Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - mzziaz

#1
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Fungerar rattvärmen på AE bra?
onsdag 20. desember 2017, klokken 18:31
Den blir god og varm, ja. Jeg har for øvrig også lest at det kommer en automatisk løsning i '18
#2
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Er Ampera-E død?
mandag 11. desember 2017, klokken 09:30
Kan melde om at mine OAE lever i beste velgående. Beste bilen jeg har hatt, faktisk.

Skjønner ellers frustrasjonen til de som ikke har fått levert, men det får da være grenser for svartmaling om bilens framtidsutsikter.

Jeg føler meg helt trygg på at dette kommer til å gå helt fint for både nåværende og framtidige eiere av bilen.
#3
Leaf 2010-2017 / Sv: Innbytteverdi eller total avvisning?
mandag 27. november 2017, klokken 08:06
Sitat fra: morrun på mandag 27. november 2017, klokken 01:41
Hei.
Skal til å kjøpe en Leaf(brukt). Utfordringer med å få solgt fossil-bilen gjør at jeg har fått FOR god tid til å fundere. Det skrives mye urovekkende om importør, men forhandlerne er vel forskjellige(?).
Min mer eller mindre geniale plan basert på begrenset kjennskap til bilsalg, er å kjøpe en nyest mulig 30kwt-Leaf Nordic/Tekna, "Ny i Norge". Dette fordi jeg antar at jeg da, om tre års tid, vil bli møtt med åpne armer og et godt innbytte-tilbud hos importørens forhandler her i Fredrikstad/Sarpsborg-regionen. Når jeg skal kjøpe en nyere brukt neste generasjons Leaf (jeg har ikke tolmodighet til å vente i månedsvis på bestilt bil). Litt avhengig av km-stand ved kjøp vil bil på innbyttetidspungtet om tre års tid, ha gått ganske nøyaktig 100.000km. Jeg "frykter" at jeg vil få døra i fleisen hos Nissan-forhandleren om jeg kjøper en grå-import, uavhengig av om den var solgt ny i Frankrike, Sverige, USA eller hvor-som-helst. Hva tenker dere om et slikt resonnement? Noen som vil spå hva en Leaf 2016-modell er verdt når den er fire år gammel og har gått 99.000km?
Tror det spiller svært liten rolle hva du har når du skal bytte. En kunde er en kunde. Det kan hende de vil skvise deg (mer) på innbytteprisen om du kommer med noe gråimport el. men i så fall kan du jo selge privat.
#4
Det gir liten mening å sammenligne innkjøpspris på ICE og elektriske biler slik.

På drivstoff sparer du om lag 50 øre/km på å kjøre elektrisk. Det gir en total innsparing på 150000 kroner gitt en levetid på 300.000 km på bilen og lik prisutvikling på bensin/diesel og elektrisitet i årene som kommer.

I tillegg kommer de andre fordelene som årsavgift, parkering, bom og ikke minst lavere rep. kostnader.

Det fine med en Ampera-e, er at når den begynner å bli gammel og slitt, og batterikapasiteten er blitt redusert, har du fremdeles en bil med mer enn god nok rekkevidde til de fleste gjøremål. Bilen har med andre ord potensial til å ha god bruksverdi svært lenge.

Jeg skjønner godt frustrasjonenene over prisøkninger/manglende leveringer, men selv til ny pris gir bilen muligheter for svært lave driftsutgifter over tid - betydelig lavere enn en ny ICE Focus.
#5
Model X 2014 - 2022 / Sv: Slik får vi utsatt teslaskatten
lørdag 04. november 2017, klokken 16:15
Sitat fra: T.K på lørdag 04. november 2017, klokken 12:19
Sitat fra: mzziaz på lørdag 04. november 2017, klokken 08:54
Sitat fra: T.K på fredag 03. november 2017, klokken 20:23
Sitat fra: gr på fredag 03. november 2017, klokken 17:59
Sitat fra: Obba på fredag 03. november 2017, klokken 17:34
Forventet levering stod til desember da jeg bestilte. Du sier jo selv at "få eller ingen ville forutse noe slikt" allikevel mener du risikoen er min hvis jeg regnet å få bilen neste år??! Jeg mener vi bør kunne forvente et minstemål av forutsigbar politikk! I det minste at en slik avgift blir varslet noe tid i forkant.
Igjen hvorfor kommer avgiften på hybrider først til sommeren 2018. Føler de skal "ta" Tesla kjøperne her. Sikkert populært hos enkelte velgergrupper :)


Men for å snu på spørsmålet, hvem sin risiko mener du det er hvis det ikke er kjøpers risiko?

Dette er akkurat det samme med alt du kjøper, det er en risiko for at produktet endres dagen etterpå, blir forbudt, at standarden huset ditt er bygget etter går ut på dato noen måneder etter..

Igjen, hadde Tesla klart å levere realistiske leveringsestimater og myndighetene hatt litt lenger innføringsfase på endringer så hadde det hjulpet veldig på forutsigbarheten.

Ser du leter med lys og lykt etter argumenter for å forsvare denne tilleggsutgiften. Kan du komme på noen andre eksempler på at en vare har blitt såpass mye mer kostbar etter kjøp? Eller at den har blitt forbudt og at kjøper taper pengene. Vi snakker altså her om et produkt som kan kjøpes av normale lønnsmottakere, som får et prispåslag tilsvarende flere års sparing på sparekonto. Kom med eksemplene.
No offence, men jeg tror ikke du bør kjøpe en ny Tesla med din privatøkonomi.

Ser du beveger deg langt nedover i kommentarfeltenes irrganger og plukker fra nederste hylle.

Jeg kunne kjøpt Tesla til hele familien, det er ikke det som er problemet her. Men om du ikke engang klarer å se problemet, forslår jeg du beveger deg til andre tråder.
70.000 utgjør kun 7% av kjøpesummen gitt at du kjøper en Tesla til 1 mill.

Det bør det være fullt mulig å bære for en som kan kjøpe ny Tesla til hele familien (med mindre du har en enormt liten familie, da).

Skjønner at folk med Tesla i bestilling synes det er kjipt med en slik ekstraregning, men det er ikke første gang statsbudsjettet har gitt endringer i bilavgiftene over nyttår.
#6
Model X 2014 - 2022 / Sv: Slik får vi utsatt teslaskatten
lørdag 04. november 2017, klokken 08:54
Sitat fra: T.K på fredag 03. november 2017, klokken 20:23
Sitat fra: gr på fredag 03. november 2017, klokken 17:59
Sitat fra: Obba på fredag 03. november 2017, klokken 17:34
Forventet levering stod til desember da jeg bestilte. Du sier jo selv at "få eller ingen ville forutse noe slikt" allikevel mener du risikoen er min hvis jeg regnet å få bilen neste år??! Jeg mener vi bør kunne forvente et minstemål av forutsigbar politikk! I det minste at en slik avgift blir varslet noe tid i forkant.
Igjen hvorfor kommer avgiften på hybrider først til sommeren 2018. Føler de skal "ta" Tesla kjøperne her. Sikkert populært hos enkelte velgergrupper :)


Men for å snu på spørsmålet, hvem sin risiko mener du det er hvis det ikke er kjøpers risiko?

Dette er akkurat det samme med alt du kjøper, det er en risiko for at produktet endres dagen etterpå, blir forbudt, at standarden huset ditt er bygget etter går ut på dato noen måneder etter..

Igjen, hadde Tesla klart å levere realistiske leveringsestimater og myndighetene hatt litt lenger innføringsfase på endringer så hadde det hjulpet veldig på forutsigbarheten.

Ser du leter med lys og lykt etter argumenter for å forsvare denne tilleggsutgiften. Kan du komme på noen andre eksempler på at en vare har blitt såpass mye mer kostbar etter kjøp? Eller at den har blitt forbudt og at kjøper taper pengene. Vi snakker altså her om et produkt som kan kjøpes av normale lønnsmottakere, som får et prispåslag tilsvarende flere års sparing på sparekonto. Kom med eksemplene.
No offence, men jeg tror ikke du bør kjøpe en ny Tesla med din privatøkonomi.

#7
Virker nesten for godt til å være sant. Lurer på om de finnes til Bolt, forresten.

Sent from my Redmi Note 4 using Tapatalk

#8
Tesla / Sv: Ru lakk - klarlakk lagt for tidlig
lørdag 07. oktober 2017, klokken 21:46
Orange peel, sannsynligvis.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Orange_peel_(effect)

Sent from my Redmi Note 4 using Tapatalk

#9
Ikke noe vits i å være sure på Opel. Problemet ligger hos GM.

Nå som Opel er solgt til PSA, er nok GM lite interessert i å selge biler med tap til Europa for at Opel skal få økt goodwill.

Enten må prisen opp eller kostnadene ned. Så tipper jeg det etterhvert vil åpne seg noen muligheter for å bruktimportere Bolt.
#11
Du trenger title (vognkort) og Bill of Sale (salgskontrakt) med sum på kjøpet. I tillegg trenger du kvitteringer for fraktkostnadene.
#12
Jeg har ikke hørt noe.
#13
Kjøpe elbil? / Sv: Svartebørs på Finn?
fredag 29. september 2017, klokken 07:49
Nå må du slutte å være så bitter for at du ikke fikk kjøpt en Opel brukt til under nybilpris. Zoe er en fin bil, det også.
#14
Kia Soul EV / Sv: Hva klarer en Kia Soul? (konkret rekkevidde-spm)
onsdag 20. september 2017, klokken 22:22
Blir tungvint med Soul og så lang distanse med pendling.

Hvis Tesla og Ampera-e blir for dyrt, hadde jeg satset på hybrid eller diesel.

#15
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Sv: 2013 Opel Ampera til salgs
søndag 17. september 2017, klokken 22:10
Fin farge
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA