Prosedyre for import av ny elbil

Startet av M3, mandag 15. april 2024, klokken 00:46

« forrige - neste »

M3

Hei

Jeg har en elbil bestilt hos en svensk forhandler. Jeg betaler eks. mva og tenkte kjøre den direkte fra forhandler til fortolling på norsk/svenske grensen.

Jeg stusser nå som jeg har fått chassinummer. Jeg må jo få bestilt dagsprøveskilt og forsikring. Men for å få prøveskilt så må jeg legge inn chassinummer. Men Veivesenet gjenkjenner ikke det aktuelle chassinummeret og jeg får ikke bestilt skiltene. Har jeg misforstått noe?

Jeg får heller ikke bestilt time hos veivesenet for registrering av bilen før jeg har fått tolldokumentasjonen. Dette stusser jeg også over, siden jeg helst skulle ha passert både tolletaten for fortolling og veivesenet for registrering samme dag. Men det vil jo ikke gå dersom jeg først kan bestille tid hos veivesenet etter fortollingen.

Finnes det noen beskrivelse som er bedre enn den som står på tolletaten sine sider? For den gir åpenbart ikke svar på hvordan man i praksis skal kunne ta inn en bil på best måte.

Del gjerne deres egne erfaringer hvis dere har tatt inn bil!

Idiot

Ordlyden hos Skatteetaten og SVV tilsier fysisk oppmøte på en trafikkstasjon for å dokumentere chassisnummer.

Marzo

Jeg kjøpte bil i Sverige og fikk hentet ut prøveskilter på chassis nummer når jeg møtte opp på trafikkstasjonen.

Det var riktignok en brukt bil men det var ikke noe videre undersøkelser på chassis nummeret ut over at de skrev ned det jeg ga dem.

M3

Takk for informasjon

Vet du om det er mulig å få bestilt kjøretøykontroll også før man har fortollet bilen (når jeg forsøkte booke med chassinummer på nett så ville de ha saksnummeret for fortollingen også). Vil helst få gjort både fortolling og kontroll/registrering av kjøretøy på samme dag...

HK

Jeg importerte nettopp en brukt Mercedes Eqe fra Tyskland. Du får ikke bestillt time på trafikkstasjonen før bilen er fortollet på grensen. På grensen registreres bilen innført og først da vil chassisnummeret gjenkjennes ved timebestilling på nett hos trafikkstasjonen.

På rød sone på grensen betales event norsk mva hvis bilen uten svensk mva (nettopris)koster over 500 K. NOK.

Fra forhandler har du også fått et transiteringsdokument som tollen bruker for å melde tilbake til forhandler at bilen har forlatt EU og du får svensk mva tilbake fra forhandleren. Så bestiller du time på trafikkstasjonen som ved oppmøte og kontroll av chassisnummer og speedometerstand utferdiger et vedtak om norsk registrering. Du får med dette en kode å oppgi på skattetatens sider for betaling av vektavgift. (Oppdateres i sanntid så det gjør du bare fra mobilen). Så går du i luka og får ut norske skilt og midlertidig vognkort. Trafikkstasjonen vil da ha exportskiltene du kjørte inn i Norge på for å makulere. Alt veldig enkelt. Jeg fikk time 2 dager etter at jeg passerte tollen på Svinesund.

HK

Det enkleste for deg vil være å få forhandler til å registrere bilen på svenske eksportskilter. Disse er gyldige i en mnd og inkluderer 1 mnd ansvarsforsikring. Disse kan du kjøre ut av sverige med og inn i Norge og til trafikkstasjonen med. Ditt norske forsikringsselskap selger deg kaskodekning bare på chassisnummer og endrer dette til regnummer nå bilen er registrert. Da slipper du alt styret med prøveskilter. Det gjorde jeg da jeg hentet min bil i Munchen. Da med tyske eksportskilter.

M3

Din forklaring virker som en bra metode.

Jeg skal spørre om de kan sette svenske eksportskilt på den. Avtalen var i utgangspunkt at jeg tar med meg røde. Men dette var mer komplisert enn hva jeg kunne forestille meg.

På sidene til vegvesenet står det "du bestemmer selv når du vil starte gyldigheten til prøveskiltene" og at for å få gyldighet lenger enn et døgn så må man møte på en trafikkstasjon. Jeg tolket dette som at jeg kunne få hjem skiltene og aktivere disse på en måte da jeg visste eksakt hvilken dag de skal gjelde (ref. du bestemmer selv når jeg vil starte på gyldigheten..."

Jeg trodde også at det gikk an å få lenger gyldighet enn 24 timer. Men det gikk ikke. Så skal man ta røde skilt må man altså først bestille tid da man har fått eksakt leveringsdato, slik at man har datoen når man møter opp på trafikkstasjonen og skal hente skilt.

Så må man hente bilen, kjøre innom tollvesenet, og så hjem (for det er neppe sannsynlig å få tid hos vegvesenet samme dag). Så booke kjøretøykontroll, og så når dag for kjøretøy er bekreftet få booket tid hos vegvesenet for å bestille prøveskilt (og det må være før dagen man har fått kjøretøykontroll).

Deretter en dag hente prøveskiltene, så dagen prøveskiltene er gyldig, kjøre til avtalt kjøretøykontroll.

Jeg må altså innom vegvesenet 3 ganger og tollvesenet 1 gang. Virker ikke som en veldig effektiv prosess dersom man har norske prøveskilt.

HK

Er det i det hele tatt tillatt å kjøre på norske prøveskilter i utlandet? Har aldri hørt om noen som ikke bruker eksportskilter i forb. med import av vil hvor bilen skal kjøres på "egne hjul" fra utlandet til registrering i Norge. Du kan jo sef. få et biltransportfirma til å hente bilen for deg og levere den hjemme hos deg. Og så hente ut prøveskilter for turen hjemmefra til trafikkstasjonen for registrering.

chargedup

Prøveskilter fra Norge kan brukes i Sverige også. "Prøveskilt kan du også bruke i Sverige, Danmark og Finland. " Kilde https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og-vedlikeholde/skilt/proveskilt/

Ingen forhandlere i Sverige har tilbudt meg å kjøpe eksportskilter, som alle forhandlere gjør i Tyskland, så det kan tyde på at det ikke er så vanlig. Merk også at eksportskilter koster litt og tar tid å skaffe. Synes å huske rundt 3-400 EUR med 14 eller 30 dagers gyldighet for 2-3 år siden ink kun ansvarsforsikring (anbefaler kjøp av kasko gjennom eget selskap på chassisnr). I Tyskland må man innom vegvesenet, et forsikringskontor (ofte etg over) og skiltmakeren (ofte en brakke på parkeringsplassen) for å få eksportskiltene med fremvisning av pass osv, slik at det normalt tar 1-2 timer ekstra fra du ankommer forhandler.

Din måte med å få prøveskilt en dag, kjøre bil fra forhandler til fortolling, så dra hjem og bestille time for visning samt prøveskilt, høres ut som samme jeg fant ut av sist jeg var interessert i svensk bil. Det tar litt tid, men selv med eksportskilter fra Tyskland må man regne med en uke venting før man får norske skilter og at man må bruke noen arbeistimer på det. Bruker man Autotransport/access kan man hente bilen ferdig registrert i Drammen for 10-20' (fra Tyskland), men det tar normalt enda lenger tid.

Import er veldig enkelt gitt at man setter seg inn i hva som er viktig, men har man dårlig tid og tror at alt kan fikses samme dag som man krysser grensa, ville jeg ikke anbefalt det.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

M3

Tenkte bare oppdatere med hvordan løsningen blir endelig.

Forhandleren setter på svenske eksportskilt (grønne), slik at jeg i fred og ro kan ta bilen over, fortolle den og så bestille tid for kontroll/registrering mens jeg har bilen på de grønne skiltene.

Skal etter registrering levere tilbake de grønne skiltene til forhandleren.

På denne måten kan heg ha minimalt med statens vegvesem å gjøre, en organisasjon som ikke akkurat er veldig imøtekommende og som mangler effektive prosesser.

Kjell Salvigsen

Jeg er helt ny på dette med å importere ny elbil fra forhandler i Sverige. Hva vil en bil faktisk koste meg totalt i NOK dersom den koster feks 450.000 svenske kroner i svensk butikk? På forhånd takk!
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

Electric cars in Norway

Sitat fra: Kjell Salvigsen på mandag 14. oktober 2024, klokken 15:23Jeg er helt ny på dette med å importere ny elbil fra forhandler i Sverige. Hva vil en bil faktisk koste meg totalt i NOK dersom den koster feks 450.000 svenske kroner i svensk butikk? På forhånd takk!
Du vet at det ligger en kalkulator her? https://www.skatteetaten.no/person/avgifter/bil/importere/regn-ut/

Ellers så har jeg best erfaring ut fra de jeg har snakket med å benytte den kunnskapen som bilforhandler har i det landet du enten kjøper bilen fra eller en tilsvarende norsk forhandler her.

Og de norske bilforhandlere driver mye med gråimport så de vet om alle fallgruvene så du slipper å falle i de. 

Når det er sagt så er sverige et enkelt land å kjøpe i - men nedover i europa blir det verre slik jeg har fortsått det. Men jeg har ikke selv prøvd noe av dette.

Kjell Salvigsen

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 14. oktober 2024, klokken 17:43
Sitat fra: Kjell Salvigsen på mandag 14. oktober 2024, klokken 15:23Jeg er helt ny på dette med å importere ny elbil fra forhandler i Sverige. Hva vil en bil faktisk koste meg totalt i NOK dersom den koster feks 450.000 svenske kroner i svensk butikk? På forhånd takk!
Du vet at det ligger en kalkulator her? https://www.skatteetaten.no/person/avgifter/bil/importere/regn-ut/

Ellers så har jeg best erfaring ut fra de jeg har snakket med å benytte den kunnskapen som bilforhandler har i det landet du enten kjøper bilen fra eller en tilsvarende norsk forhandler her.

Og de norske bilforhandlere driver mye med gråimport så de vet om alle fallgruvene så du slipper å falle i de.

Når det er sagt så er sverige et enkelt land å kjøpe i - men nedover i europa blir det verre slik jeg har fortsått det. Men jeg har ikke selv prøvd noe av dette.

Takk for gode innspill! Enig, Sverige er nok det enkleste og tryggeste land å kjøpe i vil jeg tro.
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

Electric cars in Norway

Sitat fra: Kjell Salvigsen på tirsdag 15. oktober 2024, klokken 08:18
Du vet at det ligger en kalkulator her? https://www.skatteetaten.no/person/avgifter/bil/importere/regn-ut/

Takk for gode innspill! Enig, Sverige er nok det enkleste og tryggeste land å kjøpe i vil jeg tro.
Og det som er fint ift Sverige import er at det er mange norske kjente bilfirma som kan bistå for mindre summer (du ser de på Finn.no) Eller de gir deg gjerne både gratis tips og en kaffekopp

Og blocket.se kan man jo se på selv ;D

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 15. oktober 2024, klokken 08:21
Sitat fra: Kjell Salvigsen på tirsdag 15. oktober 2024, klokken 08:18

Og det som er fint ift Sverige import er at det er mange norske kjente bilfirma som kan bistå for mindre summer (du ser de på Finn.no) Eller de gir deg gjerne både gratis tips og en kaffekopp

Og blocket.se kan man jo se på selv ;D
Sverige er fint ved at mange bilhandlere nært grenseområdene er velvillige og kunnskapsrike/erfarne med eksport-salg. Var også fint for å kjøpe Saab og Volvo.

Men Danmark har ihvertfall tidligere vært foretrukket, fordi de i likhet med oss har/hadde mye avgifter, så de fikk bilene billigere fra produsentene for å klare å redusere utpris. Dermed ville bil eksportert derifra bli billigere enn fra andre land.

Ellers så er det jo greit at bilene gjerne er utstyrt for nordisk klima, så man slipper å måtte leite etter utstyr som er standard på norske/nordiske biler, men ikke ellers på kontinentet!

Har ikke sjekket hvordan dårlig norsk kroneverdi slår ut nå, så det må man få klarhet i før man går til innkjøp/valg av eksportland!

8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA