Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Rekkevidde mellom hver lading

Startet av Nuvolari, torsdag 25. september 2014, klokken 11:01

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: Svg1974 på tirsdag 16. september 2014, klokken 21:53
Sitat fra: Roger (NO) på tirsdag 16. september 2014, klokken 20:45
I tillegg får du kun ladet opp batteriet til 80 % når du hurtiglader elbilen på farta, ettersom de resterende 20 % må lades opp over lengre tid.

Hurtiglading fungerer utmerket opp til 100% om man har et kvarter ekstra og det ikke er ladekø...

På de fleste biler tar nok hurtiglading fra 80% til 100% vesentlig mer tid enn "et kvarter".

Det var heller ikke en diskusjon om det er mulig å hurtiglade til 100%, men hvorvidt det reduserer batterilevetiden.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

stefse

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 11. september 2014, klokken 13:27
Sitat fra: Svg1974 på torsdag 11. september 2014, klokken 12:41
Som en kurositet har jeg også funnet ut at det består av 17 moduler med 12 celler, og 10 moduler med 6 celler. Spenning / celle, parallell og serie har jeg ikke klart å finne (enda) :o Men, 323V nominelt delt med 4,25V gir jo et helt tall på 76, så det er en grei start... 

For å få dette til å gå opp serie/parallell må vi se på hva som 12 og 6 begge kan deles på. Det er bl.a 3. Sannsynligheten er derfor meget stor for at de 17 modulene har 3 celler i parallell og 4 i serie, mens de 10 har 3 celler i parallell (det taller må være likt) og 2 i serie. Da får vi antall celler i serie = 17*4+10*2=88.

2 i parallell går ikke fordi 17*6+10*3 gir 132 i serie som er alt for mye.
6 i parallell går ikke fordi 17*2+10*1 gir 44 i serie som er alt for lite.

Konklusjonen er derfor at batteriet totalt består av 88 celler i serie og 3 i parallell.

323/88=3,67V hvilket stemmer meget bra med nominell spenning. Om de begrenser til 4,1V maks betyr det maks ladespenning på 361V på hurtigladere.

Husk ellers at maksspenningen er en del høyere enn nominell spenning. Nominell spenning er den som brukes for å regne ut batteriets kapasitet, det er altså en gjennomsnittsspenning fra fullt til tomt batteri.

Vi kan også regne ut modulstørrelsen. 24200Wh/264 celler/3,67V gir 25Ah pr. celle.

Så den foreløpige konklusjonen er at nominell spenning er 323V @ 3,67V hvilket rimer bra med de fleste Li-ion celler.  Kan nominell spenning (323v) leses av i bilen noen plass?
Nå er vel jeg litt over snittet teknisk interessert, men faktum er at jeg foretrekker å forholde meg til cellespenning fremfor en % verdi, da dette sier mer om batterienes tilstand, enn å basere seg på gjettometeret. Antagelig er det fullt mulig å prøve spenningen med et voltmeter en plass, hvilket jeg også kan komme til å gjøre. Skalerer man dette ned med en 88deler skal man få cellespenningen. Da vet du akkurat hvor mye du preger batteriet til enhver tid, f.eks på hurtiglader.
Da har du også full kontroll på hva som evt. måtte foregå med bilen etter service som ohm her var inne på..

Temperatur er jeg litt mindre bekymret for, jeg tror bilens sikkerhetssystem holder koll på skadelige temperaturer. Dog hadde en avlesning av batteritemperatur ikke vært å forakte heller :)
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

stefse

Og jeg siterer videre:
In terms of optimal longevity, a voltage limit of 3.92V/cell works best but the capacity would only be about half compared to a 4.20V/cell charge (3.92V/cell is said to eliminate all voltage-related stresses)

Det er jo tydelig at det blir et kompromiss mellom kapasitet og holdbarhet. Men hvis det skulle vise seg å stemme at det lades til bare 3,92V cellespenning betyr jo det at du i teorien kunne kjørt nesten 40 mil med Golfen om du beregnet oftere batteribytte ;)
Kanskje behøver du bare de 40 milene et par ganger i året, og ellers bare lade til 3,9v  f. eks.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

sylwester

Sitat fra: Roger (NO) på tirsdag 16. september 2014, klokken 20:45
Fant denne på Volkswagens kundebilag for think blue:

"Det er en fordel å ta seg tid til å lade bilbatteriet helt opp til 100 % når du er hjemme. Da tøyer du batteriet slik at det blir mer slitesterkt. I tillegg får du kun ladet opp batteriet til 80 % når du hurtiglader elbilen på farta, ettersom de resterende 20 % må lades opp over lengre tid. En fordel med Volkswagens elbiler er at batteriene ikke lekker, i motsetning til enkelte andre elbiltyper på markedet."

Kilde: http://thinkblue.kundebilag.no/nb/pages/8-Se-hvor-billig-det-er-å-lade-elbilen

Med at VWs batterier "ikke lekker" er vel en fin måte å si at de har lite selvutlading?

Uansett så har WV en bilvettregelside hvor de skriver så fint:

Sitat fra: magasin.volkswagen.no/thinkblue/10-viktige-elbilvettregler
Unngå batterislitasje:

Heldigvis er slitasje på batteri grunnet varmeutvikling et lite problem med vårt klima i Norge. Du kan likevel forhindre unødvendig slitasje ettersom batteriet trives best mellom rundt 30 % tomt batteri og 80 % fulladet batteri.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

jensjacob

Så i de tilfælde hvor motoren yder 85 kW som den vistnok er rated til maksimalt, så bliver der trukket ca. 88 A fra en celle. Eller ca. 3,5 C hvis det er 25 Ah batterier.

(85000 W / 323 V / 3 celler parallelt = 87,7 A)
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA