Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Rollep

#1
Model 3 / Sv: Produksjonstakt
søndag 29. oktober 2017, klokken 21:49
Sitat fra: ludwig_holberg på søndag 29. oktober 2017, klokken 21:27
Virker som selve underleverandøren leverer, men at det ikke er behov for mer enn 3000 per uke - ned fra 5000 per uke. Så de leverer vel én komponent per bil, og at Tesla nå innser at de høyst kommer opp på 3000 frem til desember. Men synes egentlig ikke det er så verst, hvis de når 3000. Da går det jo alt i alt rimelig bra.
Et set består helt sikkert av mer enn en komponent. Skulle vært intressant å vite hvor mye av bilen som egentlig er amerikansk og hvor mye som er fra Taiwan eller kanskje til og med fra Kina, skrekk og gru :o
#2
Sitat fra: Øystein16 på søndag 29. oktober 2017, klokken 09:10
Sitat fra: Rollep på lørdag 28. oktober 2017, klokken 23:52
Sitat fra: zbk på lørdag 28. oktober 2017, klokken 23:14
Hjem-Jobb-Hjen vil jeg tro. Rimelig månedskort.
Jo men kollektivtrafikken er jo kun aktuell for folk som gidder å kaste bort timevis på bussen hver dag ;D
Dei det gjeld her har vel alltid brukt kollektivtrafikk timevis kvar dag.
Jeg kjenner ingen fra Jørpeland eller Tau som bruker bussen når de skal til jobben i Tananger :)
#3
Model 3 / Sv: Produksjonstakt
søndag 29. oktober 2017, klokken 21:19
Sitat fra: lunitiks på lørdag 07. oktober 2017, klokken 09:55
Mange tegn på at de har hodet langt under vannet nå.

Rettes ut på sikt, men blir mye media-pes fremover  :(
Ser ut som underleverandørene også begynner å føle problemene.

http://www.euronews.com/2017/10/27/tesla-cuts-model-3-part-orders-to-taiwan-supplier-hota-report

Og jeg var ikke en gang klar over at svært viktige deler av drivlinjen kommer fra Taiwan, trodde i min enfald at bilen var amerikansk  ;D
#4
Sitat fra: zbk på lørdag 28. oktober 2017, klokken 23:14
Hjem-Jobb-Hjen vil jeg tro. Rimelig månedskort.
Jo men kollektivtrafikken er jo kun aktuell for folk som gidder å kaste bort timevis på bussen hver dag ;D
#5
Sitat fra: Øystein16 på fredag 27. oktober 2017, klokken 08:00
Sitat fra: elektrolux på fredag 27. oktober 2017, klokken 06:39
Det var faktisk jobb på "feil side" av bommen som er direkte bakenforliggende årsak til at en lang rekke med heftige sportsbiler ble byttet til fordel for P106 i 2005. ::)

Ser for mange at mange som pendler mellom Strand og Tananger får økt sykefravær når de må ut med nærmere 500 kr / dagen i bommelom for å komme seg til og fra jobb. Dette er en skjult kostnad med bom galskapen.

Kanskje får dei eit tilbod om å betala kr 500 i månaden som titusener i Stavanger og omegn (inkludert Tananger) har tilbod om.
Hva tilbud er det du tenker på?
#6
BMW i3 / Sv: Skifte av førersete
lørdag 28. oktober 2017, klokken 03:17
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 21. oktober 2017, klokken 08:56
Det finnes vel en del puter og liknende som kan prøves før man kaster ut setet - du var jo veldig fornøy før ryggen ble dårlig og det gir seg vel det og.
Jeg fikk vondt i korsryggen etter å ha brukt bilen i 2 uker, der finnes jo overhode ikke korsryggstøtte i setene.

Kjøpte en Tempur Transit ryggstøtte, det løste i hvert fall mitt problem  :)

http://no.tempur.com/tilbehor/reiseprodukter/tempur-transit-ryggstotte-TNO3009M.html?cgid=reiseprodukter&start=6
#7
Elbiler i media / Sv: DinSide - årets bil 2017
torsdag 26. oktober 2017, klokken 03:08
Sitat fra: JorgenM på onsdag 25. oktober 2017, klokken 08:07
Da er vel alle på dette forumet enige om hva vi skal stemme? :)
Jepp, jeg stemte på Porsche Panamera  :)
#8
Elbilen i Samfunnet / Sv: Nå kommer Tesla-skatten
tirsdag 17. oktober 2017, klokken 12:41
Sitat fra: Bondeknøl på mandag 16. oktober 2017, klokken 09:22I Norge finnes også flere bomveier det finnes omkjøringsveier på.
Det tar ikke så fryktelig mye lenger tid å kjøre indre veien fra Stavanger til Oslo. Ta av fra Helleland og kjør til Arendal så har du spart noen bommer.
Kjør Drangedal når du kommer vestfra og skal til Lyngdal. Det er delvis grusvei som er kortere enn E39 og tar maks to minutter lengre tid. Det er jo ikke veldig høy standard på disse veiene, men er forholdsvis kjappe og uten bompenger.
Jo men det hjelper jo fint lite om jeg skal til ferjeterminalen i Kristiansand ;D

Når bompenge-galskapen på Nord-Jæren tar helt av neste år kan jeg jo for pokker ikke engang komme meg over Bybrua uten å betale >:(
#9
Sitat fra: doldis1 på søndag 15. oktober 2017, klokken 17:38
Noen som merker at de sitter i en kasserolle der vanntempen stadig øker ? Skal Europeisk bilindustri overleve
har de sykt dårlig tid.
Vi har allerede gått inn i entrepenørenes tid, Europeisk bilindustri er sgs. uten unntak forvaltere der det de
forvalter er verdiløst før vi skriver 2030..
Vi får håpe Europeerne får det til, ville vært tragisk hvis vi alle måtte kjøre rundt i Asia-biler :'(
#10
Sitat fra: Arha på lørdag 14. oktober 2017, klokken 20:29
Sitat fra: stefse på lørdag 14. oktober 2017, klokken 20:12
Nei du sier noe, AP og SV ville nok aldri drømt om å legge på kakseavgiften på Tesla.

HA-HA-HA
Kan ikke se at det står noe i partiprogrammene deres at de hadde planer om elbilavgifter.  Vet du noe ingen andre vet?
Partiprogrammene er ikke så detaljerte at de inneholder størrelsen på avgifter, da hadde jo politikerne fått problemer med å vingle frem og tilbake ;)
Uansett så kan du umulig ha unngått å få med deg at AP snakket om et tak på 500 000 kroner, en så kalt Tesla-avgift.
#11
Elbilen i Samfunnet / Sv: Nå kommer Tesla-skatten
søndag 15. oktober 2017, klokken 08:08
Sitat fra: sylwester på søndag 15. oktober 2017, klokken 04:18
Sitat fra: Rollep på lørdag 14. oktober 2017, klokken 13:57
Forskjellen er at i Europa betaler man i en del land bompenger hvis man velger å kjøre på de beste motorveiene, det finnes dog alltid mindre alternative veier som er gratis. Tror det er mest utbredt i Italia, Spania og Frankrike, ...

I Frankrike betaler du ganske mye i bompenger, men de gratis alternative veiene er ikke praktiske. Veldig mye 60-sone og veldig svingete, mens motorveien har 140km/t hvis det er tørt sommerføre. Å bruke 3 timer på en strekke du kan kjøre på 1,5 mot 250kr ekstra er aldri aktuelt.
Poenget var at du har et valg, det har du ikke i Norge når det gjelder bompenger.
Hvor mye betaler du forresten når du kjører på de flotte veiene i f.eks. Sverige, Danmark, Tyskland og Nederland?
#12
Elbilen i Samfunnet / Sv: Nå kommer Tesla-skatten
lørdag 14. oktober 2017, klokken 13:57
Sitat fra: Bondeknøl på lørdag 14. oktober 2017, klokken 11:37
Sitat fra: Rollep på lørdag 14. oktober 2017, klokken 11:03
Sitat fra: Bondeknøl på lørdag 14. oktober 2017, klokken 01:37
Avgifter er rett. Hvordan ellers skulle vi som bruker veiene betale for at noen bygger og vedlikeholder de?
Det mest fornuftige ville selvsagt vært å gjøre det på samme måten som i Sverige og resten av Europa, da hadde vi i tillegg sluppet alt gnål om engangsavgifter og bomringer ;)
Hvordan gjør de det? Er ikke veldig bereist i Europa, men ble overrasket over hvor høye bompengesatser de har i Spania. Er jo mye dyrere enn i Norge.
Forskjellen er at i Europa betaler man i en del land bompenger hvis man velger å kjøre på de beste motorveiene, det finnes dog alltid mindre alternative veier som er gratis. Tror det er mest utbredt i Italia, Spania og Frankrike, har i hvert fall aldri opplevd å måtte betale i f.eks. Sverige, Danmark, Tyskland eller Nederland. I tillegg må man ofte betale for å bruke svære saker som f.eks. Øresundsbroen og Store Bælt broen. Jeg har dog aldri opplevd noe som ligner på den norske galskapen der man ringer inn byene så til de grader at det ikke en gang er mulig å kjøre fra en bydel til en annen uten å bli frarøvet penger. Jeg har heller aldri passert bomstasjoner som står å sanker inn penger til et eller annet prosjekt som visstnok skal bygges en eller annen gang fremtiden.
#13
Elbiler i media / Sv: Regjeringen vil ha avgift på tyngre elbiler
lørdag 14. oktober 2017, klokken 12:33
Sitat fra: arthur på lørdag 14. oktober 2017, klokken 09:49
Gud bedre for noen kravstore og bortskjemte drittunger vi har blitt her i landet! Er det mulig.
Når man ser reaksjonen på denne foreslåtte lille avgiften kan man bare tenke seg hvordan det vil bli når det innføres tak på momsfritaket eller fjerner hele fritaket  ;D
#14
Elbilen i Samfunnet / Sv: Nå kommer Tesla-skatten
lørdag 14. oktober 2017, klokken 11:33
Sitat fra: ludwig_holberg på fredag 13. oktober 2017, klokken 15:58
De er åpenbart ikke tilstrekkelig høye til at folk velger elbiler, selv når det finnes elbiler i markedet som dekker behovet godt nok.

Jeg regner egentlig med de fleste elbileiere som har diskutert bilkjøp med skeptikere har merket seg det.

Sitat fra: Rollep på fredag 13. oktober 2017, klokken 14:55
Sitat fra: ludwig_holberg på fredag 13. oktober 2017, klokken 13:04
Hvis man ender opp med å fjerne elbil-avgiften, men beholder økningen på de ladbare hybridene, så begynner det å bli et brukbart budsjett. Håper i tillegg KrF/Venstre får opp bensin/diesel-avgiften noe.
Vel, vi får da håpe regjeringen klarer å få flertall for budsjettet uten å måtte ty til økning av drivstoff-avgiftene, de er jammen høye nok som de er.
Hvis fritak fra moms og engangsavgift pluss alle andre fordeler ikke er nok til å få folk til å velge elbil vil en liten økning av drivstoffavgiften ikke forandre på noe som helst.
#15
Elbilen i Samfunnet / Sv: Nå kommer Tesla-skatten
lørdag 14. oktober 2017, klokken 11:03
Sitat fra: Bondeknøl på lørdag 14. oktober 2017, klokken 01:37
Avgifter er rett. Hvordan ellers skulle vi som bruker veiene betale for at noen bygger og vedlikeholder de?
Det mest fornuftige ville selvsagt vært å gjøre det på samme måten som i Sverige og resten av Europa, da hadde vi i tillegg sluppet alt gnål om engangsavgifter og bomringer ;)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA