Sitat fra: elektro på onsdag 06. september 2023, klokken 12:18Sitat fra: Stjerneglis på onsdag 06. september 2023, klokken 09:51Sitat fra: kirky på tirsdag 05. september 2023, klokken 19:38Angående blinklys++ på ratt:
Jeg HAR faktisk en bil med slikt system og 80% av tida er det et bedre system enn på en spake - og resten for eksempel utav lang rundkjøring lærer man seg fort. Den nederste knappen om rattet er helt opp ned blinker ut. Evt holder man fingrern klar på knappen på vei inn.
Jeg blunker i blinde nå fleste tilfeller og ville ikke hatt spake...
Giring enda mindre problem. Ville absolutt ikke hatt spake for dette.
Takk! Endelig en vurdering av noen som faktisk har egen erfaring med blinklysknapper. Mye synsing og skepsisme nedover her, men det er vel en menneskelig egenskap mhp på alt som er nytt og ukjent. Det er skummelt det![]()
Kan det tenkes at en som har brukt veldig mye penger på en bil, har litt vanskelig for å innrømme svakheter med den? Eller at en som "heier" veldig på en produsent, er i overkant positiv til det denne kommer opp med av løsninger?Det kalles subjektiv mening, eller inhabilitet. Å ha en objektiv, begrunnet mening, har ikke nødvendigvis med frykt for nye ting å gjøre.
At det er vanskeligere å bruke blinklysene, lysene og viskerne når alt gjøres på rattet, som snurrer rundt, og på skjermen, sier seg selv. At dette er både direkte trafikkfarlig og plagsomt for andre, sier seg også selv. Selv om det kanskje ikke plager eieren av bilen.
EDIT: Denne var fin: https://www.theautopian.com/this-argument-against-turn-signal-stalks-in-favor-of-teslas-little-steering-wheel-buttons-is-so-bad-i-need-to-discuss-it/
The indication of turns is what separates us from the baser animals, and the methods by which we accomplish this matter.
EDIT2: En annen bruker på Reddit skriver:
"BMW also over-complicated their turn signal stalk, is that why the drivers don't use them?"
Med henvising til denne artikkelen: https://www.autotrader.com/car-news/heres-why-i-hate-bmw-turn-signals-260840
In a normal car, you turn off the left signal by moving the stalk upwards to the neutral position. But in a BMW, the stalk is already in the neutral position. So your left signal is on, you push the stalk upwards to turn off the signal, and — guess what? — now the right turn signal is on. In fact, the way to turn off the signal is to push the signal stalk back in the same direction you pushed it originally.
Nå har jeg kjørt nye model S en del og kan ikke fordra disse knappene. Problemet er at man må se ned først for å vite hvor de er, før man kan trykke. Dette er hovedsaklig et problem i rundkjøringer. Man kan lære seg at knappene blir speivendt om man har vridd rattet nok, eller at de er ved siden av hverandre istedetfor over hverandre osv. Problemet er at man må se ned først før man vet sikkert. Prøver man å trykke uten å se ned så er det veldig lett å trykke på feil knapp.
Nå har jeg litt svekket sidesyn også som gjør det ekstra vanskelig, så jeg ender som regel bare opp med å ikke blinke i det hele tatt da det tar for lang tid med øynene vekk fra veien, spesielt midt i en rundkjøring. Jeg anser det faktisk som tryggere å bytte felt uten å blinke enn å sitte å kikke ned på rattet.
Jeg syntes dette er et veldig dårlig design. Helt klart noe de har funnet på for å spare penger. Knappene er nok rimeligere enn spakene, samt at det tar litt mindre tid å bygge hver bil nå, som igjen reduserer kostnader...