Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Junior

#1
Alt det andre / ANDRE ELEKTRISWKE KJØRETØY
søndag 24. mai 2015, klokken 15:47
"Fruen" må før eller siden finne erstatning for sin etter hvert velbrukte scooter (moped). Som fornøyde elbilister lurer vi jo på om det er noen som har erfaringer med elektrisk scooter/moped? Det er snakk om et kjøretøy til kortere turer i nærområdet, men der vi bor på Sunnmøre er det ikke akkurat flatt, så kjørelengde og ladetid er ikke uten betydning.

Modeller, forhandlere?
#2
Avansert: Batterier og Lading / Kabel til hjemmelader
lørdag 03. januar 2015, klokken 19:02
Hei,

Der jeg bor snør det og i går var jeg så dum at jeg greide å få ladekabelen i snøfresen....

Både ladestasjonen og kontakten ser OK ut så derfor spørsmålet: "må" jeg bestille original kabel og få montør fra dem som satte opp ladestasjonen til å skifte? => dyrt ?; eller kan man få tak i annen kabel som er god og sikker nok og få lokal elektriker/montør til å skifte=> sikkert like bra, men hva med garanti??

Dumhet skal jo koste noen kroner men likevel... :'(
#3
Ladeplasser og ladekabler / Lengde på ladeledning.
fredag 15. august 2014, klokken 17:04
Fikk akkurat satt opp en Saltoboks. Den måtte plasseres på husveggen, men dessverre slik at kabelen blir akkurat en drøy meter for kort når jeg skal plassere bilen i garasje med lukket dør om vinteren. Montøren mente det skulle gå an å få til forlenging, men kunne selv ikke svare. Noen som har gode råd?
#4
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hjemmeladere for 16A kurs
torsdag 10. juli 2014, klokken 13:38
Sitat fra: eHaakon på lørdag 05. juli 2014, klokken 07:53
Sitat fra: Caspar på torsdag 26. juni 2014, klokken 12:48
Er ikke denne et godt alternativ ?
http://www.salto.no/produkt/100006-Saltoboks-Type-1--Med-fast-kabel-og-Type-1-plugg



Morsomst nok var det denne Nissan nå sendte med bilen...

Kom denne virkelig levert med bilen i stedet for standard ladekabel????
Jeg er i ferd med å bestille en slik og da er det jo litt å spare på å vente til den kommer "gratis" !!
#5
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hjemmeladere for 16A kurs
onsdag 02. juli 2014, klokken 14:07
Sitat fra: cra på tirsdag 01. juli 2014, klokken 20:06
Jeg hadde eksakt det oppsettet som emil skisserer. 10A er fast montert i garasjen, og intil for en uke siden hadde jeg en Charge-Amps 6/10/16 liggende i bilen. Denne har jeg nå solgt, siden det (stort sett) er Teslaen som benyttes hvis vi skal krysse kommunegrensa, og Leaf'en kan belage seg på et liv i lavlandet.

Fungerte ypperlig, og det at du har en 16A kontakt du kan bruke ved behov kan gjøre at du ikke trenger å endre på elopplegget ditt hjemme i det daglige.

Jeg vet ikk ehvor på Sunnmøre du bor, men kanskje er det andre med Leaf i samme område som har gjort tilsvarende tur(er) som du trenger? Jeg har f.eks. kjøret mellom Sykkylven og Vigra uten hverken lading eller problemer. :)

(Og så ble jeg avbrutt)

Fra Stranda kan det bli litt langt t/r Vigra uten lading. Det kunne kanskje vært morsomt å prøve  en fin varm sommerdag med toppladet batteri, men jeg har ikke planer om å gå tom for strøm på vei opp Strandafjellet en kald vinterdag i snøslaps...
Hjemmefra er ca 108 km t/r jobb. Og selv om det er litt bratt oppover mot slutten, skal det likevel gå uten lading - forutsatt fornuftig kjørestil.

Vi vil uansett beholde en fossilbil til langturer og til dager med kulde, snøvær, dårlig brøyting osv., men det er jo lademuligheter både på jobb og underveis.

Og så helt til slutt: hvor/hvordan får man kjøpt en Charge-Amps UM-EVSE "kladdløs" ladeledning?


Snart eier av Leaf Tekna - rød etter konas ønske :-)
#6
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hjemmeladere for 16A kurs
tirsdag 01. juli 2014, klokken 18:00
Hei!

Jeg har altså bestilt min første elbil for levering om drøye to uker. Det ble en Leaf etter litt frem og tilbake.

Bilen skal lades. Jeg har spurt forhandler og prøver å følge med her, men jeg blir dessverre mer forvirret jo mer jeg leser. Det er jo et virvar av bokser, ledninger og kontakter. Så langt tror jeg at jeg vil ha følgende behov / situasjoner:

Hjemme Jeg har krets med 16-amperes kontakt ute, som ikke brukes fast/permanent til andre formål, men kun 10-ampere i frittstående garasje. Løs ledning fra kontakt til garasje vil bli for langt, men det er neppe noen big deal å forlenge ledningen fra kontakten til vegg/hjørne 2-3 meter fra garasjeporten. Bosatt på Sunnmøre med bakkar og berg og med et stykke til og fra jobb, må jeg fylle på strøm i løpet av dagen ved utstrakt lokalkjøring.
Pendling Vi har et par ladestasjoner på jobb (Toyota hybrid), men de skal jo primært brukes til tjenestebiler; i tillegg er jeg ikke den eneste med elbil..  Jeg kan derfor, ved behov, som regel etterfylle litt, men ikke okkupere plassene over tid. I nøden har Nissanforhandleren hurtigladestasjon på veien, men der kan det jo hende jeg må vente litt.
Flyplass - Vigra Det blir noen turer dit og det er for langt hjemmefra til t/r uten påfyll.  Ser at det er ladestasjoner på den dyreste parkeringen, men disse er stadig oftere opptatt.
Lokalkjøring/helger. Jeg ser at antall stasjoner i "indre strøk" på Sunnmøre øker, så det bør gå greit.

Men SÅ KOMMER SPØRSMÅLET: HVA MÅ / BØR JEG HA FOR Å GJØRE HVERDAGEN SÅ ENKEL OG GREI SOM MULIG??????

For øvrig: Min datter med Leaf på Østlandet har fått montert en 16-ampere vegglader - Saltoboks - og er veldig forøyd, men hun kan også lade gratis på jobben....
#7
Kjøpe elbil? / Flere som trenger hjelp til valg av bil
fredag 06. juni 2014, klokken 20:07
For meg/oss er prisgrensen noe høyere, budsjettene rekker dog ikke til Tesla. Hvis vi bestemmer oss, er leveringstid også av betydning! 

Til tross for 11 mil t/r jobb i kupert terreng på nordvestlandet men en del stigning mot slutten bør det vel gå greit med flere av bilene i markedet - sommerstid. Selv om det sjelden er virkelig kaldt, snør det jo en del, gjerne også våt snø/sludd, og brøytingen er ikke alltid optimal. Jeg er derfor mer usikker på rekkevidden om vinteren og vinteregenskapene er heller ikke uten betydning.

Lademulighetene (til Toyota-hybrider) er der, men er ikke nødvendigvis tilgjengelige når de trengs mest. Så spørsmålet blir her(også): Høres dette ut som risikosport?  Vi har uansett bil med forbrenningsmotor som kan brukes de dagene vi ser det blir vanskelig.

Kan ellers opplyse at vi har 16 ampere-krets tilgjengelig til lading. Usikker oppå hvor mye det vil koste med mer.

Takknemlig for gode råd.
#8
Kjøpe elbil? / Sv: Nissan leaf, og rekkevidde!
fredag 06. juni 2014, klokken 19:46
Leste en praktisk test i bladet Motor i dag og der kom LEAFen forholdsvis dårlig ut. BMV kjørte lengst på en lading! Mitt spørsmål er derfor om det finnes flere realistiske tester. Vurderer å kjøpe elbil med det aller første, men har følgende problemstilling: korteste vei T/R jobb er 110 km; total høydeforskjell på turen blir nesten 900 meter med drøye 500 meter "klatring" på veien hjem som ikke er over før det gjenstår ca 10 km, deretter flatt og nedover ca 300 høydemeter mot slutten (+ litt oppover de siste 150 meter).

Sommerstid bør dette uansett gå greit, men hva med vinteren med snøslaps og ikke alltid godt nok brøytede veier?  Vi har lademulighet for Toyota-hybrider på jobb, antar disse kan brukes til en Leaf, men det er ikke sikkert disse er tilgjengelige når de trengs mest. Det blir som regel ikke veldig kaldt der jeg bor og vi vil uansett beholde en fossil-bil, men likevel - dette kan bli risikosport eller???
#9
Leaf 2010-2017 / Sv: Rekkevidde vinterstid
lørdag 02. februar 2013, klokken 15:57
Sitat fra: Rio på søndag 20. januar 2013, klokken 13:22
Junior:

Fordi hvis man markedsfører en elbil som 100% utslippsfri, så må den nesten være utslippsfri! ;)

Slike varmeapparater er dyre (spesielt når man må bygge inn en ekstra dieseltank, og alt det andre), og det ville nok vært bedre å brukt de pengene på et større batteri.

Skal jeg forstå dette dit hen at det er mulig å få satt inn større batteri?

Ellers går det kanskje an å bruke biodiesel - da blir det vel CO2-nøytralt??? ;)


#10
Leaf 2010-2017 / Sv: Rekkevidde vinterstid
søndag 20. januar 2013, klokken 13:19
Spørsmålet blir da hvorfor? De kunne faktisk få økt salg. Jeg har vurdert elbil lenge, men trenger nok en rekkevidde på over 110 - 115 km vinterstid og da blir vanlige elbiler uten mulighet for ekstravarme risikosport.
#11
Leaf 2010-2017 / Sv: Rekkevidde vinterstid
søndag 20. januar 2013, klokken 12:50
Er det noen som har erfaringer med montering av Webasto eller lignende? Da kan man jo slippe å bruke særlig strøm til varmeapparat.
Andre elbiler kan jo leveres med, men Nissan Norge opplyser at de ikke tilbyr slikt!
#12
Kjøpe elbil? / Avgifter i Norge, ren elbil kontra hybrid
mandag 12. mai 2008, klokken 12:54
Ser at Cleanova II skal kunne leveres i to utgaver

- ren elektrisk drift
- elektrisk + termisk motor

Hvordan er det med engangs- og årsavgift?
Hva med parkering, bompenger og ferger?

Selv om ren elbil vil kunne dekke 80-90% av transportbehovet er forhold og avstander i utkant-Norge slik at muligheter for lading underveis er ønskelig.
#13
Kjøpe elbil? / Sv: batteriforbruk med kjøring i bakker
torsdag 08. mai 2008, klokken 01:11
Har lagt inn tilsvarende melding i annen tråd, men så at denne var noe nyere.

Har lenge "tenkt på" el-bil da jeg må bruke ferge for å komme til og fra jobben. Hovedproblemet er at det er ca 55 km en vei og stigning på 500 m. På hjemveien vil denne komme nesten helt til slutt.

Har ikke lademulighet på jobb. En tidligere arbeidskollega "snek seg til" å lade med lang skjøteleding gjennom vindu uten at noen reagerte, men jeg kan ikke satse på at det går på sikt.

Finnes det biler på markedet i dag som greier 110 km med to personer i bilen inkl. en liten "fjellovergang" - også om vinteren? Det blir jo noen kroner spart på to fergeturer daglig. Har registrert at noen har nevnt ekstra batteripakke, men det koster jo en del.

Takknemlig for svar!
#14
Kjøpe elbil? / Sv: EL bil med lang rekkevidde,
torsdag 08. mai 2008, klokken 01:03
Hiver meg på her, selv om det er gått noen måneder siden siste innlegg.

Har lenge "tenkt på" el-bil da jeg må bruke ferge for å komme til jobben. Hovedproblemet er at det er ca 55 km en vei og stigning på 500 m. Har ikke lademulighet på jobb. En tidligere arbeidskollega "snek seg til" å lade med lang skjøteleding gjennom vindu uten at noen reagerte, men jeg kan ikke satse på at det går på sikt.

Finnes det biler på markedet i dag som greier 110 km inkl. en liten "fjellovergang" - også om vinteren? Det blir jo noen kroner spart på to fergeturer daglig. Har registrert at noen har nevnt ekstra batteripakke, men det koster jo en del.

Takknemlig for svar!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA