Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - bstein

#1
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Parring dekktrykksensor
tirsdag 18. oktober 2022, klokken 22:03
Hei, har fått meg en gen2 Leaf og har kjøpt et brukt sett med vinterdekk. Disse har dekktrykksensor, men jeg lurer på hvordan parrer disse til bilen?

#2
LeafSpy / Sv: LEAFSPY - her kan du dele dine resultater
mandag 06. desember 2021, klokken 12:49
Takk,

Skulle nok greit å montere i en 40kwh pakke og ser det er en finne som lager en overgang slik at bilen aksepterer den. Virker som at brukte pakker går for 60k og så blir det sikkert 5-10k i utstyr/overganger også - så da er spørsmålet som det er verdt å legge det i denne bilen kontra å kjøpe en gen2 med 40kwh til ca 200k. Det er vel det som er det logiske.
#3
LeafSpy / Sv: LEAFSPY - her kan du dele dine resultater
søndag 05. desember 2021, klokken 20:17
Heisann, har noen mulighet for å hjelpe meg å tolke de to vedlagte skjermbildene fra Leafspy? Er litt "novise" på dette...

Leaf fra 2012, gått 108 000km. Har 10 av 12 barer i displayet. Bildet er tatt når det var 3 barer igjen på displayet. Det med hvit bakgrunn var når bilen stod med lader i, det med sort bakgrunn var med lader utav. Begynner å bli mager rekkevidde (og dama snakker oftere og oftere om ny bil...) og lurer på om det er "noe å gjøre" med batteriet eller det begynner å "synge på siste verset"..


#5
Model S 2013 - 2022 / Sv: Defekt UMC?
tirsdag 24. april 2018, klokken 12:40
Var oppom Tesla idag, de mener det er laderen som sitter i bilen som er problemet og må byttes.

Forøvrig fascinerende å sitte og vente i 3 timer hos Telsa, det er jo massevis av folk som jobber der men det er vanskelig å observere hva de faktisk driver med. Det er over 1 år siden jeg fikk tak i Kokstad på epost eller telefon, så det er iallefall ikke kundebehandling de driver med.....

#6
Model S 2013 - 2022 / Sv: Defekt UMC?
tirsdag 10. april 2018, klokken 23:02
Samme kurs både på blå og med schuko, bilen viser samme amperstyrke før sikringen går både på schuko og blåadapter.

Jeg har ladet med blå i samme garasje i over et år før dette begynte idag. Jeg får ta en runde med bilen i mårra og resette litt og se om det hjelper.
#7
Model S 2013 - 2022 / Sv: Defekt UMC?
tirsdag 10. april 2018, klokken 22:26
- Sikringen går når jeg plugger ladekontakten i bilen, ikke når jeg kobler UMC til strøm. (ved bruk av blått adapter).
- Når jeg bruker schuko så lader bilen fint.
#8
Model S 2013 - 2022 / Sv: Defekt UMC?
tirsdag 10. april 2018, klokken 21:59
Da har jeg sjekka litt til og det virker som at de røde lysene kom av at jeg hadde adapteret stående i kontakta og så kobla til UMCen.

Jeg har justert ned strømtrekket på skjermen i bilen til 5A, men det kan virke som at den trekker for mye med blått adapter i og det er det som gjør at sikringen går. Jeg har lada lenge på denne kontakten og den har alltid stått på 10A.

Det er forøvrig en 16A kurs, men ladingen begynner jo gradvis så det er jo rart at sikringen går med en gang den kobler inn....
#9
Model S 2013 - 2022 / Defekt UMC?
tirsdag 10. april 2018, klokken 21:33
Kom hjem idag (bilen stod i garasjen) og sikringen var gått i garasjen, noe som er relativt merkelig. Prøver å slå den på igjen, men den går med en gang. Kobler fra UMCen (som står på industrikontakt med blått adapter) og alt fungerer bra. Kobler så til UMC og den blinker rødt 5-6 ganger og så går sikringen igjen. Bytter til schuko adapteret og plugger den inn i en vanlig stikkontakt og nå lader bilen fint. Hva tror dere, defekt UMC eller noe med industrikontakten?

#10
Kjøp og salg av deler og utstyr / ØK: Batteri til Nissan Leaf
lørdag 07. april 2018, klokken 08:31
Som tittelen sier, ønsker å kjøpe et batteri til Nissan Leaf. Holder til i Bergen, men frakt kan ordnes.
#11
Enden på visa ble at Tesla tok alt på garanti, både skiver og klosser. De skifta sågar lenkearm på begge sider når de var igang og jeg fikk nytt 12V batteri i samme slengen. Overraskende og hyggelig, men kan jo være litt goodwill siden jeg har prøvd å komme i kontakt med de siden november :-)
#12
Det går jo masse andre biler rundt med skiver og klosser som ikke er "Tesla sertifisert for kalde forhold", hva er det egentlig som er så spesielt med disse?

Edit: Når jeg ser på skivene så virker det ikke som disse har blitt skiftet siden 2014 (bedømt ut fra rusten utenfor slitebanen til bremseklossene)...
#13
Jada, da har jeg vært på EU-kontroll med min 2014modell S85 (56000km) og fått noen anmerkninger;

Mer enn 25% rust på innsiden av skivene begge sider bak. Dette antar jeg er relativt normalt for elbil der bremsene brukes mindre. Jeg tenkte å skifte skiver/klosser bak siden 1) jeg er en litt gjærrig type 2) jeg liker å skru (henger sikkert sammen med pkt1). Autodoc selger litt forskjellige typer skiver og ser ser at jeg kan komme unna med ca 700,- (+mva) pr side. Jeg har skifta litt bremsedeler tidligere, senest for en uke siden på Leafen vi har, og opplegget til Tesla ser ikke så veldig komplisert ut. Det jeg midlertid lurer litt på er hvordan håndtere kalipperen til parkeringsbremsen, den går på på med en gang bilen står i park. Må jeg sette den i N og sette på hjulstoppere på fremhjula for å få den av?

I tillegg fikk jeg "Stabilisator, slakk i lenkearm". Dette må da være garanti på en bil som har gått 56kkm? Jeg er ikke akkurat noen racersjåfør og tar det vært rolig over fartsdumper o.l......

Lurer fælt på om jeg skal beholde bilen når den nærmer seg 5år, men dersom jeg skal det så er det vel bare å begynne å skru sjæl, spesielt når timeprisen er 1450,- og det er klin umulig å komme i kontakt med "Service"-senteret på Kokstad uten personlig oppmøte....
#14
Model S 2013 - 2022 / Sv: Sugekoppfester glasstak?
torsdag 07. desember 2017, klokken 00:01
Jeg har sykkelstativet til Seasuckers. Funker bra det, har ikke opplevd tap av vakuum. Digg å kunne ta det av/på ila 1 minutt kontra lasteholderne som tar lang tid (med tilpasning av folie for å unngå gnaging i lakken...)
#15
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: En liten dekk- og felgguide
tirsdag 09. mai 2017, klokken 20:37
Har funnet ut (på Google og ved meterstokk, siden megahjul ikke svarte på e-post idag) at jeg trenger hjulmuttre av typen M14x1.5, 40-45mm dype, 19mm hode. Høres det riktig ut? Hva bør fornuftig pris være på 20stk på lokal dekksjappe?
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA