Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Slettix

#1
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
mandag 25. juni 2018, klokken 18:56
Sitat fra: hELgenen på søndag 24. juni 2018, klokken 15:33
Sitat fra: HKS på søndag 24. juni 2018, klokken 13:12
Jepp, diesel i X3, og plug-in hybrid på XC60.

Synes det er ganske tvilsomt å anbefale en dieselbil i 2018, da følger man ikke særlig med. X3 leveres sikkert med bensinmotor.

Enig at det er snodig å anbefale en diesel foran de andre. Men det er ikke synsing dette med problemer for TMX.  Jeg undersøkte dette grundig ifb. Med min bestilling og ble så skremt at jeg trakk bestilling. Tesla har enorme utfordringer med kvalitet og er ikke fungerende mhp. Service pga lav tilgang på deler. Tesla MÅ ta grep her. Jeg synes TMX er en super bil,men dersom feil skulle oppstå vil jeg ha det rettet relativt raskt. Å vente mer enn 2 uker på time avtale er egentlig uhørt og når bilen først kommer inn så bør feil rettes innen 1 uke. Har selv levert bulkede biler til biloppretter og det tar ikke ukevis å fikse disse når deler er tilgjengelig

Har hatt en fullt utstyrt BMW X3 med null problemer gjennom 3 år før jeg byttet til en Model X.
Er enig i vurderingen din om at service-nivået til Tesla ikke er godt nok, og milevis bak BMW pr i dag.

Bilen min er nå på service og har vært det i en måned allerede. Måtte vente i flere måneder før jeg fikk time også, så jeg har forståelse for konklusjonen din.
Men jeg angrer slett ikke på at jeg byttet fra BMW til Tesla, og hadde glatt gått for en Model X på nytt igjen i dag også. Synes den er det beste alternativet når alt kommer til alt. Servicen har jeg også troen på blir bedre når ting får stabilisert seg - de har rett og slett solgt mer biler enn de klarer å håndtere.
Jeg er i hvert fall villig til å gi dem litt slack enn så lenge.
#2
Model X 2014 - 2022 / Sv: Lang ventetid på service ?
onsdag 13. juni 2018, klokken 22:43
Sitat fra: nix på onsdag 13. juni 2018, klokken 22:20
Hvordan er det med lånebil forresten?
Dekker Tesla drivstoff og bompenger om man må suse rundt i en kaktusbil?


Joda, de sier så. Koster meg nok ikke noe, men hadde jeg hatt lyst til å suse rundt i kaktusbil hadde jeg jo bare kjøpt en sånn en  :)
#3
Model X 2014 - 2022 / Sv: Lang ventetid på service ?
onsdag 13. juni 2018, klokken 21:02
Sitat fra: Råde på fredag 01. juni 2018, klokken 23:04
Jeg må si jeg holder pusten om dagen. Skjer det noe med bilen, og vips så sitter du med en C3 Cactus i et halvt år. Og tydeligvis så behøver det ikke være store sakene som gir lange ventetider heller.

Hadde en del feil som ble notert allerede ved overlevering av bilen i november i fjor, og siden den gang har det dukket opp noen ytterligere problemer. Fikk omsider time på Grorud 22. mai, altså 6 måneder ventetid. Å levere bilen fra seg på service trodde jeg skulle være en enkel sak, men det var jo fullstendig kaos der borte, og jeg måtte vente i halvannen time på å få levert bilen fra meg - noe jeg absolutt ikke hadde tid til. Fikk beskjed om at bilen skulle være ferdig i løpet av dagen, men jeg takket ja til å ta i mot en lånebil - selv om jeg var litt i tvil om jeg trengte det for denne korte stunden. Nå suser jeg fremdeles rundt i en C3 Cactus. Bilen har de ennå ikke begynt å se på.

Helt fantastisk dårlig håndtering av Tesla må jeg si...
#4
Tesla / Sv: Nytt eik interiør til krem
lørdag 26. mai 2018, klokken 09:56
Sitat fra: GeirHM på lørdag 19. mai 2018, klokken 09:13
Så det er en forskjell mellom X og S i interiøret? Gjelder det krem også? Hvordan da? Jeg liker altså veldig godt at selv midtkonsollet er lyst på X (tror jeg).

Det er bare å konfigurere begge alternativer på Tesla.com for S og X så ser du jo hvordan de ser ut på bildene...
#5
Tesla / Sv: Nytt eik interiør til krem
lørdag 19. mai 2018, klokken 07:27
Sitat fra: GeirHM på onsdag 16. mai 2018, klokken 10:39
Sitat fra: pers1 på tirsdag 15. mai 2018, klokken 09:23
Mail om at Dekorlistene i kupeen har blitt oppdatert med vår nye grafitt-finish.
[attachment id=0 msg=680686]

Jeg så nettopp interiøret på en helt kliss ny S100D i hvitt. Jeg la merke til at i den var hele dashbordet svart inkludert hanskeromdør og under ratt. På dette bildet er dette hvitt. Merkelig.

På min X100D har jeg bestillt krem og jeg har fått beskjed om dette med grafitt dekor. Glad for det. Men på bildet jeg mottok er alle overflatene jeg beskrev over også farget i krem. Til og med midtkonsoll er gjengitt i krem. Jeg håper dette stemmer.

Er vel fordi bildet er av en X, mens du så på en S? Hvitt interiør er ulikt i de to modellene av en eller annen grunn...
#6
Tesla / Sv: Feil på nye biler, kundeservice og ventetid
søndag 25. februar 2018, klokken 13:26
Har mottatt to Teslaer før jul (X i november og S i desember).
På X'en er det flere ting som må utbedres og som ble notert ned ved overlevering. I ettertid har det dukket opp flere punkter, blant annet varsler den om at batteriet må byttes, passasjerdøra må nesten brytes opp da vinduet på døren hekter seg fast i sidepanelet som de to verste feilene. Jeg har purret opp flere ganger, både pr telefon og mail, men fortsatt har jeg enda ikke fått avtalt verkstedtime. Er ikke noen bråhast, men hadde forventet at de i det minste skulle ta seg tid til å booke time, uansett hvor travelt de har det. Nå har det gått 3,5 måneder.
På S'en har det vært færre problemer, men nå åpner ikke frunken seg. Hadde ikke noe i den, men nå må jeg skifte vindusspyleveske, og da begynner jo dette å bli mer prekært. Sliter også for mye med å få åpnet dørene på S'en når værgudene er i riktig humør pga de rammeløse dørene. Teit patent på disse som ikke er designet for norske forhold spør du meg. Har hatt rammeløse dører på andre biler før, f.eks BMW i3, og der var aldri dette en problemstilling.

Jeg er fortsatt fornøyd med bilene, men servicen gir jeg terningkast 1. Håper virkelig dette bedrer seg.
#7
Sitat fra: THE på onsdag 10. januar 2018, klokken 06:40
Problemet med forførende kommer når det er vann som renner ned til lista og fryser. Pga utforming av list som går ned innover ned mot ruta så dannes det ei kile av is.

Jeg tar et plastkort eller tynn isskrape og skraper vekk isen som ligger nederst på ruta før jeg forsøker å åpne døra, og da går det som oftest fint selv om bilen ellers er dekket av stålis. (Stort sett et problem om jeg plutselig må inn og hente noe i bilen, før kjøring forvarmer jeg og da tiner isen)

Hvis vinduslista hadde gått opp mot ruta i stedet for ned og inn mot ruta hadde dette sannsynligvis vært et mindre problem.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Takk for godt innspill og tips
#8

Takk for veldig mange gode innspill her! På en måte godt å høre jeg ikke er den eneste med problemet. Har lest på TOCN at de ikke anbefaler silikon spray, og ser også på svarene her at silikon også kan by på noen utfordringer, så er usikker på hva jeg skal gjøre.
Men om jeg skulle bruke silikon i vinduslistene - hvordan gjør jeg dette i praksis? Har en silikon stift som jeg har brukt til å smøre listene rundt bildørene, men usikker på hvordan jeg skal gjøre dette på vinduslistene..?
#9
Sitat fra: Red_Harvest på søndag 07. januar 2018, klokken 13:12
Jeg har hatt bilen min i litt over 2 måneder nå, og ikke opplevd dette, men så står bilen min primært innendørs. Hvis du står mye ute i kulden vil jeg anbefale å smøre gummien/gummilisten mellom dørene og bilen med en dertil egnet smøremiddel. Dette er vel ganske klassisk på alle biler... og vil være spesielt nyttig etter at man har vasket bilen om vinteren.

Dette har jeg forsåvidt gjort. Men problemet er ikke gummilisten mellom dørene og bilen, men vinduene som ikke går ned når døren åpnes. Jeg har en BMW i3 som fungerer på samme måte, men det virker som det er mer kraft i motoren som skal dra ned vinduet på den enn det som er på Tesla'en. BMW'en "bryter" ned vinduet med ganske stor kraft virker det som, selv om det er mye is og snø på ruten. Tesla'en gir opp veldig lett til sammenligning virker det som...
#10
Model X 2014 - 2022 / Problem med å åpne frontdørene vinterstid...
søndag 07. januar 2018, klokken 13:08

Har hatt min Model X i halvannen måned nå. Har hatt tre tilfeller de siste 2 ukene hvor fører- og passasjerdør ikke har vært mulig å åpne pga frost. Vinduene har ikke kunnet rikke på seg, og dermed blir døren sittende fast og er ikke til å rikke. Etter 30 minutter med varme på maks, pose med varmt vann etc har det gått seg til, men dette blir for uberegnelig i lengden. Fredag ettermiddag var det -4 grader, det hadde ikke snødd noe og det var ikke noe is på bilen. Likevel satt vinduene fast. Har også opplevd dette problemet på min Model S et par ganger de siste ukene (også en ny bil).
Er dette et generelt problem?
Er det noen triks jeg bør vite om for å redusere dette problemet ut over å sette varmeapparatet på maks i god tid hver eneste gang jeg skal ut på kjøretur nå på vinterstid?
#11
Bestilling og levering / Sv: Leveringserfaringer
lørdag 16. desember 2017, klokken 20:59
Hentet min andre Tesla på 3 uker fredag 15.12. Denne gangen på Røyken.

Ble tatt i mot av svært serviceinnstilte folk der. Det ble lagt opp til felles informasjonsmøte for en gruppe som alle skulle hente bil samtidig. Ettersom jeg allerede har Tesla fra før brukte jeg heller tiden på å se over bilen.
Bilen så strøken ut, bortsett fra at det lå mye støv på den. Ikke noe å bry seg med, så jeg kjørte ut fra anlegget deres ganske kjapt.

Batteriet var ladet opp til 75%. Jeg var ute på veien etter maks 20 minutter og kunne cruise hjem til Lillestrøm. Nydelig bil å kjøre, og dette blir min favorittbil fremfor X'en når jeg kjører alene. X'en er mest populær hos ungene og kona så på langturene er det den som vil bli brukt...
#12
Model X 2014 - 2022 / Ny med Tesla - skiltgjenkjenning..?
mandag 04. desember 2017, klokken 23:22

Har bare hatt X'en i en uke nå. Er veldig godt fornøyd med bilen, men det dukker opp noen overraskelser innimellom.
Jeg har hatt automatisk skiltgjenkjenning på de tre siste bilene mine, en Ford S-MAX 2010 modell, BMW X3 2015 modell og BMW i3 2016. Alle har avlest skilt med kamera og dette har fungert stort sett prikkfritt. De har blitt litt forvirret ved noen avkjøringer hvor de har avlest feil skilt, men vil si de har løst oppgaven meget bra. Så kommer jeg til en topp moderne 2017 Model X med 8(!) kameraer, men isteden for å bruke disse virker det som den i stedet får informasjon om fartsgrenser fra en eller annen datakilde (Google Maps?).

Problemet er at denne er jo overraskende dårlig. I Rælingstunnelen, en av de mest trafikkerte tunnelene i Norge tror bilen min det er 100-sone (det er 80), i Festningstunnelen tror den også det er 100 (det er 70), på E18 fra Skøyen til Lysaker tror den det er 80 (på vinterstid er det miljøfartsgrense på 60). Når den adaptive cruisekontrollen og AP bruker fartsgrensen den tror gjelder blir jo dette enda verre, og jeg må stadig overstyre hastigheten. Ikke noen big Seal dette, men jeg er overrasket over at bilen som er så sterk på deep learning / AI ikke bruker dette også til å lese av noen skakke trafikkskilt?
Er det jeg som misforstår noe her, eller er det gode grunner som ligger bak?

Må forresten også skryte litt av bilen: den adaptive cruisecontrol'en er fantastisk, mye bedre enn de jeg har hatt tidligere. AP2 var jeg spent på etter å ha lest så mye negativt om den, men synes også denne fungerer bra. Men det skal ikke mye snø til i veikanten før den gir seg... 
#13
Model X 2014 - 2022 / Sv: Newbie - avslutte lading på enkel måte..?
søndag 03. desember 2017, klokken 10:01
Sitat fra: CaZpaH på søndag 03. desember 2017, klokken 09:45
Når det gjelder å avslutte lading så er det bare å holde inne knappen på ladekabelen. Har fungert hele tiden for meg iallefall.

Når det gjelder appen så falt denne ut hos meg også. Fikk samme feilmelding når jeg forsøkte å logge meg på selv om bilen stod på min konto på tesla.com. Hjalp med en reboot av systemet så fungerte det igjen på første innlogging i appen.

Reboot gjøres ved å holde inne begge scrollene på rattet i 45 sekunder.

Problemet mitt er at jeg ikke har noen knapp på kabelen. Men det funker fint å holde inne knappen for bakluka på fjernkontrollen, da kan jeg ta ut ladekabelen.

Appen begynte å fungere på lørdag, 5 dager etter at jeg mottok bilen.
#14
Bestilling og levering / Sv: Leveringserfaringer
fredag 01. desember 2017, klokken 08:46

En ting til:
når jeg skulle kjøre fra butikken hørte jeg en rar «tikkelyd» som hørtes ut som den kom fra området rundt høyre bakhjul. Lyden ble verre jo fortere jeg kjørte. Snudde og kjørte tilbake til verkstedet.
Fyren der mente det sikkert bare var en stein i hjulet men ble med på en tur rundt parkeringsplassen. Han fikk en tekniker til å se på dette med en gang. En time senere hadde de fikset problemet. Viste seg at bilen har blitt montert med aluminiumsplater for Model S(!) i stedet for X som gjorde at de slo i noe annet som lagde lyden.

De «fikset» det med å stripse noe slik at lyden er borte, men platen må byttes. Det blir satt opp time for å fikse dette etter hvert.
Verkstedet tok tak i dette på en god måte så ingen ting å si på det.

Men det virker som det går litt for fort i svingene på fabrikken om dagen når slike ting kan skje, og ikke blir oppdaget...
#15
Bestilling og levering / Sv: Leveringserfaringer
torsdag 30. november 2017, klokken 22:49

Hentet ut min nye Model X 100D premium med AP2, FSD mandag i Drammen. Etter å ha lest mange skrekkhistorier på forumet (etter at jeg bestilte bilen) var jeg forberedt på litt av hvert.

Jeg byttet en BMW X3 2015-modell med alt av utstyr i Teslaen, så var jo godt vant fra før, og etter en kjapp gjennomgang av det ytre var jeg ikke imponert. Det var flere steder hvor flatene ikke var jevne, og langt under det man forventer av en bil til over en million.
Innvendig så det greit ut, selv om jeg fant et par småting som må fikses på også der. Selgeren noterte flittig underveis og tok bilder så får vi se hvordan dette går. Vedkommende fremstod som lite kunnskapsrik og kunne egentlig fint lite om biler generelt og Tesla spesielt. Veldig rart at ikke Tesla klarer å få tak i bedre folk enn dette må jeg si.

Bilen liker jeg godt, den er god å kjøre og jeg liker strategien til Tesla og har trua på at dette er fremtiden.
Men appen er jeg skuffa over, den har jo mindre funksjonalitet enn den jeg har for X3'en og i3'en som jeg ikke syntes var spesielt bra. Det er et stort forbedringspotensiale på flere fronter med andre ord.
Men jeg tenker at dette blir et hyggelig bekjentskap, og dersom Tesla fortsetter å sette standarden for innovasjon og nytenkning regner jeg med det blir flere Teslaer på meg fremover. Venter på en Model S som forhåpentligvis blir levert neste uke, så får vi se hvordan det går :-)
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA