Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Rekkevidde mellom hver lading

Startet av Nuvolari, torsdag 25. september 2014, klokken 11:01

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: Kent på onsdag 10. september 2014, klokken 21:23
Sitat fra: Rio på onsdag 10. september 2014, klokken 21:02
Sitat fra: ara1 på onsdag 10. september 2014, klokken 12:18
Skjønner ikke hvorfor vi ikke kan lade maks da det er lagt inn 20% buffer i batteriet fra VW.

Bufferen er vel på ca 7%, etter det jeg husker.

Du kan selvsagt lade maks alt du orker, på samme måte som du kan kjøre en fossilbil helt til den røde streken før du girer, med steinkald motor.

På en fossilbil er det høye omdreininger med kald motor som sliter på bilen, selv om det er "lov". På en elbil er det ingen problemer med å kjøre 100% det øyeblikket du starter bilen, men til gjengjeld sliter du mer på batteriet hvis du lar den stå ladet til 100%, eller helt/nesten utladet.

Men bevares - din bil - du kan "kjøre motoren på den røde linjen" alt du orker.

Så lenge man ikke lar den stå over lengere tid så er det vel ikke noe problem med å lade til 100% daglig. Man "kjører ikke motoren på den røde linjen" ved å være noen få timer på 100%.

Jeg lader stort sett når jeg kan, (og orker) å lade. Det er noen av oss som kun har en bil, og da er det kjekt å ha tilgjengelig kapasitet om man plutselig skulle trenge det.

Regner ikke med å måtte skrote batteriet mitt med det første selv om.


Jeg har kun elbil.

Nei, som jeg skrev er det å la bilen stå når den er 100% ladet som sliter, og ikke bare lade den til 100% og så kjøre.

Selvsagt kan du la den stå på 100% så lenge du orker; poenget er at du behandler batteriet penere ved å kun lade til 80%. Ditt valg. :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

stefse

Sitat fra: Nicolay på onsdag 10. september 2014, klokken 21:26
Egolf har en nmc celle fra panasonic forresten:)

oki, fininfo det.
Savner litt mer fakta i denne batteri debatten.
http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries
Most Li-ions are charged to 4.20V/cell and every reduction of 0.10V/cell is said to double cycle life.  For example, a lithium-ion cell charged to 4.20V/cell typically delivers 300–500 cycles. If charged to only 4.10V/cell, the life can be prolonged to 600–1,000 cycles; 4.00V/cell should deliver 1,200–2,000 and 3.90V/cell 2,400–4,000 cycles. Table 4 summarizes these results. The values are estimate and depend on the type of li-ion-ion battery.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Ohm

Sitat fra: iAnders på onsdag 10. september 2014, klokken 11:27

Det er viktig å legge inn hvilken strømstyrke man reellt benytter (står default 16A, men laderen trekker kun 10A fra standard kabel) Jeg tror dette kan føre til at ladingen starter for seint på kvelden og derfor ikke komme til angitt SoC.

Det er også mulig å stille inn at lading starter umiddelbart vet et gitt minimum SoC. Jeg har ikke klart å finne ut om den da lader til 100% eller stopper på instilt max SoC ("Lad nå" funksjonen fungerer slik, lader til 100%).
Den klarer å beregne tiden ut fra ladekabelen sin amp og nettspenning. Har testet dette ved å bytte mellom 10 og 16 amp kabel. Har du org kabel (10 amp) og innstilt ladestrøm 16 amp. vil den beregne tiden ut fra 10 amp. Har du for eksempel min ladestrøm 50 % og du setter inn ladekabelen med 30% rest, vil den lade til 50, pause for så å lade resten til programmert starttid. Alt dette forutsetter at tiden til innstilt avreise strekker til, DVs nok tid til å lade og varme.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

iAnders

Sitat fra: Ohm på torsdag 11. september 2014, klokken 08:47

Den klarer å beregne tiden ut fra ladekabelen sin amp og nettspenning. Har testet dette ved å bytte mellom 10 og 16 amp kabel. Har du org kabel (10 amp) og innstilt ladestrøm 16 amp. vil den beregne tiden ut fra 10 amp. Har du for eksempel min ladestrøm 50 % og du setter inn ladekabelen med 30% rest, vil den lade til 50, pause for så å lade resten til programmert starttid. Alt dette forutsetter at tiden til innstilt avreise strekker til, DVs nok tid til å lade og varme.

Meget bra grunnforskning, takk for god info!

Svg1974

#19
Sitat fra: stefse på onsdag 10. september 2014, klokken 21:35
Sitat fra: Nicolay på onsdag 10. september 2014, klokken 21:26
Egolf har en nmc celle fra panasonic forresten:)

oki, fininfo det.
Savner litt mer fakta i denne batteri debatten.
http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries
Most Li-ions are charged to 4.20V/cell and every reduction of 0.10V/cell is said to double cycle life.  For example, a lithium-ion cell charged to 4.20V/cell typically delivers 300–500 cycles. If charged to only 4.10V/cell, the life can be prolonged to 600–1,000 cycles; 4.00V/cell should deliver 1,200–2,000 and 3.90V/cell 2,400–4,000 cycles. Table 4 summarizes these results. The values are estimate and depend on the type of li-ion-ion battery.

E-Golfs batteri er på 24.2 KWh brutto, og det er 21.2 KWh tilgjengelig. (Har fått dette bekreftet av Møller teknisk, og stemmer også med bilens egne beregninger på langkjøring.) Som igjen betyr en buffer på 13% litt etter hvordan man regner på det. Deler man dette ut ned til celle-nivå vil jeg tro man kommer innenfor anbefalte grenser for langtidsbevaring av batteriet. Som en kurositet har jeg også funnet ut at det består av 17 moduler med 12 celler, og 10 moduler med 6 celler. Spenning / celle, parallell og serie har jeg ikke klart å finne (enda) :o Men, 323V nominelt delt med 4,25V gir jo et helt tall på 76, så det er en grei start... 

*Edit: @jkirkebo har rett at jeg bommer godt på nominell spenning her...

"Alt" sliter på batteriet, tid, temperatur, ladenivå, ladestrøm osv. En eller annen plass med disse (og andre) faktorer finner du den optimale levetiden for batteriet. Men det vil fungere forskjellig fra bruker til bruker. For min del tror jeg det optimale er å lade til 70% i ukedagene dag, med 4A ladestrøm (bruker ca 20% til/fra jobb), og så fullade de gangene bilen brukes til hytten. Men I realiteten lader jeg opp til 100% ca annen/tredje dag med 10A ladestrøm.

Det sies ofte at en LiIon batteri skal klare 300 sykler, men går du ned så lite fra 4.35V til 4.2V (for en 2.9Ah celle) så tredobles antall sykler det kan gå. Driver vi å lader til 60-80% kan du gange de 300 med x antall ganger i tillegg. Og husk at "vår" 100% etter veldig rask utregning kun er 3,73V/celle (her kan kanskje noen kontrollere mattekunnskapene mine... ;) ), og vips kan de forholdsvis trygt gi oss 8 års garanti på batteriet.
Det skumle er om 7 år hvis de lar oss lade til 4,25V/celle for å komme innenfor garantivilkåret, da varer batteriet ca i 8 år og en dag, men det blir særdeles konspiratorisk å tenke slik  8)

jkirkebo

#20
Sitat fra: Svg1974 på torsdag 11. september 2014, klokken 12:41
Som en kurositet har jeg også funnet ut at det består av 17 moduler med 12 celler, og 10 moduler med 6 celler. Spenning / celle, parallell og serie har jeg ikke klart å finne (enda) :o Men, 323V nominelt delt med 4,25V gir jo et helt tall på 76, så det er en grei start... 

For å få dette til å gå opp serie/parallell må vi se på hva som 12 og 6 begge kan deles på. Det er bl.a 3. Sannsynligheten er derfor meget stor for at de 17 modulene har 3 celler i parallell og 4 i serie, mens de 10 har 3 celler i parallell (det taller må være likt) og 2 i serie. Da får vi antall celler i serie = 17*4+10*2=88.

2 i parallell går ikke fordi 17*6+10*3 gir 132 i serie som er alt for mye.
6 i parallell går ikke fordi 17*2+10*1 gir 44 i serie som er alt for lite.

Konklusjonen er derfor at batteriet totalt består av 88 celler i serie og 3 i parallell.

323/88=3,67V hvilket stemmer meget bra med nominell spenning. Om de begrenser til 4,1V maks betyr det maks ladespenning på 361V på hurtigladere.

Husk ellers at maksspenningen er en del høyere enn nominell spenning. Nominell spenning er den som brukes for å regne ut batteriets kapasitet, det er altså en gjennomsnittsspenning fra fullt til tomt batteri.

Vi kan også regne ut modulstørrelsen. 24200Wh/264 celler/3,67V gir 25Ah pr. celle.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Porsgrunn

Sitat fra: Svg1974 på torsdag 11. september 2014, klokken 12:41
Som igjen betyr en buffer på 13% litt etter hvordan man regner på det.

Greit å huske på at hele forskjellen mellom teoretisk og reell kapasitet ikke ligger i toppen.

Den må deles med beskyttelsen mot bricking i bunn, så det er bare rundt halvparten.

Ohm

Har tenkt tanken om at VW kan "skru" opp tilgangen på service etterhvert som batteriet svekkes, slik at man uansett har 70% av kapasiteten eller av opprinnelig kjørelengde i garantitiden. Men hva er kjørelengden? At GOM viser 195km, noe den gjør hver gang jeg lader til 100%. Tror ikke jeg noen gang klarer å kjøre 195 km. Uansett, jeg håper batteriet lever lenger ved å lade det litt penere og ikke til 100 prosent hver dag. Jeg planlegger ladingen ut fra hvor langt jeg skal dagen etter.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

flux

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 11. september 2014, klokken 13:27
Sitat fra: Svg1974 på torsdag 11. september 2014, klokken 12:41
Som en kurositet har jeg også funnet ut at det består av 17 moduler med 12 celler, og 10 moduler med 6 celler. Spenning / celle, parallell og serie har jeg ikke klart å finne (enda) :o Men, 323V nominelt delt med 4,25V gir jo et helt tall på 76, så det er en grei start... 

For å få dette til å gå opp serie/parallell må vi se på hva som 12 og 6 begge kan deles på. Det er bl.a 3. Sannsynligheten er derfor meget stor for at de 17 modulene har 3 celler i parallell og 4 i serie, mens de 10 har 3 celler i parallell (det taller må være likt) og 2 i serie. Da får vi antall celler i serie = 17*4+10*2=88.

2 i parallell går ikke fordi 17*6+10*3 gir 132 i serie som er alt for mye.
6 i parallell går ikke fordi 17*2+10*1 gir 44 i serie som er alt for lite.

Konklusjonen er derfor at batteriet totalt består av 88 celler i serie og 3 i parallell.

323/88=3,67V hvilket stemmer meget bra med nominell spenning. Om de begrenser til 4,1V maks betyr det maks ladespenning på 361V på hurtigladere.

Husk ellers at maksspenningen er en del høyere enn nominell spenning. Nominell spenning er den som brukes for å regne ut batteriets kapasitet, det er altså en gjennomsnittsspenning fra fullt til tomt batteri.

Vi kan også regne ut modulstørrelsen. 24200Wh/264 celler/3,67V gir 25Ah pr. celle.
Insideevs skriver om egolf sitt batteri:

"It is composed of a total of 264 individual prismatic cells, which are integrated into 27 modules (each with six or twelve cells). Collectively, the cells have a nominal rating of 323 volts, with an overall capacity of 24.2 kWh"

jkirkebo

Sitat fra: flux på fredag 12. september 2014, klokken 00:19
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 11. september 2014, klokken 13:27
Konklusjonen er derfor at batteriet totalt består av 88 celler i serie og 3 i parallell.
Insideevs skriver om egolf sitt batteri:

"It is composed of a total of 264 individual prismatic cells, which are integrated into 27 modules (each with six or twelve cells). Collectively, the cells have a nominal rating of 323 volts, with an overall capacity of 24.2 kWh"

Jepp, stemmer perfekt det. 88*3=264. Andre alternativer går ikke. 264/2=132 celler i serie som blir alt for mange. 264/4=66 i serie som blir alt for få.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Cowboystrekk

#25
Spørsmålet vil være om du vil selge bilen etter 5 år eller 15 år og om du er villig til å kjøpe ny batteripakke underveis pga dårlig kapasitet. Ideal SOC over tid er vell rundt 20-40 i sommerhalvåret, ikke lett å praktiserer unntatt ved langtidslagring hjemme. I vinterhalvåret så tåler bilen MYE høyre SOC uten at det har noe nevneverdig å si. Med å holde bilen rundt 50% når du uansett vet du skal ut på korte turer burde vell være greit for mange foruten om vinteren. Du vet som regel om du skal kjøre 15 mil dagen derpå og da er det en smal sak å lade til 100% ved behov :) Skal innrømme at det er enklere for oss teslaeiere å ligge på lav SOC pga høyere rekkevidde, men hadde jeg hatt e-Golf (som er den eneste bilen jeg kunne tenkt meg om jeg ikke hadde hatt Teslaen) så hadde jeg nok ligget rundt 50% i det daglige :)

Grovt estimat:
- 0 C på 20% er ideel lagringstemp, umulig å få til praktisk.
- Mange små utladinger er langt bedre enn få store.
- Kjørelengde avgjør mye.
- Alder påvirker kapasiteten mer jo høyere standard SOC er. F.eks vil et fullada batteri leve 50% lengre om det står på 60% SOC enn 80% SOC i 25 C. 80% SOC vil leve dobbelt så lenge som 100% SOC ved 25C. Jo kaldere det blir, jo mindre har høy SOC noe å si, heldigvis siden vi behøver høyere SOC vinterstid :)

Du kommer langt om du f.eks ligger rundt 40-60% i hverdagen om behovet er lite og 60-80% vinterstid. Klattlad når du kan. Om du følger dette så vil du ha lang levetid på batteriet :)

Ift alder og SOC:
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Nuvolari

Sitat fra: Guardian på onsdag 10. september 2014, klokken 08:19
Du kan velge hvor mye den skal lade under innstillinger for ladested.
Selv lader jeg som regel fullt da jeg stort sett kun lader på jobben og den aldri blir stående lenge med fulladet batteri. Står litt i denne tråden også: http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=15659.0

Takker! Da er oppsettet "laveste ladenivå" = 70%. Da lader bilen opp til 70% straks bilen kobles til strøm slik at jeg alltid har 70% kapasitet i reserve. Ukeprogrammet lader bilen videre opp til 80% hver morgen.

Dersom man ønsker den samme løsningen som på en tesla setter man "laveste ladenivå" = ladenivå i ukeprogrammet. F.eks 70%. Da lader bilen til 70% umiddelbart og stopper der slik som på tesla.

Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Roger (NO)

Fant denne på Volkswagens kundebilag for think blue:

"Det er en fordel å ta seg tid til å lade bilbatteriet helt opp til 100 % når du er hjemme. Da tøyer du batteriet slik at det blir mer slitesterkt. I tillegg får du kun ladet opp batteriet til 80 % når du hurtiglader elbilen på farta, ettersom de resterende 20 % må lades opp over lengre tid. En fordel med Volkswagens elbiler er at batteriene ikke lekker, i motsetning til enkelte andre elbiltyper på markedet."

Kilde: http://thinkblue.kundebilag.no/nb/pages/8-Se-hvor-billig-det-er-å-lade-elbilen

Råde

Sitat fra: Roger (NO) på tirsdag 16. september 2014, klokken 20:45
Fant denne på Volkswagens kundebilag for think blue:

"Det er en fordel å ta seg tid til å lade bilbatteriet helt opp til 100 % når du er hjemme. Da tøyer du batteriet slik at det blir mer slitesterkt. I tillegg får du kun ladet opp batteriet til 80 % når du hurtiglader elbilen på farta, ettersom de resterende 20 % må lades opp over lengre tid. En fordel med Volkswagens elbiler er at batteriene ikke lekker, i motsetning til enkelte andre elbiltyper på markedet."

Kilde: http://thinkblue.kundebilag.no/nb/pages/8-Se-hvor-billig-det-er-å-lade-elbilen
Høres ut som en av sekretærene (ikke noe galt med sekretærer...) ble satt til å skrive den. Tøye? Det var i hvert fall ikke en kjemiker :)
e-Golf | X75D

Svg1974

Sitat fra: Roger (NO) på tirsdag 16. september 2014, klokken 20:45
I tillegg får du kun ladet opp batteriet til 80 % når du hurtiglader elbilen på farta, ettersom de resterende 20 % må lades opp over lengre tid.

Hurtiglading fungerer utmerket opp til 100% om man har et kvarter ekstra og det ikke er ladekø...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA