Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Blysom

#1
OK.

Den computeren jeg fikk beskjed om at var defekt (sjekket ikke versjonen før men regner med at jeg fikk tilbake den samme boksen/computeren) er 3.3.C. Sjekket ladingen med den i går også (men den feiler når jeg prøver å kjører med den) og den ga nå 8.2 V også... Mystisk. Men i allefall... Jeg bude vel gå ned og sjekke versjonen på den nye også.... men jeg mener å huske at den også er 3.3

Noen som har en kasse / computer 3.1 som jeg kan bytte med/kjøpe :-) ?

Takk igjen
#2
Sitat fra: elektrolux på fredag 16. mai 2008, klokken 10:56
Sitat fra: Blysom på fredag 16. mai 2008, klokken 10:44

Ellers - hvordan er kurven med NiCd batterier? Ser kurven (utover lav spenning) fornuftig ut synes du/dere?

I følge din spenningsmåling topper du på 142V på hele pakken. Med NiCd topper den på ca. 160 V, men ellers kan kurven din indikere ca. 20A lading for så å slå over på 5A lading slik den gjør med NiCd blokker.

Du burde målt både spenning og strøm samtidig.

Plukker opp emne rundt blylading igjen....

Jeg har nylig måtte skifte computer, da den andre ble ødelagt (dvs den fungerer for lading men ikke kjøring - da får jeg stopp lys). Selv om den nye computeren tilsynelatende skal være satt i blymodus har den en ladekurve opp mot 8.2 V pr. 6V celle. Dette synes å være likt det som gjøres for NiCd, og ikke slik som det burde være for bly (ca 7.2 V). Tror ikke det er bra for mine celler i lengden... :-)

Finnes det noen som kan programmere en computer til blymodus her på forumet? Jeg har fått lest ut noen av de gamle parametrene, og de ser ut som i vedlagt bilde (noen av parametrene). Jeg vet ikke om de kan gi en kyndig person noen hint (ser at det står Battery Tupe: NiCd når jeg leser dette ut - men den lader riktig ihht til bly)

Takk for svar...




#3
Sitat fra: elektrolux på torsdag 01. oktober 2009, klokken 16:05
Logg spenning på traksjonsbatteriet, og for så vidt 12V batteriet under oppstart.

Kan være at spenningen fra et av batteriene svikter grunnet defekte celler eller dårlig kontakt.

Og det viste seg å være det riktige svaret i denne historien. Mao ingen ødelagt motor, eller noe annet. Byttet ett av traksjonsbatteriene og vips så var jeg på veien igjen.

Tror faktisk (målt uten belasting) spenningen, i begynnelsen, var ok men at den under belasting (kjøring) falt. Dermed fikk jeg elektrisk feil kun ved kjøring. Til slutt fikk jeg ikke ladet pakken heller, og da målte jeg spenningen til 4 V :-).

Takk igjen for hjelp
#4
Takk for svar.

Har sjekket bilen hos Enviro, og de forteller at motoren har overslag. Så det må vikles på nytt eller motoren må byttes. Uansett er det vistnok 22 000 NOK det er snakk om...

Eller har noen noen andre ideer?



#5
Hei

Har lagt inn ett spørsmål på det nye forumet vedr noe av det samme.

http://norstart.ning.com/forum/topics/varsellampe-for-elektrisk-feil

Men hos meg er feilen slik at jeg får kjørt "litt" - dvs ca 1 meter - før det kommer en klikke/relélyd og lampen for elektrisk feil lyser.

Ideer?
#6
Hei

En liten ting vedr. rekkevidde. Den blir litt mer en "noe redusert".

Mine blybatterier gir meg maks 50-60 km. Men siden det ikke er så lurt (mhp levetid) å lade ut disse batteriene til mer en 75% - eller maks 50%, er den reelle (beste for batteriene) kjørelengden fra 12,5 km til 15 km, med maks på 30 km.

Dette passer mitt bruk fint, men det er vel noe å tenke på hvis du skal konvertere.

Men så slipper jeg batteriservice og alt det der :-) Batteriene (Sonnenschein 6V / 95 Ah) har nå gått ca 15 000 km, og ser bra ut enda (tvi tvi)
#8
Sitat fra: bosonic på fredag 13. juni 2008, klokken 10:09
Det blir ikke helt riktig å sammenligne gjenværende kapasitet på energimeteret med spenningen under belastning.

Nei, jeg vet vel egenlig det (selv om jeg ikke er superstø i dette :-). Men det jeg mente var at ved å se på spennigsfall ved samme
nivå av gjenstående kapasitet, kunne jeg vurdere batteriets tilstand. Altså historiske data på hvor mye spennignsfall jeg har ved f.eks maks belastning (rød sone på Eco måler), når batteriets gjenværende kapasitet er den samme (f.eks ved 80% gjenværende energi)

Jeg ser jo at energimeteret ikke faller i bånn, når jeg gir gass (og vet at cellespenningen faktisk faller ned mot 5.5 V). Så hvis den om noen måneder faller ned mot 5/4.5 V, ved lik energimeter tilstand, så kan jeg vel si at batteriet har blitt "litt" dårligere :-)

Men oppsummeringen av målingene er vel at det er liten sansynlighet for at jeg har kommet meg under 100 V, og at det er det som grunnet til at den stoppet.

Bilen er forøvrig levert til service, og får forhåpentlig den hjelpen den trenger på førstkommende mandag :-)

Takk for hjelp og inspill (igjen)


#9
MER OM 100 V.

Har kikket litt på spenningen over en 6 V celle under belastning, da jeg har noen målinger fra da jeg kjøpte og fra nå.

Jeg ser at fra tidligere målinger at spenningen kan falle ned til 5.2 V, når jeg har fra 50 -60 % igjen. Ved ca 80% power og normal (opp mot gul) belastning,
fikk jeg spenninen ned i 5,7 V.

Ser fra spenningsmåling i dag at jeg ikke har spenning under ca 5.5, når jeg ligger rundt 80%, og har RØD belastning på Eco måleren

Fikk desverre ikke gjenskapt den elektriske feilen, eller eco lampe lys ved siste kjøring og lading (med dertil målinger)

Vil ikke det faktum at temperaturen utendørs er ca 15 C lavere også føre til at batterien ikke blir så varme ved ladning, og at jeg
dermed ikke får noe feil fra laderen i disse kalde tider ???? Søkt kanskje ?

Eller påvirkes batterienes kapasitet så mye bare pga denne utetemperatur at de kan ha droppet til 100 V. DEt siste virker rart, siden jeg fikk feilen ved 95% power første gang, og at batteriene ifølge målingene virker normale (så normale somblybatterier kan være :-)

Mer info kommer etter Enviro service...
#10
Vedr. denne 100 V og power på bilen.

Jeg tror ikke at batterikap. har vært så langt nede at den har gått i noen "safe" mdoe. Fordi:

Første gang bilen stoppet, var det på nær 100% power, etter en lading. Jeg er ganske sikker på at spenningen på batterien ikke var 100V den gangen hvertfall (men da gikk det faktisk an å kjøre bilen etter at jeg skrudde av tenningen og skrudde den på igjen). Det samme gjleder vel for de 2 neste feilsituasjonene på samme turen ( kjørte da totalt ned til ca 80% = som faktisk er lik ca 60% på deres Nicd batterier - siden jeg kun kan kjøre til 50%). For denne feilsekvensen hade jeg kun elektrik feil lampe - og jeg kunne altså kjøre videre hver gang.

Deretter ladet jeg opp bilen til nesten 95%, men da hadde Econ lampen begynt å lyse. Da jeg så prøvde å kjøre fikk jeg i tillegg elektrisk feil. Nå måtte jeg kjøre den store reset metoden :-)

Jeg skal ta meg en liten tur i kveld, for så og sette den på lading igjen. Skal prøve å kjøre med loggeren på. Tar deretter å setter den på lading, for å sjekke om dette skjer igjen - og kun etter lading :-) Kanskje jeg kan isolere dette til kjølepumpa.

Kan de foresten lese ut feilhistorikk (også etter den store reseten) hos enviro?

#11
Sitat fra: Boogie på onsdag 11. juni 2008, klokken 07:17
Dersom den ikke går vil elektronikkassen gå varm, og stoppe lading. Men så vidt jeg forstår får du lading?
Ladelyset lyste ikke opp når jeg fikk "elektrisk feil" lyset. Det har ikke lyst ifm dette problemet i det hele tatt. Men det har lyst før (så pæra funker :-).

Ja jeg får ladet opp bilen, men jeg vet ikke helt om den ladet etter at jeg fikk Econ lyse til å lyse (glemte å måle). Men opp til det punktet hvor den lyste for første gang, hadde den hvertfall ladet opp fra 60% til 95%.

Deretter lyste både Econ og elektrisk feil helt til jeg gjorde jeg den store reset'en. Bilen kunne da kjøres (og ingen lamper lyste), men jeg testet den ikke på noen langtur. 
I natt ladet den opp til fult igjen (men den ble ikke brukt i dag :-). Fortsatt ingen lamper som lyser...

Men vil det faktum at kjølepumpa ikke går, KUN stoppe lading/regenerering? Og ikke muligheten til å kjøre bilen? Kan ikke høy varme (grunnet gåen kjølevannspumpe) stoppe hele bilen - slik jeg ser?

Sitat fra: Boogie på onsdag 11. juni 2008, klokken 07:17
Det at du nå får feilmelding på dashbordet kan også tyde på at du begynner å få problemer med batteriene, men siden vi ikke har fått lest ut hvilken feilmelding det er så er det ikke så let å si.
Kan jeg ikke bare måle over batteriene, når jeg har feilen da? Da vil jeg jo se om batteriene kun gir 100 V. Eller er det mer avansert en å gjøre dette?

Forøvrig så har jeg en alvorlig feil hvis batterispenningen på mine 20 * 6V bly celler er 100 V? Men det er vel under belastnign dere mener?

Skal forøvrig til Enviro på mandag ....
#12
MER INFO:

Tok ut shunt og kjørte en 6-7 km uten problemer. Men jeg tro ikke dette hadde noe å si...

Satte bilen til lading (og den lader faktisk - det har jeg målt over batteriene og jeg ser at power måleren øker). Blinklysene lyste i 10 sekunder, og den grønne ladelampen begynte å lyse (det lille lyset på Eco meteret lyste ikke). Men det kom ingen av de vanlige lydene (vet jo egentlig ikke helt hva lydene i motorrommet kommer av ved lading, men jeg har regnet med at det var vifter, kjølepumer, etc :-). Det at det ikke kommer lyd har skjedd før, så jeg tenkte ikke mer på det..

Syklet meg en tur ( ca 2 timer :-). FYI...

Kikket så på bilen. Da lyste den lille lampen (til venstre) på Eco måleren. Tok ut ladekabelen og vred om tenningen. Da startet "lampe for elektrisk feil" å lyse samtidig, og bilen rikket seg ikke. Tok så ut og inn motorrom shunten igjen, uten at det førte til noe.. I motoren er det kun vifta (den store til høyre når en står å ser ned i motorrommet) som går når tenningen er på.

Satte så tilbake ladekabelen. Blinklysene lyste i 10 sek, men Eco lampa lyste også. Fortsatt ikke noen lyder fra motoren når det lader (og ingen bevegelse i kjølevannstankene - sjekket både den på høyre og venstre side når en ser ned i motorrommet). Den eneste lyden er vel en lav summing fra laderen ??

Prøvde nå den store reset metoden (http://elbil.no/forum/index.php?topic=182.0). Den gjorde at bilen var kjørbar igjen. Satte den igjen på lading, og nå bør batteriene være såpass kalde at ladingen skulle starte umiddlebart (bilen hadde 95% power), men fortsatt ikke noen lyder fra motoren/batterikassekjøleren...

Er pumpa gåen mon tro? Bilen har gått 44444 km og jeg vet ikke om pumpa er skiftet. Jeg har forøvrig sjekket sikring F9 i motorrommet....

#13
Hei

Har ett ørlige problem om dagen (fikk det faktisk i dag)  ???

Bilens lampe for elektrisk feil lyser, etter litt kjøring. Når den starter å lyse, går bilen enten supersakte eller så stopper den bare. Når jeg skrur av tenningen og starter igjen går bilen videre en stund, en ca 3-4-5 km før det hele gjentar seg.

Nå har jeg gjort dette en ca 3 ganger, og det virker litt upraktisk.  ;) Og det er sikkert ganske skadelig for bilen til slutt, hvis jeg ikke løser det.

Noen ideer om hva jeg bør sjekke eller gjøre ?

Jeg skal stikke ut og nappe ut shunten som er synlig i mottorommet nå, så får vi se hva som skjer da.

Mulig det blir buss i morgen :-)



#14
Hei

USB pennen er kjekt, men jeg har ikke funnet noen ferdig spenningsdeler/prescaler. Vet at en som kommer med Link10 systemet kan brukes, men jeg er ikke helt klar for å kjøpe det, bare for spenningsdeleren. Så før jeg får somlet meg til å lage en, så blir det vel max 30 V :-)

Har ikke testet med ctek laderen og hvordan den lader, men jeg har en 6V lader og i spekken står det jo at den i absorbsjon lader til en preinstilt spenning som vel er 14.4. Batteriene (Sonnenschein drytek 6V / 95Ah for electric vehicles) vet (og finner jeg) ikke spekk for. Så jeg usikker på hvordan de skal lades... Men jeg skal sjekke mer!

Ellers - hvordan er kurven med NiCd batterier? Ser kurven (utover lav spenning) fornuftig ut synes du/dere? Jeg er nemmlig litt usikker på dette med "ombygget" til blylading. Er det noen måte å sjekke om bilen sier at den lader i blymodus (EvLite - pinne 51 eller 38 på kontroller konektor, etc :-)

Rekkevidden er MAX 5 mil.

God 17 mai ...
#15
Hei igjen.

Ny info følger :-)

Har nå fått gjort noen målinger. Pga. loggerens spenningsbegrensninger er den kun gjort over 3 celler (hver på 6 V). Så derfor er max spenningen ca 21,3 V. Men det gir alikevel en indikasjon på hva laderen driver med. Jeg har lagt ved ett pdf som viser kurven, fra starten (ca16.45) av ladingen, til bilen ble tatt i bruk (06.15).  Ladingen startet ved ca 40% power igjen (altså 40 % blykapasitet - som er ca 60% på powermeteret)

-Jeg ser av kurven at max spenningen over en av 6 V cellen er 7,12 (Max er 21,35 delt på 3 celler).
-Kurven har en rar "bulk" fase/del, som går opp til ca 6,95 V, før den etter 45 min går ned til 6,88 V og deretter etter ytterligere en time opp til 7,1 V
-"Absorbsjonsfasen" varer i 2,5 timer, men har varierer faktisk mellom 7,03 V og 7,1 V (kontinuerlig)
- Deretter faller spenningen fra ca 7,1 V til 6,6 V, over ca 3 timer, før den mer eller mindre flater ut...til ca 6,56 V

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA