Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Electric Avenue

#1
Model 3 / Sv: Model 3 refresh (highland)
torsdag 07. september 2023, klokken 17:45
Sitat fra: elektro på onsdag 06. september 2023, klokken 12:18
Sitat fra: Stjerneglis på onsdag 06. september 2023, klokken 09:51
Sitat fra: kirky på tirsdag 05. september 2023, klokken 19:38Angående blinklys++ på ratt:

Jeg HAR faktisk en bil med slikt system og 80% av tida er det et bedre system enn på en spake - og resten for eksempel utav lang rundkjøring lærer man seg fort. Den nederste knappen om rattet er helt opp ned blinker ut. Evt holder man fingrern klar på knappen på vei inn.

Jeg blunker i blinde nå fleste tilfeller og ville ikke hatt spake...

Giring enda mindre problem. Ville absolutt ikke hatt spake for dette.

Takk! Endelig en vurdering av noen som faktisk har egen erfaring med blinklysknapper. Mye synsing og skepsisme nedover her, men det er vel en menneskelig egenskap mhp på alt som er nytt og ukjent. Det er skummelt det  ;D

Kan det tenkes at en som har brukt veldig mye penger på en bil, har litt vanskelig for å innrømme svakheter med den? Eller at en som "heier" veldig på en produsent, er i overkant positiv til det denne kommer opp med av løsninger?  :) Det kalles subjektiv mening, eller inhabilitet. Å ha en objektiv, begrunnet mening, har ikke nødvendigvis med frykt for nye ting å gjøre.

At det er vanskeligere å bruke blinklysene, lysene og viskerne når alt gjøres på rattet, som snurrer rundt, og på skjermen, sier seg selv. At dette er både direkte trafikkfarlig og plagsomt for andre, sier seg også selv. Selv om det kanskje ikke plager eieren av bilen.

EDIT: Denne var fin: https://www.theautopian.com/this-argument-against-turn-signal-stalks-in-favor-of-teslas-little-steering-wheel-buttons-is-so-bad-i-need-to-discuss-it/

The indication of turns is what separates us from the baser animals, and the methods by which we accomplish this matter. :)


EDIT2: En annen bruker på Reddit skriver:

"BMW also over-complicated their turn signal stalk, is that why the drivers don't use them?"

Med henvising til denne artikkelen: https://www.autotrader.com/car-news/heres-why-i-hate-bmw-turn-signals-260840

In a normal car, you turn off the left signal by moving the stalk upwards to the neutral position. But in a BMW, the stalk is already in the neutral position. So your left signal is on, you push the stalk upwards to turn off the signal, and — guess what? — now the right turn signal is on. In fact, the way to turn off the signal is to push the signal stalk back in the same direction you pushed it originally.

Nå har jeg kjørt nye model S en del og kan ikke fordra disse knappene. Problemet er at man må se ned først for å vite hvor de er, før man kan trykke. Dette er hovedsaklig et problem i rundkjøringer. Man kan lære seg at knappene blir speivendt om man har vridd rattet nok, eller at de er ved siden av hverandre istedetfor over hverandre osv. Problemet er at man må se ned først før man vet sikkert. Prøver man å trykke uten å se ned så er det veldig lett å trykke på feil knapp. 
Nå har jeg litt svekket sidesyn også som gjør det ekstra vanskelig, så jeg ender som regel bare opp med å ikke blinke i det hele tatt da det tar for lang tid med øynene vekk fra veien, spesielt midt i en rundkjøring. Jeg anser det faktisk som tryggere å bytte felt uten å blinke enn å sitte å kikke ned på rattet.

Jeg syntes dette er et veldig dårlig design. Helt klart noe de har funnet på for å spare penger. Knappene er nok rimeligere enn spakene, samt at det tar litt mindre tid å bygge hver bil nå, som igjen reduserer kostnader...
#2
Model 3 / Sv: Model 3 refresh (highland)
søndag 03. september 2023, klokken 13:51
Nå har jeg kjørt en del ny model S med disse blinklys knappene og hovedproblemet er at de flytter seg rundt hele tiden. Det er spesielt rundkjøringer som er problemet. Det fungerer greit så lenge du kjører mer eller mindre rett frem. Da har du begge knappene på venstre side av rattet, og høyre er øverste knapp og venstre er nederste knapp.

Men når du er midt i en rundkjøring og bruker hånd over hånd bevegelsen og snurrer en del på rattet så er plutselig ikke knappene på samme sted lenger. Nå er de kanskje på bunnen, på høyre siden, eller på toppen av rattet. Er de på toppen så er de ikke lenger over hverandre men ved siden av hverandre istedet. Vrir du enda litt til så er knappene også plutselig omvendt, altså opp ned, så høyre blink blir nederst og venstre øverst..
Ganske forivrrende.

Teslabjørn forklarer det ganske bra her:

Teslabjørn blir forvirret av blinklys-knapper

Det er sikkert mulig å venne seg til etter hvert, men hovedproblemet slik jeg ser det er at det er umulig å trene opp noen form for muskelminne for å betjene dette uten å ta øynene fra veien, slik du kan med en spake. Den er jo alltid på samme sted. Her må du se ned for å finne ut hvor knappene befinner seg først, og det mener jeg er trafikkfarlig.
Spesielt i en rundkjøring der ting skjer ganske fort. Da har man rett og slett ikke tid til å drive å se ned på rattet.
Dette er noe de har gjort kun for å kutte kostnader, på bekostning av brukervennlighet og sikkerhet.

Jeg er helt sikker på at dette kommer til å føre til at det blir veldig dårlig bruk av blinklys i rundkjøringer fremover, rett og slett fordi mange ikke får det til, eller ikke gidder. Jeg merker det jo på meg selv også.. Da er det bare et tidsspørsmål før andre bilister begynner å klage, og før eller siden kommer noen til å krasje.
Da kommer de garantert til å skylde på bilen og så kommer mediene på banen, for vi vet jo alle hvordan de elsker å skrive om Tesla....

Da har vi det gående. Etter det tar det sikkert ikke så lang tid før statlige organer begynner å se på dette også og da kan jo alt skje. Det er jo ikke så lenge siden en fyr i Tyskland krasjet en model 3 fordi han drev og fiklet på skjermen for å prøve å betjene vindusviskerne og da ble det en stor sak av det.
#3
Vurderte ny model S men slo det fra meg nettopp pga disse blinklys-knappene på rattet som jeg ikke kan fordra. Hadde begynt å snuse på en ny model 3 istedet, men nå får jo den og disse forferdelige knappene som er helt håpløse å bruke i rundkjøringer...

Når jeg kjøper en ny bil så gidder jeg ikke sitte å irritere meg hver eneste gang jeg kjører den bare fordi de skulle spare noen kroner på å fjerne blinklys-hendelen, så det blir sannsynligvis et annet merke på meg neste gang.
#4
Tesla SW og AP / Sv: TeslaCam hakker/fryser i videofilene
fredag 11. juni 2021, klokken 17:41
Opplevde en del problemer jeg også tidligere med en "billig" USB pinne. Byttet til en med mye høyere skrive og lesehastighet, og har ikke hatt noe problemer siden det. De er vel ikke beregnet på å bli kontinuerlig skrevet til, så de tar kvelden relativt fort.
#5
Interiøret ser stort sett ganske bra ut selv om jeg vanligvis ikke er noen stor fan av den minimalist-tilnærmingen. jeg er glad de beholdt instrumentpanelet. Litt skeptisk på det rattet..
Endelig oppbevaring i dørene, og mye ny teknologi. Det er posititivt! Håper det blir CCS og hengerfeste også. :)

Litt skuffet over refresh på eksteriør om jeg skal være helt ærlig. Syntes fronten ser mer ut som en model 3 nå, og jeg er en av de som kjøpte model S ikke fordi jeg trenger størrelsen, men mest fordi jeg syntes det var den fineste bilen de har.
Etter min mening ser den litt kjedeligere og billigere ut nå enn den gjorde før. Her ser det ut som det har veid tungt å få mindre luftmotstand enn lucid.
Det ble litt "duckface" / lynet Mcqueen tendenser med luftinntaket som stikker så mye ut nederst nå syntes jeg. Hadde håpet på en mer luksuriøs og aggressiv refresh som står mer i stil med prisen på bilen.
Når den koster over det dobbelte av en model 3 så kan det godt vise også syntes jeg. Samtidig er jeg inforstått med at Tesla prioriterer effektivitet fremfor utseende, og når alt det er sagt så var det jo uansett på høy tid med en refresh. Noe måtte gjøres. :)
#6
Model S 2013 - 2022 / Sv: Ny MS og MX leveres først i mars...
torsdag 28. januar 2021, klokken 12:31
Jo mer jeg ser på den fronten jo mer tenker jeg "duckface". Syntes den ser kjedeligere ut. Den lippen nederst bygger mye ut og det blir et veldig stort luft-inntak med en mer markant "knekk" mellom øvre og nedre del der nå. Det hele ser litt uproporsjonalt ut syntes jeg.
Får litt sånn lynet mcquin følelse når jeg ser på det?

Skulle ønske de hadde gjort den mer aggresiv / mer luksuriøs fremfor å bare fokusere på luftmotstand og effektivitet. Det er tross alt flaggskipet som skal konkurrere mot andre kule biler i millionklassen. Nå kommer jo Taycan i "billigversjon" også. Hadde derfor forventet at det skulle bli relativt heftig, så er vel derfor jeg finner det litt skuffende. Resten er jeg forsåvidt fornøyd med, bortsett fra rattet. :)


#7
Model S 2013 - 2022 / Sv: Ny MS og MX leveres først i mars...
torsdag 28. januar 2021, klokken 00:46
Må inrømme at jeg har litt blandede følelser nå..  ???
Model S trengte absolutt en refresh / oppgradering, og det er godt å se at den nå oppgraderes med mye av det siste av teknologi. Varmepiumpe, ventilerte seter forran, oppgradert lydsystem, trådløs lading for tlf osv er absolutt positivt!

MEN:

Litt skuffet over refresh på eksteriør. Fronten ser rett og slett litt kjedelig ut.. Litt som en krysning mellom en model s og en model 3. Den ser på en måte billigere ut nå enn før i mine øyne. Hadde håpet på en mer aggresiv og lukseriøs refresh. Det er jo tross alt en bil som koster nesten det dobbelte av en model 3, så det hadde ikke gjort meg noe om den skilte seg litt mer ut.
Det ser ut til at fokus har vært på effektivitet / luftmotstand og ikke noe annet. Ikke overraskende det fra Tesla forsåvidt, men likevel. En bil til nærmere en million kan jo godt se litt tøff ut også etter min mening. Jeg driter i om den bruker marginalt mer strøm av den grunn.. :)

Dersom det ikke er oppgradert CCS så er det også en skuffelse. Er det en ting de burde ordnet når de først skulle oppgradere så er det akkurat det.

Pluss for oppbevaring i dørene! Det har jeg savnet :D

Men det rattet...   Skal ikke påstå noe før jeg har prøvd det selv, men den må da være ekstremt følsom på styringen for at noe sånt i det hele tatt skal være funksjonibelt? Jeg ser for meg at det kan bli knotete å begynne å fikle med knapper på rattet når man skal skru på blinklys osv.
Spesielt siden rattet alltid har forandrer stilling. Da ender man muligens fort opp med å måtte se ned for å treffe riktig knapp, spesielt om det er touch som det ser ut til å være.  Samme med giring. Det er jo i så fall ikke ideelt.

Hver gang jeg kjører en model 3 så irriterer jeg meg over at man ikke kan justere vindusvisker osv via en spake.. Enkelte ting er rett og slett bare enklere med spaker og fysiske knapper. Det gjør kjøringen tryggere når du enkelt kan føle deg frem uten å bli distrahert eller bli nødt til å ta øynene fra veien for å fikle med en skjem. Ser for meg at man da fort kan ende opp utenfor veien slik som han som skulle skru på vindusviskerene i en model 3 da det plutselig begynte å regne noe voldsomt.

Men jeg skal ikke fordømme noe før jeg har prøvd det selv. Kan bare konstatere at jeg ikke liker måten det fungerer på i model 3 i forhold til model s hittil, og her ser det ut til at man går litt i samme retning.

Alt i alt  er det veldig mye bra her. Det meste av det jeg hadde håpet på ser ut til å være på plass, men noen ting var litt skuffende, primært utvendig refresh..
Jeg er forøvrig veldig glad for at de har valgt å beholde instrumentpanelet :)
#8
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Elbilferie 2020 - erfaringer
onsdag 22. juli 2020, klokken 17:19
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 22. juli 2020, klokken 13:57
Å sjekke eier koster vel bare 3kr per sms?
Melding regnr til 2282.
Betaler du 50,- for den tjenesten blir du svindlet.

3 kroner høres mer fornuftig ut ja. Har aldri hatt behov for å sjekke før så jeg googlet det, og første alternativ som kom opp kostet 49 kr via sms. Det var iallefall helt uaktuelt.  ;D
#9
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Oversikt over alle lynladere
onsdag 22. juli 2020, klokken 12:33
Sitat fra: z4rd på onsdag 22. juli 2020, klokken 12:03
Electric Avenue: Det går ann å bookmarke nettsider i browseren på Tesla, just sayin :)
På samme måte som man kan bruke ABRP live på skjermen.

Sant nok! Tenkte kanskje mest på de som ikke kjører Tesla.  :D
Jeg syntes iallefall plugshare er veldig fin å bruke. Du får opp bilder fra stedet, priser og anmeldelser fra andre som har vært der osv. Hvis du føler deg raus kan du til og med velge å dele hjemmeladeren din  :D
#10
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Elbilferie 2020 - erfaringer
onsdag 22. juli 2020, klokken 12:19
Sitat fra: chriso89 på onsdag 22. juli 2020, klokken 09:51
Hva er det med hybrider og lade på destinasjonsladere som så kan få de 3 mil på strøm?  Var på Trysil og det var 2 ladere på hotellet og står på skilt at man skal flytte bilen når full.   Da jeg kom sto en hybrid der og når jeg koblet ut når den var full så sto hybride der.   2 dager senere sto dne enda der....

Jeg syntes iallefall det er ekstremt egoistisk å gjøre slikt. Spesielt når du okkuperer TO av fire plasser, altså halvparten av plassene, over lang tid for å unngå å få noe bulk i siden. Da mener jo vedkommende tydeligvis at deres eiendeler er viktigere enn alle andre sine.

De har jo motor så de kommer seg dit de skal uansett. Man stjeler da i praksis en time fra noen andre (som må sitte å vente på å få ladet opp et annet sted) for å spare seg noen få liter med drivstoff selv..   ???

Elbiler lader opp for å kunne komme seg fra A til B. Hybrider lader opp kun for å spare penger på drivstoff. Jeg sier ikke at de ikke skal få lov til å lade men da må de iallefall flytte seg når de har ladet opp, noe som ikke burde ta så fryktelig lang tid. Og for all del, nøy deg med EN plass. :)

Jeg var faktisk iferd med å sende SMS for å spore opp nummer til eier og si ifra, men ombestemte meg. Gadd ikke bruke 50 kr bare for å oppnå krangling og dårlig stemning.. Folk med slik mentalitet kommer man som regel ingen vei med uansett.  8)

#11
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Oversikt over alle lynladere
onsdag 22. juli 2020, klokken 11:39
Det er ikke alle ladere som viser på kartet i tesla sin oversikt. Ikke i appen til elbilforeningen heller forøvrig. Jeg anbefaler plugshare og eller ladestasjoner appen. Virker som om det er mer oppdatert der. Der vises langt flere ladestasjoner, og de koster ingenting heller.  :D
#12
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Elbilferie 2020 - erfaringer
tirsdag 21. juli 2020, klokken 13:14
På denne turen ble det mye kjøring og mye som skulle oppleves på kort tid, og det ble litt på sparket hva som skulle skje når pga skiftende vær osv. Vi brukte ladestasjoner appen til å finne lader i nærheten av de stedene vi var tenkt å være en stund, men da funket jo ikke ladestasjonen, så planlegging hjalp lite akkurat da.  Når du begynner å ringe kundesupport og må vente i kø osv så forsvinner jo tiden fort.

Ja, det gikk en del tid på knoting, men mesteparten av det var pga problemer med selve ladestasjonene som vi benyttet oss av. (Bevisste?) Feilparkeringer og generell parkering / okkupering av ladestasjoner er jo også noe som vi ikke fikk gjort så mye med. At man parkerer på skrå med en ladbar hybrid og okkuperer TO ladestasjoner i over et halvt døgn syntes jeg ikke er greit. Hadde det vært meg så hadde jeg etter hvert gått ut og flyttet bilen så noen andre kunne få lade hvis jeg visste at alle ladeplassene var opptatt. Hvis ikkke hadde jeg sittet med konstant dårlig samvittighet... ::)

Ang den kontakten på hotellet i Namsos; vi forhørte oss på hotellet om å få bruke medbrakt reiselader, men det fikk vi ikke lov til. De hadde fått streng beskjed om å nekte folk dette pga faren for at det kunne skje noe som hun sa, og de ikke ville ha noe ansvar.

Jeg tenker at det kan være lurt at alle dere som skal innom hotell i sommer sender en mail eller ringer, og spør om elbillading på forhånd. Jo flere henvendelser de får, jo mer oppmerksomme blir de på behovet. Hvis de sier de ikke har noe kan det jo være lurt å spørre om de vet om noen andre hoteller i nærheten som har det? Da tilrettelegger de kanskje mer for destinasjonslading etter hvert.  8)

Godt mulig vi bare har hatt maks uflaks med ladestasjonene vi har benyttet på denne turen. Inlegget var ikke ment som noen kritikk av elbilen. Det blir flere turer iløpet av sommeren og det blir nok elbil da også. Den er rett og slett mye mer behagelig å kjøre langt med enn dieselbilen. Bedre plass også. :)

Det jeg ønsker å belyse her er det faktum at lading, slik det fungerer akkurat nå er langt fra sømløst.
Jeg vil tro at mange ferske elbileiere som ikke har lest seg opp på forhånd før eller siden står der og skal lade, og holder brikken forran flere ganger før de innser at de må laste ned apper, registrere kontoer og legge inn nummer på ladebrikken der før det fungerer. Hvor vellykket selve planleggingen er på forhånd avhenger jo også mye av hvilken app du bruker. Det er stor forskjell på diverse apper med ladeoversikt. Bruker du elbilappen fra elbilforeningen så kommer det f.eks opp kun en ladestasjon i Namsos. Bruker du derimot ladestasjoner eller plugshare appen så kommer det opp langt flere. Igjen, forutsetter det kunnskap om hvilken app som er "best" for mest vellykket planlegging også.

Det er denne forutsetningen om kompetanse som frustrerer meg litt når det gjelder elbillading. Jeg får det til selv, men jeg tenker kanskje mest på de eldre som ofte ikke har smarttelefon engang.
Det skal ikke være nødvendig å måtte besitte all denne kunnskapen, samt ha 20 forskjellige apper og kontoer for å kunne få en relativ velfungerende elbilferie. Ja, litt planlegging med tanke på ladestopp osv må man regne med, men når det gjelder selve ladingen så burde det være minst like enkelt som å fylle bensin eller diesel.
Intil det skjer, så mener jeg at de har en lang vei å gå. :)

Akkurat som med ladeport-standarder så mener jeg at man må få på plass en felles løsning som fungerer på samtlige stasjoner. De må samarbeide for å gjøre det enklere for sluttbrukeren, på samme måte som at du kan bruke autopass i nesten samtlige bomstasjoner nå, mens du tidligere måtte ha egen avtale i hver og en. Jeg håper og tror at dette vil komme etter hvert.

Ideelt sett burde det være like enkelt å lade på en hvilken som helst ladestasjon som på en supercharger fra tesla. Bare sett inn kabelen, også starter ladingen automatisk. Pengene blir trekt fra konto i det du kobler den fra igjen og lading er fullført. Da kan selv bestefar få det til.  :+1: :D
#13
Tesla SW og AP / Sv: Summon "Kom til meg"!
mandag 20. juli 2020, klokken 23:10
Både summon og smart summon er i utgangspunktet en genial funksjon som jeg gjerne skulle brukt mye mer. Desverre har jeg vel egentlig gitt opp å bruke det pga disse eu reglene som i praksis berenser den til nesten det ubrukelige. Jeg testet smart summon med god suksess ved å ha en klonet telefon koblet til Bluetooth liggende inne i bilen sammen med nøkkelen, og så stå et stykke unna med app på en annen telefon og se hvordan den navigerer seg rundt på parkeringsplassen.

Da funker det! 😁 Riktig nok får den kjøre maks 20 meter, som ikke er så langt som det høres ut siden rygging og all manøvrering tas med. Uansett, ganske fascinerende å se på 😁

Av innlysende grunner er det ikke praktisk å ha telefon og nøkkel liggende i bilen til en hver tid, så det ble bare med det eksperimentet. Desverre så mislykkes den med å koble til 50% av gangene jeg prøver summon til vanlig, pga bluetooth og nøkkel må være så nær. Man må i praksis stå kun en meter ifra bilen for at det skal virke. Dermed blir det aldri brukt. Går fortere å bare flytte den manuelt enn å knote med noe som bare funker av og til. Hvis ikke skulle jeg gjerne brukt det oftere. 🙂

Prøvde det her en dag pga det hadde regnet sånn og bilen stod i en diger dam.. tenkte jeg kunne rygge den noen meter bak så jeg slapp å bli våt på bena, men jeg måtte uansett stå så nær for at det skulle fungere at det ble litt meningsløst.. 😂

[attachment id=0 msg=908851]

[attachment id=1 msg=908851]
#14
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Elbilferie 2020 - erfaringer
mandag 20. juli 2020, klokken 19:12
TLDR advarsel:  :police:

Turen fra Ålesund til Namsos, og tilbake via oppdal gikk ikke helt knirkefritt. Det ble etter hvert ganske dårlig stemning og en del frustrasjon pga til dels dårlig planlegging, problemer med lading og mangel på lading underveis. Samboeren presterte vel å si noe sånt som "Aldri mer elbil!"   ::)

Det gikk veldig greit på Tesla sine superchargere. Der var det ledig plass hver gang vi skulle lade. Da er det bare å rygge seg inn og sette inn kontakten, også begynner bilen å lade.

Problemene oppstod når vi kom litt mer ut på bygda, (utenfor hovedområdet dekt av tesla sitt superladenettverk) og skulle benytte oss av andre ladere fra diverse leverandører.

Problemene begynte i Trondheim. Der skulle vi innom Ikea en tur, og jeg besluttet å lade litt der siden det var ledig plass.

Der ble jeg stående å knote i sikkert 20 min uten å få det til. Ladebrikken fra elbilforeningen funket ikke, så jeg måtte begynne å laste ned en ny app. Etter å ha fått installert appen og lagt til bank-kortet, innser jeg at ladebrikken må tydeligvis legges inn i denne appen før den kan brukes på stasjonen. Ok, greit nok, da vet vi det.

Da det var gjort så virket det fremdeles ikke. Samboeren begynte å bli lei av å vente så jeg forsøkte å starte via SMS istedet. Det funket heller ikke.. Forsøkte å ta kabel ut og inn flere ganger. Fremdeles ikke noe hell. Det begynte å bli dårlig stemning, og jeg begynte å bli ganske gjennomvåt der jeg stod. Det ble altså ikke noe lading der..  Når vi kom ut igjen så stod vedkommende som hadde bilen ved siden av i telefonen og pratet med support pga problemer.

Vi ladet vi batteriet helt opp på Levanger istedet, som er siste Tesla supercharger før Namsos, siden jeg visste det var dårlige lademuligheter der oppe. Vi skulle være der et par dager, og det ble også en del kjøring rundt om kring der oppe. Etter hvert måtte det lades, så vi kjørte derfor inn på den eneste hurtigladeren som er i Namsos, og plugget oss inn der. Den startet å lade i ca 15 sekunder før den kuttet. Kunne høre en kontaktor som slo ut. Deretter forsøkte den på nytt, i ca 15 sekunder før den kuttet..

Forsøkte andre uttaket. Samme der. Ringte support.... Det var noe problem med tilkobling til skyen mente han. Etter ca 20 minutter med knoting ga vi opp. Lastet ned en ny app (plugshare) og oppdaget at det var en offentlig lader et lite stykke unna. Koblet oss på der, og etter å ha lastet ned enda en app (Easypark) så fikk vi startet (type2)lading i det minste.

Vi dro for å spise lunsj, og etter ca en time kom vi tilbake og skulle koble fra. Avsluttet lading fra appen, men ingen reaksjon.. Forsøkte deretter å stoppe fra bilen, og forsøkte å ta ut kabelen fra bilen og deretter laderen, men nei, kabelen var fremdeles låst fast i selve laderen, og ifølge appen stod den fremdeles og ladet?..

Forsøkte å starte en ny økt via SMS og deretter avslutte, men nei.. det virket heller ikke. Da ble det å ringe support igjen, men de kunne fortelle meg at de bare leverte utstyret, og at de ikke hadde noen direkte kontroll over den laderen siden den var i regi av Namsos kommune, så jeg fikk et nr jeg skulle ringe istedet. Ringte nummeret og kom da til Servicetorget i Namsos kommune  (dette var på Lørdagen). Der fikk jeg en hyggelig telefonsvarer som kunne fortelle at servicetorget var stengt, og at de åpner igjen på Mandag.

Nå begynte tålmodigheten å bli tynnslitt. Samboeren var også lei og lot det så klart gå utover meg. "Nei aldri mer elbil! Skal vi kaste vekk hele dagen på dette??" sier hun.. Jeg anser meg selv som en ganske tålmodig og sindig person, men akkurat der og da var jeg veldig nær ved å bare kjøre ifra kabelen. Nå hadde jeg fått nok! Jeg hadde akkurat rukket å tenke tanken før jeg hørte et klikk. Endelig slapp den taket. Da hadde jeg kastet bort 20 minutter til..

Vi hadde planlagt en fjelltur, og det begynte å haste siden vi visste det var meldt regn igjen på kvelden. På vei bort til foten av fjellet ser vi en Tesla som står ved hurtigladeren på Xtra og lader, så jeg tenker at da har vel laderen der begynt å virke igjen. Jeg begynte å få litt "ladeangst", så jeg bestemte meg for å prøve der igjen slik at vi kunne få ladet opp igjen bilen mens vi gikk på fjellet. Desverre stod den andre Teslaen ca midt på stripen, så det ble trangt om plassen. Vi måtte heve bilen til max høyde, og jeg måtte ut for å dirigere mens madamen rygget så langt bak som mulig slik at vi fikk bakenden over en kant som var der, slik at kabelen akkurat skulle rekke bort.. Etter et par forsøk fikk vi parkert slik at det akkurat gikk. Fikk koblet på og forsøkte å starte, men nei. Samme problem som tidligere.

Hadde akkurat koblet oss fra igjen og skulle til å dra da eieren av den andre teslaen kom tilbake. Jeg spurte om han hadde hatt noe problem, og joda, han hadde ikke fått til å lade han heller, men nå hadde den ene som han brukte begynt å funke igjen, så jeg fikk koblet meg på der når han dro. Da funket det endelig!!   :D

Vi begynte deretter å gå oppover mot fjellet, og kom oss ca 150 meter fra bilen da himmelen åpnet seg og vannet fosset ned... Da var tiden med finevær oppbrukt, og det var bare å gå ned igjen til bilen. Jeg skal ikke beskrive nærmere glosene som kom fra samboeren på akkurat dette stadiet, men kort oppsumert så var hele dagen ødelagt og alt var så klart min feil.  8)

Nå var jeg så lei av ladeproblemer at jeg bestemte oss for at nå får det bare være! Nå gidder jeg ikke mer. Nå får vi bare gjør det vi skal, også kjører vi mot Trondheim igjen og håper på det beste. Enten så kommer vi frem, eller så stopper vi. Det får bære eller briste..

Heldigvis kom vi oss til tilbake til Levanger supercharger med 2% igjen på batteriet.

Vi ladet litt i Levanger, og dro deretter videre til Trondheim. Der brukte vi litt mer tid enn planlagt, så vi kom oss sent frem til hurtigladeren på Rennebu. Ladet defor bare til ca 65% slik at vi skulle komme oss frem til Skifer hotellet på Oppdal i tide. Vi var vel der ca 22:30. Vi hadde på forhånd sjekket at de hadde lading på hotellet, så vi gamblet på at vi kunne få ladet litt der før vi skulle videre.

Når vi kom dit så var det 4 ladeplasser tilgjengelig. Der stod det 2 elbiler og en BMW ladbar hybrid.. BMWen stod så klart parkert slik at den tok opp 2 ladeplasser, så der fikk vi ikke ladet. Sa ifra til resepsjonen, men de kunne ikke gjør noe..

Tenkte at de sikkert flytter seg når de er fulladet, men i 00:00 tiden så stod alle der fremdeles. Tenkte at jeg kan alltids sette den på lading før frokost. Kl 09:00 så står fremdeles de samme 3 bilene der... Hvor lang tid tar det egentlig å lade opp en ladbar hybrid? Nå hadde vedkommende stått der i et halvt døgn og okkupert ikke bare en, men TO ladeplasser...  Kjente at jeg ble litt irritert igjen  :-\

Planen var å kjøre via sunndalsøra tilbake til ålesund. Noe som ikke hadde vært noe problem med 80-90% batteri, men med ca 55% igjen så ble det akkurat litt for lite, så da ble vi tvunget til å kjøre via Dombås istedet. Der var det forøvrig ikke noe problem å få ladet på superlader.

Konklusjon:

Turen ble litt så som så takket være til dels dårlig planlegging og timing fra vår side, men også i stor grad pga ladere som ikke fungerer og klumsete løsninger, for ikke å snakke om folk som okkuperer ladeplasser over lang tid osv.

Tesla sine superladere funker meget bra og er enkle å bruke. Faktisk enklere enn å fylle drivstoff. Du bare stopper og plugger den inn, og vipps, så starter den å lade..

De andre laderene er jeg ikke like godt fornøyd med.
Alle har sine egne system, egene apper som må lastes ned og kontoer må opprettes osv før de kan brukes. Det burde vært et universalt system for alle, slik at man slipper all denne knotingen.

Vi kom oss tross alt dit vi skulle og tilbake igjen, men det gikk ikke helt smertefritt. Jeg har utdannelse innen IT og er relativt god på tekniske løsninger, men selv for meg så syntes jeg det ble litt vel knotete til tider.
Jeg håper det etter hvert kommer et universalt system på plass slik at det blir like enkelt å bruke en hvilken som helst ladeløsning som det er å koble seg på en superlader fra Tesla. Da tror jeg mye vil være gjort. :)

Når alt dette er sagt så kommer jeg nok til å kjøpe meg elbil igjen neste gang. Jeg er så godt fornøyd med bilen, og jeg lader hjemme 99% av tiden uansett. Turer til østlandet osv er aldri noe problem. Dette var første turen litt ut på bygda, og der ble det litt utfordringer. Velger å håpe og tro at de vil få på plass bedre og enklere systemer med tiden, etter hvert som det blir flere og flere elbiler her til lands.
#15
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Elbilferie 2020 - erfaringer
torsdag 16. juli 2020, klokken 12:38
Sitat fra: Marius Kotsbak på torsdag 16. juli 2020, klokken 04:56
Sitat fra: Electric Avenue på onsdag 15. juli 2020, klokken 13:14
Jeg har en 2019 modell Tesla model S 75D og planen var å reise en tur oppover mot Trondheim, og deretter videre til Namsos, og så videre nedover mot Opdal. I fjor kjørte vi til sør Norge og videre over til Sverige osv. Lading var aldri noe problem eller tema i det hele tatt. Vi ladet som regel nå vi ville stoppet for å strekke på bena uansett.

Denne gangen er jeg imidlertid langt mer skeptisk.

1. Det ser ut til at 8 av 10 skal på bilferie i Norge i år..
2. Det er ingen gode lademuligheter i Namsos ser det ut til, og det ligger et stykke unna ladenettverket til Tesla. Utifra hva jeg kan se på appen til elbilforeningen så er det kun en eneste ladestasjon der oppe. Hotellet har heller ingen lademulighet.

Hvilket hotell er det? Var på Rock City som mente de ikke hadde noe lading i fjor. Derimot var det stikkontakter på nedsiden ved hotellet det så ut til å bare være å bruke.

Grønn Kontakt har ladestasjon i Namsos, enten med både 2 Type 2 eller 2 CCS/Chademo med adaptere. Derfor ser jeg ingen grunn til å bruke fossilbil her, spesielt med mulighet for relativt køfri lading på SUC.

Oppdal er heller ikke noe problem. Fins alternative ladesteder i nærheten på Hjerkinn og Oppdalsporten. Evt. SUC også på Berkåk.

Det var Rock City ja. Sendte dem en mail og forhørte meg på forhånd. Men der var ingen muligheter for lading sa de. Ble henvist til ladestasjonen ved Extra, og i den anledning hadde de en chacemo adapter til Tesla til utlån. Jeg så for meg det kunne bli problematisk om veldig mange skulle lade der, siden det kun er en slik stasjon i hele Namsos.
Det endte med at vi gamler på Elbil likevel. Jeg skal legge ut litt oppdateringer underveis om hvordan det går. :)

Litt off topic kanskje, men jeg forstår ikke hvorfor ikke flere hoteller legger bedre til rette for lading? De har også generelt dårlig kunskap om dette. Slik var det også i fjor når vi var på tur. Ingen i resepsjonene visste noe som helst. Noen sa der var lading når der ikke var, noen visste ikke, og noen sa der ikke var når det i ettertid viste seg at det faktisk var mulighet...

Nå er ikke jeg noen elektriker, men en skulle da tro at det holdt med noen 220v stikk, eventuelt blå kontakt, med tilstrekkelig høy kurs og tykke nok ledninger? Det burde vel ikke koste allverden? De aller fleste har jo med seg reiseladere.
Har jeg velget mellom to hoteller der det ene tilbyr lading over natten så velger jeg så klart det som har lading. Med andre ord, en konkurransefordel der. :)
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA