Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - M3

#1
KIA / Sv: Kia EV9
tirsdag 02. juli 2024, klokken 13:42
Sitat fra: Sunfire2k5 på mandag 29. april 2024, klokken 22:19
Sitat fra: Vaduz på tirsdag 23. april 2024, klokken 16:23Jeg har samme inntrykk som deg etter prøvekjøring, helt perfekt familiebil, med litt pragmatisk interiør og mye knapper. Blir ikke redd for at ungene skal sparke litt i setene eller ripe opp ting som i mange andre store SUVer.

Jeg hadde definitivt kjøpt denne hadde den kostet 200k mindre. 1 mill for en GT Line er mer enn jeg ønsker å bruke. Blir fort 900k for den «billige» versjonen.

Tenker å sitte litt på gjerde, se an buzz gtx, ex90 og rentesituasjonen som jeg tror muligens skal opp enda et hakk. Bør komme noen gode tilbud på denne etterhvert, selges nesten ikke til tross for at den er innertier for barnefamilier.

Enig. Den er for dyr og helt utrolig at de prøvde seg på 999k for denne. Bilen ser og føles litt billig ut inni kontra IX f.eks. Vi/jeg er i markedet for en syvseter og denne er egentlig spot on for oss. Jeg trenger hengervekt på 2500kg også....

Par ting som irriterte meg var; rattet går ikke langt nok ut mot fører. Veldig rar plassering av start/stop og gir skifter. Ellers er software/skjermoppsett ganske kjipe greier kontra tyske biler.

Vanvittig med plass selv på tredje rad når jeg satt bak meg selv "tre ganger".

Jeg kjøpte ny fra Sverige. Med litt småting, tilhengerfeste, og første service gratis (2år/30k). Justert for valuta og inkludert alle avgifter gikk det på ca. 790 k for GT line 7 seter. Kunne fått noe billigere hos annen forhandler, men følte servicen var bedre hvor jeg kjøpte og de er rett ved der vi har hytte. Import er egentlig uproblematisk. Fikk handlet uten mva. slik at jeg ikke måtte legge ut svensk mva for å få det refundert senere.

Jeg har nå kjørt bilen i en måneds tid og et par hundre mil. Må si vi er veldig fornøyde. Enormt med plass. trukket båten med den, noe som også fungerer veldig greit. Man sitter bra, også bak. Overaskende mye plass på rad 3.

Men enig i at den er alt for dyr i Norge.
#2
Kjøpe elbil? / Sv: Prosedyre for import av ny elbil
torsdag 23. mai 2024, klokken 09:44
Tenkte bare oppdatere med hvordan løsningen blir endelig.

Forhandleren setter på svenske eksportskilt (grønne), slik at jeg i fred og ro kan ta bilen over, fortolle den og så bestille tid for kontroll/registrering mens jeg har bilen på de grønne skiltene.

Skal etter registrering levere tilbake de grønne skiltene til forhandleren.

På denne måten kan heg ha minimalt med statens vegvesem å gjøre, en organisasjon som ikke akkurat er veldig imøtekommende og som mangler effektive prosesser.
#3
Kjøpe elbil? / Sv: Prosedyre for import av ny elbil
onsdag 24. april 2024, klokken 18:18
Din forklaring virker som en bra metode.

Jeg skal spørre om de kan sette svenske eksportskilt på den. Avtalen var i utgangspunkt at jeg tar med meg røde. Men dette var mer komplisert enn hva jeg kunne forestille meg.

På sidene til vegvesenet står det "du bestemmer selv når du vil starte gyldigheten til prøveskiltene" og at for å få gyldighet lenger enn et døgn så må man møte på en trafikkstasjon. Jeg tolket dette som at jeg kunne få hjem skiltene og aktivere disse på en måte da jeg visste eksakt hvilken dag de skal gjelde (ref. du bestemmer selv når jeg vil starte på gyldigheten..."

Jeg trodde også at det gikk an å få lenger gyldighet enn 24 timer. Men det gikk ikke. Så skal man ta røde skilt må man altså først bestille tid da man har fått eksakt leveringsdato, slik at man har datoen når man møter opp på trafikkstasjonen og skal hente skilt.

Så må man hente bilen, kjøre innom tollvesenet, og så hjem (for det er neppe sannsynlig å få tid hos vegvesenet samme dag). Så booke kjøretøykontroll, og så når dag for kjøretøy er bekreftet få booket tid hos vegvesenet for å bestille prøveskilt (og det må være før dagen man har fått kjøretøykontroll).

Deretter en dag hente prøveskiltene, så dagen prøveskiltene er gyldig, kjøre til avtalt kjøretøykontroll.

Jeg må altså innom vegvesenet 3 ganger og tollvesenet 1 gang. Virker ikke som en veldig effektiv prosess dersom man har norske prøveskilt.

#4
Kjøpe elbil? / Sv: Prosedyre for import av ny elbil
onsdag 17. april 2024, klokken 00:27
Takk for informasjon

Vet du om det er mulig å få bestilt kjøretøykontroll også før man har fortollet bilen (når jeg forsøkte booke med chassinummer på nett så ville de ha saksnummeret for fortollingen også). Vil helst få gjort både fortolling og kontroll/registrering av kjøretøy på samme dag...

#5
Kjøpe elbil? / Prosedyre for import av ny elbil
mandag 15. april 2024, klokken 00:46
Hei

Jeg har en elbil bestilt hos en svensk forhandler. Jeg betaler eks. mva og tenkte kjøre den direkte fra forhandler til fortolling på norsk/svenske grensen.

Jeg stusser nå som jeg har fått chassinummer. Jeg må jo få bestilt dagsprøveskilt og forsikring. Men for å få prøveskilt så må jeg legge inn chassinummer. Men Veivesenet gjenkjenner ikke det aktuelle chassinummeret og jeg får ikke bestilt skiltene. Har jeg misforstått noe?

Jeg får heller ikke bestilt time hos veivesenet for registrering av bilen før jeg har fått tolldokumentasjonen. Dette stusser jeg også over, siden jeg helst skulle ha passert både tolletaten for fortolling og veivesenet for registrering samme dag. Men det vil jo ikke gå dersom jeg først kan bestille tid hos veivesenet etter fortollingen.

Finnes det noen beskrivelse som er bedre enn den som står på tolletaten sine sider? For den gir åpenbart ikke svar på hvordan man i praksis skal kunne ta inn en bil på best måte.

Del gjerne deres egne erfaringer hvis dere har tatt inn bil!

#6
KIA / Sv: Kia EV9
søndag 24. september 2023, klokken 23:11
Sitat fra: ProsjektX på fredag 22. september 2023, klokken 10:52Igjen, om man er ute etter EV9 så er det bare å handle i Sverige til rundt 120k rabatt eller i Tyskland til rundt 70k. Finnes ingen grunner til å støtte BOS her med ågerpriser, som vanlig... Ellers kommer ioniq 7 snart også og kan være interessant om hyundai er mer edruelige med prisingen.

Hva jeg har forstått så har Kia i Sverige og eventuelt andre land fått forbud mot å selge biler på eksport til Norge for  at Kia skal kunne flå norske kjøpere. Ellers hadde det jo vært veldig enkelt å kjøpe bilen i Sverige hvor prisen er mer riktig satt.
#7
KIA / Sv: Hva gjøre for å få raskere lading hjemme enn 2,8 kw
onsdag 24. mars 2021, klokken 09:56
Sitat fra: Orbit på mandag 22. mars 2021, klokken 22:06
Det er en-fasekabel. «3G6» betyr tre ledere (to for faseledere, en for jord), med 6 mm2 tverrsnitt. Trefaskabel vil ha 5G4, 5G6 eller lignende.

Takk

Har som sagt snakket med leverandøren som sier at han kan ha sendt med feil kabel. Diskuterer nå hvordan vi kan løse dette. Helst ser jeg at han sender meg en ny kabel i posten. Dette da det er vanskelig under disse omstendighetene som råder å komme meg dit for å bytte.

Takk for alle innspill. Skal gi en oppdatering når jeg har skiftet. Men det kan ta en stund som sagt.

#8
KIA / Sv: Hva gjøre for å få raskere lading hjemme enn 2,8 kw
mandag 22. mars 2021, klokken 20:19
Sitat fra: TB på mandag 22. mars 2021, klokken 19:53
Mulig ikke relevant..
Her jeg bor har vi Zaptec Pro ladebokser.
Men, vi har IT nett, da er det anbefalt fra Zaptec at trefase er deaktivert.
Ref: https://zendesk.zaptec.com/hc/nb/articles/360003519937

Uansett, du burde fått ladet på 3 fase ved huset i Sverige, hvor du har 400 V.
Er ladekabelen 3 fase? Finnes ladekabler som er 1 fase.
Teste å lade på en 22 kW stolpe og se at bilen tar imot? Om bilen tar imot vet du bil og kabel er riktig.

Jeg kontaktet forhandleren som sier at det kan ha kommet med en 1-fasekabel. Men han er ikke sikker.

Står følgende på kabelen: TUV 2 Pfg 1908 EV07EE-H 3G6mm2+0,5mm 450/750V 3QCable

Om jeg googler litt så kan det se ut som at jeg har fått en 1 fase kabel?

Med vennlig hilsen
#9
KIA / Sv: Hva gjøre for å få raskere lading hjemme enn 2,8 kw
mandag 22. mars 2021, klokken 19:40
Sitat fra: TB på mandag 22. mars 2021, klokken 18:29
Er bil oppdatert ref denne feilen?
https://www.elbilgrossisten.no/pages/ladeutfordringer-med-kia-e-niro-kia-e-soul-hyundai-kona-2020

Hei

Nei, ikke oppdatert. Det var interessant. Har ikke fått noen beskjed om denne feilen. Men vil den påvirke ladeeffekten? Virker mest som at det er risiko for at noe blir ødelagt.

Med vennlig hilsen
#10
KIA / Hva gjøre for å få raskere lading hjemme enn 2,8 kw
mandag 22. mars 2021, klokken 15:33
Hei

Jeg har forsøkt å forstå litt hva som skal til for å få ladet vår Kia e-niro 2020 med 11kw ombordlader raskere.
Hjemme i borettslaget i Norge lader den med effekt på kanskje 3,2 kw ca, og det er som jeg har forstått en konsekvens av å ha "oppgradert" til 11kw 3 fas ombordlader.

Huset i Sverige, hvor jeg har et 3-fas, 400 volt nett, med 16 amp. og ladeboks får jeg ut 2,8 ca. Jeg hadde forventet mer når boksen var på plass. Hva i dette leddet er det som feiler? Må jeg ha høyere amp? Slår seg bilen om til 1-fas av en eller annen grunn?

Boksen vi har er en Garoboks.

Jeg har forstått at å "oppgradere" ombordladeren i Kia eniro oftest er en nedgradering. Men siden vi tross alt har 3-fas og 400V i garasjen til huset så hadde jeg forventet mer enn 2,8 kw lading her. Med vegguttak får jeg ut ca. 2,2. Så økningen er ikke så stor som forventet.

Håper jeg kan få litt innspill for å eventuelt høre videre med elektrikeren.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA