Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Ingebrigt

#1
Sitat fra: kaiat på torsdag 19. januar 2017, klokken 21:12
Så langt er den eneste godkjente løsningen å få testet bilen på et testsenter i Sverige, men det lønner seg kanskje mer for de som kan spare enda flere avgiftskroner...
Det er nok dette som er løsningen:
Sitat fra: amcar.noNår det gjelder beregning av engangsavgift på bil som er nyere enn tretti år, kan du fra 2010 også bruke CO2-utslipp som avgiftsgrunnlag i stedet for sylindervolum. For å finne de faktiske CO2 tallene på den aktuelle bilen må det utføres avgasstester ved et godkjent, uavhengig laboratorium. Det nærmeste befinner seg i Stockholm. En slik avgasstest koster ca. Skr. 25.000,- til AVL (www.avl.com) i Sverige. Men siden avgiftene på CO2-utslipp stiger år for år kan det etter hvert bli en marginal økonomisk fordel kontra å betale engangsavgift ut fra sylindervolum.
Hvis jeg ikke tar feil var det snakk om rundt 10.000,- i avgifter for en ny Ampera den gang da, etter den tid har vektfradraget for ladbar bil økt så det skulle ikke forbause meg om man slipper unna med vrakpantavgiften etter en måling.
#2
Jeg kjørte min ene 12-modell hjem i noen gode minusgrader her om dagen.
På 7 mil ble batteriet varmet fra -2 til +7 eller der omkring. Bilen ble plugget på lading umiddelbart etter hjemkomst. 1-2 timer senere var temperaturen øket til 9 grader, neste gang jeg sjekket etter ca 4 timer lading var den falt under 7 grader igjen, altså gir ikke 12A lading så mye spillvarme å rope opp om. Alle temperaturer i følge LeafSpy.
#3
Plugg-inn hybrider / Sv: Golf GTE
mandag 04. mai 2015, klokken 21:16
Sitat fra: jkirkebo på mandag 04. mai 2015, klokken 13:24
Sitat fra: Ingebrigt på mandag 04. mai 2015, klokken 07:58
Nå har ikke jeg sett på tallene på GTE, men Ampera hadde vel ca 15k i engangavgift før vektreduksjonen ble øket fra 10 til 15%. Det er også snakk om å fjerne minimumsavgiften på 6000 eller deromkring. Så GTE kan kaskje bli et tosifret antall tusenlapper billigere, men neppe nevneverdig mer.

Vektreduksjonen for plug-in hybrider er på 26%.

Nå ja, før det var den 15% og før det igjen 10%.
#4
Plugg-inn hybrider / Sv: Golf GTE
mandag 04. mai 2015, klokken 07:58
Nå har ikke jeg sett på tallene på GTE, men Ampera hadde vel ca 15k i engangavgift før vektreduksjonen ble øket fra 10 til 15%. Det er også snakk om å fjerne minimumsavgiften på 6000 eller deromkring. Så GTE kan kaskje bli et tosifret antall tusenlapper billigere, men neppe nevneverdig mer.
#5
Model S / Sv: Hvor blir det av kondemnerte Model S'er?
fredag 24. april 2015, klokken 14:36
Ja, jeg spekulerer ikke i hvorfor. Jeg nøyer meg med å konstantere at skadebiler, og da også deler, er tilgjengelige i det åpne markedet.
#6
Model S / Sv: Hvor blir det av kondemnerte Model S'er?
fredag 24. april 2015, klokken 12:23
Om Tesla har som policy å kjøpe opp alle skadebilene i USA blir ikke alle bilene fanget opp. Det er med ujevne mellomrom skadebiler å finne på ebay.
#7
Renault / Sv: Fluence Z.E
torsdag 09. april 2015, klokken 01:02
Hvis du bestemmer deg for å handle må du sjekke grundig opp om batteriet selges med bilen, eller om det må leases av kjeltringene, ehm, folkene som har bygget bilen. Det er nemlig ikke helt uvanlig med batterileie på elbil i det store utland.
#8
Dekk / Felger / Sv: Hvordan fjerne advarsel for lavt lufttrykk?
fredag 31. oktober 2014, klokken 19:35
Enten mangler vinterhjulene dine sensorer for lufttrykk, eller så er ikke sensorene registrert i styreenheten i bilen. I sistnevnte tilfelle skal LeafSpy i en dyrere versjon kunne hjelpe.
#9
Elbilen i Samfunnet / Sv: Avgifter PHEV
fredag 20. juni 2014, klokken 20:33
Nå har det seg slik at plug in biler nyter godt av en avgiftslettelse som står i forhold til elektrisk rekkevidde i dagens system.  Lengre el-rekkevidde gir lavere co2 utslipp på EU syklusen og dermed lavere engangsavgift. Hvorfor man da trenger nye særordninger skjønner ikke jeg.
#10
Det er nok to utvekslinger i serie som på roadster tenker jeg. Er rikelig med plass til en aksling og et par tannhjul mellom motor og differensial.
#11
Elbiler i media / Sv: Norgest Eldste Elbil
fredag 06. juni 2014, klokken 13:03
Det var et noe enklere regelverk som lå til grunn da denne bilen ble importert.  Hvis elbil byggere hadde gjort som hot-rod folket hadde det kanskje vært enklere å få godkjent.
#12
Kjøpe elbil? / Sv: El varebil
mandag 21. april 2014, klokken 12:58
Engangsavgiften og registringsavgiften er vel to ord for det samme. Det eneste av avgifter som påløper ved nyregistrering av elektrisk varebil er klimaavgift for gassen i aircondition samt vrakpantavgift. Dette på lik linje med elektriske personbiler.
Grunnen til at varebiler blir dyrere enn sine fossile søsken er at de er dyrere i produksjon samt at fossile varebiler ikke er befengt med samme avgiftsnivå som biler med flere seter. Omtrent som situasjonen er for alle elbiler i Tyskland.
#13
elbil.no og elbilforumets nettsider / Sv: Nye elbil.no
torsdag 03. april 2014, klokken 20:15
Jeg på min side kan ikke fayte og begripe at elbilforeningen  velger å holde seg med to separate fora for diskusjoner.  Artikler på Elbil.no skulle vært autolinket til elbilforum.no slik de gjør på hw.no
#14
Nå er det dessverre slik i virkeligheten at en tømrer og en tømrer ofte er to forskjellige ting.  Og det samme kan nok sies om arbeidsgivere. Men tanken er god.
#15
Model S / Sv: Tesla Model S nr 2 kjøpt i dag:) - elle-melle
søndag 30. mars 2014, klokken 16:20
Jeg håper det tas de nødvendige tiltak for å sikre at roadsteren lever videre. Eksempelvis som donor for den grønne som har stått til salgs i Tyskland uten batteri og motor i lengre tid.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA