Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sittehøyde 3 vs y.

Startet av Model3B, mandag 21. august 2023, klokken 20:04

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 17. september 2023, klokken 08:36Ingenting slår den gode følelsen når man ser bedre over snøskavler....
For meg er det MANGE ting som slår den følelsen ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

DeepFu

Og så kan man jo argumentere for at dagens såkalte suv'er ikke har noe som helst med hva som opprinnelig lå i begrepet. I dag er det stort sett bælfeite kombikupeer med litt plastpynt hist og her for å gi inntrykk av høyde og terrengegenskaper.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

turfsurf

Sitat fra: DeepFu på søndag 17. september 2023, klokken 20:59Og så kan man jo argumentere for at dagens såkalte suv'er ikke har noe som helst med hva som opprinnelig lå i begrepet. I dag er det stort sett bælfeite kombikupeer med litt plastpynt hist og her for å gi inntrykk av høyde og terrengegenskaper.
Jepp, Crossover er jo ett bedre begrep for disse. Fine hyttebiler.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

#33
Eller SAV, som BMW brukte om X5 da den ble introdusert. Sport activity vehicle, i stedet for sport utility vehicle. Egentlig et ganske bra begrep, litt synd at ikke fikk fotfeste.

Man kan si mye om biler som Model Y opp mot "SUV"-begrepet, men den lille høydeforskjellen utgjør en stor forskjell i oversikt både i kø og over brøytekanter osv.

Rosstopher

Ja, det er tullete å kalle alt for SUV. I SUVens hjemland kalles det crossover når de har selvbærende karosseri og SUV når de er bygd på ramme. Men uansett blir det vanskelig å tegne klare skillelinjer. Dersom det er ramme som er kravet for SUV så vil jo biler som Jeep Cherokee og Mitsubishi Pajero ikke være SUV. Trur vi bare må lære oss å leve med uklare begreper i dagens bilmarked.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

turfsurf

SUV begrepet har jo vært diskutert litt tidligere. IMO skal ihvertfall en SUV takle litt offroad og dårlige veier både mtp beskyttelse, bakkeklaring og fremdrift. God plass til folk og ting og kunne trekke en litt voksen henger hører med også.

Det meste av "elSUVene" på markedet i dag er Crossover/SAV type biler, eller bare store hatchbacks / høye stasjonsvogner.

Men mange vil nok heller ha det enn en rendyrket SUV. Det følger jo med noen ulemper også.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rosstopher

Sitat fra: turfsurf på mandag 18. september 2023, klokken 16:29God plass til folk og ting og kunne trekke en litt voksen henger hører med også.

Ja, og der faller plutselig erke-SUVene Jeep CJ og Wrangler gjennom også.  ;)
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

turfsurf

Sitat fra: Rosstopher på mandag 18. september 2023, klokken 18:32Ja, og der faller plutselig erke-SUVene Jeep CJ og Wrangler gjennom også.  ;)
De har vel ikke vært SUVer. Grand Cherokee derimot. Wrangler er kanskje i klassen kompakt SUV om noe. CJ er definitivt ikke SUV.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rosstopher

Sitat fra: turfsurf på mandag 18. september 2023, klokken 22:41
Sitat fra: Rosstopher på mandag 18. september 2023, klokken 18:32Ja, og der faller plutselig erke-SUVene Jeep CJ og Wrangler gjennom også.  ;)
De har vel ikke vært SUVer. Grand Cherokee derimot. Wrangler er kanskje i klassen kompakt SUV om noe. CJ er definitivt ikke SUV.

Som sagt ovenfor; amerikanerne sin definisjon er at SUV er bygd på ramme, mens crossover har selvbærende karosseri, altså utfallet blir det motsatte av det du skriver.

Det kan tenkes at din definisjon passer med allmennhetens oppfattelse av SUV vs crossover, men som de fleste definisjoner har den også problemer. Hva skjer om man f.eks. kjøper seg en "SUV" med bakhjulstrekk? Vil en Grand Cherokee eller Land Cruiser eller 4Runner eller Patrol med bakhjulstrekk plutselig ikke være SUV lenger?

Jeg siterer meg selv:
Sitat fra: Rosstopher på mandag 18. september 2023, klokken 10:28Men uansett blir det vanskelig å tegne klare skillelinjer. [...] Trur vi bare må lære oss å leve med uklare begreper i dagens bilmarked.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

turfsurf

#39
Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 19. september 2023, klokken 08:00Det kan tenkes at din definisjon passer med allmennhetens oppfattelse av SUV vs crossover, men som de fleste definisjoner har den også problemer. Hva skjer om man f.eks. kjøper seg en "SUV" med bakhjulstrekk? Vil en Grand Cherokee eller Land Cruiser eller 4Runner eller Patrol med bakhjulstrekk plutselig ikke være SUV lenger?

Jeg siterer meg selv:
Sitat fra: Rosstopher på mandag 18. september 2023, klokken 10:28Men uansett blir det vanskelig å tegne klare skillelinjer. [...] Trur vi bare må lære oss å leve med uklare begreper i dagens bilmarked.
SUV uten 4WD? Nei, da er det  Crossover. Ellers er det jo klart at det er ett litt ullent begrep, men å kalle TMY, MEB bilene, Mach-e osv for SUV blir litt tullete. Det er de soleklart ikke, og de later ikke som heller.

Ellers siterer jeg Wikipedia:
SitatA sport utility vehicle (SUV) is a car classification that combines elements of road-going passenger cars with features from off-road vehicles, such as raised ground clearance and four-wheel drive.
SitatThe 1984 Jeep Cherokee (XJ) is considered to be the first SUV in the modern style. Some SUVs produced today use unibody construction; however, in the past, more SUVs used body-on-frame construction.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

What'cha talkin about...

Er jo bare til å levere bilen inn til firmaet Delta4x4, og vips har du 22cm bakkeklaring. Super SUV....
Tesla Model Y                         2021-

geear

Originalt er iallfall understellet helt krise for "offroad", den har så lite vandring og er så stiv i chassiet at den mister marktrykket på et av hjulene om du kjører over en liten stein i veien.. :p

Min slipper på et av hjulene hver eneste gang jeg kjører ut av gårdsrommet mitt. Jeg har biler med alle drivhjulsoppsett, også en annen med AWD, som er enda lavere enn Y P, og ingen av de andre gjør dette...

ToWalkOrDrive

Sitat fra: geear på torsdag 21. september 2023, klokken 09:54Originalt er iallfall understellet helt krise for "offroad", den har så lite vandring og er så stiv i chassiet at den mister marktrykket på et av hjulene om du kjører over en liten stein i veien.. :p

Min slipper på et av hjulene hver eneste gang jeg kjører ut av gårdsrommet mitt. Jeg har biler med alle drivhjulsoppsett, også en annen med AWD, som er enda lavere enn Y P, og ingen av de andre gjør dette...

Ja, noen steder har de måttet spare penger. Hadde vært interessant å testet noen andre støtdempere / coilovers.
https://www.nardocar.no/shop/kw-v3-coilovers-tesla-model-y-131639p.html?gad=1&gclid=Cj0KCQjw06-oBhC6ARIsAGuzdw0XHc_moA5XHiiQH7wM-yW_zbq7OhbQkOa8pVk44YdDk0XEMMEQXLMaAl9jEALw_wcB
Tesla Model Y                         2021-

geear

KW er bra, men blir ikke så ofte forbundet med lang vandring eller komfort/mykhet (som er bra for grepet offroad), det er stort sett for senk og race. Y P er lav nok (ikke i hjulbuene, men den har ikke mer å gå på under), litt lignende problem på Tesla og BMW, hjulbuene (foran på BMW) er altfor høye så om man vil ha dekkene til å tangere hjulbuen eller til og med forsvinne litt, så blir bakkeklaringen så liten at det blir problematisk i daglig bruk.. der er det andre biler som er bedre.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: geear på fredag 22. september 2023, klokken 00:08KW er bra, men blir ikke så ofte forbundet med lang vandring eller komfort/mykhet (som er bra for grepet offroad), det er stort sett for senk og race. Y P er lav nok (ikke i hjulbuene, men den har ikke mer å gå på under), litt lignende problem på Tesla og BMW, hjulbuene (foran på BMW) er altfor høye så om man vil ha dekkene til å tangere hjulbuen eller til og med forsvinne litt, så blir bakkeklaringen så liten at det blir problematisk i daglig bruk.. der er det andre biler som er bedre.

Nei, var egentlig ikke mest de jeg tenkte på. Det var mer disse Mountain Pass-demperne jeg ville testet. De påstår at om en setter innstillingen i Soft så er det som en Lexus...og at fjørene er litt lenger enn på en TMYP. Men hvordan den er offroad...nei det er nok mer for onroad.

https://www.mountainpassperformance.com/product/comfort-adjustable-coilovers-tesla-model-y/
Tesla Model Y                         2021-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA