Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - AndersT2

#1
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Hvor dyrt er egentlig service på Ioniq 5?
fredag 24. januar 2025, klokken 10:01
Så lenge 60 tusen km servicen er med, så er ikke den prisen så gal. Den alene var 14 tusen, siden de bytter kjølevesken på batteriet blant annet. De har vist fast bytte på det, og ikke etter behov.

Servicen er hver 2år, eller hver 30 tusen km, alt etter hva som treffer først. Hyundai er vist også veldig ekstreme på at det overholdes, så går man over, så mister man garantien på bilen. (De sa før den kom på markedet at det var 1 år/15 tusen km, men etter at flere klagde når de så Kia EV6 hadde 2år/30 tusen km så endret det også. Noen skal holde verkstedene i livet slik de var i gamle dager for alt de kan.
#2
Jeg testet dette rett etter oppvarmingen kom, og da funket det fint.
Hadde "endelig" behov for hurtig lading for ikke så lenge siden når det var skikkelig kaldt, og fikk det da ikke til å fungere. Jeg mistenker at det har skjedd noe ved forrige service hvor de byttet kjøleveske på batteriet (60 tusen km servicen).

Min bil viser ikke indikasjon for dette i dashbordet, men så at varmingen kom igang i Carskanner appen.

Noen som har en detaljert instruksjon for å få den til å starte forvarming? (Det er skrudd på i innstillingene).

Slik jeg gjorde det var å navigere til ett sted, så legge til hurtiglading på veien. Jeg prøvde også å navigere direkte til en hurtigladestasjon. Ingenting skjedde. Fikk maks 60kW ved lading, og den gikk ned mot 50, dette på en 150kW lader. Batteriet ble ikke noe særlig varmere, selv etter 30 min med lading.
#3
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Hyundai Ioniq 5 N
mandag 25. november 2024, klokken 07:49
Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på søndag 18. august 2024, klokken 14:16Legger merke til at de HI5N jeg har sett på veien, både på motorvei og rush-trafikkert 50-sone har sjåfører som tror de er i slalomløypa på Rudskogen.


Var innom de som jeg har I5 fra, og så de hadde den til prøvekjøring. Han nevnte at de ikke hadde solgt noen av dem enda, men alle som hadde testet den, så hadde de fått varsel i appen at de hadde kjørt over 140km/t. De har også måtte ha oppretting på den, da folk har greid å bulke den på testkjøring også.
#4
Hyundai Ioniq 5 / Sv: 2g eller 4g
mandag 25. november 2024, klokken 07:46
Sitat fra: repvik på torsdag 17. oktober 2024, klokken 16:35Dette burde vært helt unødvendig. Kostnaden ved å bruke 4g framfor 30 år gammelt 2g-nett er minimal. Det har vært kjent i mange år at disse nettene kommer til å legges ned, men bilprodusentene har spart 2-3 spenn pr. enhet på å bruke utdatert teknologi. Dette burde bite bilprodusentene i ræva og de burde tvinges til å konvertere eksisterende enheter.

Er enig, men regner nok med hvis det er slik at det er 2G på E-call, fremfor 4G, så er det nok ikke pga. ekstra kostand, men at 2G rekker lenger og har bedre dekning enn 4G, så det er enda større sjanse for at det fungerer når uhellet faktisk er ute, og man trenger funksjonen.

2G nettet burte være beholdt i mange mange år til.
#5
Skoda ENYAQ / Redusere strømmne ved Type 2 lading?
mandag 25. november 2024, klokken 07:38
Noen som vet hva bilen setter ladegrensen til når man aktiverer "Ladestyrke" - "Reduser strømmen" i appen?

Er det 2kW den lader på da?
Dette er på ladestasjon med mulighet for 7,3kW, som nå ikke lader mer enn 2kW.
(Ikke min bil, så får ikke testet med å skru av og på selv)

#6
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Pris service……
fredag 02. august 2024, klokken 08:38
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 12. april 2024, klokken 14:30
Sitat fra: TB på fredag 12. april 2024, klokken 11:40Det er en spesiell ikke ledende kjølevæske. Hvilken margin verkstedet har er jeg usikker på, ikke usannsynlig en høy innkjøpspris kombinert med grei margin så blir det kostbart.

Veldig rart at en skal skifte kjølevæske. Burde jo vært gratis på reklamasjon. Burde dere sjekket med en bilorganisasjons advokat / forsikring?
På Model Y er det aldri noe kjølevæske som skal skiftes, og hadde nettopp "hovedservice" (min første service) på 70.000 km, og betalte 3600,- som bestod kun av bremsekalipper-service, hepa-filterskifte og kupefilterskifte.

Da burte pollenfilter også være reklamasjon da, siden det heller ikke holder i 5 år? Hvis de på forhånd sier det er en del av ett standard service intervall så er det ikke noe galt i det, selv om det er fryktelig dyrt, spesielt hvis prisene for KIA er korrekte som nevnt eller i tråden her.

Hvis jeg ikke husker feil, så hadde også Tesla batterikjøleveske bytter på bilene sine i starten, men fant ut etter hvert at det ikke var nødvendig å bytte før den faktisk er blitt dårlig, slik at de gjorde om på dette. Enten så har nyere biler fått eget utstyr som sjekker dette selv, ellers så tar de nok en kikk når den er inne på verksted. Når det kommer til slike ting, så er det en fordel for Tesla at de ikke har gamle verksteder som de også vil holde i live og tjene penger på. De gamle produsentene av bilene har mye å lære av Tesla på dette området.
#7
Hyundai Ioniq 5 / Sv: 12V problem: Hyundai annonserer ICCU recall.
fredag 02. august 2024, klokken 08:22
For dere som sliter med at 12V batteriet er tomt når bilen er lenge tilkoblet ladestasjon etter at den er ferdig ladet. Er batteriprosenten under 30% når den plugges i?

Etter det jeg har skjønt så velger de å ikke lade 12V batteriet når hovedbatteriet er under 30% av en eller annen underlig grunn. Mulig logikken for dette i bilen da anser bilen som under 30% helt til den koblet fra igjen.

Har selv bil som var ny i september 2021, og kun opplevd problemer 3 ganger rundt 12V batteriet.
Første gang var det når bilen var tilkoblet, og stod i en ekstra dag.

Gang 2 så var ikke bilen tilkoblet, men parkert med under 30%

Sist var nå på tirsdag denne uken, men da var det fortsatt liv i bilen, men fikk ikke lov å å kjøre pga lav 12V spenning. Målte den til 9,5V. Når jeg kom tilbake til bilen 4 timer senere, så var spenningen 12,65V, og jeg fikk lov å kjøre, selv om batterilampen lyste i dashbordet. Valgte å bytte 12V batteriet.

Gidder ikke kaste bort min egen tid på å vente på Hyundai hjelp. Gjorde det første gangen, og da var bilen på verksted i 5 dager for å bytte en del. De byttet ikke 12V batteriet. Mener å huske volten på det når den ble hentet var under 9V.

Gikk til innkjøp av batteristarter som fungerte veldig bra gang 2, og har hjulpet mange andre med start på bilen etter den tid også. Var en billig og bra invisering.

Jeg har sjeldent bilen koblet til lenge om gangen, da jeg i 99% av tilfellene lader på jobb.
#8
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Pris service……
fredag 12. april 2024, klokken 08:43
Bestilte 60.000km service nå, og prisen er noe over 14.000,-
De spurte også om jeg ønsket bremseservice som var noe over 2000,-

Ble nevnt at det var 3,5t arbeid (Lang service). var bytte av kjøleveske osv. Dyr liter pris på det virker det som.
#9
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Trådløs Android Auto og Apple Car-Play
onsdag 27. desember 2023, klokken 09:55
Sitat fra: suverin på onsdag 08. november 2023, klokken 10:47Alternativ: Jeg ble lei av å vente på trådløs AA til vår bil (skulle visstnok komme i en oppdatering "en gang"). Så handlet et lite adapter til noen hundrelapper, plugget i USB-en, og voilá! Fungerer utmerket, kjapp oppstart og null hikke.

Kan kjøpes rett fra Kina, ser også det finnes dyrere alternativer i Norske butikker.


Lite obs, bruker man USB musikk, så funker ikke disse adapterne. Har testet selv. Fungerer fint med kablet AA via USB HUB samtidig med harddisk med musikk på.

Har også lenge ønsket trådløs AA, men etter å ha testet det i en leiebil i 1 uke, så holder jeg meg til trådbasert. Mobilen (Samsung S20) brukte mye strøm på de turene, og telefon ble merkbart varm i lommen. Batteriet ble tømt nokså kjapt. Jeg som aldri hurtiglader eller lader telefonen trådløst pga varmen som ødelegger batteriet kjappere, så er ikke det positivt. Når kabel er i, og siden den ikke huriglader, så er det maks 2-4% av batteriet som tappes på samme kjøretur, hvor trådløs AA tappet 30%
#10
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Bluelink problemer
onsdag 27. desember 2023, klokken 09:50
Hadde samme problem etter at jeg hadde bilen på reperasjon for å bytte radar uken før jul.
Har også skjedd før, da har det kommet tilbake, men ikke denne gangen. Fant løsningen 1. juledag.

Gå inn på Bluelink i bilen, og trykk "konfigurer...." knappen som er der på en av sidene, da funket de igjen med en gang. Den måtte tydeligvis linkes opp igjen, selv om det stod den var aktivert. Appen hentet tidvis inn status, selv om jeg ikke kunne hente inn status når jeg ønkset, eller starte forvarming av bilen.
#11
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ville dere kjøpt Ionic 5 Premium idag ?
onsdag 27. desember 2023, klokken 09:46
Sitat fra: RJK på søndag 24. desember 2023, klokken 18:30
Sitat fra: Vaduz på søndag 24. desember 2023, klokken 17:57Man skulle vel heller håpe det ble mindre varmeutvikling av å skru opp spenningen og redusere strømmen enn motsatt. Tror ikke kjølevæske har strømisolerende funksjon, uten at jeg har sjekket det.
Ganske mange 400v biler med samme service av kjølevæske så tror heller det handler om at tredjepart ønsker litt cash utover eierskapet.

Kjølevesken har ingenting med at det er 400V eller 800V ledningssystem. Isolasjonen på kablene som benyttes tåler minimum 1000V, hvis ikke mer. Mange av de vanlige kablene som brukes i boliger tåler 750 eller 1000V alt etter hvilken man velger. 800V kabler kan være tynnere, da de kjører mindre ampere som igjen gir mindre varme. Når det er 2 parallele 400V systemer, så brukes akkurat samme kabler som i 400V biler.

Kjølevesken er for å kjøle selve batterimodulene. Og ja de "legacy-automakers" som de kalles tviholder nok fortsatt på god gammel dyr service modell, da det er god inntjening for dem. Tesla hadde etter det jeg kjenner til veskebytte før også, frem til de så at den varte mye lenger enn de trodde, og nå bytter den kun når det er nødvendig. Regner med det holder å ta en test ala bremsevekse, for å se om den fortsatt har kjøleevnen sin.

Men nå er jo Ioniq 5 (og 6, samt KIA EV6 og sikkert EV9 og) egentlig bygget opp av 2 parallelle 400V som sammen kan gi batteriet 800V, uten at det reduserer ladefarten på 400V-ladere.

Hvordan det påvirker ledningsnett og annet, vet jeg rett og slett ikke, men det gjør at de ikke lider slik f.eks Taycan gjør/gjorde på 400V-ladere.
#12
ë-C4 / Sv: Lader maks 1,9kW (8,6A)
lørdag 05. august 2023, klokken 16:58
Laderen er justert korrekt. Justerer for å sjekke i portalen. Har montert hundrevis av Zaptec ladestasjoner, så har full kontroll der.

Skal teste med min bil, og hennes på min lader, men må finne ut om det er noe i bilen.

Har sett at det kun fulgte med 1fas 20A kabel. Så skal teste med min 32A 3fas kabel også.
#13
ë-C4 / Lader maks 1,9kW (8,6A)
lørdag 05. august 2023, klokken 12:10
Naboen har denne bilen, men bilen nekter å lade med mer enn 1,9kW/8,6A.

Det er på en Zaptec Go lader som er satt opp via mitt firma. Satt normalt til 12A, testet midlertidig på 15A (er 16A sikring). Det er 1fas anlegg.

Finnes det en innstilling i bilen som gjør dette?

Finner ingen manual på nettet
#14
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Problem med å lade på Tesla supercharger
tirsdag 01. august 2023, klokken 09:24
Det har med kommunikasjonen mellom ladestasjonene og bilen som Tesla og Hyundai ikke har løst. Husker ikke hva som er hva, men de funker på Versjon 2 og ikke 3, eller omvendt av superchargerene.

Versjon 2 er vel de laderne til Tesla som har 2 kabeler på laderen, og Versjon 3 er den som har 1 kabel.
I Hokksund, hvor mange kabler var det på laderen der?, og hvor mange var det i Vestby?
#15
Hyundai Ioniq 5 / Sv: How is the Ioniq 5 as a family car?
tirsdag 01. august 2023, klokken 08:58
I have the I5, and my brother has VW ID4.
Both are good cars. The impression is when we are 4 adults in the car, those in the back seat enjoys the Hyundai over the ID 4 because they have more room.

I myself is a little dissapointed about the cargo room on the I5, think it's a little small. Feels a little smaller than the cargo space of the VW eGolf I had before. Put in the same things I have for work, and it wasn't much extra room than What I had in the eGolf. Most of it is because the eGolf had higher between the shelf and the floor of the cargospace.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA