Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ligningsverdien på min el-bil

Startet av dag, mandag 28. april 2008, klokken 22:18

« forrige - neste »

dag

Hei,
vi vurderer en elbil av type Partner/Kangoo som en nr 2 bil. Siden vi har mye oppoverbakker på veien hjem, er vi bekymret for risikoen for å måtte taue bil hjem ofte. Krever oppoverkjøring merkbart mer av batteriene?

dag

PLUTO

Ja, bilen bruker mer energi oppoverbakke, men hvor lange og hvor bratte bakker er det snakk om? Farten har også mye å si på energiforbruket. Å kjøre i 50 i stedet for 60 opp en bakke er foreksempel noe som kan forbuke nesten halve mengden energi. Hvor lenge skal du kjøre før du kommer til disse bakkene? Er det slik at du først kjører langt (5-6 mil) og så til slutt når det er lite energi igjen i batteriet må opp en lang og bratt bakke, eller er det snakk om kortere turer før disse bakkene?
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

dag

Bakkene jeg tenker på er ganske bratte, med hårnålsvinger. Fartsgrensen er 50, men det er ikke uvanlig med en sliten turistbuss foran og en innpåsliten SUV bak. Jeg tipper vi bruker ca 10 minutter på det verste strekket. Eksempler: Gamleveien opp fra Drammen/Lierbyen til Liertoppen, over Hanekleivene på E-18, over Sollihøgda.

Normal kjøring skulle tilisi ca 2-4 mil kjøring til/fra jobb via barnehage, men det hadde vært allright med muligheten til å kjøre 5-6 mil uten å være helt svett når vi når de siste bakkene...

Er det realiserbart med Partner/Kangoo? Eller må vi vente til neste generasjon elbiler blir overkommelige?

dag

Griffel

Jeg klarer greit å kjøre fra Enviro i Drammen til Veitvet i Oslo med litt margin uten å føle meg som en sinke og uten dårlige nerver på slutten. Det betyr Lierbakkene (bruker krabbefeltet), Granfoss tunnelen, Tåsen tunnelen, og Trondheimsveien fra Sinsenkrysset.

Kangoo har AC motor og litt større rekkevidde.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Partner/Kangoo er de tyngste bilene, og bruker derfor ekstra mye energi opp bakker, og dermed minst egnet for ditt bruk.

Bostedet ditt er langt fra batterivennlig. Det ideelle er motsatt, at en starter bakkene med friskt oppladet batteri.

I ditt tilfelle ville jeg vurdert en lettest mulig bil. Hva med en Kewet buddy med litium batteri?
Da slipper du også unna å "måtte" kjøre batteriene tomme for strøm.

Et annet alternativ er å slite litt lenger med fossilbilen din, og kjøpe noe slikt f.eks: flytheroad.com

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

Sitat fra: PLUTO på tirsdag 15. april 2008, klokken 10:29

Å kjøre i 50 i stedet for 60 opp en bakke er foreksempel noe som kan forbuke nesten halve mengden energi.


Nå tror jeg du er for forsiktig Pluto.
Effekt forbruket øker nok en god del, men energiforbruket ikke på langt nær det samme. (Mer effekt kortere tid).

Jeg har gjort et uvidenskapelig ekspriment:

Jeg har en bakke på 2km med 100m stigning. Ned bakken tjener jeg snaut 2% på meteret det tilsvarer ca 170 Wh. Kjører jeg så raskt jeg kan (orange og rødt) bruker jeg <9% opp denne bakken kjører jeg på «grønt» bruker jeg >7% Dette betyr i praksis 10-20% besparelse.

En liten beregning bekrefter måleresultatet:
Å løfte en bil på 1500kg 100m øker den potensielle energi med 400 Wh med en virkningsgrad på motor og transmisjon på ca 0,8 blir det 0,5kWh. Jeg får altså tilbake ca 1/3del av den potensielle energien i nedoverbakken.

De 0,5kWh som går med til å heve potensiell energi går med enten du kjører fort eller langsomt.

Så kommer rullemotstand som er uavhengig av hastighet ca. 50Wh/km. Luft motstanden er avhengig av kvadratet av hastigheten ca. 50 Wh/km ved 60 km/h blir redusert til 37 Wh/km ved 50km/h. Total forbruket blir 0,7kWh opp denne bakken. Batteriet er dessverre ingen perfekt strømkilde. Belastningen i bakken reduserer kapasiteten på batteriet med 20% sammenlignet med normallast dermed blir det i praksis like under 0,9 kWh.

Kangoo veier mer enn min bil og har større tverrsnitt, og kommer derfor dårligere ut på det meste, men den har AC motor som gir bedre virkningsgrad, (og som ikke sliter børster i motbakke) og jeg tror den hadde større batterikapasitet.

Jeg har vært inne på Google Earth og sett på ruta fra Drammen via Lierbyen til Liertoppen Holsfjorden, Solihøgda. Den krever nok 3kWh bare til å dekke høydeforskjellene og som nevnt av Elektrolux er det ugunstig med den nest lengste bakken på slutten (ca 5km med 150m stigning).

Så jeg ville anslå at dersom vanlig rekkevidde på Kangoo må reduseres med ca. 70% for denne strekningen. I tillegg må «landing» på Solihøgda skje med god reserve slik at det er krefter opp den siste bakken. 4 mil går nok men 5-6 blir på kanten.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ken

En annen parameter jeg har lurte på er tyngdekraft som forusaker tilbake rulling. Det kreves energi fra bilen bare til å balansere dette. Jo fortere man forseirer bakken jo mindre av denne effekten blir det hvis du kjenner hva jeg mener.
Som kjørevane har jeg et målfart til enhver bakke som tilsvarer et strømtrekk av 120Ampere maks i en Think. Det er viktig å beholde fartet men på lange bakker vil man kjøre sakte til slutt. Akkurat som lastebiler før alle fikk turbo.

Alle bør kjøre slik og redusere forbruk og utslipp.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

dag

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 15. april 2008, klokken 18:07
Partner/Kangoo er de tyngste bilene, og bruker derfor ekstra mye energi opp bakker, og dermed minst egnet for ditt bruk.

Bostedet ditt er langt fra batterivennlig. Det ideelle er motsatt, at en starter bakkene med friskt oppladet batteri.

I ditt tilfelle ville jeg vurdert en lettest mulig bil. Hva med en Kewet buddy med litium batteri?
Da slipper du også unna å "måtte" kjøre batteriene tomme for strøm.

Et annet alternativ er å slite litt lenger med fossilbilen din, og kjøpe noe slikt f.eks: flytheroad.com


Partner/Kangoo er den minste bilen jeg kan bruke og fortsatt ha med en av mine hunder eller to. Det er mulig Kewet kommer i kabrioletversjon, men ellers så tviler jeg på at jeg får plass til en 70kg hund i en slik en :)

Takk for alle innspill. Jeg er redd konklusjonen min blir at jeg kommer rundt i storOslo, og hjem, men ikke så veldig mye lenger. Det er sannsynlig at neste generasjon elbil ala de nye Fiat bilene kan være noe for meg, men ikke til 500k...

dag


PLUTO

Et alternativ er jo å få en bil med liIon pakke med rekkvidde på 15mil. det blir litt dyrere men kan kanskje fungere for deg
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Junior

Har lagt inn tilsvarende melding i annen tråd, men så at denne var noe nyere.

Har lenge "tenkt på" el-bil da jeg må bruke ferge for å komme til og fra jobben. Hovedproblemet er at det er ca 55 km en vei og stigning på 500 m. På hjemveien vil denne komme nesten helt til slutt.

Har ikke lademulighet på jobb. En tidligere arbeidskollega "snek seg til" å lade med lang skjøteleding gjennom vindu uten at noen reagerte, men jeg kan ikke satse på at det går på sikt.

Finnes det biler på markedet i dag som greier 110 km med to personer i bilen inkl. en liten "fjellovergang" - også om vinteren? Det blir jo noen kroner spart på to fergeturer daglig. Har registrert at noen har nevnt ekstra batteripakke, men det koster jo en del.

Takknemlig for svar!

elektrolux

Sitat fra: Junior på torsdag 08. mai 2008, klokken 01:11

Finnes det biler på markedet i dag som greier 110 km med to personer i bilen inkl. en liten "fjellovergang" - også om vinteren? Det blir jo noen kroner spart på to fergeturer daglig. Har registrert at noen har nevnt ekstra batteripakke, men det koster jo en del.


Nye Think klarer dette, samt et par 70 kg bikjer. Med ditt bruk er batterileieavtalen heller ikke så dyr i forhold til alternativene, og du bør komme gunstig ut med en slik bil.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

CLEANOVA II (El Renault Kangoo) vil være tilgjenglig senhøstes. Bestiller en Think nå er nok ikke den levert noe tidligere heller.

Demobilen har kommet (ble vist fram på Klima 2008)

Den skal ha en toppfart på 130 km/t og en rekkevidde på opp mot 200 km på én lading.

Bilen har reversible varmepumpe for Air Condition og oppvarming. Kanskje litt snaut i Norge på de aller kaldeste dagene?

http://elbilsalg.info/images/cleaslides.swf
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA