Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Ulle

#1
BMW i3 / Sv: Continental Conti Viking Contact 6
lørdag 28. oktober 2017, klokken 20:45
Tror dessverre ikke dette blir noe bedre :-/

Har hatt akkurat det samme problemet med nokian r2 og har nå fått byttet til conti (reklamasjon). De gjør at regen om mulig blir enda dårligere, samt at tc slår inn hardt og brutalt om du kjører litt fort i en vanlig landeveissving (60 km/t) i tillegg til under akselerasjon på tørr vei.

Se vedlagt video som viser tc som slår inn ved akselerasjon på tørr vei i slak oppoverbakke. Deretter tester jeg regen i lav landeveisfart og den er alt fra null (ren coasting; selv om jeg har sluppet gasspedalen helt) til ca 30-40%. Det er kun under ca 20 km/t at det tidvis behager bilen å regenerere. Jeg skulle gjerne vist hvordan bilen oppfører seg ved lett aktiv svingkjøring også, men da er den så ustabil på disse dekkene at man ikke kan filme samtidig..

Emm ødelegger disse myke dekkene (nokian og conti) totalt kjøreopplevelsen ved at akselerasjon strupes, bilen kan ikke kjøres normalt aktivt uten at tc slår inn samtidig som at bilen føles som om den kjører på deig og enpedalskjøring utgår fullstendig (marginal og uforutsigbar regen). Kan ikke begripe hvorfor bmw har gått bort fra bridgestone dekkene som jo høres bedre ut?!

https://vimeo.com/240304775?ref=em-share
#2
BMW i3 / Sv: Hvor lang avstand tilsvarer 1000m høydeforskjell?
torsdag 19. oktober 2017, klokken 13:54
Sitat fra: Orbit på torsdag 19. oktober 2017, klokken 12:19
Praktisk eksempel her, med 2.9 kWh tap for å stige 660 meter, tilsvarende 4.4 kWh per 1000m (og dette var med to personer + noe baggasje, så totalvekt rundt 1500 kg). Jeg tror Ferry er litt for pessimistisk til virkningsgraden, da høydeløftet bare påvirkes av effektivitet i motor og batteri, som er >90%. Tap i rulle- og vindmotstand er allerede "tapt" i det generelle forbruket (som kan variere mye, ref koltor sin kommentar).

Kjørte Vinstra-Sognefjellshytta i begynnelsen av mai. 137km og 1200m stigning forbrukte 90% av batteri. 2 stk i bilen + bagasje (70-100kg). Gitt at bilen normalt kommer 18mil på 90% batteri ga det et merforbruk på 43km for 1200m stigning eller 3.6km/100m eller ca 5.8kwh/1000m (antatt 200km rekkevidde på 27.2kwh netto). Kan også tenkes at noe må tilskrives at vi ikke kjørte veldig økonomisk hele veien opp til fjellet  :angel:
#3
BMW i3 / Sv: Hvor lang avstand tilsvarer 1000m høydeforskjell?
torsdag 19. oktober 2017, klokken 13:30
Sitat fra: bobakka på torsdag 19. oktober 2017, klokken 11:35
De siste 80 km er uten hurtiglader så jeg må være trygg på at jeg etter siste hutiglader både klarer 80 km sitanse og klatring av 700 høydemetre.

Praktisk eksempel i tråden under (se etappe 4). Riktignok 600m på 25 km, men legger du på normalforbruk (0.15kw/km) på de ekstra 5.5km (ca 3%) pluss litt til for ytterligere 100m så er du nok i nærheten.

https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,33148.msg568866.html#msg568866
#4
Sitat fra: gr på mandag 09. oktober 2017, klokken 10:14
Kjenner ikke verken Cd eller vekt på B-klasse, men forskjellene vil alltid bli større med eldrift enn med fossildrift, fordi elmotoren har mye høyere effektivitetsgrad. Fossilmotorene er så ineffektive at prosenten som brukes til fremdrift er mye lavere.

Takk for bra svar! Det har ikke slått meg før, men det må selvfølgelig være grunnen. En bensinmotor har ca 35% beste viekningsgrad, mens en typisk elnotor vel har 90-95% beste virkningsgrad. Det stemmer godt med at forbruksforskjellen økte med faktor 2.5.
#5
En ting jeg har stusset på er hvorfor b-klassen til mercedes har så dårlig rekkevidde til tross for det store batteriet?

Sammenligner man forbrukstall for 1.6l bensin/diesel for b-klasse og golf ser man at b-klassen har rundt 10-11% merforbruk. Sammenligner man derimot b250e (28 kwh) og e-golf av samme årgang (21.8 kwh) som begge skal klare 200km ser man at mercedesen trenger 28% større batteri for samme rekkevidde; altså 28% merforbruk.

Teknologien til mercedes var fra Tesla, men såvidt jeg kan se (her er det riktignok ingen modeller å sammenligne direkte med) har Tesla alltid vært energieffektive; 2013 s 60kwh ble ratet til 208 miles EPA. Sammenligner man med nyere modell S hvor nedc-tall er tilgjengelige skal det ligge ca 21% høyere, dvs ca 400km nedc for en model s 60. Dermed skulle model s bare trenge 30 kwh for å klare 200km nedc, dvs kun 7% mer enn b-klasse til tross for at bilen er vesentlig større (om noe lavere), 4-500kg tyngre  og har dobbelt så stor effekt.

Fikk mercedes kjøpe foreldet teknologi fra Tesla som ble avsatt med et relativt stort batteri?
#6
Elbilen i Samfunnet / Sv: Et kraftig spark bak til produsentene!
fredag 06. oktober 2017, klokken 20:59
Sitat fra: doldis1 på fredag 06. oktober 2017, klokken 15:57

@ ulle

SitatHar du noen kilder som dokumenterer påstandene dine om avsetning av fremtidig batteriproduksjon (ikke råvaresiden) er bundet opp og hvem kundene er?

Vet ikke om dette er seriøst ment , men altså alle bilprodusenter verden over har sendt ut pressemeldinger
om oppstart av elbilproduksjon, noen så tidlig som neste år så spør du om jeg kan dokumentere at de har
bindene avtaler med batteriprodusentene ?
La meg svare slik : røyken ligger tjukkere enn aldri før, hvis noen er spesiellt interressert må de gjerne
google etter flammer, jeg gidder ikke gjøre det..

Selvfølgelig var det seriøst ment.

Argumentrekken din er at VAG har sovet i timen og at de ikke vil få tak i batterier fordi all produksjon allerede er bundet opp. En interessant påstand, men når du bygger dette på at alle bilprodusenter verden over har sendt ut pressemeldinger om at de skal starte elbilproduksjon, noen allerede neste år, blir det i beste fall et sirkelargument. VAG er som kjent allerede en elbilprodusent (norges nest største leverandør etter nissan med 26000 solgte biler) og har i likhet med flere andre annonsert ytterligere elbilproduksjon med oppstart fra 2018 (audi etron i 2018, deretter i.d. serien til vw og så skoda fra rundt 20/21). Mener du da at VAG, i motsetning til de andre produsentene som har annonsert elbiler fra 2018, ikke har gjort noe for å sikre seg nødvendige batterileveranser?

Kan tenkes det er klokt å få verifisert at røyken du ser faktisk skyldes skogbrann og ikke bare dårlig trekk i peisen din.
#7
Sitat fra: tanumfr på fredag 06. oktober 2017, klokken 15:56
Nå har ikke jeg lest hele tråden, men bilen ser da betydelig større ut en i3.. Står vel også at den har 360 liters bagasjerom?

Fra tråden skal den være omtrent lik bortsett fra 10cm økt lengde som forklarer hvorfor bagasjerommet er 360 og ikk 250l. Mao som en i3 eller golf om du vil.

Sitat fra: hemi på tirsdag 03. oktober 2017, klokken 22:59
Dimensjonsmessig er den skummelt lik bmw i3 både på bakkeklaring, bredde, høyde, akselavstand, på lengde er den marginale 10cm lenger....så da er vel i3 suv? :p
#8
Hei,

Se nedenfor utklipp fra epost og tilbudsdetaljer jeg fikk fra Hyundai i dag. Aaby Auto skriver kontrakter på Hyundai KONA Elektrisk pålydende kr350,000,-.= 39,2kwh og kr 380,000,- for 64,2kwh = 500+ kilometer elektrisk rekkevidde. Dette er prisestimater og endelige priser kommer i Februar 2018.

Det betyr at en Kona med det lille batteriet som vil gi NEDC på rundt 300km vil koste det samme som en fullspekket Bmw i3 med 300km NEDC. Basert på det som står i tråden her er bilen knapt nok større enn en i3, så det fremstår for meg som at de priser seg vel optimistisk for en Hyundai; antageligvis basert på en first mover-prising. Etter min mening burde prisen vært minst 50k lavere. Jeg er redd bruktmarkedet kommer til å bli tøft for denne om 3år (når tilbud og etterspørsel i elbilmarkedet forhåpentligvis stabiliserer seg noe mer)...

Epost med tilbudsbeskrivelse
Du har nå fått tildelt et kønummer.
Hvis du på et senere tidspunkt ønsker å legge inn en reservasjon/bestilling på KONA, har du med dette kønummeret sikret din plass for levering av bil. Kønummeret er på ingen måte bindende og du kan når som helst melde deg av denne listen. Levering av bil vil være avhengig av dine ønsker om utsyr og spesifikasjoner og fabrikkens produksjon.

Aaby Auto skriver også fortløpende kontrakter på Hyundai KONA Elektrisk pålydende kr350,000,-.= 39,2kwh

Kr380,000,- for 64,2kwh = 500+ kilometer elektrisk rekkevidde

Uavhengig av batteripakke vil bilens elmotor levere en effekt på hele 150 kW, eller 204 hestekrefter.

KONA blir blant annet tilgjengelig med et helt nytt Premium lydanlegg fra den anerkjente amerikanske Hi-Fi produsenten KRELL. Med åtte høyttalere inkludert Subwoofer og ekstern forsterker kan vi love fantastiske lydopplevelse

En annen nyhet er et avansert head-up display som kan vise alt fra hastighet og navigasjonsdetaljer, til hvilken sang du spiller av i Spotify. Bilens infotainmentsystem er nemlig også fullintegrert mot din smarttelefon via Apple CarPlay og Android Auto.
I tillegg.

I tillegg til dette økes ombordladerens kapasitet fra 6.6 kW som vi kjenner på dagens IONIQ electric, til 7.2 kW på KONA electric. Det muliggjør enda raskere hjemmelading.
Bilen får selvfølgelig også DC hurtiglading som er klargjort for fremtidens ladehastigheter.

De som skriver kontrakt får høyest prioritet.

Batteripakker er 39,2kwh og 64,2kwh.
Bilpris er et estimat, og kan endres når bekreftet pris foreligger. Ca Februar.
Kjøper kan vederlagsfritt bryte denne kontrakten, inntil 2 måneder før levering.
Levering er usikker, men estimert til høsten 2018.

Bensin utgave ankommer Aaby Auto i November 2017.

Bilens lengde er 417cm.


Tilbudet

Tilbud på ny Hyundai KONA 64kwh
Vi takker for Deres forespørsel og gir Dem herved vårt tilbud:

Hyundai KONA 64kwh Electric Teknikkpakke SUV kr 352 400
Reg.omkostninger kr 8 900
Metallic Lakk kr 5 500
Vinterhjul 16" Alufelger kr 13 200
Sum totalt, nettopris kr 380 000

Årsavgift faktureres av skatteetaten.

Forbehold: Bilpris er et estimat. Eksakte priser kommer ca Februar 2018

Tilbudet er gyldig til: 13. oktober 2017

Håper tilbudet er av interesse.

Med vennlig hilsen
Aaby Auto AS

#9
Elbilen i Samfunnet / Sv: Et kraftig spark bak til produsentene!
fredag 06. oktober 2017, klokken 13:26
Sitat fra: doldis1 på fredag 06. oktober 2017, klokken 10:31
Som jeg skrev tidligere har gruveselskapene allerede skrevet avtaler om avsetning av framtidig utvinning
av lithium, batteriprodusentene har gjort det samme... Toget har gått det og skal VAG overleve dette
kreves et mirakel av himmelsk format .. ;)

Har du noen kilder som dokumenterer påstandene dine om avsetning av fremtidig batteriproduksjon (ikke råvaresiden) er bundet opp og hvem kundene er?

#10
Elbilen i Samfunnet / Sv: Et kraftig spark bak til produsentene!
onsdag 04. oktober 2017, klokken 23:29
Minsteandelen elbiler på nyreg i Kina økes til 12% allerede fra 2020 og skal sikkert videre oppover.

Det kan sikkert tenkes at oppreguleringen av elbilandelen i Kina er så rask at den vil avsette all økning i batteriproduksjon; men jeg vil heller tro at effekten blir at dette er og blir en katalysator for økt og effektivisert storskala batteriproduksjon. Per nå har det ikke vært et stort nok marked for storskala batteriproduksjon og derfor har tilgjengeligheten vært relativt lav og prisene ditto høye (selv om pris/kwh har falt jevnt og trutt) og det vil etter alle solemerker endre seg. Det blir neppe noe firesale på batterier i 2019 eller 2020 av den grunn, men jeg tror heller ikke at manglende tilgang på batterier vil være et problem særlig lenge. Time will show
#11
Elbilen i Samfunnet / Sv: Et kraftig spark bak til produsentene!
onsdag 04. oktober 2017, klokken 00:11
Sitat fra: Amoss på mandag 02. oktober 2017, klokken 00:31
Sitat fra: Ulle på søndag 01. oktober 2017, klokken 15:07
... vil det likevel føre til en massiv oppskalering i batteriproduksjon og ditto reduksjon i kost pr kwh. Billigere batterier fører igjen til at det vil bli ulønnsomt med fossildrevne biler vs tilsvarende elbiler også i større klasser

For såvidt sant. Men med dette store presset på å dekke behovet i Kina, vil da disse nye billigere battericellene være tilgjengelig for eksport? Jeg vil tro at det nok tar noe tid fra de blir så billige i Kina til dette er noe vi kan få glede av utenfor Kina. En annen ting er at med en slik vekst i etterspørselen, vil batteriprisene synke selv om produksjons kosten går ned pr. celle? Hadde jeg sittet med en ettertraktet vare som det er manko på i markedet, så spørs det om jeg hadde satt ned prisen selv om jeg hadde fått redusert kostnadene...

Godt spørsmål; såvidt jeg har skjønt ble innføring av 10%-kravet satt til 2019 og ikke 2018 av hensyn til produsentene. Såfremt man relativt enkelt kan oppskalere batteriproduksjon og logistikk burde dette ikke bli et problem. Det er vel ikke egentlig noen knapphet på innsatsfaktorene så det handler mest om å få opp produksjonsapparatet og det tror jeg vil skje raskt nok når etterspørslen nå kommer.

Tesla er på ballen med sin gigafactory, svenskene er på ballen, tyskerne er på ballen osv - mens Norge muligens sover i timen mht til å kunne utnytte billig og ren kraft til ny industri, om da ikke logistikk likevel ville gjort det ulønnsomt (svenskene har egen bilproduksjon).

http://e24.no/energi/svensk-tesla-topp-planlegger-europas-stoerste-batteri-fabrikk/23943494
https://www.tu.no/artikler/daimler-bygger-nok-en-batterifabrikk/397003
http://e24.no/bil/volkswagen/tysk-avis-volkswagen-vil-knuse-teslas-gigafabrikk/23696959

#12
Elbilen i Samfunnet / Sv: Et kraftig spark bak til produsentene!
søndag 01. oktober 2017, klokken 15:07
Interessant tråd, men emm. er det mer oppsiktsvekkende at Kina nå vil kreve 10% elektrisk fra 2019, økt til 12% fra 2020 som andel av nybilsalg.

Kina er verdens absolutt største bilmarked med nærmere 30mill nybiler og nesten dobbelt så stort som det amerikanske markedet. 10% av kinas nybilsalg tilsvarer til sammenligning HELE nybilsalget i Tyskland, så hva tyskerne gjør av eget ønske blir uvesentlig. Selv om kineserne evt. primært skulle selge:kjøpe småbiler for å fylle 10%-kvoten vil det likevel føre til en massiv oppskalering i batteriproduksjon og ditto reduksjon i kost pr kwh. Billigere batterier fører igjen til at det vil bli ulønnsomt med fossildrevne biler vs tilsvarende elbiler også i større klasser - i tillegg til at elbilen er overlegen på ytelse, forbruk, miljø, vedlikehold og kompleksitet i produksjon. I Norge vil det inntreffe "først" som følge av forskjell i engangsavgift selv om vi etter alle solemerker får elbilmoms fra rundt 2020.

Om Tyskerne ikke får ut fingern vil dermed noen andre gjøre det, men det skjønner selvfølgelig tyskerne også (hint; vw har vist elektrisk lineup av "golf", suv og minibuss på i.d.-plttformen som de lover kommer til 2022). Så er spørsmålet om alle tyskerne skjønner det fort nok; svaret på det er nok nei (alle som jobber i et stort selskap vet hva inertia betyr.).

Så er det også spørsmålet om når autonom bildeling/car pooling inntreffer oppi det hele og evt et "peak car" (vesten ja, men globalt?).

For å sitere (et litt slitt sitat fra) Bill Gates;
We always overestimate the change that will occur in the next two years and underestimate the change that will occur in the next ten. Don't let yourself be lulled into inaction.

Kilder:
-http://e24.no/utenriks/bil/kina-10-prosent-av-nye-biler-maa-vaere-elektriske-eller-gaa-paa-biodrivstoff-fra-2019/24151390

-http://focus2move.com/world-car-market/
#13
Jaguar i-Pace / Sv: Video av Jaguar iPace
onsdag 27. september 2017, klokken 23:04


I-pace råning i Monaco
#14
BMW i3 / Sv: Påsketur på fjellet med i3
torsdag 20. april 2017, klokken 14:14
Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 19. april 2017, klokken 22:27

Men: hvorfor har du tappet økologisk brokkoliøl på vinflasker? Og hvor fikk du plass til resirkulert bartevoks og singlespeeden?
#hipsterbil   :laugh:

- Vinflaskene tåler mer enn mine selvblåste ølflasker av returglass. Det kommer godt med når du passerer kraftig telehiv i i3 i 80+ og innser at bilen har ganske kort fjærvei, mens du krysser fingrene for at vinflaskene du var dum nok til å plassere helt bak skal lande igjen.

- Kun kortreist bartevoks. Lages on site i naturens matfat på hytta.

- Trist, men sant; det er ikke plass. Heldigvis har seasucker en løsning også for dette  :-1-:
#15
BMW i3 / Sv: Slippe gassen charge problem?
torsdag 20. april 2017, klokken 13:40
Sitat fra: Oddemann på torsdag 20. april 2017, klokken 08:58
Byttet inn min tre år gamle bil i februar. Har irritert meg over at regen er nesten fraværende på den nye i forhold til den gamle. Jeg tenker at dette er et SW issue? Skal ta dette med Bilia Skøyen i dag.

Fått noe svar fra bilia skøyen?  Tenkte jeg skulle ta det opp med dem selv ifm omlegging til sommerdekk.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA