Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Dani Jacobsen

#1
Hej.

Vi har en ekstra lader som har kørt knapt 48kkm og fejler intet.
Den er hos os ved København om du trenger.

Vi har anvendt den som ekstra lader i vores elbil.

Med rette værktøj kan man nemt tjekke om sikringen er sprunget.
Ellers er du velkommen til at komme forbi hernede, så hjælper jeg dig gerne.

Held og lykke!
#2
Hejsa

Hvor hitter jeg brukte felger til vores Peugeot iOn?

Vi behøver 2stk felger foran gerne 4,5".

Fik kontaktet qwt.no for bestilling av sento mits felger. Dog vil de ikke sende til os i Danmark.  ???

Vi er igang med at skifte bakdæk til nye Nokian eline2 185/60 r15. Så nu har vi bestilt Nokian hakka green2 165/60 r15 til fordekk, og søger felger hertil. Gerne 4,5".
Vi har aktuelt 1stk 4" felg.

Input og kommentarer er velkommen. :-)
#3
Nogen som har erfaring med sommerdekket Nokian eLine 2?

EU label
Forbrug: A
Våd: A
68dB

Fås til vore bagdekk 185/60R15 og større.
#4
Tja.. Der må udlæsning af fejlkode til for at afklare.

At "skildpade" er tændt tyder på at noget er galt/lavt med strøm fra kørebatteriet, tænker jeg.
Hvor mange kilometer har bilen kørt?

Jeg håber at det er en anden mindre fejl og at garantien dækker.
Held og lykke.
#5
Hej.
Tak for inlegg. Hvor meget strøm har bilen på kørebatteriet?

Godt at det var tæt på der du bor.
#6
Mangen tak Tom. Er også vældig nøjd med dem.

Glad for at jeg kunne finde 4 nokian dæk som passer på alle standard fælge.
#7
Nu kører den lille trilling med 165/60R15 på for/fremdæk og 185/55R15 på bagdæk på standard fælge.


Desværre flækkede 1 nyt dæk ved montering på fælgen så vi måtte hitte et andet. Det var vældig trist at opleve et nyt dæk gå til.


Havde ellers fået instruktion og hjælp til dækskiftet. Dette skyldes sikkert min egen insisteren på selv at lære at skifte dæk på fælg og min manglende erfaring. Fik efterfølgende en erfaren person til at assisterer mig og monteringen af det sidste dæk gik fint.

Montering af 165/60 dæk gik faktisk vældig nemt at få på 4" fælg. Jeg oplevede større udfordringer med  at monterer 185/55 dæk på 5" fælgen. Det krævede at vi var 2 personer til at presse ned på siden af dækket med dækjern.

Alle 4 dæk er nokian wr d4 med euro-karakter c for rull og b i vådt terræn. 69db.


Alle monteret på standard 4" og 5" standard fælge.


På første tur efter dækskift oplevede jeg en mærkbar forskel ved kørslen med de nye breddere dæk. Opleves mere rolig og balanceret. Ved kørsel over huller og vejbump oplever jeg også færre stød og ryk i bilen.

For/fremdæk


Bagdæk

Prisen lød på 2200dkkr for 4 dæk nokian wr d4. En ret lav pris, og så måtte jeg også betale lærepengene for et nyt dæk da jeg fik skadet dækket ved montering.
#8
Har fået bekræftet fra et lokalt værksted at 165/60/15 kan passes på 4" fælg. Mekanikeren nævner at eneste udfordring er om bilen har plads til 165 dæk. Det bekræfter tomrh at de kan dog på 4,5" fælg, af hvad jeg forstår.

Imens dækkene nu er på vej undersøger jeg om det er muligt at finde et sæt 4,5x15 til fremdækene.
Er det rigtig forstået at det er vigtigt med et35 eller et38 for at passe som fremdæk og nav hul på 56.1mm?
#9
Ok. Læste i en anden tråd at du skrev:
Sitat fra: tomrh på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 16:49
Edit2: En ansatt i et dekkfirma bekrefter at 165/60-15 går på 4"-felg, men kan bli litt ekkelt å få til for de som legger om. Men vinterdekk-utvalget i denne dimmen er uansett håpløst dårlig, så endte opp med å bestille 155/60-15.

Det var faktisk det som gav mig inspiration til også at prøve 165 på fordæk, om det er sikkert. Også nu hvor jeg fandt Nokian WR D4 i den størrelse.

Kan du mindes hvilket dækfirma som bekræftede at "165/60-15 går på 4"-felg" ?

Tusind tak for at du har delt din erfaring på forummet. Det er spændende læsning og inspirerende.
#10
Tak for hurtigt svar tomrh.
Jeg kan se at Nokian WR D4 har rullmodstand C (165) og at Toyo Snowprox (155) har E. Så jeg tænkte på den baggrund at 165 dæk vil give mere stabilitet og mindre rullmodstand end 155. Pris på dækkene er næsten ens og vil derfor lyttet til erfaringer om at kører med 165 dæk på standard 4' fælge foran.

Kan det skade dækket eller hvorfor vil du ikke anbefale 165 på standard 4' fælge?
#11
Hejsa.

Jeg har læst med på flere tråde om dekkvalg. Vældig spændende læsning. :)

Spørgsmål:
Jeg kan se at Nokia WR D4 findes i størrelserne 165/60/15 og tænker om mon den størrelse passer på standard fælge på fordækkene?

Tomrh har skrevet at man godt kan få 165 op på fordækkene. Kan denne størrelse 165/60/15 bekræftes at passe på standard fælgen?

.. og opfølgende spørgsmål. Vil det give problemer med computeren i bilen af have 165 og 185 dæk på bilen?

Tak, god vinter og kør forsigtigt derude. ;)
#12
Tak for interessen.
Har været optaget med job og sommerferie.
Kunne være spændende at dele min viden. Talte faktisk med en arbejdskollega fra Bergen som jeg arbejdede sammen med. I dag fik vi installeret en Tesla ladeboks og undervejs nævnte jeg at det kunne være interessant at besøge Norge.
Jeg vil gerne dele min viden. Det kunne ske ved evt. at afholde nogle kurser, workshops eller lignende og dele min viden på den måde. Dette er nok bedst muligt hvis jeg få tilskud til at dække omkostninger til transport og ophold. Evt. ved invitation fra en forening eller organisation.
Jeg dele min viden til andre el-kollegaer her, især når jeg ser at de har underdimensioneret en elinstallation eller anvendte utilstrækkelige komponenter i eltavlen. Hvilket desværre ses ofte. Senest kostede dette en masse besvær for en elbil ejer som troede at han fik fat i et kompetent el-firma og en masse tusinde kroner ekstra på grund af ubrugelig elinstallation. Og i sidste uge så jeg desværre en elinstallation med smeltet eludtag da elbil ejeren hade ladet op fra en alm. boliginstallation. Her er bolig installationen og bolig udtag kun beregnet til kortvarigt strømforbrug, og regler siger max under 3 timer.
Her i Danmark har nuværende regeringspartier desværre begrænset elbil udviklingen og det påvirker mit job som installatør af opladning til elbiler. Måske der findes muligheder hos jer for at gøre gavn og forsætte udviklingen. :-)
Input er velkommen.
#13
Hej.
Jeg har valgt kun at bruge de huller så er i bilen og undgå at borr nye.
Lysene i døren er monteret med transparent silikone på et fladt stykke på den side af håndtaget som er fast på døren. På den måde sidder lyset i fast position modsat hvis lyset var placeret i håndtaget. Dette for at mindske mekanisk slidtage.
Ja det ser fint ud. Bilen er også blevet kaldt "hyper iOn" med "Tesla-lys". Selvom jeg hører at lyset i baggagerummet nu giver mere lys end i en tesla model s.
Håber det inspirerer.
#14
Hej

Næsten rigtigt elekTrond.  :)

Tænkte det var sjovt at vise hvor mange km den her iOn får fuldt opladet.
Jeg har haft held med at overfører en ekstra batteripakke til vores Peugeot iOn fra en havareret c-zero.

Vores iOn viser airbag lampen fordi at airbagen er tændt/slukke, på kontakten i handskerummet tror jeg.

Billedet af 175km blev faktisk taget dagen efter jeg kørte 168km på motorvej med 90-110km/t med 2 batteripakker.
På en anden tur med blandet by- og land-kørsel kørte jeg over 205km med 2 batterier.
Jeg kan sige at når man kan kører den afstand uden at lade op så stoppede jeg at tænke på hvor langt mere bilen nu kan kører. I hvert fald når man bor på en ø som Sjælland med ca. 100km på tværs. :)

Jeg har lykkes med sammenbygningen med hjælp fra en elbil forening her i området. At gøre sådan kræver at man har kendskab til elektrisitet og udstyret til det.
#15
I sidste uge gik vores Varta A14 40Ah batteri tom. Bilen fik start hjælp 2 gange på turen for at vi kunne komme rundt. Efter første tur tænkte jeg at bilen havde opladet lidt strøm på 12V batteriet med nej desværre.
Jeg tog batteriet ind til oplade over natten, og næste dag målte jeg batteriet til 13,5Volt hvilket er fint.
Bare en time senere målte jeg på batteriet som nu kun var på 11V og bilen ville ikke starte.
Jeg besluttede derfor at finde et nyt batteri og om muligt med mere strøm.
Til at starte med prøvede jeg at se om jeg kunne få et tilgængeligt Varta D21 61Ah til at passe ned i bilen, uden plastik bund og top naturligvis.
Efter lidt presse på gik det ok. Så jeg købte et nyt Varta 60Ah batteri og så tænker jeg at vores bil har rigeligt 12V strøm fremover. :)
Nu må jeg se hvordan jeg kan få dække minus polen til. Fra andre biler har jeg set at minus polen faktisk er utildækket. Kun plus polen som jo er dækket af det røde plastik.

Noget input til for og imod sådan løsning?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA