Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - anderskk

#1
Sitat fra: turfsurf på onsdag 21. august 2024, klokken 18:06De vil jo ikke ha større profil, man vil helst gå ned i profil for å beholde riktig rulleomkrets.

Ja, ved større endringer vil man nok det. Jeg tipper jeg går for 265-dekket, og da vil det gi mer avvik å gå ned til 35-profil(-2,53%), enn å beholde 40-profil(1,1%). Så da blir det sistnevnte.
#2
Sitat fra: RJK på onsdag 21. august 2024, klokken 12:45Vedlagt bilde fra dekkalkulatoren viser endringen i omkrets og diameter der profilen fremdeles er 40, men når man går fra 255 til 275 i bredden!

Nettopp. Det er denne kalkulatoren jeg har brukt for å sjekke at omkrets er innenfor det som er lovlig. Og som du sier, så er profilen % i forhold til bredde, så et 265 eller 275-dekk vil også ha større profil, og potensielt gi litt mer beskyttelse. Mot en liten feilmargin i speedometeret pga. endret omkrets.

Sitat fra: Rosstopher på onsdag 21. august 2024, klokken 12:50Det er bare å google dekkdimensjonen og velge bilder, så får du opp annonser der folk har tatt bilde av dekk på felg og du kan se hvordan det ser ut.

Ja, det er det jeg har sett også, men lurte på om noen her har noen praktiske erfaringer og evt. anbefalinger.

#3
Etter 3 sesonger begynner de medfølgende Michelindekkene på min Model Y LR 2022 å gå mot slutten, og på tide å se etter nye dekk.

Jeg vurderer en litt annen dimensjon på dekkene enn dagens 255/40R20 for å få litt mindre strekk, og mer beskyttelse mot kantkjøring av felgene. Ut ifra det jeg har lest på andre fora er alternativene 255/45R20, 265/40R20 og 275/40R20. Alle disse er innenfor +/-5% i omkrets, og de skal også passe uten noen gnisninger i hjuloppheng etter det jeg har lest meg frem til. Mtp. pris ser faktisk 275/40R20 billigst ut.

Er det noen her som har noen erfaringer med uorginal dekkdimensjon, og evt. erfaringer med hvilken dekktype man bør gå for? Tenker da på støy, holdbarhet, forbruk i tillegg til de grunnleggende kvalitetene et dekk bør ha selvfølgelig. Har vært relativt fornøyd med de medfølgende Michelin Pilot Sport EV, men ser ikke ut som de leveres i 275/40R20. Det gjør derimot Motors testvinner fra 2023, Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6.
#4
Tesla SW og AP / Sv: 503 Servervedlikehold - Flere med denne idag?
tirsdag 14. februar 2023, klokken 16:18
Samme her.

Ver 2022.44.25.3
Model Y 2022
Appversjon 4.17.5-1576
#5
Jeg har TMY LR og TWC3 på trefas 230V IT. Jeg ser nå at maks ladespenning er  27A (spenning på ca 228-230V). På noen skjermbilder fra appen rett etter installasjon av laderen ser jeg at maks var 28A.
Nå er det sjelden jeg lader på bånn guffe pga effekttariffen, og den ene amperen gir ikke voldsomme utslag, men lurer på om det er flere med samme oppsett som har det samme. Greit å vite om det har kommet pga oppdatering av bil eller lader, eller om det har skjedd noe i laderen eller infrastrukturen hjemme.
Bilen er på versjon 2022.40.4.1.
#6
Model Y / Sv: Tilt/Intrusion 2022-modell
onsdag 16. mars 2022, klokken 22:10
Yes. Selgeren på Tesla Sarpsborg fant det heller ikke på noen av 21 eller 22-modellene de hadde inne, og en annen fyr på support som jeg snakket med ang et annet problem fant det heller ikke på bilen min. Men de skulle sjekke videre i systemet for å finne ut om dette var HW eller SW.
#7
Model Y / Tilt/Intrusion 2022-modell
onsdag 16. mars 2022, klokken 08:58
Er det ikke tilt/intrusion (bevegelse og innbruddsalarm) i Model Y 2022. Jeg skal snart ut med ferje, og har lest tidligere at denne bør skrus av på overfarten. Men jeg finner ikke dette valget i min bil. Jeg ser her at alle Tesla i Europa skal ha dette.I brukermanualen står det hvor den skal være, men den er ikke der i min bil.

Er det ikke hardware(chipmangel-relatert) for dette i bilene nå, eller er det software-relatert? Har dere andre med Model Y dette valget?
#8
Tesla SW og AP / Sv: Ladestatistikk i appen - Versjon 4.6.1
tirsdag 15. mars 2022, klokken 09:58
Sitat fra: glx-rider på lørdag 05. mars 2022, klokken 00:42
Det viste seg at min bil/profil var satt som global og ikke EU. Dette gjøres i tesla sine systemer og han måtte sende forespørsel videre for endring, men vipps noen timer etterpå så har jeg nå statistikk i app!

Håper denne løsningen fungerer for flere!

Interresting! Jeg sliter med å legge til kona som sjåfør fra appen (v4.6.1) og får en feilmelding med «account incompatibility» når hun åpner delingslenken, så det kan jo høres ut som det kan være noe lignende. Jeg har heller ikke ladestatistikk i appen forøvrig.

Edit: ser appen er oppdatert til 4.7.0 nå, men får samme feil. Eller, feilmelding er endret til «prøv igjen senere». Og fortsatt ingen statistikk. Satser på at Account support fikser det.
#9
Lading av Tesla / Sv: TWC Generation 3
onsdag 09. mars 2022, klokken 12:02
For å følge opp dette, hvis noen andre skulle få samme problem, så sender Tesla meg en ny lader på garanti, og jeg skal returnere den gamle når den nye kommer.

Måtte sende en liten videosnutt til charging support i Tesla, og de sa umiddelbart at dette var en garantisak. Så det ser ut som dette ordner seg smooth.
#10
Lading av Tesla / Sv: TWC Generation 3
onsdag 02. mars 2022, klokken 23:00
Sitat fra: geear på onsdag 02. mars 2022, klokken 22:57
Min er også stille. Har hatt lignende problem på annet utstyr når det har vært konfigurert for feil strømnett/frekvens...

Takk for svar. Da får jeg høre med installatør.
#11
Lading av Tesla / Sv: TWC Generation 3
onsdag 02. mars 2022, klokken 19:16
Dere andre som har installert TWC3, lager deres en høyfrekvent pipelyd. Min har gjort det siden den ble installert. Den lyset grønt, og lader som den skal, men irriterende å høre den lyden når jeg holder på i garasjen.
#12
Lade hjemme / Sv: Billigste, lovlige lademulighet i garasje
torsdag 02. desember 2021, klokken 09:56
Tips: Det er Supertilbud på Power med DNB MasterCard fra i dag og tom. lørdag 4. Da får du 20% rabatt, og du kan "få" deg en Easee til 5200kr.
#13
Lading av Tesla / Sv: TWC Generation 3
tirsdag 23. november 2021, klokken 16:30
Sitat fra: Handyman på tirsdag 23. november 2021, klokken 16:20
Hvor ser du den prisen? Jeg ser fortsatt 5100,-


På produktsiden. På oversikt over ladere står det fortsatt 5100 kr. Prøvde for moro skyld å sjekke Tesla Sverige, siden de har på lager. Der koster den 5200 kr, helt til du legger den i handlekurven, da koster den 5990 kr.
#14
Lading av Tesla / Sv: TWC Generation 3
tirsdag 23. november 2021, klokken 15:43
I tillegg til at det er utsolgt har de jammen meg økt prisen til kr. 5.990. Ergerlig at jeg var sen på avtrekkeren og ikke bestilte før det var tomt.
#15
Lading av Tesla / Sv: TWC Generation 3
mandag 20. september 2021, klokken 22:14
Leser også følgende i manualen:
SitatWall Connector har innebygget RCD Type A + DC 6 mA. Fordelen med denne beskyttelsen er at jordfeilbryter Type-B ikke er påkrevd ved installering av tredje generasjon Wall Connector. Sjekk med lokale forskrifter angående type jordfeilbryter du trenger.

Noen som har fått installert Gen 3 og kan bekrefte at dette er korrekt? Hvis jeg nå slipper å kjøpe jordfeilbryter type B ser dette ut som et godt kjøp til 5100kr.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA