Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - jornheim

#1
Hej Langemand,

køb evt. "komfyrstøpslet" i butikken Billingstadsletta 16, Billingstad, mellem Oslo og Drammen.
https://www.elektroimportoren.no/komfyrstoepsel-2x25a-j/1506011/Product.html
God tur!
Jürgen

PS. Vi mødtes en gang hos Peter i Tølløse.
#2
Sitat fra: Elmo på tirsdag 10. januar 2017, klokken 16:58
Jeg er ikke så sterk i Fransk eller Tysk at jeg får noe ut av siste innlegg :-[ :(

I mellemtiden har varemen fungeret igen, derfor har jeg ventet lidt med dette tema.

Sikringerne nr. 10 og 11 har noget med chauffage=varmeanlæg at gøre, men vilken funktion de har står ikke der. Jeg har heller ikke fundet dem.

Fejlen forsvand plutsligt, efter at jeg havde i nogle dage havde ført et kabel med 12V direkt til Webasto'en og tændt apparatet på den måde. Nu er alt tilsluttet som før og der høres ingen klik mere, når man tænder Webasto'en. Kan fejlen hænge sammen med tændlåsen?

Ved næste lejlighed vil jeg måle om mikroafbryderen er direkte forbundet med det kabel som giver tændimpulsen til Webasto'en. Hvis ikke, så ligger der måske en relæ ind imellem.

Min fransk er desværre helt ubrugelig - tysk er mit modersmål...
#3
Sitat fra: Helge på tirsdag 10. januar 2017, klokken 10:46
Hm... som Elmo tror ikke jeg heller at det er noe rele som skal slå inn med microbryteren.(...)

Tak begge. I hæftet "Schematíque Électrique" fra mars 2000 (05_SaxoSchemElec_skjema.pdf i verkstedsmanualer fransk) er der en tegning som viser relæer:
10 - relais d'auto maintien coupure chauffage
11 - relais commande chauffage additionel

Jfr. tegning og en oversættelse fra det tyske forum hvor jeg også har stillet spørgsmålet.
http://21639.foren.mysnip.de/read.php?10510,444074

Som sagt - jeg hører noget, men kan ikke finde...
#4
Sitat fra: Elmo på mandag 09. januar 2017, klokken 18:20
Hmm, jeg tror ikke det er noe rele på den forbindelsen (men jeg vet ikke). Men microbryteren selv gir et skikkelig klikk.

Ja, det gør den. Men relæet t.v. klikker endnu mere og meget tydligt, når man lægger hovedet under rattet... Og dette relæ har sikkert en fejl - men jeg kan ikke finde det! Hjælp søges.
#5
Webastoen strejker i vores Saxo, fordi den ikke får styresignalet som normalt kommer gennem den gule ledning.

Mikrobryderen er i orden. Når jeg trykker på den (eller skubber håndtaget til højre) hører jeg et relæ nær sikringsboksen. På den gule ledning kan man måle en meget kort impuls, og den røde led lyser også et kort øjeblik. Men det er ikke nok til at tænde varmeren.

Jeg mener det er et relæproblem. Men hvor sidder dette relæ? Har fjernet 5 relæer fra sikringsboksen, men ikke fundet det riktige, som så tydligt kan høres.

For sikkerhedens skyld har jeg afprøvet Webastoen ved at klippe den gule ledning over og tilslutte 12V. Så starter den - uden problemer.

lytter
#6
Zoe / Sv: Bruke ladebøtte i Danmark?
lørdag 07. februar 2015, klokken 19:27
Danmark har TN-net! Men man bruger (næsten) ikke Schuko, som i Norge.

En "Standard stikkontakt" her i Danmark er enten en kontakt uden jord (fortsat meget almindeligt,  kan ikke bruges til Zoe!)
- eller en kontakt med jordpind, efter dansk standard:
http://en.wikipedia.org/wiki/File:K_plug.jpg

For schuko (norsk kontakt) fås adaptere i de fleste danske el-butikker
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=1888
(jeg fand den for 20kr. i et XL-byggemarket http://www.xl-byg.dk/ )
Obs. disse adaptere passer kun hvis schuko-stikket på dit ladekabel har et jord-hul, sådan:
http://en.wikipedia.org/wiki/File:CEE_7-7.jpg

Har stikket ikke jord-hul, kan du bruge f.eks. sådan en adapter:
http://www.ebay.co.uk/itm/Stromadapter-Danemark-Stecker-fur-Schuko-Buchse-DK-denmark-power-adaptor-/130857820663?pt=LH_DefaultDomain_77&hash=item1e77bbe1f7

Danmark har et udbygget type2-ladenet, fint for Zoe, både 22 og 43kW:
https://www.clever.dk/find-ladestander/
http://www.eon.dk/e-mobility/Oversigt-over-ladepunkter/
Obs! Eons 11kW-ladestationer skal (endnu) ikke bruges til at lade en Zoe:

For opladning fra andre kontakter se her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8259.msg99344.html#msg99344

#7
Zoe / Reset af r-link og GPRS-enheden
onsdag 21. januar 2015, klokken 17:00
Franske og britiske Zoe-ejere har skrevet en hel del om R-link-reset og reset af GPRS-enheden. ved at trække den passende sikring - dette er ikke dokumenteret i brugerhåndbogen:

Reset af R-Link:
http://translate.google.com/translate?sl=auto&tl=en&js=n&prev=_t&hl=en&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Frenault-zoe.forumpro.fr%2Ft2842-fusible-r-link&act=url

Reset af GPRS-enheden:
http://myrenaultzoe.com/index.php/topic/lost-connectivity/

#8
Zoe / Sv: 12 volt batteriet - hvordan frakobler man det?
onsdag 21. januar 2015, klokken 16:52
Franske og britiske Zoe-ejere har skrevet en hel del om R-link-reset og reset af GPRS-enheden. ved at trække den passende sikring - dette er ikke dokumenteret i brugerhåndbogen. Se tråden om R-link:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,17582.msg314604.html#msg314604
#9
Zoe / Sv: Sykkelstativ til Zoe
søndag 04. januar 2015, klokken 07:55
På et tysk forum fortæller to at det lykkedes dem at montere Clio-modellen, på en Zoe i Østrig og en i Tyskland  - men begge har (indtil nu) ikke fået godkendelse, og Renaults garanti bortfalder sikkert også:
www.goingelectric.de/forum/renault-zoe-zubehoer/anhaengerkupplung-beim-zoe-t2916-130.html
www.goingelectric.de/forum/renault-zoe-zubehoer/anhaengerkupplung-beim-zoe-t2916-160.html
#10
Zoe / Sykkelstativ til Zoe
lørdag 03. januar 2015, klokken 18:55
http://paulchensystem.net/products/en/bike-carrier/renault/zoe.html
desværre næsten alt på tysk - og ikke helt billigt. Men producenten har et godt ry i Tyskland.
#11
Zoe / Ta ut bakseteryggen...
lørdag 03. januar 2015, klokken 18:41
Desværre er bagsædets ryglæn - bakseteryggen - ikke delbar i en ZOE. Det står heller ikke i brugsanvisningen, hvordan man fjerner dette.

Sådan får du mere plads i bilen: Tryk krogene, som holder ryglænet, tilbage ved hjælp af en skruetrækker eller lignende.

Se billeder her:
http://www.goingelectric.de/forum/renault-zoe-allgemeines/rueckbank-ruecksitz-im-zoe-ausbauen-t2241-10.html

#12
Zoe / Sv: 12 volt batteriet - hvordan frakobler man det?
mandag 20. oktober 2014, klokken 21:38
Tak for påmindelsen! Den skal tages alvorligt.

For dem som "må", må det være denne sikring:

kilde (fransk forum):
http://www.automobile-propre.com/forums/renault-zoe/pannes-renault-zoe-t460-30.html
#13
Zoe / Sv: 12 volt batteriet - hvordan frakobler man det?
mandag 20. oktober 2014, klokken 18:32
jervi:
Officielt skal man naturligvis ikke, det siger jo også den danske brugerhåndbog.

Men - for reset af R-link kan det være nødvendigt, og der må være en (uofficiel) vej. Se f.eks. denne diskussion:
http://myrenaultzoe.com/index.php/topic/zoe-completely-dead-any-ideas/

En tysk Zoe-bruger gør det sådan (det er ingen garanti for korrekt fremgangsmåde, skriver han):
http://www.goingelectric.de/forum/renault-zoe-bedienung-r-link/r-link-reset-t1197.html
1) åbne motorrummet og førerens siderude og lås/sluk siden ZOEn ved hjælp af fjernbetjeningen
2) Vent 5-10 minutter, indtil der høres en mørkt lyd fra et relæ (sandsynligvis fra DC-DC-konverter, som slukker)
3) fjern minus-kablet fra 12V-batteriet med egnet skruenøgle
4) vent et par minutter og tilslut 12V- igen
5) bilen udfører en nulstilling, man hører også en kort meddelelse fra ZE Voice
6) R-link virker igen (uden tab af data, i modsætning til fabrik-nulstilling via ikonet på R-link overfladen, som sletter alle R-link-apps og -data).

Måske kan Rav4_EV informere os om dette?

#14
Zoe / Sv: 12 volt batteriet - hvordan frakobler man det?
mandag 20. oktober 2014, klokken 11:21
Hej,
ja, det er en officiel portal:
http://www.e-guide.renault.com
Den er flash-baseret.
Med følgende link
http://www.e-guide.renault.com/portail/pageVehicule.php?pays=gbr&lang=ENG&car=32
kommer du direkte til Zoe, på engelsk (findes ikke på norsk/dansk).
Dette
http://www.e-guide.renault.com/914_4_ENG_L38_ZE/ressources/Download/NU914-4_ENG.pdf
er en direkte link til brugerhåndbogen på engelsk, pdf, men det kan evt. være at Renault selv henter den fra en anden server (redirect).
Men som sagt, ingen problemer her. Prøv evt. en anden pc eller browser!



#15
Zoe / 12 volt batteriet - hvordan frakobler man det?
lørdag 18. oktober 2014, klokken 14:45
"Det er forbudt at afbryde det sekundære 12 volts batteri" skriver Renault i den danske ZOE-håndbog. Men hvordan gør man det? Og kan man oplade det med ekstern lader?

På de gamle PSA-biler skal hovedbatteriet frakobles først, ellers arbejder DC-DC-laderen mod nul. Det kan blive en dyr fornøjelse at ikke passe på rækkefølgen...

Hos en Renault Fluence er det tilsyneladende ikke noget problem. I brugerhåndbogen for Fluence findes en udførlig vejledning om frakobling og (separat) opladning af 12-volt-batteriet:
http://www.e-guide.renault.com/914_4_ENG_L38_ZE/ressources/Download/NU914-4_ENG.pdf
side 5.23

Det mangler i ZOE-håndbogen.
Hvilken løsning findes her for en ZOE?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA