Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Finansisering, best rente?

Startet av bakskj, fredag 04. januar 2019, klokken 14:23

« forrige - neste »

Mazzbot

Sitat fra: fredriks på lørdag 05. januar 2019, klokken 12:27
Sitat fra: Sulle på lørdag 05. januar 2019, klokken 12:11
I stedet forså redusere betalingstiden kan du heller betale inn et fast ekstra beløp i mnd som står i forhold til nedskrivingen av bilen. Regner med at banken lar deg gjøre det uten noen spesiell avtale.

Man står fritt til å betale inn ekstra på lånet når som helst. Bankene kan ikke netke deg dette.

Har man råd så bør man betale bilen kontant og spare 4-5000kr mnd .
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Jeppe

Er det andre enn meg som har lagt merke til om renta til DNB har stigi dei seiste par vekene?

Med bilpris på 518.000, EK på 35% og nedbetaling på 5 år så syns eg huske at eg fekk forespegla effektiv rente på 3.5% i konfiguratoren då eg testa litt ut for eitt par veker sidan.
Når eg prøvde det same i kveld får eg opp rente på 3.83 med same parametrar.
Er denne renta i stadig endring, eller er den låst ved lånetidspunktet?

kc

Sitat fra: Jeppe på torsdag 10. januar 2019, klokken 20:40
Er det andre enn meg som har lagt merke til om renta til DNB har stigi dei seiste par vekene?

Med bilpris på 518.000, EK på 35% og nedbetaling på 5 år så syns eg huske at eg fekk forespegla effektiv rente på 3.5% i konfiguratoren då eg testa litt ut for eitt par veker sidan.
Når eg prøvde det same i kveld får eg opp rente på 3.83 med same parametrar.
Er denne renta i stadig endring, eller er den låst ved lånetidspunktet?

Jeg får også opp 3.83 på 35% EK, har ligget der de siste to ukene.

1000kwh

Sitat fra: golo på lørdag 05. januar 2019, klokken 11:57
Jeg vurderer å ta lånet på huslånet. Har 2% i rente. Jeg tenker at jeg samtidig reduserer nedbetalingstiden slik at avdraget genspeiler boliglån + separat billån. Er det dumt å gjøre det slikt?
Dropp å ta det på huset. Det er oppskrift på elendighet å sette forbruksvarer på huset. Du vanner ut et allerede dyrt lån med ting som hvertfall ikke bidrar med verdier.

Tenk ikke på renta, det utgjør jo ingen forskjell på 3-400000,-.

Når du har et billån er det oversiktlig og du kan enkelt følge med på hvor mye du skylder og om det står i stil med bilens verdi.

Handyman

Sitat fra: 1000kwh på torsdag 10. januar 2019, klokken 21:53
Sitat fra: golo på lørdag 05. januar 2019, klokken 11:57
Jeg vurderer å ta lånet på huslånet. Har 2% i rente. Jeg tenker at jeg samtidig reduserer nedbetalingstiden slik at avdraget genspeiler boliglån + separat billån. Er det dumt å gjøre det slikt?
Dropp å ta det på huset. Det er oppskrift på elendighet å sette forbruksvarer på huset. Du vanner ut et allerede dyrt lån med ting som hvertfall ikke bidrar med verdier.

Tenk ikke på renta, det utgjør jo ingen forskjell på 3-400000,-.

Når du har et billån er det oversiktlig og du kan enkelt følge med på hvor mye du skylder og om det står i stil med bilens verdi.
Pussig råd.
Forutsatt at han betaler ned bildelen av huslånet fort nok, slik "golo" tenker, så er definitivt det billigste! Forutsetter også at huslånet ikke får høyere rente fordi man øker belåningsgraden. og hvis man har rom innenfor esisterende pantobligasjon slipper man en haug med termingebyrer, etableringsgebyr, pantobligasjon/tinglysing.
Dette anbefales bare dem som har god nok selvdisiplin til å betale ned "bilandelen" av lånet raskt nok.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Dani3l

Gitt at man ikke trenger pengene til noe annet, som for eksempel egenkapital ved boligbytte, og ikke bryr seg om å betale renter i x antall flere år enn bilens levetid, så er det vel ingenting i veien for å ta det inn i huslånet. Ville nok ikke anbefalt det med mindre man har lav belåningsgrad i utgangspunktet.
2022 Nio ES8 Signature Edition 6s
2019 Tesla Model X - 100D m/FSD
2019 Tesla Model 3 - LR AWD m/FSD

golo

Sitat fra: Handyman på torsdag 10. januar 2019, klokken 22:39
Sitat fra: 1000kwh på torsdag 10. januar 2019, klokken 21:53
Sitat fra: golo på lørdag 05. januar 2019, klokken 11:57
Jeg vurderer å ta lånet på huslånet. Har 2% i rente. Jeg tenker at jeg samtidig reduserer nedbetalingstiden slik at avdraget genspeiler boliglån + separat billån. Er det dumt å gjøre det slikt?
Dropp å ta det på huset. Det er oppskrift på elendighet å sette forbruksvarer på huset. Du vanner ut et allerede dyrt lån med ting som hvertfall ikke bidrar med verdier.

Tenk ikke på renta, det utgjør jo ingen forskjell på 3-400000,-.

Når du har et billån er det oversiktlig og du kan enkelt følge med på hvor mye du skylder og om det står i stil med bilens verdi.
Pussig råd.
Forutsatt at han betaler ned bildelen av huslånet fort nok, slik "golo" tenker, så er definitivt det billigste! Forutsetter også at huslånet ikke får høyere rente fordi man øker belåningsgraden. og hvis man har rom innenfor esisterende pantobligasjon slipper man en haug med termingebyrer, etableringsgebyr, pantobligasjon/tinglysing.
Dette anbefales bare dem som har god nok selvdisiplin til å betale ned "bilandelen" av lånet raskt nok.

Vil fortsatt ha under 60% belåningsgraden og ingen utslag for renten. Som du sier så slipper jeg unna ekstra termingebyr og etableringsgebyr. Kommer enten til å endre nedbetalingstid eller betale inn 4-5000 kr ekstra hver måned slik at bilen er «nedbetalt» etter 5-7 år.

Handyman

Sitat fra: golo på fredag 11. januar 2019, klokken 12:27
Sitat fra: Handyman på torsdag 10. januar 2019, klokken 22:39
Sitat fra: 1000kwh på torsdag 10. januar 2019, klokken 21:53
Sitat fra: golo på lørdag 05. januar 2019, klokken 11:57
Jeg vurderer å ta lånet på huslånet. Har 2% i rente. Jeg tenker at jeg samtidig reduserer nedbetalingstiden slik at avdraget genspeiler boliglån + separat billån. Er det dumt å gjøre det slikt?
Dropp å ta det på huset. Det er oppskrift på elendighet å sette forbruksvarer på huset. Du vanner ut et allerede dyrt lån med ting som hvertfall ikke bidrar med verdier.

Tenk ikke på renta, det utgjør jo ingen forskjell på 3-400000,-.

Når du har et billån er det oversiktlig og du kan enkelt følge med på hvor mye du skylder og om det står i stil med bilens verdi.
Pussig råd.
Forutsatt at han betaler ned bildelen av huslånet fort nok, slik "golo" tenker, så er definitivt det billigste! Forutsetter også at huslånet ikke får høyere rente fordi man øker belåningsgraden. og hvis man har rom innenfor esisterende pantobligasjon slipper man en haug med termingebyrer, etableringsgebyr, pantobligasjon/tinglysing.
Dette anbefales bare dem som har god nok selvdisiplin til å betale ned "bilandelen" av lånet raskt nok.

Vil fortsatt ha under 60% belåningsgraden og ingen utslag for renten. Som du sier så slipper jeg unna ekstra termingebyr og etableringsgebyr. Kommer enten til å endre nedbetalingstid eller betale inn 4-5000 kr ekstra hver måned slik at bilen er «nedbetalt» etter 5-7 år.
....med disse forutsetningene er det en NOBRAINER! Sparer en del tusenlapper på det.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

HCO

#23
Sitat fra: Handyman på fredag 11. januar 2019, klokken 15:50
Sitat fra: golo på fredag 11. januar 2019, klokken 12:27
Vil fortsatt ha under 60% belåningsgraden og ingen utslag for renten. Som du sier så slipper jeg unna ekstra termingebyr og etableringsgebyr. Kommer enten til å endre nedbetalingstid eller betale inn 4-5000 kr ekstra hver måned slik at bilen er «nedbetalt» etter 5-7 år.
....med disse forutsetningene er det en NOBRAINER! Sparer en del tusenlapper på det.

Selvsagt skal man bruke det panteobjektet som gir lavest rente, og det vil alltid være boligen dersom man har ledig pant der. Om man ønsker å skille mellom huslån og billån, for eksempel for å ha kortere løpetid på billånet, kan man velge å ta et tilleggslån i stedet for å "bake det inn" i eksisterende huslån.

Den eneste grunnen til å bruke bilen som pant i stedet for huset måtte være om man er usikker på om man klarer å betjene lånet, men da er man kanskje uansett ikke i posisjon til å kjøpe bil til +/- en halv million...?

Edit: Det er en annen grunn, når jeg tenker meg om: Huslån har gjerne noen "magiske grenser" for rentesats, typisk ved 60% og 80% lånegrad. Dersom billånet gjør at man passerer en av disse grensene, kan man dermed risikere at huslånet blir dyrere og at totale månedlige renteutgifter dermed blir høyere enn om man tar billån med pant i bilen. Men dette regnestykket må hver enkelt selv gjøre, ettersom det er avhengig av eksisterende lånegrad.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Tom

Jeg har selv enda "ungdoms lån" på bolig selv etter å ha lånt opp flere ganger etter jeg ble 34 år,men denne gang var ikke det mulig,behandles ikke lokalt lenger... så det må bli bil lån på det jeg mangler.. >:(

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA