Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Amundmo

#1
Sitat fra: miceagol på torsdag 08. juni 2017, klokken 12:54
Sitat fra: Amundmo på onsdag 07. juni 2017, klokken 20:20
Skal hente min bil i morgen kl14:00 etter ca 250 dager med venting. Bestilte bilen 29/9  : ) Dette blir svært spennende, så håper den er fulladet!   

Hmm, jeg bestilte også 29/9, men får ikke min før i starten av august. Svært stor forskjell på levering må jeg si.

Ja, ifølge min forhandler så ble bilene utdelt etter når vi bestilte, men at det var noen faktorer som spilte inn. F eks så var det mangel på hvite biler, så en kunde som hadde bestilt før meg ventet fortsatt på bil, pga han hadde bestilt hvit. 
#2
Har nå kjørt min AE noen dager og har dermed to spørsmål som jeg håper noen kan svaret på: )

Er det virkelig slik at jeg ikke kan stille inn en maksgrense for hvor mye jeg ønsker bilen skal lade? Når jeg setter den på vanlig landing så er det ønskelig at ladingen skal stoppe ved 80% for å for bevare batteriet, men en slik funksjon finner jeg ikke.
Mitt andre spørsmål er ang appen My Opel, der kan jeg stille inn landing, 6 eller 10 amp osv, men går det ikke an å stoppe ladingen via appen!?
Om ikke, er det noen som vet om dette er noe som snart er tilgjengelig?   
#3
Skal hente min bil i morgen kl14:00 etter ca 250 dager med venting. Bestilte bilen 29/9  : ) Dette blir svært spennende, så håper den er fulladet!     
#4
Bestillte bilen 29/9-16. Ble oppringt i dag hvor jeg fikk beskjed om at bilen vil ankomme Drammen 16/6.  :+1: 
#5
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Bolt første kunde erfaringer
mandag 23. januar 2017, klokken 20:57
Jeg har 2 hunder (str Border Collie). Når jeg ser videoen ovenfor så blir jeg litt skeptisk til om faktisk bagasjerommet blir stort nok. For min del blir så er det dette som avgjør om jeg kan beholde den eller ikke. Lever i håpet om at 380 liter holder ;D
#6
Sitat fra: Zuexi på lørdag 01. oktober 2016, klokken 20:28
Sitat fra: Amundmo på lørdag 01. oktober 2016, klokken 20:21
Kan se et Ampera e kommer med garanti på 8år/100 000km på batteri og drivlinje. Litt skuffende at det ikke er mer enn 100 000. Går vel ut ifra at de fleste kjører mer enn 12 500 km i året om man vil ha 8 års garanti på bilen.....

Hvor får du det fra?
Ble sagt 8 år / 160.000 km på lanseringen fra Paris

Nime01: kom meg akkurat i forkjøpet ;-)

Beklager, da står det feil i artikkelen: http://www.tu.no/artikler/la-frem-bevis-pa-at-ampera-e-har-rekkevidde-pa-over-500-km/358722
#7
ja, virker som at det er godt utnyttet plassen i bilen. Jeg er 180 høy og slet med høyden i baksetet på en tms, så gledelig å se at Ampera har god takhøyde. Har også 2 hunder som også trolig får nok plass bak i Opelen. Hvis ikke så blir det takboks på meg også. Med litt fantasi så er det utrolig hva man får plass til. Leser om familier som reiser på hyttetur i Nissan Leif med hund og full bagasje, så ingenting er umulig. Kan se et Ampera e kommer med garanti på 8år/100 000km på batteri og drivlinje. Litt skuffende at det ikke er mer enn 100 000. Går vel ut ifra at de fleste kjører mer enn 12 500 km i året om man vil ha 8 års garanti på bilen.....
#8
Sitat fra: elskertesla på fredag 30. september 2016, klokken 19:07
Sitat fra: Amundmo på fredag 30. september 2016, klokken 17:55
Etter å ha vurdert elbil i over et år så tok jeg steget i går og bestilte Ampera-e. 330 lapper for en bil med rekkevidde på 500 km tror jeg det er verdt. Har også vurdert tesla, men er glad jeg ventet på denne. Blir spennende tider i møte nå. Mange ubesvarte spørsmål. f eks kvalitetsfølelse(Tidligere bare kjørt Volvo og Mercedes), adaptiv criuse kontroll, oppvarming av batteri, faktisk rekkevidde, pris og sittekomfort. En ting er hvert fall helt sikkert og det er at jeg ikke skal ha den i gul....

Har du prøvekjørt Model S før?

ja, faktisk. fantastisk morsom bil, men det som er viktig for meg er pris og rekkevidde. Om tms hadde vært rimeligere så hadde jeg nok gått for den.
#9
Etter å ha vurdert elbil i over et år så tok jeg steget i går og bestilte Ampera-e. 330 lapper for en bil med rekkevidde på 500 km tror jeg det er verdt. Har også vurdert tesla, men er glad jeg ventet på denne. Blir spennende tider i møte nå. Mange ubesvarte spørsmål. f eks kvalitetsfølelse(Tidligere bare kjørt Volvo og Mercedes), adaptiv criuse kontroll, oppvarming av batteri, faktisk rekkevidde, pris og sittekomfort. En ting er hvert fall helt sikkert og det er at jeg ikke skal ha den i gul....
#10
e-Golf / Sv: Øget kørelængde for eGolf 2017
fredag 19. august 2016, klokken 20:28
Sant det, men grunnen til at jeg venter er rett og slett fordi det er først nå elbilen kommer med en rekkevidde som passer mitt behov. Med turer både til Bærum og Halden så er jeg avhengig at bilen kan gå 200km. Kunne så klart tatt på meg spanderbuksa å kjøpe TMS, men ingen vet sikkert hvordan markedet ser ut om 10 år.  Kjipt å bruke 700 store lapper på en bil, når det kanskje holder med en e-golf som trolig vil klare 200km.  Også jo lengre jeg venter, jo kortere får jeg gleden av fordelene med elbil. Huff, det skal ikke være lett Amigakongen ;)
#11
e-Golf / Sv: Øget kørelængde for eGolf 2017
fredag 19. august 2016, klokken 18:05
Når jeg var innom Møller Hamar for en stund tilbake fikk jeg beskjed om at den ville komme i desember og med en prisøkning på ca 15 000 fra dagens modell. Håper dette stemmer. Nesten så man kan vente på TM3 om den ikke kommer før lang ut i år 2017.
#12
Kjøpe elbil? / Vurderer Leaf 30 kwt eller brukt Tesla
fredag 04. mars 2016, klokken 20:46
Hei. Jeg har i legere tid vurdert å skaffe meg en elbil for å dra fordel av alle fritak en elbil har (hvert fall enn så lenge). Derfor håper jeg at dette er stedet for å få noen råd.
Jeg kjører sjeldent mer enn 3-4 mil daglig. Jeg bor på Hamar og har nær familie i Bærum som jeg ønsker å besøke med jevne mellomrom. Det er en avstand på ca 130 km hvor mesteparten er motorvei med 100/110 sone. Vi har også hytte i Halden som vi kun bruker på sommertid, Dit er det ca 210 km og jeg har ikke tilgang til strøm der. Mitt spørsmål til dere som har peiling på dette er hvilke elbil lønner seg?
En Leaf går "opptil" 250 km og vil det være tilstrekkelig? Den har en pris på 250 000. Jeg må påberegne å lade 1-2 ganger ved en tur til Halden(?), men håper at en tur til Bærum vil kunne gå uten at jeg må stoppe på veien for å lade? Det er motorvei omtrent hele veien og jeg ønsker å hode farten oppe (ca 100-120 kmt), men slik jeg har forstått så taper man raskere batteri om man f eks kjører i 70-80 km/t. Vil jeg komme frem uten å bli nervevrak pga rekkeviddeangst store deler av året?
Et annet alternativ er å kjøpe brukt(ny er uaktuelt) Tesla 60 eller 85, da mann kan få disse til ca 500 000 kr. Dette blir da dobbelt så dyrt som Nissan, men da vil jeg komme frem uten å måtte bekymre meg. Synes 500 000 også er mye for en bil jeg ikke vet hvordan vil "holde seg" de neste 10 årene jeg skal ha bilen. Jeg kan fylle relativt mye strøm på hurtigladesatsjoner med en Leaf før jeg er oppe i summen for en tesla. 
Kan også slenge på at vi har 2 hunder (border colie) som også må ha plass.  Jeg lurer også på hvordan fremkommeligheten med Tesla er om vinteren da jeg er en ivrig til å gå på ski i fjellet.   
Et tredje alternativ er å vente på kommende modeller,  for eksempel kommer Opel med en modell som sies å skal ha en rekkevidde på ca 320 km til ca 300 000 kr. Uansett så tror jeg det ville bli billigst å beholde Volvoen vår, men det er noe med den følelsen og suse lydløst gjennom bommer og vite at jeg tur/retur oslo sparer 300 kr og har minimale utgifter på drivstoff og avgifter. Om jeg har elbil tror jeg også at jeg ville reist mer, både til Bærum og Halden.
Shit, dette ble en lang avhandling, men håper noen kan komme med innspill og som har erfaring med å kjøre større avstander med elbil. Takk!

Mvh Amund
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA