Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vinterdekk 2024/25

Startet av THE, onsdag 16. oktober 2024, klokken 08:47

« forrige - neste »

THE

Jeg må kjøpe nye vinterdekk og hadde bestemt meg for en nytt sett med Goodyear Ultragrip Ice SUV siden jeg har vært velig fornøyd med de to første settene jeg har slitt ut av samme dekkmodell. Det endte opp med at jeg fikk tilbud på det nye dekket Ultragrip Ice 3, men så viser det seg at Goodyear har store leveringsproblemer, så det blir noen uker ventetid før dekkene kommer, og jeg har ett dekk som faktisk er under 3 mm mønsterdybde selv om de tre andre er ca 4 mm, og må bytte kjapt.

Da er det beste alternativet Conti VikingContact 8 ser det ut som. I følge tester skal dette dekket være bedre på våt vei og bar asfalt enn tidligere Conti-modeller, og det er vel derfor jeg har valgt Goodyear tidligere siden det har vært det dekket som har fungert best på bare vinterveier, som jeg kjører på de fleste dagene i løpet av vinteren, og som samtidig har gode snø- og is-egenskaper i tillegg. Et skikkelig godt kompromiss-dekk for min del. Etter en litt lang intro så kommer spørsmålet mitt. Er det noen som har fått prøvd Conti VikingContact 8 på TMX ennå? Hvordan oppfører dekket seg i så fall på våt vei?
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

THE

Jeg kan svare meg selv om barmarksegenskapene til Conti VikingContact 8. Jeg har fått kjørt gode 1000 km på dekkene, også under veldig våte forhold. Under vanlig kjøring merker jeg i alle fall ikke noe dårligere egenskaper på våt vei enn med Goodyear. Dekkene er veldig stillegående, så slik sett behagelige å kjøre på, men det virker som de har mykere dekksider enn Goodyear. Kjøreopplevelsen er i alle fall mer "svampete" enn det jeg er vant til fra Goodyear. Nå kjører jeg riktignok med litt smalere og høyere dekk enn standard, 235x55R19, så det er mulig dette er mindre merkbart for de som kjører med 20" vinterhjul eller 19" i originaldimensjon.

Jeg har ikke fått testet dekkene på skikkelig vinterføre ennå, men der er Conti alltid bra uansett.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Ulle

Byttet til Viking Contact 7 på X før jul (20 255 foran og 275 bak). La også disse på bmw
i3 fjor som gikk fra å være bambi on ice til rene fjellgeiten.

Veldig godt grep på is og snø. Dekkene kjennes ganske myke og er stillegående. Merker også at de er sensitive for lavt lufttrykk (2.7-2.8) og at de da kjennes veldig myke sammenlignet med sommerdekk (og gamle harde vinterdekk)

Fungerer fint på bar motorvei; kjenner jo at de er ganske myke ift sommerdekk og gamle vinterdekk (hakka r2) som var blitt harde i gummien over tid. Har ikke fått testet våtegenskapene enda, men for mitt bruk er snø og isgrep viktigere enn egenskapene på våt/bar asfalt.
2017 X75d AP2.5 MCU1
2017 BMW i3 94ah

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA