Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - olavxxx

#1
Model 3 / Sv: Higland - forskjell på lakkvalitet?
fredag 02. august 2024, klokken 13:19
Jeg fikk en SKIKKELIG smell i panser+rute, med den nye rødfargen.
Men jeg hadde beskyttet den med 2 komponents Geyon behandling, jeg la flere lag av "grunnlaget" før jeg så la det keramiske topplaget og til slutt Cure.( https://www.autodude.no/no/produkt/lakkforsegling_gyeon_q2_syncro_evo ).

Men ja, så kjørte jeg til DK på ferie. En bil foran byttet felt og PANG..
Der fikk jeg det jeg tror var cord+dekkrester slengt opp i fronten min.

Fikk riper i lakk og rute, men jeg fikk like mye skader i ruten som i lakken.
Men det i lakken klarte jeg i stor grad å korrigere vekk, så det er veldig vanskelig å se det.

Klart at det hjalp nok at jeg hadde lakkbeskyttet den, men inntrykket mitt er at lakken er av veldig god kvalitet. Jeg synes også lakken er veldig fin/fin stad. I eldre Teslaer har jeg typisk da sett støvkorn og andre ting i lakk, men 2024 3PH har jeg veldig bra inntrykk av.

Bilen var ellers perfekt detailed når jeg fikk den og fargen er INSANE..
Jeg var i tvil om fargevalg til jeg så en LR Highland med samme fargen, da måtte det bli den.
#2
Model 3 / Sv: Model 3 refresh (highland)
fredag 02. august 2024, klokken 13:04
Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 05. juli 2024, klokken 16:20
Sitat fra: Otkristo på torsdag 04. juli 2024, klokken 09:02Nå er Quicksilver tilgjengelig også for Model 3
Fineste fargen den Quicksilver. Endrer seg litt ift lyset :+1:
Det gjelder også den nye mørk grå, samt den nye rødfargen.

Den mørkere grå ser mer sort ut når det er mørkt (jf en eldre grå).
Den nye rødfargen har et vanvittig fargespill i lys/skygger.

Sitat fra: RuneW på mandag 15. juli 2024, klokken 16:11Til dere som nå har kjørt en del mnd med trykke-blinklys:

Er det noe man venner seg til (med litt medvilje) eller er og blir det pyton?
Du venner deg til det ja, de første gangene så ser du bare på rattet i 0.5s litt før du kommer til der du skal blinke. Men etter hvert vet du at øverst venstre = blinke til høyre, den under = blinke venstre.
I rundkjøring er rattet opp-ned, men du blinker jo når du skal ut, så da er rattet "nesten rett vei" (er jo litt på skrå, men er samme essensen vedr plassering da).

Så slår du på den "automatisk slå av blinklys"-funksjonen.
Ang kjør/park/rygg, er det flyttet til skjerm. Akuratt det synes jeg er knall, er vel så enkelt å slide fingenpå skjermen som å flytte på en girhendel (faktisk enda enklere).

Er også en failsafe-løsning for kjøremodus, hvis du har fot på brems, er det touchknapper med lys oppe ved nødblinkknappen i taket. (de lyser da opp i farger).
#3
Model 3 / Sv: Prisutvikling model 3 fremover (ny)
fredag 02. august 2024, klokken 12:48
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 27. juli 2024, klokken 20:45
Sitat fra: turfsurf på lørdag 27. juli 2024, klokken 16:50auksjonen.no har solgt bruktbiler for Tesla i flere år nå. Ikke noe nytt der.
turf... :+1: ja jeg vet det men det forandrer ikke mitt synspunkt som er at Tesla bør selge sitt eget bilmerke også når det gjelder Tesla innbyttebiler og ikke dumpe de bort litt som at for de ikke vil vedkjenne seg disse.

De skulle snarere satt de eldste TM3 som har gått ut på nybilgarantien helt fremst i showroomet og fremsnakket brukte Tesla til alle kundene sine. Vi snakker bærekraft her. En godt brukt TM3 skal jo vare minst 10 år før de skal bli til spiker eller nye colabokser. Bare se på de eldste TMS  fra 2013/14 - de rusler enda de


Ikke for å være frekk, men det virker litt konspiratorisk av deg.
Tesla selger bruktbiler, også 2019 modeller av Model 3, her sortert etter alder:
https://www.tesla.com/no_NO/inventory/used/m3?arrangeby=yhl&zip=5067&range=0

Sorterer du etter km, selger de også eldre Model 3 med over 130.000km: https://www.tesla.com/no_NO/inventory/used/m3?arrangeby=mhl&zip=5067&range=0

Man kan selvsagt også finne noen med veldig lav km, som her:
https://www.tesla.com/no_NO/inventory/used/m3?TRIM=PAWD&arrangeby=mlh&zip=5067&range=0

Der er jo en 2019 3P med 13.000km(!).

Så, for å spore tilbake til dine påstander om at Tesla burde selge egne biler: det gjør de.
Men hvorfor selger de ikke alle bilene selv? Hvem vet, skal jeg gjette så ser du at det er "certified pre owned" biler, altså vil jeg anta det er biler som er i bra stand, behandlet pent, så fin som du kan forvente (eller kanskje hakket finere behandlet enn snittet?).

Klart at en stygg bil som ikke er vasket eller behandlet i lakk, med revner i interiør, kan fungere teknisk sett, men det kan være at en kunde da som kjøper en ekstremt stygg bil via en nettside - usett, da vil klage og være misfornøyd.

Så hvis de heller offloader biler med estetiske issues til tredjeparter/oppkjøpere/auksjonssider, så vil de kunne selge de som er finere gjennom sin egen nettside. Tesla ønsker jo å bruke minst mulig tid på salg, så jeg personlig tror min teori derfor kan være plausibel.

Det betyr ikke at bilene på auksjonen nødvendigvis alle er dårlig mekanisk sett, men kanskje bare at de har mangler som selger må være ekstra observant på, at man derfor der tar tilstandsrapport osv. Da vil jo også kjøper by opp bilen og da være mer innforstått med markedspris osv.
#4
Bestilling og levering / Sv: Levering 2024
lørdag 08. juni 2024, klokken 10:24
Sitat fra: TeslaKristian på torsdag 06. juni 2024, klokken 13:36Var veldig fornøyd med de 3 siste Y'ene mine fra Berlin :) Men har også hatt 3 stk Model 3 fra Kina og vil nesten si Kina var bedre enn Berlin. Men både Berlin og Kina er LANGT bedre enn de produsert i USA, de fra USA er jo elendig.
Har ikke hatt noen kinateslas enda.

Men jeg hadde USA X (2017), USA 3P (2019), Berlin YP (2023, f.reg. slutten av des 2022) og skal nå bytte Berlin YP 2023 mot en 3P Highland fra Kina. Tror kinabilene skal være bra. Berlin YPen hadde jeg ikke noe problemer med, annet enn at begge sidekameraene røk (men det er nok sikkert er globalt problem). Det ene røk etter kort tid (blinklys), det andre varte i ca 1 år. Begge ble selvsagt byttet gratis og etter kort tid, mobile service kom å fikset det utenfor huset. Ellers fin i lakk, interiør osv.

Men ellers ingen knirk, berlinbilen har vært solid, lite støy, samt det var jo en del forbedringer på 2023 modellen som mer komfortabelt understell m.m. Jeg vet de som hadde biler levert litt før meg, fikk problemer med varmepumpe. Men jeg slapp unna alle problemene.
 
Men ja, egentlig vært veldig fornøyd med den. Men jeg har savnet 3P. YP er jo mer praktisk skal sies, men 3P er jo mye gøyere å kjøre. Men 2019 3P var litt for mye støy i, samt jeg ville gjerne ha hengerfeste for å dra sykkelstativ.

Nå får man endelig fikset hengerfeste på nye 3P Highland, samt man har fått fikset støyen. De adaptive demperne på refresh 3P har jo også fikset "hoppende" understellet som var i gamle 3P. Jeg byttet selv til KW V3 back in the days, for å komme meg vekk fra hoppende understell.

Men ja, poenget mitt var egentlig at jeg ikke hadde vært redd for å få en kinesisk model y.
Men jeg ville personlig valgt en Y Performance, prisdifferansen er så liten for tiden. I tillegg så er det slik at den praktiske forskjellen i rekkevidde er veldig liten.

YP sine dempere på de med 2023 VIN (som kom i desember 2022), gjør at selv 21" er "ok" komfort på.
Men man kan selvsagt bytte til mindre hjul også, hvis man vil.. Men jeg personlig ville kjørt på en YP :-)
Evt se etter en brukt YP, jeg tenker at man bør kunne få en lav km 2023 (fra des 2022 eller nyere), til ca 440-450 med vinterhjul. Jeg bytter personlig min inn hos Tesla, siden jeg synes de gav "ok" pris.
#5
TMY Hjul, dekk og felg. / Sv: Vinterhjul til Y Performance
torsdag 30. mars 2023, klokken 10:30
Sitat fra: rontonic på onsdag 22. mars 2023, klokken 15:34Får levert min MYP til uken, bestilte ikke med vinterdekk, men vurderer å legge det til. Lurer veldig på hvordan 21" føles på vinterstid, litt hardt? Noen som kan dele litt erfaringer som har de og kjørt litt nå på vinteren?
Jeg synes de er helt grei å kjøre på.
Men det du alternativt kan gjøre er å kjøpe vinterdekk til de felgene du får med bilen.

Da må du ha en dekkforhandler i nærheten som kan legge om.
Men hvis du da kjøper 275/35-21 dekk til fremme og 295/35-21 dekk til bak.
Da får du ikke dekkstrekket, så får du kantbeskyttelse og noe mer komfort.

Da vil du sitte igjen med sommerdekk i dimmensjoner:
255/35-21 og 275/35-21.

Så er spørsmålet hva du skal gjøre med de dekkene, enten kjøpe to løse 295/35-21 og kjøpe noen felger med samme specs som OEM felgene. Eller kjøpe andre felger/hjul og heller prøve å selge org dekkene.
#6
YP med refreshet understell og org 21" hjul er mer komfortabelt enn 3P var med 19" og 20".
Så man kan ikke se på antall tommer alene, refreshen av understellet gjorde Y mindre "sprettete".

Det handler egentlig om at man fikk bedre understell, ikke nødvendigvis mykere - men mer raffinert.
Jeg antar at det handler i stor grad om hvor gode støtdempere man påkoster bilen, gitt at erfaringsmessig har støtdempere veldig mye å si når det kommer til veigrep og hvordan en bil håndterer ujevnheter.

Det jeg er litt skuffet over med 21" hjulene, er standardoppsettet.
Det er 9.5" fremme med 255 dekk, så er det 10.5" bak med 275 dekk.

I realiteten hadde 275 dekk passet bedre på 9.5 felgen (fremme) og 295 dekk bedre på 10.5" felgen bak.
Så kan man lure på hvorfor, men det har nok en del å gjøre med rekkevidde, støy osv.

Men da lurer jeg jo litt på hvorfor ikke Tesla heller gikk for 9" bredde fremme, lavere innpress.
Så hadde man ikke fått dekkstrekket, da ser det bedre ut og man kantkjører ikke like lett.
Bak kunne man gått for 275 på 10" fremfor 275 på 10.5" felg.

Eller man kunne skippet dette staggered oppsettet på YP og heller gått for square 265 eller 275 bredde.
21x10 med square 275 hadde nok sett mye bedre ut, evt square 265, da ville nok forbruket vært likt som standardoppsettet og med lavere ET kunne man da fylt ut hjulbuene.

Man hadde da fått mye mindre rotasjonsmasse, samt hjul som fylte hjulbuene bedre.
I tillegg da hjul som ikke var så lett å kantkjøre.

Den eneste "fordelen" med bredere felger er at man kan ta på¨bredere dekk, men jeg ser ikke helt det argumentet for YP. Skal man kjøre autocross så ønsker man ikke staggered oppsett, men heller square og da vil man gjern ha 285 brede dekk fremme og bak. Det vil ikke passe på felgene fremme, i tillegg ønsker man nok mer sidewall for autocross.

Så er det jo dragrace, men da trenger man heller ei staggered oppsettet.
Staggered (bredere bak), er egentlig aldri en fordel (annet enn utseende).
Men hvem ser egentlig at man har staggered, når man har så høyt innpress at felgene er nesten flate?
Jeg skjønner det litt på en BMW eller noe, hvor man har kantfelger. Da ser man at bakhjulene er bredere.
Særlig hvis det er bakhjulsdrift, da trenger man jo staggered.

Men en "4x4" Tesla trenger i realiteten like mye grep fremme og bak, gitt at man skal utnytte det potensiale grepet til banekjøring, enten om det er dragrace eller autocross.
#7
TMY Hjul, dekk og felg. / Sv: Kjøpe R5 fra Tesla eller tredjepart
torsdag 30. mars 2023, klokken 09:45
Hei,

R5 kan jeg vouche for. Kjøper du dekk selv ville jeg sett på CVC7 eller R5 (evt michelin). Men de er gode dekk, så da ville jeg gått for den som gav best deal i den dimmensjonen du vil ha.

Så er det en ting: Dekk får du med og uten lyddemping inni, de som kommer med bilen er med lyddemping inni.
På ettermarkedet er det ofte slik at de selges med og uten lyddemping, til litt annen pris.

Essensen jeg ville tenkt på:
Synes du de orgininale hjulene er "kule nok"? Hvis så, er det nok lite å spare på å gå på tredjeparethjul.
Skal du ha originalhjul kan du også sjekke finn.

TPMS: kjøper du tredjeparthjul så kan du kjøpe med TPMS, det er ofte ca 800kr/stk for originale TPMS.
Kjøper du brukte hjul, så må du passe på at det er den nye typen TPMS for Tesla Model Y, at du ikke får "gammel type TPMS" til for eksempel model 3.  Dekkforhandlerne skaffer deg nok riktig TPMS.

Kjøper du tredjeparthjul så må du jo tenke litt på dimmensjoner, størrelser, dekkbredde osv.


Kjøper du tredjepart, ville jeg sjekket at man får bra utfylling i hjulbuer og personlig ville jeg tatt square oppsett for å få bilen en anelse overstyrt. Men kommer du fra Toyota og ikke liker overstyrt bil, så er staggered kanskje bedre for deg (bredere bak=>understyring).
#8
Vil du ha like felger som induction eller uberturbine er min anbefaling: se på finn.
Er mange som selger hjul pga de vil ha noe annet enn originale hjulene.
Da vil du kunne finne relativt "ubrukte", strøkne hjul, til "god pris".
#9
Model Y / Sv: Bruktmarkedet for Model Y
torsdag 16. februar 2023, klokken 21:29
Sitat fra: elektro på torsdag 16. februar 2023, klokken 14:51
Sitat fra: olavxxx på torsdag 16. februar 2023, klokken 14:32
Jeg vet at det ble solgt en YLR 2022 modell (~6mnd gammel) med 19/19 hjul, ingen assistansepakker, 6000 Km, ingen hengerfeste - for 540.000kr nylig. (Familie av en jeg kjenner).
Siden den mangler hengerfeste er det jo moms på hengerfestet og hengerfeste følger jo med nye biler som koster litt over 500.000 ferdig levert.

Så er jo vinterhjul i 19" ca 25.000 hvis jeg husker rett. Så i praksis ble den solgt dyrere enn Tesla sin nypris.

Men de fikk kanskje parksensorer da? Det er jo verdt en del..

Usikker, men man kan jo kjøpe en inventory av Tesla for lavere pris - da får man jo ett år ekstra garanti også.
#10
Sitat fra: Ed_Eng87 på torsdag 16. februar 2023, klokken 18:28
Sitat fra: Elektro12 på torsdag 16. februar 2023, klokken 17:45
Sitat fra: Contango på torsdag 16. februar 2023, klokken 16:16
Sitat fra: hagestol på torsdag 16. februar 2023, klokken 14:19
Da får man vel også med stivere demping og 1-lags vinduer? Ikke akkurat et varp.
Den skjønte jeg ikke. Hvorfor er det stivere demping etc?

Kina-produsert Y.

Hei, Tesla har forbedret dempere på både LR og Performance versjonene fra høst 2022 og nå 2023 modellene. Kina versjonen er like god kvalitet nå som Berlin om ikke bedre. Dette er noe Tesla har sakt til meg etter at jeg spurte rett etter prøvekjøring.

Jeg avventer å kjøpe enda fordi jeg ikke trenger nybil før august i år, men følger med på prisen og markedet fremover inn til videre
I prinsippet så tror jeg de fleste ikke merker forskjell, men på forums på Internett møtes jo alle detaljnerdene som vet alle detaljene om hva som skjedde i hvilken uke, kl 0830, etter man spiste frokost på fabrikken.

I det store og det hele er det ikke -SÅ- farlig/viktig. Det er hele tiden masse små endringer, men over tid blir det store endringer. Så går man feks fra en 2019 til en 2023 VIN Tesla, er det veldig stor opplevd forskjell.

Går du fra en 2019 til en 2020, er det nesten samme bilen, men noen små detaljer her og der.
Men ja, bare kjøp bil når du trenger den. Hvis du ikke trenger før august, så bestill litt før. Men husk at noen farger kan ha lenger ventetid enn andre.

Vil du sikre deg en fra Berlin, tror jeg eneste muligheten er å velge nye sølvfargen.
#11
Model Y / Sv: Kjøring etter 0% erfaringer
torsdag 16. februar 2023, klokken 21:02
Sitat fra: turfsurf på torsdag 16. februar 2023, klokken 16:37
Sitat fra: Kim- på torsdag 16. februar 2023, klokken 12:14

Det med at 12V batteriet slutter å lade gjelder ikke lenger, kun når batteriet er helt tomt og du ikke kommer deg fremover.
Hm, har vel lest noe om det ja. Spiller vel mindre rolle, om bilen stopper fordi HV batteriet går tomt når det prøver å lade 12V batteriet, eller om 12V batteriet går tomt først.
Ja, litt av problemet med å parkere enhver elbil med veldig lav SoC er at når batteriet blir kaldt, så vil en del kapasitet "låse" seg i batteriet. Det er pga kaldt batteri har mer motstand. Den energien er jo der fremdeles, men det kan da være nok til at man går "helt tom", hvis man feks parkerer med nær 0%.

I tillegg så vil jo ting som Sentry mode da ikke være aktivt, hvis man bryr seg om det.
#12
Sitat fra: førategangtesla på søndag 05. februar 2023, klokken 20:17
Sitat fra: tmfredriksen på søndag 05. februar 2023, klokken 19:38
Ja problemet gjelder biler produsert fra september en gang, til uti desember. Jeg har VIN 41000, produsert 21.10, utlevert 22.11. Kjørt lite da vi prøver å kjøre mest med LR som vi planlegger å selge til sommeren.

Ok. Jeg har en MYP med vin 419xx. Jeg måtte bytte varmepumpe og supermanifoild i romjula. Jeg hadde utlevering 2.desember så det ble bare 3 uker før problemer  :) men så var bytte gjort iløpet av en dag og fikk lånebil.

Får håpe at det ikke blir noe tull igjen. Heldigvis 5 år med garanti, så iløpet av den perioden får man jo se om man tør å beholde bilen videre.

YP fra Berlin her også, VIN 478XX.
Har heldigvis ikke merket noe enda, km-stand nå er 2932 Km.
Fikk den 28. des.
#13
Model Y / Sv: Bruktmarkedet for Model Y
torsdag 16. februar 2023, klokken 14:32
Jeg vet at det ble solgt en YLR 2022 modell (~6mnd gammel) med 19/19 hjul, ingen assistansepakker, 6000 Km, ingen hengerfeste - for 540.000kr nylig. (Familie av en jeg kjenner).
Siden den mangler hengerfeste er det jo moms på hengerfestet og hengerfeste følger jo med nye biler som koster litt over 500.000 ferdig levert.

Så er jo vinterhjul i 19" ca 25.000 hvis jeg husker rett. Så i praksis ble den solgt dyrere enn Tesla sin nypris.
#14
Model Y / Sv: Kjøring etter 0% erfaringer
torsdag 16. februar 2023, klokken 14:08
Du bør aldri planlegge å kjøre med så lav SoC.
Flere årsaker:
1) plutselig er det en stengt vei eller en elbillader som ikke virker et sted :P
2) kanskje føret endrer seg?
3) ved veldig lav SoC, så vil elbiler slutte å lade 12V batteriet.

Men hvis du planlegger å nå laderen med 10-15% og du kommer nær 0%, så tåler nok bilen det altså.
Men for all del må du da plugge i med en gang, så du ikke risikerer at 12v batteriet går tomt :-)
#15
Sitat fra: Asterix på torsdag 16. februar 2023, klokken 13:23
Sitat fra: hagestol på torsdag 16. februar 2023, klokken 13:06
For å snu det på hodet: Jeg har 550' for en barnevennlig elbil i SUV-størrelse inkl. vinterdekk, levering og avgifter. Hvilken bil velger jeg, om ikke Tesla Y LR '23?
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=285564466 ?

Man kan faktisk kjøpe fra Tesla > https://www.tesla.com/no_NO/inventory/new/my?TRIM=LRAWD,PAWD&arrangeby=plh&zip=5012&range=0

Biler med mindre enn 50km, for ~500.
Det med hengerfeste, så kommer jo vinterhjul i tillegg (ca 25000?).
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA