Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - NightOwl

#1
Jeg har Lazer Linear 18 Elite Dobbel E. Veldig enkel å montere. Lysbilde er enormt med jevn fordeling av lyset over hele område. Er i utgangspunktet fornøyd, men kunne ha tenkt meg 6000K. Triver bedre med lys i dette område, Lazer 18 er "bare" 5000K, men det er jo individuelt hva man foretrekker. Og så savner jeg litt mere lys i midten hvor man trenger det mest. Hadde vært interessant å sammenlignet med Lumen Helios CS20 som har 5700K og litt ekstra lys i midten.
#2
Lading av Tesla / Sv: Halvering av effekt ved hurtiglading
onsdag 29. januar 2025, klokken 20:35
Har hatt samme opplevelse noen ganger med min 75D, lader på 120-130 kW og så faller det til det halve på noen sekunder. Kan ikke si at jeg har hatt noe å utsette på AC midtsommers, selv om bilen står ut i sola når jeg tar den, men kanskje kjøling under lading fungerer eller krever noe mere/annet?

Har for min del ikke undersøkt dette noe videre, da jeg lader på SuC bare unntaksvis noen få ganger i året, ellers lades det hjemme.
#3
1. Fikk LED-bar installert umiddelbart etter jeg kjøpte min, så har ikke prøvd uten og bruker vanligvis ikke fjernlysautomatikken. I går kjøret jeg en liten tur med denne på (altså automatikken), og synes den blender ned helt fint, kanskje en smule seint i forhold til hva jeg selv gjør, men ingen blinket til meg. Det som derimot er et større ankepunkt er at det tar "7 evigheter" før den slår på fjernlys igjen etter at møtende bil har passert, men det har trolig ikke noe med LED-baren å gjøre.

2. Det er ingen ekstra/nye menyer/knapper på skjermen etter montering av LED-bar i min bil.
#4
Tesla SW og AP / Sv: Nødbremsing og spøkelsesbremsing
fredag 11. oktober 2024, klokken 11:01
For min sin del er det ved bruk av adaptiv cruise control, bruker nesten aldri autopilot. Ved "vanlig" kjøring har jeg ikke vært borti at bilen nødbremser.
#5
Tesla SW og AP / Sv: Nødbremsing og spøkelsesbremsing
fredag 11. oktober 2024, klokken 10:59
Det er vel vanlig å regne reaksjonstiden til å være i nærhetene av 1 sekund når man oppdager fare. Her er det snakk om at bilen selv bremser og man reagerer på dette, men å komme under 0,5 sekunder i slike situasjoner er kanskje litt optimistisk?
#6
Tesla SW og AP / Sv: Nødbremsing og spøkelsesbremsing
torsdag 10. oktober 2024, klokken 14:15
Jeg har forsøkt å finne en sammenheng eller system i dette, og det kan se ut til at det skjer mest ved møte av større hvite biler samt at det er økt frekvens i sammenheng med venstresvinger. Men dette utelukker ikke alle andre situasjoner, og det ser heller ikke ut at brede og fine veier hjelper heller, har hatt mange nødbremsinger på større veier som E6 og E39. Det merkelige, etter min mening, er at nødbremsingen starter noen få billengder før møtende bil og varer til i hvertfall 50 meter etter at vi har passert. Og da er det nesten som om bilen er forvirret et par sekunder før den igjen akselerer tilbake til fastsatt hastighet. Men det er sjelden dette er full brems, det er kanskje nærmere halv brems. Uansett, jeg har lært bilen å kjenne nå og gir en liten dytt på gasspedalen umiddelbart når dette skjer og da avbrytes forsøket på nødbrems. Ellers, enig i at det er rart at Tesla ikke gjør et større forsøk på å fikse dette da det er f$¤ns irriterende selv om jeg nå håndterer det greit.
#7
Takker for svar. Det ser ut til å være mulig via appen, men du verden hvor mye mere knotete det var i forhold til i google maps. Kanskje det er fordi det var på telefon, spesielt med tanke på at jeg ofte kjører mye småveier i stedet for de større som i utgangspunktet blir førstevalget, så blir det mange punkt å sette inn på en litt lengre tur. Foretrekker en større skjerm og PC med de mulighetene det gir.
#8
Har forsøkt flere ganger å sende en detaljert rute fra google maps på PC, og får det aldri riktig. Sist jeg forsøkte hjemmefra og en rundtur via noen småveier i nærheten av der jeg bor, endte til en lite tettsted i motsatt retning av hvor jeg ønsket å kjøre. For et par dager siden var jeg på en lengre tur, og forsøkte å lage en detaljert rute i google maps på telefon og overførte denne til bilens navigasjon. Målet bommet med et par hundre mil i nordnorge via Sverige og Finland. Har aldri problemer med å sende fra PC, via telefon eller rett fra telefon og til bilen, men kjøreruten som kommer opp i bilen er aldri riktig. Noen ganger bare mindre snarveier i forhold til mitt valg, andre ganger helt skivebom.

Her i Norge spiller det forsåvidt ikke så stor rolle, da jeg er ganske kjent og skal komme meg dit jeg ønsker uten navigasjon. Men med nødvendige ladestopp under veies kompliserer dette ganske mye når navigasjon aldri er enig om hvor jeg skal kjøre, ikke bryr den seg om alle Tesla SC heller. Har også forsøkt å lage en detaljert rute i navigasjon i bilen men det er også helt håpløst da den ser ut til å leve sitt eget liv hvis det ikke bare er rett fra A til B.
#9
Hjullager?
#10
Model S 2013 - 2022 / Sv: Forsikring for 2024
lørdag 09. desember 2023, klokken 15:43
Fikk tilbud på 14 581,- hos Storebrand uten trafikkskadeavgiften da jeg sammenlignet priser for noen måneder siden.
#11
Model S 2013 - 2022 / Sv: Forsikring for 2024
lørdag 09. desember 2023, klokken 12:19
Sitat fra: skiboks på lørdag 09. desember 2023, klokken 11:44
Sitat fra: NightOwl på lørdag 09. desember 2023, klokken 11:06'18 75D.

Hadde If tidligere og de skulle ha rundt 23k hvis jeg ikke husker feil. 16k kjørelengde og 75% bonus, ellers vanlige betingelse pluss et par forsikringer til hos dem. Byttet til Gjensidige for noen måneder siden og betaler ca 12,5k for bilen pluss trafikkavgift.

Ok, har du alle dine forsikringer hos Gjensidige og får samlerabatt, eller kun bil?

Har 14% samlerabatt da jeg har alle forsikringer der.
#12
Lading av Tesla / Sv: Tesla superlader: V4 dårligere enn V3?
lørdag 09. desember 2023, klokken 11:08
Har kanskje litt med temperaturen å gjøre?
#13
Model S 2013 - 2022 / Sv: Forsikring for 2024
lørdag 09. desember 2023, klokken 11:06
'18 75D.

Hadde If tidligere og de skulle ha rundt 23k hvis jeg ikke husker feil. 16k kjørelengde og 75% bonus, ellers vanlige betingelse pluss et par forsikringer til hos dem. Byttet til Gjensidige for noen måneder siden og betaler ca 12,5k for bilen pluss trafikkavgift.
#14
Etter å ikke ha vært loggførte ladinger i nesten to uker, er nå de siste to ladingene på plass i loggen. Har ikke gjort noe spesielt, mulig TWC har fått en oppdatering?
#15
Tesla SW og AP / Sv: Autovisker
torsdag 19. oktober 2023, klokken 13:59
Hos meg fungere ikke autovisker når det er mørkt. Spiller ingen rolle om frontruta bare er våt eller om det pøsregner. I dagslys fungerer autovisker relativt greit men det er sjelden jeg bruker den innstillingen da jeg ofte kjører når det er mørkt og gidder ikke å bytte imellom hver gang.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA