Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Ulle

#1
TMX Hjul, dekk og felg. / Sv: Vinterdekk 2024/25
fredag 03. januar 2025, klokken 10:38
Byttet til Viking Contact 7 på X før jul (20 255 foran og 275 bak). La også disse på bmw
i3 fjor som gikk fra å være bambi on ice til rene fjellgeiten.

Veldig godt grep på is og snø. Dekkene kjennes ganske myke og er stillegående. Merker også at de er sensitive for lavt lufttrykk (2.7-2.8) og at de da kjennes veldig myke sammenlignet med sommerdekk (og gamle harde vinterdekk)

Fungerer fint på bar motorvei; kjenner jo at de er ganske myke ift sommerdekk og gamle vinterdekk (hakka r2) som var blitt harde i gummien over tid. Har ikke fått testet våtegenskapene enda, men for mitt bruk er snø og isgrep viktigere enn egenskapene på våt/bar asfalt.
#2
Model Y / Sv: Kjøring på glatte vinterveier
fredag 19. januar 2024, klokken 14:41
Sitat fra: geear på fredag 22. desember 2023, klokken 19:25Jaja, at bakmotoren kobles inn ved litt pådrag eller slipp er åpenbart, men det er først og fremst fremre motor som opprettholder fart ved cruising   i plussgrader. På X og S før refreshen. Mens motsatt på Y og 3.

Stemmer at X hele tiden drar foran og kobler inn bak ved behov. Det merkes på min X (2017) feks ved innkjøring i garasjen (oppoverbakke) fra stillestående; da kan forhjulene noen ganger spinne litt på epoxygulvet i garasjen før bakhjulene kobles inn. Tilsvarende understyrer den som en klassisk forhjulstrekker i sving på glatt vintervei og kan også dytte litt over forhjulene (understyre) ved regen på glatt vei. Merkes en del når vinterdekkene (Hakka R2) begynner å bli gamle og harde, men i praksis ikke merkbart før det.

Y har jeg ikke erfaring med selv, men observerer at flere av dem slenger litt med rumpa både ved akselerasjon fra stillestående med rattutslag (ut fra kryss på vintervei) og tilsynelatende noen ganger ved regen, omtrent tilsvarende som det jeg opplever på Bmw i3.

Man skulle tro at det var en smal sak for Tesla å legge inn hhv. automatisk firehjulstrekk under 30 km/t dersom temperatur var under si 5 grader og tilsvarende at regen alltid slo inn på alle fire hjul og helst med fwd bias da understyring i sving er lettere å kontrollere. Jeg kan heller ikke skjønne at det ville slått nevneverdig ut på forbruket.
#3
Lading av Tesla / Sv: Lader hjemme - med strømpris-styring
torsdag 09. februar 2023, klokken 23:06
Tesla vegglader (husk at kabel er inkludert i prisen sml easee). Strømpris er i praksis lav på natten 23-07 (ideelt 01-06), variabelt ledd på nettleie er da også lav sats og du bruker mindre strøm så risk for å gå opp et ledd i effekttariff er liten.

Jeg har kjørt smartstyring av både varme og bil med Tibber, men gikk lei av dem i høst (forhåndsfakturering og manglende gjennomfakturering) og kjører nå lading av tesla etter kl 23, kombinert med redusert ladehastighet av hensyn til effekttariff (lader kan gi 11kw) og nattsenking av ovner. Ladehastighet og tidsstyring setter du rett i Teslaappen.

Fulladet bil hver morgen til lav pris og uten masse mikk. Det enkle er som kjent ofte det beste.
#4
Lade hjemme / Sv: Svenske Elsäkerhetsverket kritiserer Easee Home.
torsdag 09. februar 2023, klokken 22:57
Uavhengig av utfall i denne saken tenker jeg det bare er bra for oss forbrukere at dette kommer opp og forhåpentligvis røyker ut tvilsomme posisjoner i begge leire.

Jeg er ingen ekspert, men basert på kronikkdiskusjonene rundt lovlighet og risk ved 230v/3-fas (samt «naf-testen») kan man få følelsen av at NEK og tilknyttede eksperter tidvis er et reaksjonært «laugsvesen» som skal beskytte sine særinteresser, samtidig som Easee er en startup/scaleup med insitament til å kutte svinger av hensyn til vekst og heller rydde opp etterpå.
#5
Først og fremst at EX90 er en ny modell med en oppdatert look ute/inne, mens designet på S er på tiende året med knapt synlige endringer siden 2016. X er på syvende året med knapt synbare endringer.

Til sammenligning så hadde jeg heller ikke kjøpt en ny XC90 i dag (eller om 5 år) om eneste forskjellen fra 2016-modellen var ny motor, ny skjerm og nytt ratt.
#6
Sitat fra: kodax på fredag 09. desember 2022, klokken 00:39
Sitat fra: Ulle på fredag 09. desember 2022, klokken 00:32Skal du i tillegg ha med 10 par ski så vil fraværet av skiboks på X helt sikkert være irriterende.
Tror jeg får flere ski i X-box-en min enn det man får i en takboks. I tillegg er de lettere å ta ut/inn, den stjeler nesten ingen strøm og lager ikke merkbar støy.


Sant nok, men de fleste har jo skiboks på for sesongen, mens det for min del ikke er aktuelt å kjøre rundt med den «anleggskassa» der på heltid av både praktiske (bilen blir for lang for garasjen) og estetiske grunner.
#7
Vi gjorde samme vurderingen tidlig våren 21 og landet da på en X75. Med to barn i barnehagealder og utsikter til norgesferie konkluderte vi med at stor bil med ekstremt mye bagasjeplass, bedre komfort og 6-seter for kjøring av nabobarn var en vinner. Falcondørene er også utrolig praktiske for småtasser som skal inn i barneseter. Det er upraktisk å ikke kunne ha noe på taket, men med skistativ på hengerfeste (aneto towcar) har det gått fint. Y er også mer en folkebil enn X i den grad det oppleves relevant.

Så langt har jeg ikke angret et sekund på at vi valgte brukt X fremfor ny Y, men har lurt litt på om vi heller burde gått for 100. I praksis har det hatt lite å si for oss fordi bruksmønsteret har vært langturer hvor barn og ladestopp sammenfaller . Skal du derimot kjøre til hytte på fjellet annenhver helg med  25 mil/1000moh på vinter så klarer du det uten ladestopp med 100 (og Y) men ikke med 75. Skal du i tillegg ha med 10 par ski så vil fraværet av skiboks på X helt sikkert være irriterende.

Har hatt bilen inne hos Tesla en gang nå ifm garantiutløpstest hvor de har byttet litt kosmetisk småplukk, samt stag i foran høyre som knirket ved rattutslag og drivaksler foran som slites ut over tid og lager vibrasjon ved hardt gasspådrag. Dette er kjente feil med X uavhengig av årgang og er nå fikset.

Skal du kjøpe X anbefaler jeg på det sterkeste å lese seg opp på de typiske feilene og be selger om utskrift av servicehistorikk før kjøp. Da får du vurdert oppfølgingen av bilen, sjekket at du ikke kjøper en «mandagsbil», samt at du også har dokumentasjon på hva som har vært utbedret mtp at historikken følger eier og ikke bilen hos Tesla. Det siste er viktig fordi etter forbrukerkjøpsloven så er det nye 5år reklamasjonsrett på deler som er byttet underveis.

Lykke til!

#8
Jeg har en x75 i dag og er godt fornøyd med den. Kjøpte den brukt med god forståelse for hva jeg fikk og hva man må leve med. Grunnen til at jeg ikke tror jeg kommer til å kjøpe tesla om 2-4år er fraværet av modellutvikling. Antageligvis vil alternativene da fortsatt være;
- faceliften av X/S som utover ny  drivlinje og infotainement er utgamle biler,
- model Y som kanskje er faceliftet, men uansett en nedgradering fra dagens X utenom rekkevidde
- model 3 med samme begrunnelse som Y
- Cybertruck kommer ikke til Norge og er uansett uaktuell
- Lastebil trenger jeg heller ikke
- Roadster blir for dyr, dekker heller ingen behov, og spørs vel om den noensinne kommer.

Så for alle de som har hatt S/X med ønske om bil i den klassen har Tesla rett og slett ingenting å tilby i overskuelig fremtid. Tipper min neste bil blir en EX90.
#9
Min 2017 X75 (65'km)skal nå inn for utbedring av acceleration shudder og knirking fra forstillingen (bærearm), samt en del annet plukk oppdaget på garantiutløpstest og ellers (fw door alignement, rust panser/dør/spoiler, ghosting fw sensorer, dørservo klarer ikke alltid åpne fordør).

Fra garantihistorikk fra forrige eier ser jeg at:
1) «acceleration shudder» ble utbedret for kun 2 år/25'km siden (Replace LH Front Drive Unit Clevis Mount And Both Front Halfshafts)
2) Det ble utbedret knirking i forstillingen for 4 år/50'km siden (skiftet sway bar links og stabiliser bar).

Ghosting på fw sensor og rust på spoiler har også vært utbedret før.

Bilen er ikke kjørt spesielt hardt av hverken forrige eier eller meg (familiebruk på 20 tommere) så det virker som om konstruksjonen/delene som brukes i forstillingen ikke er gode nok og litt googling kan tyde på det samme.

Spørsmålet mitt blir da; hvordan forholder Tesla seg til dette når disse delene neste ryker før normal slitasjetid, men bilen er utenfor garanti? Noen som har erfaring?
#10
BMW i3 / Problemer med Tesla hurtiglader og enkelte 150kwh ladere
tirsdag 09. august 2022, klokken 20:53
Har en 2017 i3 94ah (pre-facelift) som ikke vil lade på Tesla sine hurtigladere. Opplever også samme problem på enkelte 150kwh hurtigladere; feks i dag på Recharge Vestby hvor jeg ikke fikk ladet på den ene 150kwh laderen, mens den andre fungerte fint. Tilsvarende opplevelse i vår på hurtiglader ved Rena Tjøme.

Ser av trådene her at andre har opplevd feilmelding ved drivverk etter lading hos Tesla/Kempower. Hos meg er det som skjer enten ingenting (dvs at CCS port ikke låser når ladekabel er satt inn) eller at handshake starter (blinker hvit evt kort blått), men avsluttes innen et par minutter ved at ladeport blinker rødt eller at ladeport ikke er låst og det står «feil ved lader» i bilen.

Noen som vet om en fiks for dette?
#11
Sitat fra: Panduck på onsdag 13. april 2022, klokken 14:54
Sitat fra: Vollis47 på onsdag 13. april 2022, klokken 14:47
Jeg har nå prøvd et par ganger å lade vår Opel Mokka på Tesla-lader i Lyngdal. Men det har ikke gått bra. Etter litt tid får jeg beskjed i appen om problem og oppfordring til å prøve en annen lader. Har flyttet til en annen, men ikke noe suksess der heller. Lurer på om andre Tesla-eiere har tilsvarende erfaring om de lader sin ikke-Tesla på Tesla SuC. Eller hvilken erfaring har andre elbilister?

Har prøvd noen ganger å lade vår i3 på Teslaladere ved nebbenes, uten at det har fungert, prøvd forskjellige fremgangsmpåter. Ene gangen jeg prøvde var det en iX3 eier som hadde like lite hell som jeg hadde. Ikke det viktigste for vår i3, men når det  åpnes i utlandet kan det være greit som nødløsning da det enkelte steder er dårlig med andre alternativ...

Prøvde nylig å lade i3 94ah (2017 pre facelift) på V3 lader på fokserød, men fikk det ikke til å fungere med alle mulige forskjellige fremgangsmåter. Kunne tenkt seg at i3 og supercharger er en dårlig match, men ligger en video på youtube fra NL av en i3 som lader på supercharger  ???

Rettelse; youtube-klipp var fra UK og viser en bmw i3 60ah (pre facelift) som lader på en V3 SuC.


https://m.youtube.com/watch?v=2qOXPoZuBvw
#12
Fant svaret i en annen tråd her; man må logge inn på wwe.tesla.com -> account og sjekke at «state» (oslo i mitt tilfelle) er fylt ut og ikke bare adresse og land. Jeg manglet «state»; la det inn og vipps kom menyvalget for lading av ikke-tesla opp.

Meget imponerende av «tech selskapet» Tesla.
#13
Prøvde dette (og alt mulig annet) ingen mulighet for å scrolle inn på noen supercharger meny 🤷‍♂️
#14
Mulig et dumt spørsmål; men hvordan får man aktivert lading i tesla-app når man har en tesla og skal lade bil nr 2 (ikke-tesla)?

Jeg finner ikke noe menyvalg for lading i teslaappen  ::)
#15
Model X 2014 - 2022 / Sv: Snø og is i hjulbue
søndag 26. desember 2021, klokken 00:10
Har samme problemet og har vurdert silikon. Funket det?
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA