Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Elvind

#1
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Ekstrautstyr på 2018 leaf
mandag 05. februar 2018, klokken 10:59
Betaler 12900 for 16" Nissanfelger med Nokian dekk.

Tungen på Lillehammer
#2
LeafSpy / Sv: ELM 327
tirsdag 26. mai 2015, klokken 08:16
Jeg vet ikke at det skyldes denne dingsen, men problemene kom på første turen etter at jeg satte i ELM327, og det er derfor en naturlig hypotese å gå ut fra.
#3
LeafSpy / Sv: ELM 327
mandag 25. mai 2015, klokken 22:44
Jeg forsøkte min ELM327 av samme type som Sverre_E har lagt ut bilde av for første gang i dag. Fikk ikke til å koble til, men glemte å dra ut pluggen etterpå før jeg skulle ut på tur. Etter ei lita mil med kjøring, merket jeg at cruise controlen koblet seg ut. Dette gjentok seg flere ganger, før det kom melding i displayet om at jeg måtte stoppe bilen. Jeg kjørte ut i ei havarilomme og stoppet, men fikk ikke brukt blinklyset, det funket plutselig ikke. Etter å ha stoppet fikk jeg beskjed om å kontakte dealer. Reiv ut ELM327-pluggen, og prøvde å skru av bilen. Skjedde ingenting før jeg hadde trykt mange ganger på knappen. Da jeg slo på igjen fikk jeg beskjed om en eller annen key error. Samme beskjed kom opp etter å ha slått av og på flere ganger. Nå funket imidlertid bilen som den skal, og da jeg kom hjem var det ingen spor av feilmelding.

Er det andre som har vært borti at disse pluggene har rotet til softwaren på bilen?
#4
Leaf 2010-2017 / Sv: Software oppgradering
mandag 25. november 2013, klokken 09:50
Jeg forstår ikke hvordan de kan hevde at de bruker samme programvare som i 2013, og at hensikten med oppgraderingen er å gi føreren mer nøyaktig informasjon om gjeldende batterikapasitet, og så ha akkurat samme visnign som før. Det er mulig informasjonen nå er mer korrekt, men mer nøyaktig er den iallfall ikke, da det fortsatt er tolv streker som må tolkes. Har derfor sløst bort halvannen time på morran i dag uten å få noe igjen for det.

Deretter sløst bort ytterligere en tid på å skrive brev til Nissan Norge. Spent på hva de svarer.
#5
TLC / Sv: Svake spyledyser?
fredag 15. november 2013, klokken 10:05
Jeg skulle bestille time for oppgradering av software i dag, og tok opp dette med dysene på telefon. Mannen hos Witro påsto hardnakket at bilen var typegodkjent med disse dysene, at det var disse dysene som var på bilen jeg prøvekjørte (selv om det var tørt og fint vær da jeg prøvekjørte), og at dårlige spylerdyser/spylermotor var en iboende egenskap ved bilen som jeg ikke kan reklamere på.

Får prøve meg med henvisningene lengre opp på siden her når jeg besøker verkstedet.

Er spent på hva som skjer når de første Leafene skal inn til periodisk kontroll. Skulle tatt seg ut om de alle fikk anmerkning for spylerdysene, og Nissan fortsatt hevder at dette er en iboende egenskap ved bilen som det ikke kan reklameres på.
#6
Leaf 2010-2017 / Sv: Leaf lærer bremse mønsteret til brukeren?
tirsdag 23. april 2013, klokken 15:30
Jeg tipper at dette har med regenerering å gjøre. Vanligvis bremser leafen "med motoren" den første delen av vandringen med bremsepedalen, mens bremseklossene griper inn når du trykker pedalen lenger inn. Når batteriet er fulladet (som det sikkert var da du hentet bilen hos forhandler) regenereres det ikke strøm ved bremsing, fordi batteriet ikke har kapasitet til å ta imot denne strømmen. Det kan være ganske mye energi som regenereres på kort tid ved bremsing, slik at batteriet kunne ha blitt skadet ved regnerering når det er neste fullt. Tilsvarende lader bilen saktere de siste prosentene for å skåne batteriet når bilen er på lading.
#7
Fikk her om dagen tilsendt RFID-brikke for en måneds gratis bruk av EVPower sine hurtigladere. Syns dette er et kjempebra initiativ, og riktig vei å gå for å markedsføre seg. La folk få prøve! Det ble ganske umiddelbart spontan harrytur til Storlien på meg og fruen, med lading på Værnes og i Meråker.

Hadde også tenkt å lade på Storlien, ettersom det sto på kart i utsendt brosjyre at hurtigladeren her skulle være tilgjengelig i løpet av 2012. Hadde heldigvis ladet til 90% i Meråker, så vi kom oss greit tilbake gjennom snøstormen. Håper ingen andre i villfarelse satser på å lade på Storlien med det første, da denne hurtigladeren ikke eksisterer.
#8
Jeg ser at dere som har regnet på dette har lagt MVA kun på prisen på bilen. MVA skal vel også beregnes på engangsavgift og andre avgifter, og blir derfor omlag det dobbelte av det dere har regnet med. Det er iallfall prisen på sjokolade inkludert sukkeravgift som er grunnlag for MVA på sjokolade, og tilsvarende netto bensinpris inludert andre avgifter som er grunnlag for MVA på bensin.
#9
Haltbrekken og mange med ham ønsker å få elektrifisert Trønderbanen fort som fy. Dette er det prosjektet i forslaget til NTP med størst klimaeffekt per krone. Med nye effektive elektriske tog innen fem års tid, vil reisen gå fortere og langt mer energieffektivt med tog enn med elbil, forutsatt et visst belegg på togene. Elbil er en del av løsninga for fremtiden, men langt fra hele løsninga.

Det er viktig at kollektivtilbudet på strekningen Trondheim-Stjørdal-(Steinkjer) bygges ut før en eventuelt øker kapasiteten på vegnettet. Forhåpentligvis vil dette føre til at det ikke blir "behov" for satsing på veiene annet enn en del sikkerhetstiltak her og der.
#10
TLC / Sv: Service på Leaf
onsdag 28. november 2012, klokken 14:00
Flere som har fått uttalelse fra forhandler rundt 6 mnd serviceintervall og bruk under ekstreme forhold?
#11
Leaf 2010-2017 / Sv: Takstativ og 3 barnester til Leaf?
torsdag 22. november 2012, klokken 17:46
Står "Maks taklast: 0 kg" i vognkortet mitt, iallfall det jeg finner på Biloghenger-appen til SVV.
#12
TLC / Sv: Service på Leaf
tirsdag 20. november 2012, klokken 22:00
Konemor bladde litt i serviceheftet til bilen her om dagen, og kom over serviceintervallene for biler som kjører under "ekstreme forhold". Her var det 6 mnd serviceintervall på en del punkter, som blant annet gikk på styring. Et av de "ekstreme forholdene" som ble nevnt, var kjøring på veier der det brukes salt, noe som vel vil si de fleste steder hvor det bor litt folk her i landet. Da jeg spurte Witro om intervall og pris på service før jeg kjøpte bilen, sa de at det var 12 måneder mellom servicene.

Risikerer vi at garantien er ugyldig når vi kjører under "ekstreme forhold" uten å ha bilen inne til service to ganger i året? Noen som vet om Nissan eller noen forhandlere har uttalt noe offisielt om dette? Noen som har hatt bilen inne på 6 mnd-service?
#13
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Noen problemer med min nye Leaf.
torsdag 01. november 2012, klokken 18:59
Er vel ikke riktig å si at Trondheim har Transnova, da dette er et nasjonalt prosjekt som tilfeldigvis har tilhold i Trondheim. Usikker på om de for tiden har noen ordninger for borettslag.

Jeg har egen parkeringsplass i p-kjeller under blokka. Inngikk avtale med sameiet om at de installerte stikkontakt med 16A (hadde en kurs som kunne brukes). Vi betaler etter hvor langt bilen kjører og registrert snittforbruk på bilen. Det er et påslag per kWh (0,2 kr) som skal dekke installasjonskostnaden over tid. Er enige om at ladetapet (energi som går til å varme opp kjelleren) går omtrent opp i opp med de ladingene vi gjør andre steder enn hjemme.
#14
Leaf 2010-2017 / Sv: Ønskeliste - neste modell av Leaf
torsdag 01. november 2012, klokken 18:36
Kunne tenkt meg litt større plate til å hvile venstrefoten på under kjøring. Får ikke lagt foten skikkelig ned på fothvileren, da tærne støter borti noe i toppen. Ellers hender det at den lille utstikkeren som bryterne for rattvarme og slikt er montert på gjør litt vondt på leggen.

Forøvrig burde oppstarten gått mye kjappere, og en burde slippe å trykke på en touch-knapp for å bruke navigasjon/carwings.
#15
For at det skal være et godt tilbud mellom Trondheim og Lillehammer ser jeg for meg følgende hurtigladere.

Støren-Berkåk-Oppdal-Hjerkinn-Dombås-Otta-Ringebu.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA