Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - christian

#1
Trillingene med små batterier blir urimelig dyre å bruke med hurtiglading. Maksimal teoretisk opptak av energi er 12 kwt. Dette er uansett ikke økonomisk forsvarlig å kjøpe av noen av de tilbyderne som finnes, med ett mulig unntak som er Fortum. Blir nok å bruke fossilbil når turen er utenfor Oslo og nærområdet.
#2
Jeg har kjørt Nordstrand Nordby og retur. Kjør direkte til Svinesundparken hvis du tør, eller stopp i Sarpsborg hurtiglading på Mcdonalds eller nissan forhandler. Til Nordby og lad med16a til du returnerer til Sarpsborg. Lad siste rest på Vestby for å komme hjem. All kjøring uten varme eller andre strømforbrukere. Hold moderat fart kanskje litt forsiktig slip streeming etter noen trailere.
#3
Hvor? Jeg kjøper ikke den uten batteri, leie blir bare tull.
#4
Zoe / Sv: Batterier - Eie vs Leie?
mandag 08. april 2013, klokken 13:32
På biler solgt i Norge fra norsk importør er det 5 års garanti. Det er jo bare tåpelig å leie batteri og betale for garantien en gang til for batteriet. Her skiter Renault på leggen.
#5
Zoe / Sv: Renault Twizy til Norge
lørdag 23. mars 2013, klokken 08:19
Morsom bil, men importør ødelegger markedet. Batterileie fra 549/mnd 12 mnd i året. På ca 3 år har man betalt batteriet, men eier det ikke. Dette for en bil uten varmeapparat? De kløner det til. Batteri levert med bilen er momsfritt. Batterileie blir tillagt moms.
#6
Veldig enig med TimeBandit. Bortsett fra prisingen av klippekort. Med den lille 15 kwh pakken i trillingene kan man maksimum få inn 12 kwh pr hurtiglading, min kalkyle i sammenligning med en Golf diesel gir en lik kostnad hvis strømmen hadde kostet ca 40 for 12kwt.
Det virker som Ishavsveien har gått i tenkeboksen igjen, siden ingenting skjer. Kanskje de skulle ta med brukerne på tankene sine, så hadde kanskje noen kjøpt hos dem. Men en avtale må jo være til gunst for begge parter, og ikke bare en dugnad for Ishavsveiens drift.
#8
Clever sin kalkulator gir igrunnen ett godt bilde av hva man kan betale for strømmen sammenlignet med dieselbil. Jeg la inn tallene til en Golf 1,9 tdi  forbruk 0,45 l/mil og fant ut at jeg kan betale ca 5 kroner pr kwt for å få lik kostnad på diesel kjøring og elbil Ion kjøring. Tror nok at det må bli makspris for hurtiglader pris. I tillegg får man jo bryderiet med lading underveis.
#9
Min Ion blir nok utelukkende brukt til bykjøring fremover. Å ta den på langtur og betale mer enn ca 3 kr /kwt og vente på lading, blir for meg for dumt. Fortum sin lader i Sarpsborg har vel vært på dette nivået. Prisene til Ishavsveien på enkeltlading og klippekort ligger jo på opptil 20 kr/kwt og det er så hinsides at jeg tror de er medvirkende til å redusere veldig mye bruk av elbil på lengre turer. De som virkelig kjører mye og hurtig lader 2-3 ggr pr dag er nok abonnementet til Ishavsveien ok,  og kan nok komme ned i en kwt pris på 3 kroner.
#10
Av de 11 elbileierene jeg har snakket med har ingen vært positive. En foreslo at vi kjøpte ett abonnement til felles bruk. Det stride jo mot reglene, men her har jo Ishavskraft gått foran med å bryte regler. (Reservasjon mot reklame markedsføring uten å oppgi kilde) så kanskje dette er ett tilfelle hvor to feil gir en riktig!
#11
Etter min epost til Ishavskraft idag ble jeg oppringt av en person fra Ishavskraft. Han forklarte om dugnad og      kostnader de hadde med utbygging samt spørreundersøkelse som viste at de ville få ca 40% av de ladbare bilene som kunder. Han var uintereesert i meg som kunde som bare skulle lade av og til. Det var abonnement som gjaldt. Han lovet å sende en epost til svar. Har ikke mottatt noe enda. Han beklaget at de ikke hatt oppgitt kilde på brevet som var veidirektoratet som de hadde fått mitt navn og biltype ifra.
Jeg synes det er trist at en leverandør skal kunne opptre slik i dette markedet. En hel masse elbilturer vil bli erstattet med fossilbil. Å bli tvunget inn i ett abonnement er uaktuelt for meg. Hvis jeg har lyst på melk tar jeg ett glass, jeg kjøper ikke en hel ku. Hvis Ishavskraft ikke klarer å drifte kundenes behov. Bør de trekke seg og overlate sitt engasjement til folk som har evner utover sine excel ark.
#12
Har sendt følgende til Ishavskraft idag.

"Hei har mottatt tilbud om abonnement på hurtiglading av mine 2 elbiler. Hvis dette er det dere kan tilby er det uinterresant for mitt bruk. Med mitt kjøremønster er det behov kanskje 10-15 ladinger pr år. Hvis dere ikke kan komme opp med ett slags klippekort eller lignende, hvor prisingen er interresant og ihvertfall gjør det billigere enn å kjøre fossilt. Vil mitt reisebehov utenfor nærområdet bli dekket med bensin/diesel bil. Bykjøring i Oslo/ Akershus vil bli dekket med elbil og lading hjemme om natten. For ordens skyld, batteriet på en Peugeot Ion er på 15kwt. Ved hurtiglading kan maksimalt 80% hurtiglades, men i og med at det neppe lar seg gjøre å komme frem til ladestasjonen med tomt batteri vil praktisk hurtiglading pr opplading ved hurtiglading være ca 10kwt. Jeg antar at dere kan regne ut hva kostprisen for dette er.
I elbilforeningens forumsider er det blitt en debatt om "tilbudet" deres, legger ved link.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6983.30.html"
#13
Kom til Sarpsborg idag ca kl 1415 med 2 km igjen på telleren. Kjørte inn til Fortum sin hurtigladestajon og konstaterte at den ikke fungerte. Kontaktet Fortum og etter endel venting fant man ut at den var ute av drift. Fikk anbefalt å bruke stolpe 21, med 16a stikk. Redningen ble Brennes Auto.
#14
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Varme til IMIEV
søndag 14. oktober 2012, klokken 16:04
Jeg mener å ha sett 5 kw i en spesifikasjon.
#15


Nå har jeg lastet opp bilde for  07/2012 modellen
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA