Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Billigste, lovlige lademulighet i garasje

Startet av d_instebo, onsdag 01. desember 2021, klokken 17:39

« forrige - neste »

d_instebo

Hei

Jeg bor i et hus med 400V TN trefase. Hovedsikring er på 3x40A. Vi har to parkeringsplasser: En utenfor huset ved garasje, og en parkeringsplass i garasjen.

Jeg har nå gått til innkjøp av min andre elbil. Jeg har en Renault Zoe fra før, og har nå kjøpt Tesla Model 3. Vi har allerede en Easee lader på egen 32A-kurs, begrenset maksimalt til 20A av elektriker. Denne er montert på garasjeveggen utenfor huset.

Siden min samboer pendler og lader hver natt har det allerede blitt litt kø ved laderen. Det er ikke nødvendig å lade begge bilene samtidig, men det er veldig stress å flytte biler, spesielt dersom vi helst ønsker å lade når strømmen er billigst.

Den ene bilen brukes til pendling, den andre bilen brukes bare noen få kilometer om dagen (10-15 km). Ladehastighet har således ikke noe å si.

Det jeg lurer på, er hva som er den anbefalte, billigst mulige lademuligheten i garasjen. Er det mulig å trekke kabel fra den eksisterende 32A-kursen, og montere enten industristikk eller vanlig stikk-kontakt, og benytte Tesla Mobile Connector?

Jeg trenger ærlig talt ikke mer enn 6-10 Ampere. Behovet er at den lader -litt- og at jeg kan sette på forvarming uten å trekke fra batteriet.

Er det noe å spare her, eller bør jeg bare gå for enda en Easee-boks med montering for 14-15 000?

På arket i sikringsskapet står det "På dette anlegget er det montert kombinerte sikringsautomater/jordfeilbrytere".
Å trekke kabelen regner jeg med at ikke skal by noe problem. Dette er ikke å regne som en komplisert installasjon, og lar seg gjøre på en halv arbeidsdag.

hELgenen

Skaff deg en easee til.
Har 2 selv. En settes som master og da fordeles kapasiteten mellom dem

Orbit

Kjøp også en Easee Equalizer til strømmåleren. Da kan du balansere lading mot maksforbruket til hele huset, slik at du unngår ekstra effektavgift. Selv med et hus, kan det være mulig å holde seg under 10 kW som maksimalt samlet uttak. I så fall (ser ut som du holder til i Elvia sitt område) får du et fastledd på nettleie på 280 kr/mnd (forbruk kommer i tillegg). Med to elbiler uten slik balansering, ender du nok over 15 kW noen ganger, dvs 470 kr/mnd. Dvs at med balansering, så sparer du 190 kr/mnd.

(Dersom du må justere opp til 15 kW for å få nok i løpet av natta, så ender du på 375 kr/mnd i fastledd, men fremdeles 95 kr/mnd å spare.)

Easee nr 2 blir også billigere å installere enn første, da du bare trenger kabel videre fra dagens boks. De vil dele sikring, og kabel til sikringsskapet. Dette burde være under en times jobb + papirarbeid for elektrikeren.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

geear

Installasjon av en ekstra Easee bør ikke koste 14-15k, kan parallelkobles, så bør være en enkel sak med mindre du skal ha den langt avgårde fra den andre.

Bør ikke være noe problem å legge opp en koblingsboks for underfordeling av 32A kursen, som du foreslår. 1 stk koblingsboks (et par hundrelapper), 1 stk jordfeilautomat 20A 3-fas, (700,-?), 1 stk automatsikring 10A (500,-?) og jordfeilbryter type B for schukokursen (fra 1000-2500,-). Pluss litt kabel, oppheng til ladekladd, stikkontakt og arbeid. Dette er lovlig ladeløsning.

Vi har en 32A 3-fas veggboks og to elbiler, ene bilen lades alltid på veggboksen (men kun 1-2 ganger i uka), og den andre lades med schuko kveld/natt. Er det behov for å tanke den litt raskere plugges den i ladeboksen når den er ledig. Men vi kjører 20-30 km per dag og bilen med dårligst rekkevidde har WLTP på 455, så vi har en del fleksibilitet...

d_instebo

Veldig nyttige svar. Takk alle sammen.

Kabelen skal ikke "langt" av sted, men den skal et stykke. Sikringsskapet er på veggen til garasjen, og dagens lader er som sagt festet på garasjeveggen. Det jeg ikke har sagt er at garasjen er en garasjerekke på fire, og jeg har garasjeplass i garasje nummer to. Så jeg må godsnakke med naboen, men det tror jeg skal gå fint. Jeg antar 15 meter kabel, ukvalifisert gjetting. Siden den må føres gjennom naboens garasje antar jeg at desto mindre tverrsnitt, desto bedre, men elektriker kan vel fint justere makskapasiteten på ladeboksen i garasjen, slik at det er forsvarlig ift varmgang i kablene og så videre.

Jeg får legge inn en forespørsel hos elektriker og få et prisoverslag på forskjellige løsninger. Enda en Easee er vel en no-brainer dersom det ikke er så store prisforskjeller.

anderskk

Tips: Det er Supertilbud på Power med DNB MasterCard fra i dag og tom. lørdag 4. Da får du 20% rabatt, og du kan "få" deg en Easee til 5200kr.
Tesla Model Y LR 2022

Trekkoppbil

Det var flott tips om 20% på Power.

Easee ser greit ut, men den trenger vel en kabel i tillegg, og det billigste kan være å kjøpe en evse med innebygd kabel.

Jeg kikka etter evse for ett år sida, og da fant jeg en fra Evmotion:

www.evmotion.eu/type-2--mennekes--max--11kw/
Den har 16A støpsel, men det går sikkert ann å bytte til 32A støpsel i stedet, hvis du trenger det.

elektrolux

Siden du må legge opp egen kurs med jordfeilvern type B til stikket en slik kladd skal plugges inn i tror jeg ikke du sparer noe på en slik løsning.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

d_instebo

Nei, hvis det ikke er noe å spare så går jeg selvsagt for en ny ladeboks, og satser på at installasjon ikke blir like dyrt som den første. Takk :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA