Hovedmeny

Defekt UMC?

Startet av bstein, tirsdag 10. april 2018, klokken 21:33

« forrige - neste »

bstein

Kom hjem idag (bilen stod i garasjen) og sikringen var gått i garasjen, noe som er relativt merkelig. Prøver å slå den på igjen, men den går med en gang. Kobler fra UMCen (som står på industrikontakt med blått adapter) og alt fungerer bra. Kobler så til UMC og den blinker rødt 5-6 ganger og så går sikringen igjen. Bytter til schuko adapteret og plugger den inn i en vanlig stikkontakt og nå lader bilen fint. Hva tror dere, defekt UMC eller noe med industrikontakten?

RaBalder

Trekker du for mye strøm med blått adapter?

Normalt er det kodet for 32A. Men om du har en 16A kurs og fremdeles trekker 32A så går selvfølgelig sikringen.

Har opplevd at bilen mistet at jeg hadde redusert strømtrekket til 16A. Bilen trodde den var en annen plass pga dårlig gps i uvær i nordnorge. Så den begynte da å trekke 32A. Og sikringen gikk.
Skjedde vel to ganger før jeg skjønte hva som foregikk.

Men om du ikke kobler til bilen, kobler til UMC via blått adapter til nettet og sikringen går, så er den noe som er feil. Beste er vel å la Tesla se på dette.

Alternativt feilsøke på en anne blå kontakt og/eller annen UMC og blått adapter hvis det finnes i nærområdet.

bstein

Da har jeg sjekka litt til og det virker som at de røde lysene kom av at jeg hadde adapteret stående i kontakta og så kobla til UMCen.

Jeg har justert ned strømtrekket på skjermen i bilen til 5A, men det kan virke som at den trekker for mye med blått adapter i og det er det som gjør at sikringen går. Jeg har lada lenge på denne kontakten og den har alltid stått på 10A.

Det er forøvrig en 16A kurs, men ladingen begynner jo gradvis så det er jo rart at sikringen går med en gang den kobler inn....

Tuxedo

Hvis sikringen går med en gang du kobler inn, tyder det på en kortslutning i det blå adapteret.

bstein

- Sikringen går når jeg plugger ladekontakten i bilen, ikke når jeg kobler UMC til strøm. (ved bruk av blått adapter).
- Når jeg bruker schuko så lader bilen fint.

Tuxedo

Merkelig. Og bilen er satt til å trekke 10A på dette stedet med blå kontakt? Kan det være at det nå er noe annet som drar strøm på samme kursen, slik at lading tipper det hele over 16A?

Tuxedo

Sitat fra: Tuxedo på tirsdag 10. april 2018, klokken 22:44
Merkelig. Og bilen er satt til å trekke 10A på dette stedet med blå kontakt? Kan det være at det nå er noe annet som drar strøm på samme kursen, slik at lading tipper det hele over 16A?

Når du bruker schuko, er det på samme kurs?

bstein

Samme kurs både på blå og med schuko, bilen viser samme amperstyrke før sikringen går både på schuko og blåadapter.

Jeg har ladet med blå i samme garasje i over et år før dette begynte idag. Jeg får ta en runde med bilen i mårra og resette litt og se om det hjelper.

Tuxedo

Kan tyde på at UMC har begynt å trøble, som ikke er et ukjent fenomen, men akkurat denne varianten var ny.

RBK

Trolig industrikontakten, jeg fikk problem med den vi har på jobben og måtte bytte denne.
Modell Y - Hvit - 31 aug. 2021
Modell 3 SR+ - Hvit - 22 juni 2021

Solgt Mai 2021: Modell 3 - Sort - 22 feb. 2019
Solgt april 2020: S100D - Blå - 19 mai 2017
Solgt feb. 2017: Model S85 - Brun - Juni 2014

bstein

Var oppom Tesla idag, de mener det er laderen som sitter i bilen som er problemet og må byttes.

Forøvrig fascinerende å sitte og vente i 3 timer hos Telsa, det er jo massevis av folk som jobber der men det er vanskelig å observere hva de faktisk driver med. Det er over 1 år siden jeg fikk tak i Kokstad på epost eller telefon, så det er iallefall ikke kundebehandling de driver med.....

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA