Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

GPS Sporing skrur seg av...

Startet av Jarv!s, tirsdag 12. mars 2019, klokken 19:01

« forrige - neste »

eirikjac

Det er veldig ustabilt. Jeg må stadig vekk ut i bilen og slå av gps-sporing (den vises som på i bilen selv om "My BMW" og Tibber ikke får kontakt), og deretter slå det på igjen. Da virker det noen dager.

Diskuterte det med en mekaniker hos BMW da bilen var inne til periodisk kjøretøykontroll nå nylig. Han trodde det kunne komme av at vi brukte flere nøkler med forskjellig oppsett eller at det hadde noe med at vi måtte oppgi nytt GDPR-samtykke hver gang BMW oppdaterte noe på serverne sine. Jeg mener nøkkelteorien er feil og håper virkelig at GDPR-teorien også er feil. Det er nok BMW som har en bug de ikke prioriterer å løse.
BMW i3 60ah
Polestar 2

bjorngb

Har hatt samme problemet i april fikk jeg følgende:
1) Naviger til "ConnectedDrive" -menyen på bilens skjermbilde
2) Trykk på "Option" -knappen på iDrive-kontrolleren
3) Velg alternativet "Oppdatere BMW tjenester".
4) Vent på statusmeldingen "Overfør data ..." for å bytte til "Dataoverføring fullført"
(dette kan ta flere minutter), og trykk deretter på "OK"

Det hjalp ikke, og siden har det vært utallige meldinger på å ta bilde av meny i bilen og app'en på telefon.

Har også ustabiliteten som flere beskriver - må skru sporing av/på for at det skal virke...
Skoda Enyaq iV80 Ultra 2022
i3 Fully Charged Protonic Blue
Opel Vectra 2006 til 2022

bjorngb

Nå - etter 11 måneder med mail frem og tilbake med BMW Customer Care og BMW ConnectedDrive fikk jeg beskjed om å levere bilen inn til feilsøking. Men fordi garantien på bilen nå er gått ut, må jeg betale for feilsøking. For å si det mildt - jeg er forbannet.

Jeg skal ringe BMW Norge for å høre hva de sier. Blir dette enden på visen kommer jeg ikke til å legge 1 krone igjen hos BMW noen gang.

Synd jeg nettopp har kjøpt en BMW mc. Service på den kommer ikke til å skje hos BMW Stavanger som også skal begynne med MC...

Hideyowife

På min 2016 I3 opplever jeg det samme daglig. Gitt opp å snakke med BMW i Tønsberg. De bryr seg fint lite. Så nå er det ikke lenger å bruke Tibber med smartlading av bilen lenger da Tibber krever at stedtjenester er aktivert i bilen. Det kan jeg skjønne er smart slik at bilen lades smart kun hjemme men hadde vært fint å kunne overkjøre det. Det er ikke no feil med bilen tror jeg. Det er BMW som ikke lenger gidder å fikse feil i deres software i bilene. De ødela jo også BMW appen på mobilen ifjor også. Jeg skal ha en siste service på bilen til sommeren (serviceavtale på 6 år) og ber om å få oppdatert eventuell software i bilen. Regner dog ikke med at det fikser dette problemet når jeg leser denne tråden. Innmari synd at ett konsern på denne størrelsen gir blanke i god tech og leverer denne søpla her  ???
Tesla Model 3 SR+ 2021
Tesla Model Y LR 2023

Hall of fame:
Xpeng G9 2023 - Avbestilt
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
Nissan Leaf SL 2015 - Solgt
MB B-Klasse EV 2016 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt
-------------------------------------
All in with EV since 2015

jon.weberg@gmail.com

Sitat fra: Hideyowife på tirsdag 29. mars 2022, klokken 14:04På min 2016 I3 opplever jeg det samme daglig. Gitt opp å snakke med BMW i Tønsberg. De bryr seg fint lite. Så nå er det ikke lenger å bruke Tibber med smartlading av bilen lenger da Tibber krever at stedtjenester er aktivert i bilen. Det kan jeg skjønne er smart slik at bilen lades smart kun hjemme men hadde vært fint å kunne overkjøre det. Det er ikke no feil med bilen tror jeg. Det er BMW som ikke lenger gidder å fikse feil i deres software i bilene. De ødela jo også BMW appen på mobilen ifjor også. Jeg skal ha en siste service på bilen til sommeren (serviceavtale på 6 år) og ber om å få oppdatert eventuell software i bilen. Regner dog ikke med at det fikser dette problemet når jeg leser denne tråden. Innmari synd at ett konsern på denne størrelsen gir blanke i god tech og leverer denne søpla her  ???

Orbit

GPS-spring slår seg tidvis av også på min, men bare ved bruk av den ene nøkkelen. Den andre mister merkeligvis aldri innstillingene for sporing. Nøklene mine er også koblet mot hver sin profil med litt forskjellige innstillinger, så det kan også være noe der. Prøv uansett om problemet følger nøkkel.

Det er også kun app som viser at sporing er avslått. Innstillingen for sporing er på i bil, men må velges bort og så på igjen for å få fungere etter utfall. Får du opp posisjoner i ladehistorikken i app når den sier sporing er avslått?

Dersom du evt vil prøve å eliminere bilen som feilkilde (dvs se om bilen rapporterer posisjon, selv om app ikke klarer å vise det) kan du sende epost til nordic.dataprivacy@bmw.no og be om en GDPR-dump på alle data de har på din konto. De loggene innholder hva BMW har lagret av posisjoner på bil, også under kjøring (som aldri er tilgjengelig i app).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

bjorngb

Jeg har ikke gitt opp dette - siden det var rapportert til BMW forhandler 1 år før garantien gikk ut. Hentet bilen på verkstedet i går. De har tatt ut datalogger og sendt til Tyskalnd og Sverige tror jeg. Jeg har ikke tenkt å gi meg.

Klykken

Sitat fra: bjorngb på tirsdag 03. oktober 2023, klokken 15:51Jeg har ikke gitt opp dette - siden det var rapportert til BMW forhandler 1 år før garantien gikk ut. Hentet bilen på verkstedet i går. De har tatt ut datalogger og sendt til Tyskalnd og Sverige tror jeg. Jeg har ikke tenkt å gi meg.
Kjør på! :D
Dette har irritert meg siden 2014, så håper du når frem og finner ei løsning  :+1:  :+1:
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

bjorngb

Sitat fra: Klykken på onsdag 04. oktober 2023, klokken 08:13
Sitat fra: bjorngb på tirsdag 03. oktober 2023, klokken 15:51Jeg har ikke gitt opp dette - siden det var rapportert til BMW forhandler 1 år før garantien gikk ut. Hentet bilen på verkstedet i går. De har tatt ut datalogger og sendt til Tyskalnd og Sverige tror jeg. Jeg har ikke tenkt å gi meg.
Kjør på! :D
Dette har irritert meg siden 2014, så håper du når frem og finner ei løsning  :+1:  :+1:
Jeg tror ikke de kommer til at det er en SW-oppdatering - men kanskje det er det?? Jeg tror kanskje de må bytte noe deler. Har du tatt dette opp med forhandler før garantien gikk ut? Hvis ikke tror jeg de vil sno seg unna. Jeg er påpasselig med å få dokumentert alt skriftlig fra verksted.

Klykken

Nei, dessverre ikke. Det fungerte jo fint et par år før det plutselig begynte å slå seg av (hvis jeg ikke husker feil). Var sikkert etter en service med softwareoppdatering inkludert som klusset det til.

Har ellers bare 10-12mil aksjonsradius så er ikke så vanskelig å gjette seg til hvor den er hvis noen velger å dra på "langtur" med den.  :laugh:
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA