten (Type2) mens det går strøm siden signalpinnene brytes før 230V og dermed vil PodPoint skru av 230V før det blir fare for lysbuer.

Vil tro at overgangskabelen blir rimeligere enn sikring, CEE og elektrikkerens tid og kan også ved behov brukes flere steder, men det er nok mer riktig å få montert opp korrekt kontakt med en gang.

elektrolux

Overgangskabelen vil åpne for strøm, men er den foranliggende sikringen mer enn 16A bør en 32A overgang benyttes.

Den vil låses fast, og kommer derfor fra nå med en utløserknapp.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA