Feil på nye biler, kundeservice og ventetid

Startet av Taffelman, tirsdag 23. januar 2018, klokken 02:27

« forrige - neste »

Slettix

Har mottatt to Teslaer før jul (X i november og S i desember).
På X'en er det flere ting som må utbedres og som ble notert ned ved overlevering. I ettertid har det dukket opp flere punkter, blant annet varsler den om at batteriet må byttes, passasjerdøra må nesten brytes opp da vinduet på døren hekter seg fast i sidepanelet som de to verste feilene. Jeg har purret opp flere ganger, både pr telefon og mail, men fortsatt har jeg enda ikke fått avtalt verkstedtime. Er ikke noen bråhast, men hadde forventet at de i det minste skulle ta seg tid til å booke time, uansett hvor travelt de har det. Nå har det gått 3,5 måneder.
På S'en har det vært færre problemer, men nå åpner ikke frunken seg. Hadde ikke noe i den, men nå må jeg skifte vindusspyleveske, og da begynner jo dette å bli mer prekært. Sliter også for mye med å få åpnet dørene på S'en når værgudene er i riktig humør pga de rammeløse dørene. Teit patent på disse som ikke er designet for norske forhold spør du meg. Har hatt rammeløse dører på andre biler før, f.eks BMW i3, og der var aldri dette en problemstilling.

Jeg er fortsatt fornøyd med bilene, men servicen gir jeg terningkast 1. Håper virkelig dette bedrer seg.
BMW i3, fra april 2016. Legges snart ut for salg
Tesla Model X 100D, bekreftet 1.8, levert 27. nov 2017
Tesla Model S 75D, bekreftet 4.10, leveres des 2017

Frodebergen

sjokomelk

Da er dagen endelig kommet hvor min Model X som ble utlevert 1. desember skal bli fikset i Stavanger.
Har ikke fått svar på mailer jeg har sendt med lista over feil og mangler, så jeg var skeptisk da jeg kom for om de hadde fått med seg alt og ville klare å ordne dette samme dag. De hadde heller ikke svart meg på forhånd om jeg kunne få lånebil, så jeg har ikke tatt sjansen på å ha noe annet planlagt for dagen enn å sitte på venterommet og tvinne tommeltotter. Jeg har 3 timers kjøring for å komme meg til servicesenteret, så uten å vite om jeg hadde lånebil kunne jeg ikke planlegge noe for dagen.

Ankom 5 minutter etter avtalt klokkeslett (pokkers kø... :o). Hyggelig folk i kundemottaket. Stakkarne som tok i mot meg fikk dessverre noen mindre pene ord. Beklaget meg etterpå for at frustrasjonen tok overhånd, og at det er firmaet jeg er sint på og ikke personene.

Hadde en prat med servicesjefen hvor han innrømmet at de har druknet i jobb og at de kunne ha gjort ting mye bedre. Det hjelper ingenting for saken min, men de er ihvertfall fullt klar over problemene de har, og viser vilje til å løse problemene. Og jeg kan vise forståelse hvis jeg bare blir informert om hvordan situasjonen er. Den tilbakemeldingen fra meg ble godt mottatt, og det er tydelig at de ansatte virkelig ønsker å gjøre alle til lags.

Jeg fikk lånebil, men har ikke kjørt noe sted enda. Sitter fortsatt på venterommet.
Så nå blir det spennende å se om de blir ferdige med bilen i dag eller ikke. ;)
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

geear

Oida. Jeg hadde tatt lånebilen og kjørt hjem hadde jeg vært deg.

Da jeg hadde min inne til avtalt time for 3-4 uker siden så begynte de ikke på den før etter to dager (sent på kvelden på overtid), og fikk den ikke før enda et par dager til. Hadde lånebil, så det betydde lite, men er vant med at når man har en avtale om service kl. 08 en dag, så gjøres jobben, om ikke før lunsj, så iallfall samme dag. De var flinke med oppdateringer hver dag mellom 13 og 14.

MyMuffin

Sitat fra: gr på tirsdag 27. februar 2018, klokken 11:31
Oida. Jeg hadde tatt lånebilen og kjørt hjem hadde jeg vært deg.

Da jeg hadde min inne til avtalt time for 3-4 uker siden så begynte de ikke på den før etter to dager (sent på kvelden på overtid), og fikk den ikke før enda et par dager til. Hadde lånebil, så det betydde lite, men er vant med at når man har en avtale om service kl. 08 en dag, så gjøres jobben, om ikke før lunsj, så iallfall samme dag. De var flinke med oppdateringer hver dag mellom 13 og 14.

Liknende opplevelse her, hadde time på mandag, fikk lånebil. Ringte dem på fredag og da var bilen fortsatt ikke påbegynt. Endte med at jeg hentet ut bilen min og fikk ny time om noen uker istedet.

Hadde de hatt en litt mer kurrant lånebil så hadde den nok blitt der, men Kia Picanto er ingen familiebil.
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

sjokomelk

Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 27. februar 2018, klokken 10:32
Da er dagen endelig kommet hvor min Model X som ble utlevert 1. desember skal bli fikset i Stavanger.
Har ikke fått svar på mailer jeg har sendt med lista over feil og mangler, så jeg var skeptisk da jeg kom for om de hadde fått med seg alt og ville klare å ordne dette samme dag. De hadde heller ikke svart meg på forhånd om jeg kunne få lånebil, så jeg har ikke tatt sjansen på å ha noe annet planlagt for dagen enn å sitte på venterommet og tvinne tommeltotter. Jeg har 3 timers kjøring for å komme meg til servicesenteret, så uten å vite om jeg hadde lånebil kunne jeg ikke planlegge noe for dagen.

Ankom 5 minutter etter avtalt klokkeslett (pokkers kø... :o). Hyggelig folk i kundemottaket. Stakkarne som tok i mot meg fikk dessverre noen mindre pene ord. Beklaget meg etterpå for at frustrasjonen tok overhånd, og at det er firmaet jeg er sint på og ikke personene.

Hadde en prat med servicesjefen hvor han innrømmet at de har druknet i jobb og at de kunne ha gjort ting mye bedre. Det hjelper ingenting for saken min, men de er ihvertfall fullt klar over problemene de har, og viser vilje til å løse problemene. Og jeg kan vise forståelse hvis jeg bare blir informert om hvordan situasjonen er. Den tilbakemeldingen fra meg ble godt mottatt, og det er tydelig at de ansatte virkelig ønsker å gjøre alle til lags.

Jeg fikk lånebil, men har ikke kjørt noe sted enda. Sitter fortsatt på venterommet.
Så nå blir det spennende å se om de blir ferdige med bilen i dag eller ikke. ;)
En drøy halvtime etter at jeg skrev innlegget kom formannen på verkstedet og sa at de ikke kom til å bli ferdige med bilen min i dag. Servicesjefen hadde sagt tidligere på dagen at hvis de ikke ble ferdige i dag, så skulle jeg bare ta med lånebilen hjem, og så kommer de opp til Nord-Rogaland med bilen min og bytter med lånebilen i morgen. (Eller når den er klar.) Sånn at jeg slipper å måtte ta enda en fridag fra jobb.
Så her er det veldig tydelig at de gjør sitt aller beste for å rette opp den ganske negative opplevelsen jeg har hatt siden før utlevering og frem til nå. :+1:

Blir spennende å se om/når de ringer meg i morgen for å bytte bil.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS

geear

Syns nå det er et godkjent forsøk på å rette opp litt av inntrykket.

Koser du deg i Subaru Forester eller har du vært heldigere? ;)

Jeg hadde aldri kjørt Subaru før jeg fikk Tesla. Nå har jeg iallfall et par uker bak meg i tre forskjellige..  :P

Jaja, det kunne vært verre, de færreste leverer såpass store lånebiler.

sjokomelk

Lånebilen er en Model S P90DL, så kan ikke klage på den 8)

o.b.lix

Fikk i går byttet ene midtsete som var feil på ved utlevering for 11 måneder siden. Det knirker når kjøres fram og tilbake, så var til å leve med, men de rotet noe med logistikk siden det tok 11 måneder å bytte det...

I alle fall, veldig hyggelige var de der i dag også, det som var nytt var at tekniker og kundebehandler i lag gikk gjennom bilen med meg for å være sikker på at alt var oppfattet riktig. Jeg ba om lading, det ordnet de også, og fikk bilen igjen, riktignok etter stengetid. For de jobbet en del overtid der i går for å fullføre.

Og ja det var Kokstad, og ja det var flere der oppe som virkelig kjeftet på Tesla-folkene i frustrasjon. Stakkars ansatte, delene kommer ikke om man kjefter, men er man frustrert, så er det ikke lett å besinne seg.

OG snappet opp at det er mye feilsendinger av deler for tiden, som teknikere er frustrert over. Men de har folk fra både USA og Nederland for å hjelpe seg, så håper på bedring...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

sjokomelk

Da ringte Tesla i Stavanger meg litt over klokka 12 og sa at bilen min ikke blir ferdig i dag heller. Jeg skulle selvfølgelig ønske at jeg fikk den tilbake i dag, men bra at de ringer såpass tidlig på dagen og gir beskjed. Dette er den typen oppfølging jeg forventer og setter pris på. :)

Så jeg skal bare dure på som vanlig med dagen min, og ny beskjed kommer i morgen.
Eneste minuset med lånebil er at jeg ikke kan fjernstarte varmen. Og nå er det de to kaldeste dagene i året med 10-12 minusgrader. Brrrrr....

DagfinnN

Har ny S100D levert i slutten av november. Første OTA gikk greit, de 2 neste har feilet. Sendte mail til Ålesund og fikk svar innen 30 minutter. De gikk inn på logg og fant en feil på 12 v batteri som hindrer oppdateringen. Sjelden men skjer sier de. Løses med resette dette batteriet, men må inn på SC. Svarte meg etter en time med info om feilen. Får straks time for dette.
Meget god service synes jeg - altså ingen grunn til bare å svartmale her.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Vhagar

Sitat fra: o.b.lix på onsdag 28. februar 2018, klokken 09:53
det som var nytt var at tekniker og kundebehandler i lag gikk gjennom bilen med meg for å være sikker på at alt var oppfattet riktig.

Dette har de gjort hver gang med meg hvertfall (Ålesund). Det noteres flittig av begge to. Og kundebehandler går over bilen med meg ved utlevering også.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

o.b.lix

Sitat fra: Vhagar på onsdag 28. februar 2018, klokken 14:30
Dette har de gjort hver gang med meg hvertfall (Ålesund). Det noteres flittig av begge to. Og kundebehandler går over bilen med meg ved utlevering også.

Det er kanskje "best practice" de får på plass nå?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Kramzz

Tesla kokstad har meget hyggelige Teknikere og kundebehandlere! De gjør sitt beste for å blidgjøre alle som kommer er mitt syn hvertfall =)
Dolphin grey Model s P85 2013.
Alt utstyr utenom Sikkerhetspakken.

Skoda Enyaq IV80

Model 3 reservert 12.06.2017-kansellert

Svart E-Golf 2015 (Tatt i innbytte mot IV80)

.

elbilmanne

Jeg har nevnt dette noen andre steder også, men tenkte å samle historien her:

Bilen vil ikke kjøre hjem fra jobb en dag, og må taues. Jeg får tilbud om diverse ukurante leiebiler, bl.a. Toyota Yaris. Ender med en Kia Rio i flere uker som jeg omsider får byttet i en litt større kia. (Med en egenandel på 10000 kroner om jeg skulle skade den >:()

Bilen har nå stått oppbevart på Karihaugen siden første uka i februar. Det er nå fem ganger. Tesla har enda ikke ringt meg med oppdatering en eneste gang, jeg må ringe dem hver uke og får samme beskjed hver gang. "Bilen venter på time på Oslo Nord, blir sikkert tatt denne uken".

I forkant av dette, så har jeg ventet på service på stereoanlegget (ingen lyd fra annet en diskanten) siden begynnelsen av november. Først glemte de timen min så jeg måtte booke ny i slutten av desember, fikk da time i februar, og før jeg rakk å komme meg til den, så måtte bilen taues. Bilen min stod faktisk oppbevart på Karihaugen i påvente av løfting ved Oslo Nord samtidig som jeg hadde booket time for fiks av stereo og full service på Rud.

Dette er så elendig som det kan gå an å få det. Det hadde nå vært en ting om de ikke klarte å reparere den, men når de ikke prøver, ikke klarer å skaffe til veie tilsvarende lånebil, og ikke engang klarer å holde meg informert om fremdrift, så har de mistet meg som kunde.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA