Hovedmeny

Model 3 refresh (highland)

Startet av model3pw, torsdag 13. april 2023, klokken 16:56

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: JPM på onsdag 06. september 2023, klokken 12:43
Sitat fra: suverin på onsdag 06. september 2023, klokken 12:29Det jeg hadde vert mest bekymra for er plasseringen til skjermen bak! Det er omtrent akkurat der skoa til seksåringen treffer når han sitter i bilstol, i midten bak.. Ser jeg på hvor hard behandling ventilasjonsdysene (med samme plassering som 3-er sin skjerm) får på bilen vi har nå, så tror jeg den skjermen hadde fått en begrenset levetid her?

Fint med skjerm bak, men skeptisk til plasseringen..

HAHA, det var nøyaktig samme førstereaksjon som jeg hadde. Mine gutter vil ødelegge den skjermen rimelig kjapt.

At den er veldig skadeutsatt kan jeg skrive under på. Barna kan fort ende opp med å ødelegge den. Når det er sagt, hvem vil ha en liten underholdningsskjerm nede ved gulvet? Den blir sikkert løftet frem som helt genial og "elsket av alle", men skal en først ha integrert underholdning for baksete må en i det minste plassere den i bakseteryggen. Og selv der blir skjermen fort litt liten og langt unna sammenlignet med det barna uansett vil bruke (iPad). I nåværende bil tok jeg med vilje ikke med klimapanel i baksetet fordi det enten står på HI eller LO når ungene er ferdig med å justere :D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

elektro

Sitat fra: Stjerneglis på onsdag 06. september 2023, klokken 13:35
Sitat fra: sjokomelk på onsdag 06. september 2023, klokken 12:59
Sitat fra: elektro på onsdag 06. september 2023, klokken 12:18EDIT2: En annen bruker på Reddit skriver:

"BMW also over-complicated their turn signal stalk, is that why the drivers don't use them?"

Med henvising til denne artikkelen: https://www.autotrader.com/car-news/heres-why-i-hate-bmw-turn-signals-260840

In a normal car, you turn off the left signal by moving the stalk upwards to the neutral position. But in a BMW, the stalk is already in the neutral position. So your left signal is on, you push the stalk upwards to turn off the signal, and — guess what? — now the right turn signal is on. In fact, the way to turn off the signal is to push the signal stalk back in the same direction you pushed it originally.
Godt de ikke har sett noen kjøre Opel fra ca. 2004/2005 og frem til GM-modellene ble borte. For der var det akkurat samme blinklyshendel som alltid var nøytral med samme virkemåte. ;)

I Tesla kan du vippe opp spaken en ekstra gang for å skru av høyre blinklys (eller også ned som i BMW, Opel og Alfa Romeo, your choice). Tilsvarende kan du vippe spaken en ekstra gang ned for å skru av ventre blinklys. Veldig logisk egentlig. Uten spak antar jeg at man kan trykke en ekstra gang på knappen for skru av blinklyset,

Problemet med knappene er vel først og fremst at knappene ikke er på samme sted hele tiden. ::)

Mens man med hendel fører hendene naturlig forbi når man vrir på rattet - og bare kan strekke ut en finger. Man vipper den ned når man skal til venstre og opp når man skal til høyre, i en perfekt bevegelse. Helt uten å ta øynene fra veien.

Min holdning er at jo mer folk blinker for å fortelle omgivelsene (og bilen) hva de skal foreta seg, jo bedre er det. Jeg er sikker på at det vil bli blinket mindre med disse bilene. Det er en uakseptabel utvikling.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Handyman

Sitat fra: elektro på onsdag 06. september 2023, klokken 13:55Mens man med hendel fører hendene naturlig forbi når man vrir på rattet - og bare kan strekke ut en finger. Man vipper den ned når man skal til venstre og opp når man skal til høyre, i en perfekt bevegelse. Helt uten å ta øynene fra veien.
Husk at du skal blinke ca 5 sekunder FØR du vrir på rattet. Ellers er det til svært liten hjelp for medtrafikantene ;-))
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

elektro

Sitat fra: Handyman på onsdag 06. september 2023, klokken 14:17
Sitat fra: elektro på onsdag 06. september 2023, klokken 13:55Mens man med hendel fører hendene naturlig forbi når man vrir på rattet - og bare kan strekke ut en finger. Man vipper den ned når man skal til venstre og opp når man skal til høyre, i en perfekt bevegelse. Helt uten å ta øynene fra veien.
Husk at du skal blinke ca 5 sekunder FØR du vrir på rattet. Ellers er det til svært liten hjelp for medtrafikantene ;-))

Mulig det var en spøk, men blinking begynner å virke på omgivelsene fra det øyeblikket det skjer. Medtrafikantene dine bruker vel i snitt bare ca. 1/10 sekund på å beslutte om de skal bremse, aksellerere, styre unna eller gjøre ingenting basert på dette. Moderne biler vil også midlertidig deaktivere filholder, øke/senke farten, varsle, og i neste instans gi motstand i rattet, dersom noe befinner seg i blindsonen etc. Men alt dette forutsetter at du finner blinklyset.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Contango

Sitat fra: geear på onsdag 06. september 2023, klokken 12:00Det meste sånt er vanesak, men at noe er vanesak betyr ikke at det er optimalt.
Deler 100% den vurderingen. Ergonomien i dagens treer er allerede dårlig med for mange skjermfunksjoner der fontene er for små for meg. Den blir vesentlig dårligere i den nye treern med ytterligere funksjoner på knapper og skjerm som fordrer at man må bruke øynene mye mer enn på biler med hendler. Hendlene krever liten bruk av øyne. Knapper krever mer, og for min del mye mer for jeg veksler også mellom flere biler. Veldig langt fra optimalt, veldig irriterende, og nokså vanskelig å forstå hvorfor det er så viktig for Tesla å påtvinge meg det. Jeg tror heller ikke på at de småpengene hendlene koster betyr allverden, så hva som er så viktig med disse knappene er gresk for meg. Men treern kommer uansett til å selge for bilen er billig og funksjonell ellers. Folk hadde kjøpt bilen med blinklysknappene i bagasjerommet så lenge prisen er lav nok. Men de hadde solgt flere biler eller kunnet ha en høyere pris ved å tilrettelegge bedre for sånne som meg som ikke er helt unge lenger. Så hvorfor de ikke gjør det er ikke helt lett å forstå.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

Handyman

Sitat fra: elektro på onsdag 06. september 2023, klokken 14:23

Mulig det var en spøk, men blinking begynner å virke på omgivelsene fra det øyeblikket det skjer. Medtrafikantene dine bruker vel i snitt bare ca. 1/10 sekund på å beslutte om de skal bremse, aksellerere, styre unna eller gjøre ingenting basert på dette. Moderne biler vil også midlertidig deaktivere filholder, øke/senke farten, varsle, og i neste instans gi motstand i rattet, dersom noe befinner seg i blindsonen etc. Men alt dette forutsetter at du finner blinklyset.
Nei det var helt seriøst ment. Jeg tror også seriøst at de fleste er enige om at starte blinking i det i det man vrir på rattet ikke er tidsnok. Du virker å være svært optimistisk til reaksjonstiden til den jevne medtrafikant.

RJK

Sitat fra: Handyman på onsdag 06. september 2023, klokken 15:49
Sitat fra: elektro på onsdag 06. september 2023, klokken 14:23

Nei det var helt seriøst ment. Jeg tror også seriøst at de fleste er enige om at starte blinking i det i det man vrir på rattet ikke er tidsnok. Du virker å være svært optimistisk til reaksjonstiden til den jevne medtrafikant.
Fra 3-sekundersregelen er det vel beregnet at det første sekundet mer eller mindre er tiden det tar fra endringen er visuell (blinklys eller bremselys tennes), til "mottaker" ser det, oppfatter det og starter reaksjonen. Dette er selvsagt veldig individuelt, da man og tar høyde for eldre som normalt sett har noe tregere reaksjonsevne enn unge folk.

Det neste sekundet er fra du starter mottiltak/korrigering, til virkningen setter inn (bilen begynner å bremse, svinge unna etc), mens det siste sekundet er sikkerhetsmarginen. Dette er dog etter sommerføre og tørt. Er det våt og glatt veibane, snø eller is tilstede eller mye vann (overflatevann over asfalten), så må man beregne ytterligere tid til stopp, fordi bremselengden blir lengre og dermed tar mer tid.

Så 1/10-dels sekund er særdeles optimistisk, og jeg lurer jeg på hvor det tallet hentes fra.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Handyman

Sitat fra: RJK på onsdag 06. september 2023, klokken 17:10Så 1/10-dels sekund er særdeles optimistisk, og jeg lurer jeg på hvor det tallet hentes fra.
Da snakker vi i om rekord innenfor Formen 1 til og med.
Husker at vi lærte at vogntog med tradisjonelle trykkluftmekaniske bremser gjerne har tapstid på mellom 0,5 og 1 sekund. Altså tiden det tar fra man betjener bremsepedalen til bremsene har oppnådd en viss bremsekraft.

ToWalkOrDrive

Jeg irriterte meg på min mor som vridde rattet i samme bevegelse som blinklyset ble skrudd på. På kjøreskolen lærte vi at blinklyset skulle på ca 5 sekunder FØR en svingte (avhengig av situasjonen). Så jeg lærte det samme. Litt av grunnen er at folk du ikke ser kan bli obs på hva du er i ferd med å gjøre, f.eks. syklister i blindsonen osv. Ved å blinke samtidig stryker en på førerprøven
Tesla Model Y                         2021-

model3pw

Blinke 5 sek før handlingen?

Ja det hadde vært LURT i rundkjøringer!

Handyman

Sitat fra: model3pw på onsdag 06. september 2023, klokken 18:57Blinke 5 sek før handlingen?

Du leste kanskje ikke det som stod i parentes, og at det ble henvist til en generell huskeregel?
Sitat: (avhengig av situasjonen)
Blinke til venstre (og høyre) kan uansett gjøres 5 sekunder før kjøring i rundkjøringer.

turfsurf

Sitat fra: model3pw på onsdag 06. september 2023, klokken 18:57Blinke 5 sek før handlingen?

I rundkjøringer skal man blinke ut i det man passerer siste utkjørsel før den man skal av. Blinkingen skal være entydig og så tidlig som mulig, så enkelt er det.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på onsdag 06. september 2023, klokken 20:57

I rundkjøringer skal man blinke ut i det man passerer siste utkjørsel før den man skal av. Blinkingen skal være entydig og så tidlig som mulig, så enkelt er det.

Ja

Ja, det bør du om du skal til høyre eller til venstre i en liten rundkjøring, som det er millioner av i Rogaland. Da vet de andre hvor du har tenkt deg. Når du skal ut av rundkjøringen så gjelder det andre JEG SKREV, at det avhenger av situasjonen.
Tesla Model Y                         2021-

Håvar

Kan gjenta det alle over skrev. Skal du ut første eller siste avkjørsel i rundkjøringen er det fint å blinke høyre/venstre fem sekunder før. Det hjelper veldig på trafikkavvikling. Har rundkjøringen fire armer eller mer må man selvfølgelig tenke seg om hva som funker
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Electric Avenue

Sitat fra: elektro på onsdag 06. september 2023, klokken 12:18
Sitat fra: Stjerneglis på onsdag 06. september 2023, klokken 09:51
Sitat fra: kirky på tirsdag 05. september 2023, klokken 19:38Angående blinklys++ på ratt:

Jeg HAR faktisk en bil med slikt system og 80% av tida er det et bedre system enn på en spake - og resten for eksempel utav lang rundkjøring lærer man seg fort. Den nederste knappen om rattet er helt opp ned blinker ut. Evt holder man fingrern klar på knappen på vei inn.

Jeg blunker i blinde nå fleste tilfeller og ville ikke hatt spake...

Giring enda mindre problem. Ville absolutt ikke hatt spake for dette.

Takk! Endelig en vurdering av noen som faktisk har egen erfaring med blinklysknapper. Mye synsing og skepsisme nedover her, men det er vel en menneskelig egenskap mhp på alt som er nytt og ukjent. Det er skummelt det  ;D

Kan det tenkes at en som har brukt veldig mye penger på en bil, har litt vanskelig for å innrømme svakheter med den? Eller at en som "heier" veldig på en produsent, er i overkant positiv til det denne kommer opp med av løsninger?  :) Det kalles subjektiv mening, eller inhabilitet. Å ha en objektiv, begrunnet mening, har ikke nødvendigvis med frykt for nye ting å gjøre.

At det er vanskeligere å bruke blinklysene, lysene og viskerne når alt gjøres på rattet, som snurrer rundt, og på skjermen, sier seg selv. At dette er både direkte trafikkfarlig og plagsomt for andre, sier seg også selv. Selv om det kanskje ikke plager eieren av bilen.

EDIT: Denne var fin: https://www.theautopian.com/this-argument-against-turn-signal-stalks-in-favor-of-teslas-little-steering-wheel-buttons-is-so-bad-i-need-to-discuss-it/

The indication of turns is what separates us from the baser animals, and the methods by which we accomplish this matter. :)

EDIT2: En annen bruker på Reddit skriver:

"BMW also over-complicated their turn signal stalk, is that why the drivers don't use them?"

Med henvising til denne artikkelen: https://www.autotrader.com/car-news/heres-why-i-hate-bmw-turn-signals-260840

In a normal car, you turn off the left signal by moving the stalk upwards to the neutral position. But in a BMW, the stalk is already in the neutral position. So your left signal is on, you push the stalk upwards to turn off the signal, and — guess what? — now the right turn signal is on. In fact, the way to turn off the signal is to push the signal stalk back in the same direction you pushed it originally.

Nå har jeg kjørt nye model S en del og kan ikke fordra disse knappene. Problemet er at man må se ned først for å vite hvor de er, før man kan trykke. Dette er hovedsaklig et problem i rundkjøringer. Man kan lære seg at knappene blir speivendt om man har vridd rattet nok, eller at de er ved siden av hverandre istedetfor over hverandre osv. Problemet er at man må se ned først før man vet sikkert. Prøver man å trykke uten å se ned så er det veldig lett å trykke på feil knapp. 
Nå har jeg litt svekket sidesyn også som gjør det ekstra vanskelig, så jeg ender som regel bare opp med å ikke blinke i det hele tatt da det tar for lang tid med øynene vekk fra veien, spesielt midt i en rundkjøring. Jeg anser det faktisk som tryggere å bytte felt uten å blinke enn å sitte å kikke ned på rattet.

Jeg syntes dette er et veldig dårlig design. Helt klart noe de har funnet på for å spare penger. Knappene er nok rimeligere enn spakene, samt at det tar litt mindre tid å bygge hver bil nå, som igjen reduserer kostnader...
Tesla Model S

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA