To mail til meg og. Vi har brukt bilen i helgen, men ikke ladet siden fredag morgen. Batteri var over 50% andre gangen jeg fikk meldingen.
Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.
Vis innleggmenySitat fra: Autowinder på onsdag 13. september 2017, klokken 15:00
Men sånn ellers, hvorfor mener du smalere dekk slites raskere enn bredere dekk? Jeg har bare funnet mye synsing om dette på nettet, men sier ikke det er feil, men vil gjerne ha sammenhengen forklart
Sitat fra: jkirkebo på mandag 17. oktober 2016, klokken 13:06Det er ikke helt sant. I forsøk viser det seg at folk er koko når det kommer til gratis. Et program på NRK gjenskapte et kjent eksperiment. Dersom folk kan velge å betale 1,- kr for en kjip sjokoladebit, eller 6,-kr for en luksusbit, velger de fleste å betale 6,-kr for luksusen. Men om prisene er 0,-kr og 5,-kr, velger nesten alle gratis/kjip sjokoladebit. Dette eksempelet tror jeg hadde likt beløp i differanse. Jeg er ikke sikker på utfallet på 3/6 vs 0/5, men folk klikker når noe er gratis - det er sikkertSitat fra: elektrolux på mandag 17. oktober 2016, klokken 10:04
Nei, og det er akkurat det som er poenget. Beløpet er ofte uvesentligt. Selv brukte jeg i 2005 rundt 200 000 kr på elbil og nytt batteri for å få tilbake friheten med å kjøre bomfritt. Beløpet jeg har spart i bom selv nå er nok neppe oppi et slikt tall.
Det er den spykologiske barriæren. Den brytes den dagen bompenger innføres, og da er mye av grunnen til å velge elbil borte. Omtrent som første skrapen i lakken. Etter den er det ikke så ille og skal en uansett betale bom kan en likesågodt kjøre videre med fossilbil. Beløpet en sparer har omtrent null betydning. Spørsmålet er to BOM ore not to BOM.
Jeg tror nok de færreste er såpass ideologisk investert som deg mhp. bompenger. For vår del er det summen som spares i forhold til fossilbil som betyr noe, ikke om vi må betale bompenger eller ikke. Om det er 25 kroner for elbil og 50 for fossilbil vil altså være et større incentiv for vår del til å kjøre elbil enn om det er 20 kroner for fossilbil og 0 kroner for elbil.
Sitat fra: pendleren88 på lørdag 12. november 2016, klokken 21:21Jeg regner med jeg kan sitere eletrolux her og:"Behovet for lading er ofte størst før en får elbil". Jeg kjenner ikke ditt spesifikke behov for 16A lading, men det skal være OK å lade med 10A på schuko. Kanskje 10A dekker ditt behov? Vi prøver med det, og etter 1 måned har bilen 1 gang ikke vært ladet til 100% på morgenen. Da var det 97% - etter jeg kom hjem ca 02:00 og fruen skulle avgårde i 08 tiden. Vi prøver litt til før vi ser om vi går for ladestasjon...
Jeg har hørt så utrolig mye angående sikkerhet ved Schuko. Derfor jeg ser for meg en løsning ved å legge til et CEE stikk og skifte til en 16A ladekabel slik at man også oppnår raskere lading av bilen. Noen som har erfaring med hva en slik løsning med å legge til en CEE burde koste?
Sitat fra: Carl Anton Stenling på lørdag 29. oktober 2016, klokken 23:03Det er den %-regningen jeg liker :-)
Skal ikke prosentregningen være slik?:
10 A er nok 37,5 % saktere enn 16 A. 16 A er 60 % raskere enn 10 A.