Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMY Hjulstøy!

Startet av Radial, søndag 29. august 2021, klokken 21:31

« forrige - neste »

Simmelim

Jeg har selv prøvekjørt Y og bestilt. Ingen plagsom støy synes jeg. Diverse tester sier også at støynivået er imponerende lavt. Han ene fyren målte db i Y og etron ved forskjellige hastigheter og der kom Y'en like bra og i enkelte hastigheter enda bedre ut enn etron. Skal se om jeg finner videoen igjen.

Stjerneglis

Sitat fra: Moas på onsdag 16. februar 2022, klokken 22:43
Kjører selv med Nokian hakka på en elbil (mx-30) som nesten koster 1/3 av en overpriset ny Y på finn. Dekkene er særdeles stillegående på denne bilen. Så nei pris har ikke alltid noe å si.

Nå er MX-30 jo en merkelig historie hvor Mazda pusher en bil "uten" rekkevidde og med max komfort til en billig penge. Dette er så langt fra Teslas elbilfilosofi du kan komme.

Hadde TMY kostet 700k + slik som EQC og e-Tron gjør, så hadde nok Tesla brukt _litt_ mer penger på lydisolering.
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

Hallgrim86

Sitat fra: Simmelim på torsdag 17. februar 2022, klokken 09:12
Jeg har selv prøvekjørt Y og bestilt. Ingen plagsom støy synes jeg. Diverse tester sier også at støynivået er imponerende lavt. Han ene fyren målte db i Y og etron ved forskjellige hastigheter og der kom Y'en like bra og i enkelte hastigheter enda bedre ut enn etron. Skal se om jeg finner videoen igjen.

Så Teslabjørns test er ikke utført skikkelig? Har alltid trodd han var relativt treffsikker. Der ligger Y ganske dårlig an.

Det at du ikke har problemer med det er jo supert, men om du ikke merker forskjell på Y og Etron så er du i mine øyne ikke spesielt god til å legge merke til sånt uansett. Og da er det null poeng å velge en mindre bil som koster 200k mer, går saktere, MYE dårligere rekkevidde, dårligere app +++


Stjerneglis

Sitat fra: Hallgrim86 på torsdag 17. februar 2022, klokken 09:27
Så Teslabjørns test er ikke utført skikkelig? Har alltid trodd han var relativt treffsikker. Der ligger Y ganske dårlig an.

Teslabjørn er relativ treffsikker. Han kaller alltid Audien "Fat e-Tron"  :laugh:
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

Simmelim

Han har vel ikke testet 2022 Model Y kanskje? Uansett er persepsjon av opplevd støy veldig individuelt. Generelt kan man vel si at man ikke alltid får i pose og sekk. At Tesla er ledende på rekkevidde, lading, ytelser, app osv til en overkommelig pris vil føre til at det er enkelte andre punkter som andre bilmerker er bedre på. Ser f.eks på en annen plattform så diskuteres det høylytt om Model Y vs Nio ES8, som i mine øyne ikke kan sammenliknes. 200k i forskjell i pris gir ikke et fornuftig grunnlag for å kunne si noe om en bil er bedre enn en annen.

HK

Nå har det det anerkjente tyske bilbladet Autozeitung nr. 5, med den kjente biltesteren Caspar Winkelmann kjørt en test mellom Ioniq5, Kia EV6, MB EQB350, Polestar 2 og Tesla Y. Bladet kom i salg her i Tyskland i går og dukker vel opp hos Narvesen neste torsdag i Norge. Totalt vant Ioniq med Kia som nr. 2 Polestar nr. 3, TMY nr. 4 og MB på sisteplass.
Når det gjelder både støy og fjæring var TMY dårligst. I 50 km.t hadde Ioniq kun 57 dba. TMY 60 dba. I 100 km.t hadde alle bilene 66 dba. I 130km.t hadde Ioniq, EV6, og MB. 68 dba, mens Polestar og TMY hadde 70 dba. Alle de seriøse bladene har også noe man kaller støyinntrykk fordi en ren dba måling ikke sier hele sannheten. Hva som oppfattes som irriterende støy har sammenheng med i hvilket frekvensområde støyen ligger. Her vant Ioniq med 88 poeng, med MB på 2.plass med 86 poeng. TMY nest sist med 79 poeng og Polestar på siste med 78.

Støy kan ikke sammenlignes fra en test til en annen fordi det har med veidekke, kalibrering av testutstyr osv. å gjøre. Den kan kun gi en pekepinn om en bil i forhold til en annen i samme test.

Grunnen til at støy er et generelt problem i EV,er har sammenheng med vekt. Ingeniørene står i en nesten umulig spagat mellom lavest mulig vekt og lavest mulig støy. Ordentlig støyisolering koster vekt. Og her har alle lite eller ingen ting å gå på for økt vekt betyr igjen dårligere kjøreegenskaper, dårligere rekkevidde og ikke minst høyere forbruk. Men som alltid så er støy et spørsmål om hva den enkelte er vant til.

turfsurf

Sitat fra: Stjerneglis på torsdag 17. februar 2022, klokken 09:20

Hadde TMY kostet 700k + slik som EQC og e-Tron gjør, så hadde nok Tesla brukt _litt_ mer penger på lydisolering.
TMX til godt over millionen er heller ingen støyvinner, så nei.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

Sitat fra: HK på torsdag 17. februar 2022, klokken 10:12
Når det gjelder både støy og fjæring var TMY dårligst. I 50 km.t hadde Ioniq kun 57 dba. TMY 60 dba. I 100 km.t hadde alle bilene 66 dba. I 130km.t hadde Ioniq, EV6, og MB. 68 dba, mens Polestar og TMY hadde 70 dba. Alle de seriøse bladene har også noe man kaller støyinntrykk fordi en ren dba måling ikke sier hele sannheten. Hva som oppfattes som irriterende støy har sammenheng med i hvilket frekvensområde støyen ligger. Her vant Ioniq med 88 poeng, med MB på 2.plass med 86 poeng. TMY nest sist med 79 poeng og Polestar på siste med 78.

3dB er vel regnes som den minste forskjellen det menneskelige øre kan oppfatte, så det er mao. ikke stor forskjell på bilene. Man må opp på 10dB for at det skal oppleves som en dobling av lydvolum.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

HK

Det er nok riktig at 3 dba rent teoretisk ikke er så mye. Men 3-5 dba er ofte forskjellen som er på kupestøyen i 100 km.t i en premiumbil som Audi A8 og en hvilken som helst kjip billigbil. Og de fleste vil nok oppfatte forskjellen som stor. Det er nettopp derfor de store seriøse bilbladene har noe med i testene som heter støyinntrykk.  Som sagt vil jeg anbefale folk å prøve biler opp mot hverandre ved å prøvekjøre en bil og samtidig sette seg rett inn i en annen man vurderer. Først da får man et tydelig inntrykk. Selv gjorde jeg dette med en TM3 og satte meg rett inn i min MB E350e og det føltes i alle fall for meg  som en kjempeforskjell. Jeg gjorde en helt amatørmessig db måling med app på min mobiltelefon i begge bilen og det skilte 4 db i 100 km.t. på nøyaktig samme veistrekning.

Fy flate som jeg skulle ønske man kunne får en TM3 med fjæringa til en Citroen C5 og støynivået til en Mercedes S.klasse. Men det har dessverre aldri vært noen gratis lunsj i bilbransjen. Det som man tydelig ser av testen som nevnt er at alle bilene har sine styrker og svakheter. Ingen har alt i samme prisklasse.

turfsurf

Sitat fra: HK på torsdag 17. februar 2022, klokken 12:42
Og de fleste vil nok oppfatte forskjellen som stor. Det er nettopp derfor de store seriøse bilbladene har noe med i testene som heter støyinntrykk.  Som sagt vil jeg anbefale folk å prøve biler opp mot hverandre ved å prøvekjøre en bil og samtidig sette seg rett inn i en annen man vurderer. Først da får man et tydelig inntrykk. Selv gjorde jeg dette med en TM3 og satte meg rett inn i min MB E350e og det føltes i alle fall for meg  som en kjempeforskjell.
Samtidig setter seg man da opp som offer for placeboeffekten. Man forventer stor forskjell, og vil da oppleve det.

Er nok derfor det rapporteres så mye forskjellig og. Skal man diskutere støy er det IMO kun målinger som er interessant som grunnlag. Så kan man jo gjøre seg opp egne meninger ved prøvekjøring.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Marzo

Støynivå blir målt i desibel (dB). Ein alminneleg samtale ligg på omkring 65 dB, mens eit rop når opp i omlag 80 dB. Skalaen er slik at kvar gong lydeffekten blir dobla, aukar desibelnivået med 3 dB. Lydeffekten av for eksempel 83 dB vil derfor vere dobbelt så høg som av 80 dB.

https://www.arbeidstilsynet.no/tema/stoy/

Marzo

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 17. februar 2022, klokken 10:58
3dB er vel regnes som den minste forskjellen det menneskelige øre kan oppfatte, så det er mao. ikke stor forskjell på bilene. Man må opp på 10dB for at det skal oppleves som en dobling av lydvolum.

3dB er dobbelt eller halvparten så mye, og sies å være grensen for hvor alle kan med sikkerhet si at lyden er høyere eller lavere.

SitatEt lydtrykknivå på 0 dB er omtrent nedre grense for normal hørsel for en ren tone med frekvens 1000 Hz. Normal tale har et lydtrykknivå i området 30–70 dB. To lyder må ha en nivåforskjell på omkring 3 dB for at man med sikkerhet skal kunne si at de har forskjellig nivå.
https://snl.no/desibel

Counterpointer

Mens når en tester db i praksis så er det ikke mange som hører forskjell på 3 db. Ofte må en langt høyere.
Og db uten frekvens er meningsløst

Handyman

Sitat fra: Marzo på torsdag 17. februar 2022, klokken 13:21
.... Lydeffekten av for eksempel 83 dB vil derfor vere dobbelt så høg som av 80 dB.
... og bare så vidt hørbar forskjell;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

HK

Da er det veldig rart at TM3 og TMY omtrent er de eneste bilen i hele verden det selges alle mulige ettermonteringskit for støydemping til. Selv norske antirustverksteder reklamerer for støydemping av disse.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA