Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Q6 - tester

Startet av daktari, onsdag 26. juli 2023, klokken 11:40

« forrige - neste »

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Noen refleksjoner: 4,7 m lang, men samme akselavstand som Q8 etron. Allikevel ser plassen i baksetet sånn passe ut for 189 cm tester.

Bagasjerommet er bare 1 m dypt, så 5 cm kortere enn etron. Men det er hele 55 cm opp til hattehylla, og bagasjedøra har en bedre utforming. Vi får ikke se under gulvet.

Liten frunk på 50 l, vesentlig bedre enn ingen frunk.

Ser ut som de har laget en mulighet for veldig kraftig regen.

Hvorfor så langt panser?

Jeg er dessverre bekymret for prisen... men dette kan bli en verdig arvtager til gamle etron. Kanskje plass-messig litt for nærme Q4?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

OlaM

Dette blir en spennende platform. Jeg kommer til å kjøpe Q6 på første lansering, men en Audi/VW på den platformen om noen år? Liker to ladeporter, men spent på hvilken av dem CCSen er bak. Begge?

Sitat fra: daktari på onsdag 26. juli 2023, klokken 11:46Hvorfor så langt panser?

Enig. Bra at den har litt frunk, men det er altfor langt overheng fremme. Det er 10-15 cm til å kutte på lengden. Virker nesten som de prøver å dra den lengre enn nødvendig for at det skal passe noen inngrodde idéer om hvilket segment den tilhører.

Sitat fra: daktari på onsdag 26. juli 2023, klokken 11:46Jeg er dessverre bekymret for prisen...

Jeg vil ikke si jeg er bekymret for prisen, det er vel heller en fatalistisk resignasjon.  :'(  ;D
'21 3LR

turfsurf

Sitat fra: daktari på onsdag 26. juli 2023, klokken 11:46Jeg er dessverre bekymret for prisen... men dette kan bli en verdig arvtager til gamle etron. Kanskje plass-messig litt for nærme Q4?
Dette blir vel ikke en arvtager som sådan, etron fortsetter vel som Q8-etron. Men ja, hva får man mere her enn i Q4? Luftfjæring kanskje?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Orbit

Sitat fra: OlaM på onsdag 26. juli 2023, klokken 12:01Liker to ladeporter, men spent på hvilken av dem CCSen er bak. Begge?
I videoen fra Autogefühl sies det at venstre er CCS, mens høyre er kun Type-2 AC.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

OlaM

Sitat fra: Orbit på onsdag 26. juli 2023, klokken 12:24
Sitat fra: OlaM på onsdag 26. juli 2023, klokken 12:01Liker to ladeporter, men spent på hvilken av dem CCSen er bak. Begge?
I videoen fra Autogefühl sies det at venstre er CCS, mens høyre er kun Type-2 AC.

Ok, takk, hadde ikke sett videoen ennå. Helt perfekt løsning spør du meg.
'21 3LR

daktari

Sjekket målene på ID.4 igjen.
Nederst er dybden mellom 96 og 99 cm. Høyden opptil hattehylla er da 59 cm.

Med falske gulvet så er dybden max 90-94 cm og høyden under hattehylla redusert til 42 cm.

Q6 får altså ca 100 cm dybde med falskt gulv men 55 cm høyde til hattehylle.

Samtidig er Q6 antaglig 20-25 cm lenger enn ID.4 og bare noe under 10 av disse tilkommer i bagasjerommet...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

En siste viktig sak er at de er tilbake til vanlig bakdør, ikke den støvsamleren som etron, iX og I-pace har, der hjulbuen er integrert i døra.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: daktari på onsdag 26. juli 2023, klokken 19:57En siste viktig sak er at de er tilbake til vanlig bakdør, ikke den støvsamleren som etron, iX og I-pace har, der hjulbuen er integrert i døra.
Det er nice.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway


torerik

Fin bil, om enn litt skuffende bagasjeplass. Nærmer seg vel fort 800' ferdig utstyrt, blir i så tilfelle tungsolgt. Men den står på lista.
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

Hårek

Håper de legger litt vekt på at appen skal fungere, at ikke alle ressurser går til fancy lysfunksjoner.
Har BMW nå, appen er vesentlig bedre enn Audi sin.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

Orbit

Enig med Hårek. BMW har også beta-testing med sluttbrukere hvor de retter både manglende funksjonalitet og direkte bugs. [Den ene tingen som Audi sin app er bedre på - reiseplanlegging med flere ladestopp - kommer også snart hos BMW.] Audi sin kanal for tilsvarende tilbakemeldinger eksisterer via support, men jeg har ikke noe inntrykk av at utviklingsteamet gjør noe særlig med det. Skulle det fungert, burde også Audi levere ut testversjoner av app som tillater sluttbruker å sende inn detaljert aktivitetslogg for å dokumnetere feil og mangler.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

daktari

Går an å håpe på bedre app. Dette er jo helt ny IT-plattform.
Ny 2023 ID.4 har meget godt fungerende app så noe får VAG til.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

storeulv

Sitat fra: daktari på torsdag 27. juli 2023, klokken 21:08Går an å håpe på bedre app. Dette er jo helt ny IT-plattform.
Ny 2023 ID.4 har meget godt fungerende app så noe får VAG til.

Det kan gjerne være at stabiliteten på app og bakenforliggende infrastruktur er bedre på Id.4 enn på eldre modeller. Personlig har jeg ikke opplevd mye ustabilitet på Audi-appen de siste 2 årene. Mitt største ankepunkt mot VAG-bilene er at meny-systemene ikke er like intuitive som på andre biler. Det er noe med hierarkiet på menyene som gjør ting unødvendig tungvint. Tyskere er ikke så gode på (les: kan ikke) dette med systemer beregnet på menneskelig grensesnitt.
Audi e-tron 50AS MY 2020

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA