Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Vestland

#1
På jakt etter en Reva drivlinje (motor pluss controller) til bruk i en båt.
Ta kontakt hvis dere har noe liggende!
#2
Tenkte jeg skul starte min egen tråd her for mitt prosjekt. Legger inn beskrivelse av prosjektet i første post og oppdaterer så med etterhvert som ting blir utført...forhåpentligvis.

Er langt fra noen elektriker men regner jeg må støtte meg litt på andre på enkelte deler av denne ombyggingen. 

Utgangspunktet for prosjektet er en 24 fots Nidelv snekke. Den er ca 1400 kilo (est.) uten motor, og det stod en motor på rundt 25 Hk i denne før den havarerte. Ønsker å få denne opp i en marsjfart på ca 6 knop, noe som bør være mulig med ett effekt uttak på rundt 1Kw. Hvis ønskelig og jeg senere oppgradere batteripakken med flere moduler vil jeg tro det ikke er problem å ta ut rundt 8-10 kw av denne motoren.

Utstyr:
- Eksisterende propell og aksling
- Legge opp en fleksibel kobling mellom aksling å motor, kan ikke tenke meg at lagrene i elmotoren er laget for å ta opp skyve krefter
- Think Classic motor
- Think  controller, input ~140 Volt (her må enn vel omprogrammere denne men forstår at det finnes det kompetanse på i stavanger..)
- Batteri pakke(r) fra Nissan Leaf (ikke kjøpt enda)
- i utgangspunkte lage 2 batteri pakker a 18-19 serikoblede moduler og legge dem i
http://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/oppbevaring/oppbevaring-av-verktoy-smasaker/aluminiumsbokser/aluminiumskasse-663008/ aluminium kasser.
- Lading og BMS (sliter her men det løser seg nok)

Hovedfokuet mitt fremover vill nok bli å få skikk på båten og etterhvert tenke på montering av motor, men dette med lading og BMS ligger i bakhode. Hvis noen kan peke meg i retning av ett prosjekt som kan være samlingbart når det gjelder dette så hadde det vært supert.
#3
Hurtiglader
Prioritet 1 På Mjåsund burde det vært en hurtig lader stasjon. Denne vil da kunne dekke alle som skal til Haugalandet pluss Bergen/Stavanger. Klar over ladestasjonen på Aksdal men tror ikke oppgradering av denne bør være første prioritet.
En hurtig lader på Mjåsund vil funger bra for de som kommer til Haugalandet, de kan da hurtig lade her opp til 70-80% så kan de sakte lade på bestemmestedet til 100% (på de fleste elbiler).

De fleste vil jo få en undersjøisk tunnel her like etter... men bruks mulighetene for en slik lader vil bli mye større om den legges her.

Prioritet 2 oppgradering av Aksdal for å dekke de som kommer fra Vest/Øst
Prioritet 3 der  Område der E39 møter gamleveien fra Haugesund (her begynner vi nå å nærme oss hurtiglader på Stord).
Prioritet 4  sentralt på Karmøy kanskje i Bygnes område for å dekke både vestre og østre side.

Hurtig lader for lokal trafikk mener jeg er overkill. Her bør normal lading holde.   
#4
Hadde i utgangspunktet tenkt bly batterier, men tror nå at leaf batterier kan bli bra. Ser for meg å "slakte" en pakke og serikoble slik at det  blir rundt 140 volt. Ser for meg å diminsjoner for at jeg senere kan supplere med ett til leaf batterier hvis det blir vellykket, 40 kwh tilgjenglig hadde vært bra. Må finne en god løsning på lading/balansering som også støtter wifi slik at en kan overvåke og stoppe starte lading remote.

Når det gjelder kobling er jeg ikke kommet lenger. Men ser iallfall for meg å ha ett trust lager (fleksibel kobling) mellom motor og propell.
#5
Avansert: Konvertering til elektrisk / Sv: Konvertere båt til elektrisk
torsdag 27. november 2014, klokken 10:49
Hiver meg på denne tråden. Jeg er også igang med planleggingen for en convertering diesel/el.
Båten er 24 fot snekke og ønsker å kun oppnå 6-7 knop i max hastighet, antar/håper at dette gå ved å bruke rundt 1kw effekt. Vil ha mulighet for å kunne ta høyere belasting i kortere perioder (6-7 kw) .   
Tenkte i utgangspunktet å benytte blybatterier, da vekt ikke er så kritisk.

Ønsker å bruke Think Classic utstyr (motor og controller) og så kjøre samme propell som idag (en 24 ish HK motor som står i båten i dag).

Ett par ting jeg føler er litt uklart.
1 Think motoren er vel beregnet for rundt 140 Volt. Er det mulig å gå noe ned på dette uten at man mister for mye effekt eller at motoren/controlleren tar skade. Blir veldig mange blybatterier av dette.....

2 Antar at RPM på propellen bør ligge på et sted mellom 600-900 pr min, i full fart og betydelig laver ved lunke fart, er dette ett problem? Eller sagt på en annen måte trenger jeg ett reduksjons gir her for å holde turtallet på motoren oppe?
 
#6
skuffa.... :(
burde vært 20 kroner i oppstart kost + 3 kr Kwh for "tilfeldig lading".
#7
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Bergen - Stavanger med elbil
onsdag 05. mars 2014, klokken 10:53
Forstår det sånn at du har +2mill i forhold til danmarksplass. Dette kan gå... men er helt på grensen, iallfall med vinterdekk og litt varmebehov. Jeg ville nok enten komme i god tid til ferjen og toppe opp noe der (til rundt 80%), eller ta en lade stopp på stord.
#8
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Bergen - Stavanger med elbil
mandag 03. mars 2014, klokken 09:26
Nå stoppet jeg på karmøy. Men dette var rundt månedskiftet januar februar og jeg kjørte fra bergen sentrum i rundt 2-3 grader temp. Men du burde ha ingen problemer med å nå stavanger med 75-80% batteri fra aksdal.
Var i stavanger i helgen og her er det flere hurtiglandere, Kjørte hjem fra stavanger og startet da med 72 % når jeg var hjemme hadde jeg 17%. Dette er sirka samme avstand som stavanger aksdal.
Ladet i stavnager på Lyses lade stasjon like ved motor veien, fungerte greit og var ikke kø (nå er kanskje ikke søndag represetativ for hverdager...)
#9
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Bergen - Stavanger med elbil
søndag 02. mars 2014, klokken 22:03
Kjørte fra bergen med 100%. Ankom  aksdal med 10- 15%.
får du rekkeviddeangst kan du lade på leirvik, med tror ikke det skal være nødvendig...  får du tid før ferja kan du jo toppe opp på haljem, men dette vil gå sent da batteriet allerede er rimelig fult...
Ett annet moment er at haljem og aksdal er gratis....
#10
Mekanisk / Sv: Suselyd i luftannlegget.
fredag 28. februar 2014, klokken 10:58
Ble omsider så lei av denne lyden at jeg vurderte å ta turen på verksted, men siden det er en importert bil sitter det langt inne å gå til dette skrittet.... Tok ett siste forsøk og jekket bilen opp og trillet under for å se om det var noe løst deksel eller slikt, men alt var slik jeg forventet. Gikk så gjennom (el)motorommet en gang til grundig, med lommelykt og kritisk blikk. Da så jeg ett papir som lå klemt in under raioteren i front, tydlig ett som stammet fra produksjon. Fikk fisket opp a4 arket, kjørte en tur og lyden var vekk ;D Utrolig at ett papirark kan lage så mye lyd.   
#11
Mekanisk / Sv: Suselyd i luftannlegget.
fredag 07. februar 2014, klokken 11:11
Da har jeg fått ett opptak med mobilen. Fikk ikke til laste dette opp som vedlegg så det ligger som en weblink....
Lyden ble mer fremtreden på opptaket enn jeg opplever den "live". Opptaket er gjort i rundt 60km/t og det var ikke noe særlig vind... Noen som kjenner denne lyden igjen?

https://drive.google.com/file/d/0BxpzUAJSQSsyb2ZId2xucTRjUjg/edit?usp=sharing
#12
Mekanisk / Sv: Suselyd i luftannlegget.
torsdag 06. februar 2014, klokken 13:44
BE: På min bil er ikke denne knappen i midten men helt ut på siden, ligger et bilda av knappen hos meg.... Er det funksjons forskjell her på nyere og eldre modeller?.
Selvsagt så merket jeg ingen forskjell når denne var avskrudd. Skal prøve å ta lyden opp på mobilen....
#13
Mekanisk / Sv: Suselyd i luftannlegget.
onsdag 05. februar 2014, klokken 13:39
Nja.. vet ikke helt om det er denne lyden, hører den også i 80km/t. Virker som den blir sterkere ved høyere hastigheter.
Kan ikke si at jeg har bitt meg merke i denne "forgjenger varsleren" i lave hastigheter.
Skal prøve å slå denne av så får ve se om det er denne lyden....
Ser absolutt behovet for en slik lyd. 
#14
Mekanisk / Suselyd i luftannlegget.
onsdag 05. februar 2014, klokken 12:03
Hei
Overtok ny euro Tekna i bergen på lørdag, er fremdeles i utforskings fasen.

Synes det er mye som kommer lufte kanalen på venstre side. Det er ikke relatert til viften men varierer som vind lyd, innbiller meg at den er spesielt sterk ved sidevind.

Er det andre som har erfart dette?
#15
Hvilken avstand snakker vi om her?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA