Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe Niro EV/E-Niro eller vente på EV3?

Startet av tonje, søndag 31. mars 2024, klokken 18:31

« forrige - neste »

tonje

Vi trenger ny bil med plass til både hund og barnevogn. Vi liker Niro EV, man får god rekkevidde og greit med plass til en OK bruktpris på Finn.

Men vi synes det er vanskelig å vite om det er verdt det store prishoppet på omtrent 60 000 kr fra E-Niro. E-Niro har litt mindre plass, er litt mer støyende og er generelt litt mindre fancy på diverse områder. Men er det en mer enn god nok familiebil etter deres erfaring? Vi ønsker å kjøpe en bil som kan vare i minst 4-5 år.

Da vi var innom Bertel O. Steen her om dagen anbefalte de oss å vurdere å vente til høsten, når den nye EV3 lanseres. Vi er litt usikre på om vi tør å gamble på en ny og utestet bil, men det at den får en startpris på rundt 360 000 kr kan jo gjøre at Niro EV og E-Niro faller mye i pris. Og da er det jo lurt å vente... Eller?

Kort oppsummert ønsker vi:
- God plass til barnevogn, barnesete, liten hund og bagasje (vi er gode på å pakke lett)
- Rekkevidde på minst 400 km
- Stabil og trygg bil med få feil
- Det er IKKE viktig for oss med gode høyttalere, fancy funksjoner, sporty kjøring og den slags
Nissan Leaf 2016

RJK

#1
Jeg håper de snart viser frem EV5 i Norge, selv om den sikkert blir litt dyrere.

Ellers er jo Kona i 24-versjon en langt mer oppgradert versjon enn "nye" Niro EV. Viille anbefalt å sett nærmere på den, om det er Niro EV dere gjerne vil ha.

Ellers tenker jeg de har lært mye av disse første og andre generasjon elbiler på "mix-plattform", så selv om det er "ny" bil, tror jeg faktisk det tipset fra selger er godt.

Mye vil helt sikkert være hentet fra de gamle, men kanskje forbedret en del. Lite som er "helt nytt" utenom karrosseriet, da de har litt erfaring fra denne plattformen som EV3 bygger på.

Det er absolutt et poeng med priser, selv om du ikke hopper på EV3, så vil du kanskje få veldig godt tilbud på utgående modell når de skal gjøre plass for den nye.

Bare husk på at det dog og gjelder innbyttepris på den du har, med mindre dere er i en situasjon der dere kan klare dere en stund med alternativ løsning eller en bil mindre, om dere nå har to...

Kanskje får dere såpass mye mere for den gamle at det vil lønne seg å leie bil fra Hyre eller andre i mellomperioden, eller for de få tilfellene der faktisk må ha to biler. Eller dere kan klare dere med offentlig t/r jobb og hjem i perioden.

Sjeldent at man får både i pose og sekk med høy innbyttepris og godt tilbud på ny bil men av utgående modell, om dere skal holde på den gamle helt til dere skifter bil.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

tonje

Takk for svar!

Angående innbytte har vi per i dag en 2016 Nissan Leaf med slitent batteri og diverse småfeil, så vi regner ikke med å få stort for den uansett. Sånn sett taler det kanskje for å vente på EV3, enten holde ut med vår bil til da eller kanskje lease en bil i mellomtiden?

Vi håper å slippe å betale mer enn 400 000 kr, gjerne nærmere 350 000 kr. Vi startet med pristak på 250 000 kr, men innså raskt at vi ikke får rekkevidden, kvaliteten og plassen vi trenger for den summen.
Nissan Leaf 2016

RJK

KIA Niro EV ligger i utgangspunktet på 445-485K ifølge nettsidene, mens en Kona EV ligger på 388-463K, før div. tillegg og tilpasninger og kampanjepriser.

KIa EV6 ligger tilsvarende på 520-649K (GT Line, ikke GT), mens Ioniq 5 ligger på 482-600K. Alle priser over er for LR-utgaver.

Vil tro EV3 vil legge seg rundt Niro EV-priser som den skal erstatte, mens EV5 vil legge seg i mellom disse. Altså snakker vi for EV5 et sannsynlig prisleie på 500-550K.

Så vil det selvsagt være viktig å se hva bilene faktisk selges for, da det fort er noen kroner å spare på lagerbiler, og ved andre kampanjer.

Kanskje vil du få en "spartansk" utgave av NIro EV ned mot 340-350K og en bedre utstyrt utgave mellom 380-420K når Niro skal bort til fordel for EV3.

Med sterke forbehold om at jeg tar feil i mine antagelser/gjett, og heller ikke har tatt høyde for hva de i realiteten selges for. Kanskje man ikke sparer veldig mye i kroner, men kanskje får vinterdekk og annet med på kjøpet, som ellers ville vært tillegg.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

IK

Blir en del tull i starten på EV3 garantert.
Niro EV har betydelig mer "bugs" enn e-Niro .
Vurderer Niro selv. Synes E-Niro er den tryggeste valget om man kan leve med at denne begynner å bli litt utdatert.

batterimannen

Selv om Kia EV3 blir lansert, så får man sannsynligvis ikke prøvekjørt før noen måneder senere? Har dårlig erfaring med å bestille bil før prøvekjøring. Så tar det nok litt tid før utlevering også. Kan fort bli mye lenger å vente på utlevering enn du forespeiler i dag også.

Ville sett på en e-Niro eller strekt meg til den nye Kona. Den har vokst en del i størrelse. Hvis du ikke har noe i mot å kjøpe diktaturbil (Kina) så kan du vurdere MG ZS EV, hvis du ser på den nyere utgaven med lenger rekkevidde.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

tonje

Tusen takk for så mange gode svar. Jeg ser at det tryggeste valget med tanke på god og traust bil til OK pris er E-Niro. Men jeg klarer ikke helt å slå fra meg dyrere modeller helt ennå, man blir jammen lett fristet når man søker på biler hver dag...

Men det virker i hvert fall som om EV3 ikke er veien å gå. Det kan fremdeles hende at den vil gjøre at de andre Kia-modellene synker i pris, men det vil vel i så fall ta litt tid. Og vi vil helst kjøpe bil i løpet av sommeren.

Den nye Konaen ser flott ut, men de billigste på Finn.no er litt i dyreste laget for oss, dessverre. Kinabil ønsker vi derimot ikke, selv om noen av dem har en veldig fristende pris.
Nissan Leaf 2016

Electric cars in Norway

Sitat fra: tonje på fredag 12. april 2024, klokken 19:50Jeg ser at det tryggeste valget med tanke på god og traust bil til OK pris er E-Niro. 
Et godt valg.  :+1:

RJK

Sitat fra: tonje på fredag 12. april 2024, klokken 19:50Tusen takk for så mange gode svar. Jeg ser at det tryggeste valget med tanke på god og traust bil til OK pris er E-Niro. Men jeg klarer ikke helt å slå fra meg dyrere modeller helt ennå, man blir jammen lett fristet når man søker på biler hver dag...

Men det virker i hvert fall som om EV3 ikke er veien å gå. Det kan fremdeles hende at den vil gjøre at de andre Kia-modellene synker i pris, men det vil vel i så fall ta litt tid. Og vi vil helst kjøpe bil i løpet av sommeren.

Den nye Konaen ser flott ut, men de billigste på Finn.no er litt i dyreste laget for oss, dessverre. Kinabil ønsker vi derimot ikke, selv om noen av dem har en veldig fristende pris.
Ser du merker "2-fotssyken"...! ;)

Ja, det er alltids noe større, raskere eller på annen måte "bedre". Spørsmålet er om man klarer å begrense seg, og forbli fornøyd med valget!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA