Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hjelp til kjøp av brukt e-tron 55

Startet av Thobly, fredag 07. januar 2022, klokken 06:46

« forrige - neste »

Thobly

Nå dukket denne opp i dag:

https://www.finn.no/243720045

I tillegg skriver de til meg på e-post:

Denne kommer med rattvarmer og følgende;
-          360kamera
-          Nightvision
-          Adaptiv crusekontroll
-          Automatisk nødbrems
-          P-sensorer foran og bak
-          Blindsonevarsler
-          Head-up display
-          Førertretthetsvarsler
-          Filskiftevarsler

Ganske ny og bra med utstyr (også rattvarme). Tenker dette kan være et bra kjøp dersom de er villig til å selge for 700k kr?

hybrid88

#16
Fin den. Godt med utstyr.

For min del blir det litt hummer og kanari med lyst interiør, blå, chromelister og kontrastfarge på skjermer og fanger

Men det er jo en smaksak 8)

Ny bil med mye fint utstyr :+1:

Thobly


Dykkern

Sitat fra: hybrid88 på tirsdag 11. januar 2022, klokken 09:02
Denne vil jeg si er dårlig utstyrt
https://www.finn.no/242227185 (Mest aktuell)

Hybrid88. Ingen tvil om at du har mye kunnskap om dette. Jeg prøver helt konkret å forstå hva slags utstyr dere som kjenner bilen mener er viktig og som jeg skal se etter og hva som bare er nice to have. Kan du forklare litt?
På Finn er listen over utstyr så lang at jeg ikke har sjans til å vurdere hva som er viktig og hva som bare er annonsefyll.

jonste

Sitat fra: Dykkern på torsdag 13. januar 2022, klokken 00:58
Hybrid88. Ingen tvil om at du har mye kunnskap om dette. Jeg prøver helt konkret å forstå hva slags utstyr dere som kjenner bilen mener er viktig og som jeg skal se etter og hva som bare er nice to have. Kan du forklare litt?
På Finn er listen over utstyr så lang at jeg ikke har sjans til å vurdere hva som er viktig og hva som bare er annonsefyll.
Med Audi, så er det å handle brukt litt vanskelig, likt med andre premium-merker. Når bilene veldig ofte er utstyrt etter første kjøpers smak (unntaket er de som kom med låste pakker i starten).
Anbefaler å sette deg inn i hva som er basis std på alle, og gjøre deg selv en mening på hva du synes er viktig. Blant de som kjøper en ny, så vil nok meninger om hva som er viktig og "må ha", være like variert som ant kjøpere.
Selv mener jeg 360kamera, phone box, s-line, er absolutt minimum, men ville aldri kjøpt en bil som hadde kun dette utover std.
Uansett hva andre mener, det er jo du som skal ha bilen, og forhåpentligvis være fornøyd med den.

Thobly

#20
Gode tips.

Akkurat nå står jeg mellom en veldig bra utstyrt sen 2020 modell, eller en splitter ny og mindre utstyrt. Har fått tilbud fra Møller. Se vedlegg. Vet ikke hva dere tenker?

Pristilbud

jkirkebo

Sitat fra: jonste på lørdag 15. januar 2022, klokken 12:46
Med Audi, så er det å handle brukt litt vanskelig, likt med andre premium-merker. Når bilene veldig ofte er utstyrt etter første kjøpers smak (unntaket er de som kom med låste pakker i starten).
Anbefaler å sette deg inn i hva som er basis std på alle, og gjøre deg selv en mening på hva du synes er viktig. Blant de som kjøper en ny, så vil nok meninger om hva som er viktig og "må ha", være like variert som ant kjøpere.
Selv mener jeg 360kamera, phone box, s-line, er absolutt minimum, men ville aldri kjøpt en bil som hadde kun dette utover std.
Uansett hva andre mener, det er jo du som skal ha bilen, og forhåpentligvis være fornøyd med den.

Ja, det er vanskelig å velge utstyr mhp. gjensalgsverdi. Selv hadde jeg aldri valgt en bruktbil med S-line, og bryr meg ikke om Phone Box i det hele tatt. Hadde heller ikke kjøpt en bil med virtuelle sidespeil. Audi Connect nøkkel hadde derimot vært et must, samt hengerfeste.

Så det er vanskelige å sette opp en konfigurasjon som "alle" vil ha siden det er fordeler og ulemper med det meste av utstyr...
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

hybrid88

#22
Kan jeg spørre hvorfor du aldri hadde valgt bil med S-line? Hvis f eks den med S-line var den billigste av et knippe biler med likt utstyrsnivå

At det er ulemper med utstyr er nytt for meg, bortsett fra at jeg er enig i at virtuelle speil er noe dritt :)

hybrid88

Sitat fra: Thobly på lørdag 15. januar 2022, klokken 18:53
Gode tips.

Akkurat nå står jeg mellom en veldig bra utstyrt sen 2020 modell, eller en splitter ny og mindre utstyrt. Har fått tilbud fra Møller. Se vedlegg. Vet ikke hva dere tenker?

Pristilbud

Et forslag er å prøve en aktuell bil eller en bil med tilsvarende spec. Da finner du ut om du mangler noe og evt om det er noe du ikke er interessert i å betale for.

Jeg hadde heller gått for en 2020/21 med mer utstyr. Da er noe verditap tatt allerede. Du får en bil med mer utstyr, mer glede og muligens lettere å omsette igjen. Dette er min personlige erfaring. I hvertfall hvis du ikke får noe rabatt på nybil

jkirkebo

#24
Sitat fra: hybrid88 på lørdag 15. januar 2022, klokken 21:50
Kan jeg spørre hvorfor du aldri hadde valgt bil med S-line? Hvis f eks den med S-line var den billigste av et knippe biler med likt utstyrsnivå

At det er ulemper med utstyr er nytt for meg, bortsett fra at jeg er enig i at virtuelle speil er noe dritt :)

S-Line er med sportsseter? Jeg kan ikke fordra trange sportsseter med masse sidestøtte. Ukomfortabelt på langtur og jeg kjører aldri slik at det er nødvendig. Vil ha seter der jeg ikke blir presset inn i samme sittestilling hele tiden. Konturseter hadde jeg nok bestilt, så de ble elektriske. Orker ikke manuell justering.

Det er masse utstyr som har ulemper. Store felger = ukomfortabelt. Sportsfjæring = ofte lavere bakkeklaring. Subwoofer kan gi dårligere bagasjeplass. 7-seter gir dårligere bagasjeplass, der man også kan velge 5-seter (som på TMX). Det er også en god del utstyr som gjør bilen tyngre, alltid en ulempe. Så har man selvsagt prisøkningen, samt at jo mer utstyr jo mer som kan gå i stykker.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

hybrid88

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 15. januar 2022, klokken 22:39
Sitat fra: hybrid88 på lørdag 15. januar 2022, klokken 21:50
Kan jeg spørre hvorfor du aldri hadde valgt bil med S-line? Hvis f eks den med S-line var den billigste av et knippe biler med likt utstyrsnivå

At det er ulemper med utstyr er nytt for meg, bortsett fra at jeg er enig i at virtuelle speil er noe dritt :)

S-Line er med sportsseter? Jeg kan ikke fordra trange sportsseter med masse sidestøtte. Ukomfortabelt på langtur og jeg kjører aldri slik at det er nødvendig. Vil ha seter der jeg ikke blir presset inn i samme sittestilling hele tiden. Konturseter hadde jeg nok bestilt, så de ble elektriske. Orker ikke manuell justering.

Det er masse utstyr som har ulemper. Store felger = ukomfortabelt. Sportsfjæring = ofte lavere bakkeklaring. Subwoofer kan gi dårligere bagasjeplass. 7-seter gir dårligere bagasjeplass, der man også kan velge 5-seter (som på TMX). Det er også en god del utstyr som gjør bilen tyngre, alltid en ulempe. Så har man selvsagt prisøkningen, samt at jo mer utstyr jo mer som kan gå i stykker.

Jeg har hatt etron med både sportseter og konturseter. Sportstolene er så romslige at for meg på 180 og 85kg så sitter jeg mye trangere i kontursetene når man bruker litt sidestøtte. Du skal være svær for at sportsetene er trange. Og med S line kan du fortsatt ha andre seter. Nå er det slik at det er bare 3 typer seter som er aktuelle på etron og det er kontur og 2 ulike sportsstoler. Standardsetene ser ut som seter fra audi 100 på 80tallet og man blir ikke så lett kvitt en bil om man bestiller de setene. Svigers hadde en slik og den var tungsolgt pga setene.

For mange er kontursetene for dyre og da står man igjen med sportsetene som er mer enn gode nok for de fleste. Men jeg er helt enig med deg i at kontursetene er best!

Jeg kjører med 22" hjul og ikke engang det er ukomfortabelt overhode. Da hadde jeg fått høre det av min bedre halvdel. Understellet på etron er fantastisk.

Når vi snakket om utstyr her trodde jeg vi snakket om etron og ikke 5 vs 7 seter. På etron kan jeg ikke se at man får ulemper med for mye utstyr med unntak av virtuelle speil og høyere pris8)

turfsurf

Sitat fra: hybrid88 på lørdag 15. januar 2022, klokken 23:56

Jeg kjører med 22" hjul og ikke engang det er ukomfortabelt overhode. Da hadde jeg fått høre det av min bedre halvdel. Understellet på etron er fantastisk.

22" felger blir nok av mange sett på som en ulempe. Høyere forbruk og større risiko for kantkjøring. Absolutt ikke noe jeg kunne tenkt meg på etron, som har høyt forbruk i utgangspunktet.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på søndag 16. januar 2022, klokken 09:44
Sitat fra: hybrid88 på lørdag 15. januar 2022, klokken 23:56

Jeg kjører med 22" hjul og ikke engang det er ukomfortabelt overhode. Da hadde jeg fått høre det av min bedre halvdel. Understellet på etron er fantastisk.

22" felger blir nok av mange sett på som en ulempe. Høyere forbruk og større risiko for kantkjøring. Absolutt ikke noe jeg kunne tenkt meg på etron, som har høyt forbruk i utgangspunktet.

Enig, i tillegg kan man slå de skjeve/urunde. Det skjedde med 21" på min gamle S. Når man kjører mye på dårlige veier er ikke store felger positivt på noen som helst måte, jeg har faktisk gått ned fra 20" til 19" på sommerhjulene på TMX, og bredde ned fra 275/255 til 235. Det hjelper både på forbruk, holdbarhet og komfort. Samt dekkostnad selvsagt.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

geear


Dykkern

Trist for @geear som sovner selvsagt, men takk til dere som har kommentert i tråden. Dette var nyttig lesning for min del.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA