Sitat fra: kaiat på torsdag 19. januar 2017, klokken 21:12Det er nok dette som er løsningen:
Så langt er den eneste godkjente løsningen å få testet bilen på et testsenter i Sverige, men det lønner seg kanskje mer for de som kan spare enda flere avgiftskroner...
Sitat fra: amcar.noNår det gjelder beregning av engangsavgift på bil som er nyere enn tretti år, kan du fra 2010 også bruke CO2-utslipp som avgiftsgrunnlag i stedet for sylindervolum. For å finne de faktiske CO2 tallene på den aktuelle bilen må det utføres avgasstester ved et godkjent, uavhengig laboratorium. Det nærmeste befinner seg i Stockholm. En slik avgasstest koster ca. Skr. 25.000,- til AVL (www.avl.com) i Sverige. Men siden avgiftene på CO2-utslipp stiger år for år kan det etter hvert bli en marginal økonomisk fordel kontra å betale engangsavgift ut fra sylindervolum.Hvis jeg ikke tar feil var det snakk om rundt 10.000,- i avgifter for en ny Ampera den gang da, etter den tid har vektfradraget for ladbar bil økt så det skulle ikke forbause meg om man slipper unna med vrakpantavgiften etter en måling.