Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nå er jeg helt elektrisk!

Startet av Zero-talent, fredag 18. oktober 2013, klokken 21:47

« forrige - neste »

Zero-talent

Første dag med skikkelig rekkeviddeangst i dag. 4 grader, sterk vind og masse regn på E18 i Telemark og Vestfold. Begynte med 80%, varme og lyd på (rakk ikke forvarme, forsov meg i dag), men måtte skru det av ganske raskt, da jeg så at forbruket, som vanligvis går kraftig nedover etter bakkene opp mot Langangen, ikke gjorde tegn til å endre seg. Med 90 på resten av motorveien, 70 gjennom byggeområdet og en hutrende sjåfør bak rattet kom jeg fram til jobb med 12% rest, men dette var ikke noe moro! Tror nok det blir timer og lading til 100% fra nå av og til våren. Så får batteriet bare værsågod tåle det...

Noen tips til kjørestil, utover det jeg beskriver over? Hadde jeg satt ned farta enda mer tror jeg noen hadde presset meg av veien og gitt meg juling...
Porsgrunn.
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
Pendler Porsgrunn - Horten

Vestland

Tekna 14, 6.6 lader

Thomas Parsli

* Lad til 100% om natten med timer
Start lading f.eks 21:00 så er du sikker på at tom bil blir fulladet selv den kaldeste vinterdagen
Batteriene tar ikke skade av å lade til 100%, de tar skade av å stå fulladet over tid.

* Bruk forvarming (timer), bilen er varm lenge før programmert tidspunkt

* Bruk varmen i sete og ratt, energitapet er minimalt

* Finn en lastebil eller trailer å ligge bak, de holder (som regel) hastigheten nede og kjører unna en del vann fra vegbanen

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Zero-talent

Sitat fra: Vestland på torsdag 10. oktober 2013, klokken 11:21
Hvilken avstand snakker vi om her?

Det skulle jeg såklart lagt til... Det er ganske nøyaktig 74 km. Fra Porsgrunn til Larvik er det stort sett oppoverbakke.

Takk for tips ellers, Thomas. Jeg pleier å følge dem sånn nogenlunde, men akkurat i dag gikk det skeis. Forvarming på 10A lader trekker jo også en del strøm, har opplevd at 5% av batteriet ryker på 15-20 min forvarming. Pleier å ligge mellom 13 og 14KWH/100km på strekningen ellers, når jeg holder fartsgrensene.

Men ble litt skremt av at forbruket var SÅ høyt... Får meg til å lure på hva som skjer når det er enda kaldere og slaps i stedet for vann i veibanen.
Porsgrunn.
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
Pendler Porsgrunn - Horten

emil

Ligger på 7 mil med Arendal - Kristiansand og hadde vel omtrent samme værforhold idag, 4-5 grader regn og vind. Kanske litt flatere terreng enn Porsgrunn-Tønsberg. Lader til maks som Leaf spy lite på android sier er 92% nå og parkerte med 35% igjen. Satt i t-skjorte med vifte på mesteparten av turen og litt bruk av varme i sete, ratt og bakrute. Satte cc til fartsgrensen. Ikke veldig bekymret for vinteren hvis jeg får charge-amps 16A ladekabel til å virke.


Zero-talent

Forskjellen forklares vel av topografi, det er MYE mer flatt mellom Arendal og Kristiansand (det var forrige pendlerveien min). Fra Porsgrunn og opp til Langangen bruker jeg lett 5-6% av batteriet selv om jeg holder meg i 80 i stedet for 90 (som er fartsgrensen). Og det er ikke lange biten å kjøre. Altså burde det være forbud mot oppoverbakker  ;D
Porsgrunn.
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
Pendler Porsgrunn - Horten

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA