Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - erikf

#1
Elbilen i Samfunnet / Sv: Nå kommer Tesla-skatten
lørdag 14. oktober 2017, klokken 09:19
Og så det stråmannsgreiene som tar fokus bort fra sak, som både Siv Jensen og folk her på forumet benytter: Har noe av dette med sympati eller urettferdighet å gjøre, er det noen som mener det?
#2
Elbiler i media / Sv: Lav produksjonskapasitet bremser elbilsalget
fredag 13. oktober 2017, klokken 21:58
WV etc har skubbet foran seg at det ikke er etterspørsel etter elbiler tidligere, så da lager de ikke noen. Det neste blir at det ikke finnes nok batterier til dem, så det ble visst enda mer utsettelse?
#3
Elbiler i media / Sv: Lav produksjonskapasitet bremser elbilsalget
fredag 13. oktober 2017, klokken 17:55
Er nok litt vel optimistisk med tigangen her ja, men som artikkelen også hinter om så skjer det utrolig mye i asia. Vi skulle gjerne vært i dagens situasjon for noen år siden.
Det ene øyeblikket: Argh, det går for sakte.
Det neste: Jaja, fremtiden ser bedre ut.
#4
Elbiler i media / Sv: Regjeringen vil ha avgift på tyngre elbiler
fredag 13. oktober 2017, klokken 17:53
Ullen logikk i innføringen.

Her på forumet blir det argumentert med at biler til over 700 tusen tåler litt avgift. Men det er jo vekten de avgiftsbelegger og ikke luksusen. I praksis er det i dag bare dyre biler som veier så mye men det kan lett tenkes at en e-nv2000 (som koster 260 tusen) med større batteri og andre ting som ville gjort den tyngre, ville falt inn under denne avgiftsordningen. Hva hvis de vurderer å lage en slik med 75kwt batteri vil avgiften slå feil ut.
#5
Elbiler i media / Sv: Lav produksjonskapasitet bremser elbilsalget
fredag 13. oktober 2017, klokken 17:23
Det skjer ting, her etr et par eksempler:
Fabrikk med 10% gigafactorykapasitet åpnes neste år i Polen. (nok til "100.000 leaf" i året)
Fabrikk med 90% gigafactorykapasitet åpnes i 2023 i Sverige. (det var litt lenge til)

https://www.reuters.com/article/us-lgchem-factory-poland/lg-to-open-europes-biggest-car-battery-factory-next-year-idUSKBN1CH21W

Og så satser vi på at det er 10 ganger mer enn dette på gang.
#6
Ikke spesielt hensiktsmessig å legge begrepet rettferdighet som premiss i incentivdiskusjoner. Rettferdighet har ikke nødvendigvis noe relevans og skaper bare et forsøk på å sammenligne med rettferdighet i andre deler av samfunnet. Incentivene er der ikke for å skape rettferdighet, heller tvert i mot. De trengs fordi rettferdighet og andre mekanismer i politikk og økonomi ikke fører til den utviklingen vi trenger og ønsker.
#7
Takk for gode svar og interessante avsporinger kjære nerder.
Siden det er lite erfaringer så langt får vi prøve oss frem. Burde det ikke hengt en haug med zaptecpionerer her inne?
Tror det er gode muligheter for å se logg over effektbruk i zaptecsystemets webgrensesnitt, så vi vil se hvor ofte vi makser anlegget.
#8
Sitat fra: elektrolux på søndag 03. september 2017, klokken 20:21
Ellers regner vi at 43 kW kurs er komfortabel til 20 P plasser, men kan strekkes til 30.
Noen som kjenner til tilbakemeldinger hvordan det fungerer i praksis, fra installasjoner med f.eks 20 plasser og 30 kW kurs eller andre konstellasjoner som er lavere enn anbefalingen 43/20?
Zaptec sier 100 plasser vanligvis skal klare seg med 43 kW, men electrolux regner 20 plasser? Ser jo at du skriver komfortabel, og dette føyer seg inn i rekken av relativitet og antagelser i våre vurderinger i sameiet.
#9
Takk for betraktningene!
Det er veldig stas å ikke trenge å ha dedikerte 20A-kurser til hvert ladepunkt.

Mulig frykten til folk er nettopp praksistilfellet der alle kommer hjem og plugger i kl 16, og så kommer du og trenger faktisk å lade et par timer for du skal ut igjen. Men så får du ikke det. Hadde vært kult å høre noen med erfaring med dette, for det er vanskelig å se for seg om dette kommer til å inntreffe.

Lastbalanseringssystemet til zaptec her burde kanskje hatt en funksjon at man kan sette ladepunktet/bilen sin i "ikke priroriter meg"-modus slik at den da kan kobles ut når han som virkelig trenger det plugger i. Kanskje det kommer?
#10
Vi vurderer zapcharger pro.
Vanskelig å se for seg hvordan det vil fungere med køordningen. Hvor mye strømkapasitet å fordele trengs i praksis til 14 elbiler? Noen med erfaring? Holder det med 25 kW?
Om noen år er det sikkert 30 elbiler og vi kan få lagt mer strøm inn til garasjen på sikt. Eller bør vi gjøre det straks?
#11
Sitat fra: Elmo på fredag 21. juli 2017, klokken 20:37
Sitat fra: erikf på fredag 21. juli 2017, klokken 15:50
Får håpe de med større batteri dropper Geilo til fordel for Hagafoss slik at køen blir mindre på Geilo i det minste.
Folk er dessverre egoister :-1-:  Det er mye triveligere og mere å gjøre på Geilo enn Hagafoss.
Egoister eller uvitende, og jeg selv pleier å velge GK (som det er på Geilo) foran fortum (hagafoss) pga rabatten GK tilbyr.
#12
Hagafoss er på ca 525 moh, Geilo på 750. Øst-vest-trafikken blir veldig godt hjulpet av Hagafoss men for de med ca 24kwt batteri trengs det fortsatt utvidelse på Geilo siden man skal opp over 1250 moh. Får håpe de med større batteri dropper Geilo til fordel for Hagafoss slik at køen blir mindre på Geilo i det minste.
#13
Model 3 / Sv: Model 3 - bilder og smånytt.
fredag 21. juli 2017, klokken 15:47
Datamengde, strømstyrke, bedre kontakt å plugge inn i fysisk sett. Sikkert flere fordeler. Båndbredden er neppe den største fordelen.
Nye mobiler kommer med C.
Hønen og egget det der. Hardwareprodusenter vegrer seg for å gå over til C fordi alt eksisterende ustyr å koble til bare støtter A. Vi må komme oss videre, og når det skjer de neste par årene vil jeg helst ha C i bilen min selv om det bare er nok en filledetalj.
#14
Model 3 / Sv: Model 3 - bilder og smånytt.
fredag 21. juli 2017, klokken 14:33
Etter min mening er den beste løsningen kompatibilitetsmessig å skaffe seg convertere fra C til A og ikke omvendt. C er totalt overlegent teknisk sett og det er potensielle aspekter ved C man ikke får med seg med adaptere. Tesla som ellers er så fremoverlente burde ikke putte inn gammel teknologi når verden er på vei over til C.
#15
Model 3 / Sv: Model 3 - bilder og smånytt.
torsdag 20. juli 2017, klokken 22:42
Ser ut til at det er usb-a-utganger. Vet ikke hva de skal brukes til men håper de går over til usb-c snarest. Når du først kjøper en usb-tilkobling som skal benyttes i 20 år bør de gå for den nye standarden.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA