Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - bjorngb

#1
To mail til meg og. Vi har brukt bilen i helgen, men ikke ladet siden fredag morgen. Batteri var over 50% andre gangen jeg fikk meldingen.
#2
BMW i3 / Sv: Navigasjon og oppdatering av kart?
søndag 24. september 2017, klokken 11:34
Om ikke BMW ville bruke data over telenett for oppdateringer (som Tesla?) burde de bygget inn wifi for å kunne oppdatere over wifi....
#3
BMW i3 / Sv: iOS 11 og i3
søndag 24. september 2017, klokken 11:23
Litt OT. Men hva er dem beste måten å spille av lyd på fra iOS på i3?  Jeg kobler til via BT, trykker media på midtkonsollen og Spotify starter ofte (?) på telefon. Men det er umulig (?) å skifte spilleliste fra bilen.  Jeg hadde større forventninger til dette. Hva med Apple CarPlay - det ikke? Er det bedre?
#4
BMW i3 / Sv: Sliter i3 raskt dekk?
søndag 24. september 2017, klokken 11:19
Sitat fra: Autowinder på onsdag 13. september 2017, klokken 15:00
Men sånn ellers, hvorfor mener du smalere dekk slites raskere enn bredere dekk? Jeg har bare funnet mye synsing om dette på nettet, men sier ikke det er feil, men vil gjerne ha sammenhengen forklart :)

Trykk pr cm^2 vil være større ved tynnere dekk - kan være sammenheng, med også bare synsing fra min side.
#5
BMW i3 / Sv: Autolukke sidespeil
søndag 24. september 2017, klokken 11:16
Eller holde inn låserillene, så vippes speilene inn. Usikker på takluken, men hvis det er det samme om en trykker låseknapp på fob eller riller, burde takluke også lukkes.
#6
BMW i3 / Sv: Bluetooth BMW i3
søndag 27. august 2017, klokken 13:05
Dårlig kontroll på rattet ved bt.  Jeg har hatt problemer med å koble iphone7 til for media, men det løste seg etter rester av telefon
#7
BMW i3 / Sv: Familier med i3 som "hovedbil"?
tirsdag 02. mai 2017, klokken 00:03
Har to gutter på 4 og 9. Dørløsningen er både og. Den er ikke genial når det er trangt, men ellers genial. For oss har det ikke vært problem å ta av selen, lukke opp fremdør og 9åringen åpner, bakdør selv. Har fremdeles 4åringen i stol og det er godt med plass å hjelpe til med selen. Bagasjerommet er lite, men vi pakker for tur i båten. Fordelen er at vi er mer bevisste på hva vi tar med.
#8
BMW i3 / Sv: Dekk og felg I3
tirsdag 25. april 2017, klokken 18:10
Fikk pris på 9700,- for 20" sommerdekk og 9300ish for 19" vinterdekk hos bavaria Stavanger i dag når jeg la om dekkene.
#9
BMW i3 / Sv: Problem med forvarming?
fredag 06. januar 2017, klokken 17:48
Jeg har og problemer med iRemote. Har ikke vært oppdatert status siden kvelden 3/1. Klarer ikke starte klimatisering eller sette avreisetidspunkt. Bilen står samme sted som hvor dette har virket fra i høst.

Er det noe sted en kan sjekke servicemeldinger?
#10
Elbilen i Samfunnet / Sv: Moms på ladeboks og installasjon
søndag 25. desember 2016, klokken 15:06
Jeg er som vanlig enig med elektrolux. BMW ville kun levere egne ladere (med dårlig informasjon om hva en fikk) med nybil. Det er lett å gå på en smell i "tilbudsrusen". Vi har fått pris som utenfor BMW som er like godt, selv om det er med mva, pluss jeg kan velge lader selv.
#11
Sitat fra: jkirkebo på mandag 17. oktober 2016, klokken 13:06
Sitat fra: elektrolux på mandag 17. oktober 2016, klokken 10:04
Nei, og det er akkurat det som er poenget. Beløpet er ofte uvesentligt. Selv brukte jeg i 2005 rundt 200 000 kr på elbil og nytt batteri for å få tilbake friheten med å kjøre bomfritt. Beløpet jeg har spart i bom selv nå er nok neppe oppi et slikt tall.

Det er den spykologiske barriæren. Den brytes den dagen bompenger innføres, og da er mye av grunnen til å velge elbil borte. Omtrent som første skrapen i lakken. Etter den er det ikke så ille og skal en uansett betale bom kan en likesågodt kjøre videre med fossilbil. Beløpet en sparer har omtrent null betydning. Spørsmålet er to BOM ore not to BOM.

Jeg tror nok de færreste er såpass ideologisk investert som deg mhp. bompenger. For vår del er det summen som spares i forhold til fossilbil som betyr noe, ikke om vi må betale bompenger eller ikke. Om det er 25 kroner for elbil og 50 for fossilbil vil altså være et større incentiv for vår del til å kjøre elbil enn om det er 20 kroner for fossilbil og 0 kroner for elbil.
Det er ikke helt sant. I forsøk viser det seg at folk er koko når det kommer til gratis. Et program på NRK gjenskapte et kjent eksperiment. Dersom folk kan velge å betale 1,- kr for en kjip sjokoladebit, eller 6,-kr for en luksusbit, velger de fleste å betale 6,-kr for luksusen. Men om prisene er 0,-kr og 5,-kr, velger nesten alle gratis/kjip sjokoladebit. Dette eksempelet tror jeg hadde likt beløp i differanse. Jeg er ikke sikker på utfallet på 3/6 vs 0/5, men folk klikker når noe er gratis - det er sikkert
#12
Sitat fra: pendleren88 på lørdag 12. november 2016, klokken 21:21
Jeg har hørt så utrolig mye angående sikkerhet ved Schuko. Derfor jeg ser for meg en løsning ved å legge til et CEE stikk og skifte til en 16A ladekabel slik at man også oppnår raskere lading av bilen. Noen som har erfaring med hva en slik løsning med å legge til en CEE burde koste?
Jeg regner med jeg kan sitere eletrolux her og:"Behovet for lading er ofte størst før en får elbil". Jeg kjenner ikke ditt spesifikke behov for 16A lading, men det skal være OK å lade med 10A på schuko. Kanskje 10A dekker ditt behov? Vi prøver med det, og etter 1 måned har bilen 1 gang ikke vært ladet til 100% på morgenen. Da var det 97% - etter jeg kom hjem ca 02:00 og fruen skulle avgårde i 08 tiden. Vi prøver litt til før vi ser om vi går for ladestasjon...
#13
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
søndag 30. oktober 2016, klokken 00:39
Hvorfor er bensinstasjon en av mine favoritt POI? I en elbil? Å, selvfølgelig - alle må ha pølse... Hvordan kan det byttes ut med ladestasjoner? Helst kun hurtigladestasjoner.
#14
Sitat fra: Carl Anton Stenling på lørdag 29. oktober 2016, klokken 23:03
Skal ikke prosentregningen være slik?:

10 A er nok 37,5 % saktere enn 16 A. 16 A er 60 % raskere enn 10 A.
Det er den %-regningen jeg liker :-)
#15
Jeg bet meg merke i eletrolux sin kommentar at behovet for lading er størst før en får elbil. Tror det stemmer for oss. Ser ut som 10A funker for oss, og håper nå på å slippe installasjon av ladeboks. Men hvis det blir ladeboks, legger jeg på det det koster ekstra for 32A. Hadde satset på å kunne spare noen lapper på en enklere lader enn spark, men den ser flott ut. Får ha bilen litt til før vi bestemmer oss foe noe. Men takk for innspill :-)

PS : ser ut som ratio 32A er billigere å installere med mva enn wallbox fra BMW uten mva. Hint hint til BMW
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA