Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - grime

#1
Model S / 7600 km på 14 dager i Europa og England
søndag 29. oktober 2017, klokken 10:18
Vi tok oss en liten høsttur med vår nå ett år gamle S75D. Først Kr.sand-Hirtshals og ned til Monschau (praktfull middelalderby), deretter ned til venner i Sarlat-la-Caneda hvor vi ble et par dager, deretter Calais-Dover og nesten ti dager i England - og vi lærte en hel masse om Tesla!

For det første, lading på hurtigladere i Europa er virkelig 'no sweat', vi var tildels alene på ladestasjoner med opptil 16 ladere. På en ladestasjon i Tyskland var det riktignok hele 4 Tesla S'er som ladet - én svensk, én sveitsisk, én nederlandsk og oss - og ingen tyske. Og dette var den ene ladestasjonen som hadde 'så stor belastning' på hele turen.



For det andre, Tesla S'er skal tydeligvis være hvite i år.



For det tredje, vi prøvde å utsette bilen for litt utfordringer, men det viste seg at de var bare utfordrende for fruen. Hun følte at det tildels kilte i overkant for mye i maven.



Denne veien viste seg å være så smal at det tildels virket som om hjulene var på utsiden av den på begge sider. Men 27 graders helling var intet problem for Tesla'en på mildt høstføre.

Det eneste problemet vi hadde på turen var mangelen på superladere i Wales. Jeg hadde kjøpt et chademo adapter før vi dro, men hadde valgt en feil brikke til ladestasjonene. Det samme kunne ha vært et problem i The Lake district, men her hadde hotellet (Irkton Hall) en type 2 lader.

Turen ga virkelig mersmak og det blir nok flere slike i tiden fremover.
#2
Zoe / Sv: Why The Renault ZOE Is Europe's Killer EV Right Now
tirsdag 13. juni 2017, klokken 10:27
I have a slightly different theory here. Zoe is inexpensive, cute and seemingly goes a long way when fully charged. A perfect car for the first time buyer of electric that only makes short trips.

But what if you're going a long way and need to charge on the way? No fast charging - totally wrong car!
#3
e-Golf / Sv: Nye Car-Net
tirsdag 13. juni 2017, klokken 10:19
Den nye versjonen av Car-Net ser riktignok til å fungere, noe den gamle bare tidvis gjorde. Men jeg foretrakk så absolutt layout og funksjonalitet på den gamle. Den nye har også enkelte merksnodigheter. Forleden stod eGolfen plassert foan garasjen - ca 25 m fra huset. I følge Car-Net stod den ca 150 m i luftlinje fra huset og i nesten 180 graders feil vinkel. Den ville så ha meg til å kjøre ca 450 m for å komme dit (kjøre med hva?). Det var riktignok den ene gangen.
#4
e-Golf / Sv: HVORFOR e-golf?
tirsdag 13. juni 2017, klokken 09:53
Vi kjøpte en eGolf høsten 2015. Vi hadde egentlig bestemt oss for en Mercedes B-type, men oppdaget så at den ikke tok hurtigladning og da ble valget enkelt. Leaf'en er for utrolig stygg og en 5 min prøvetur med eGolf'en overbeviste.

Det vi ikke liker er at det er litt mye støy fra bakhjulene samt at bryteren til vindusheisen er alt, alt, alt for hard. Det vi liker er - resten av bilen.

Bilen brukes i Oslo/Drammensområdet på vinteren og på Sørlandet i sommerhalvåret. Den går gjerne 3-4 tur/retur turer Lillesand Oslo i løpet av sommerhalvåret.

18-20 min lading på Fokserød og ca 10 min etterladning på Brokelandsheia fungerer glimrende, men vi bruker dermed ca en time mer på Oslo-Lillesand enn med fossilbil. På den annen side er det ingen fare for fartsbøter. Ved returen lader vi ved avkjøring til Kragerø og deretter på Fokserød. Og - på sommeren er det mulig å få vesentlig flere km ut av bilen enn det 'Guess-o-meteret' antyder.

Vi har vært så strålende fornøyd med eGolf'en og opplevelsen med el-bil at vi nå også har byttet ut den store familiebilen, riktignok med en Tesla S. Men det er fortsatt eGolf'en som brukes mest.
#5
Tesla / Sv: Utvidet garantiforsikring
tirsdag 13. juni 2017, klokken 09:10
Jeg var også interessert i denne forsikringen - i utgangspunktet. Men da jeg så at den ikke dekket drivlinje eller batteri, opplever jeg at denne er helt på høyde med Elkjøps forsøk på å selge 3 års forsikring ved kjøp av kjøleskap. Tilnærmet fullstendig bortkastet!
#6
Tesla / Ujordet lading av Tesla
lørdag 03. juni 2017, klokken 13:44
Vi har planer om en tur til  Sør-Frankrike på ettersommeren og være der en ukes tid på ettersommeren. Deretter er planene om ytterligere en drøy ukes rundreise i England.

I Frankrike er det ca 70 km hver vei til nærmeste superlader. Vi har Chademo adapter, men jeg aner ikke hvor langt det er til nærmest hurtiglader med dette. Jeg ser også tilsvarende problemer i England. Der skal vi først til The Lake District og Yorkshire Dales, deretter kystveiene rundt Wales. Vi har derfor anskaffet et inntil 16 A adapter som passer de forskjellige europeiske standardene, men den jorder ikke støpselet på ladekabelen. Er dette et problem i praksis?
#7
Problemet vårt er at vi bor ca 7 mnd i året i Lillesand og 5 mnd i Oslo. I løpet av Lillesands-beboelsen drar vi relativt ofte til Oslo i forbindelse med styremøter, barnebarns jubileer o.l. Med eGolfen og et par ladinger under veis (sommerstid) går dette greit, bortsett fra at vi gjerne skulle ha hatt med oss en henger. Vi trenger ikke 300-700 hk, men vi trenger hengerfeste og hadde satt pris på å slippe å stanse for lading under veis.
#8
e-Golf / Sv: Hva savner vi på e-Golfene våre?
mandag 24. oktober 2016, klokken 23:33
Har en ett år gammel eGolf og har bestilt en 2017 300 km modell. Håper at denne kommer med hengerfeste! Vi har fortsatt en diesel-forurenser med hengerfeste og skulle gjerne sett denne over i de evige jaktmarker. Men vi er helt avhengig av hengerfeste til stort sett korte turer.
#9
Ladeplasser og ladekabler / Vassbotn Grillene, Larvik - skumle saker!
mandag 24. oktober 2016, klokken 21:50
Skulle kjøre eGolf fra Lillesand til Oslo via Skien forleden. Toppet opp med 20 km margin på Brokelandsheia, neste ladested var tenkt å skulle være Fokserød (151 km fra Brokelandsheia når det var via Skien). Ladingen på Brokelandsheia gikk helt greit på "normaltid" og det slo meg overhode ikke at bilen kanskje ikke var like effektiv på 3-4 +-grader i og med at ladingen gikk på normaltid. Vi har kjørt denne trekningen (utenom avstikket til Skien) mange ganger - i sommertemperaturer.

Først ved Langangen (bakken gjennom Telemarksporten er ille!) begynte rekkeviddeangsten å komme krypende. En liten titt på ladestasjoner.no viste at Vassbotngrillene hadde ladestasjon på begge sider av E-18 - og angsten gikk over. Jeg tok av der, fant riktignok ingen ladestasjon, men den hyggelige unge damen bak disken fortalte at hun trodde at det var en ladestasjon var på sydgående løp og at det var en undergang jeg kunne kjøre gjennom.

Jeg kjørte gjennom undergangen, fant ladestasjonen og der var det en rund trefasekontakt samt en vanlig 10 Amp kurs. Jeg har en ren type 2 kabel samt den vanlige ladekabelen.  Den eneste muligheten var dermed den sistnevnte. Plugget inn og fikk meldingen om at det var 7 timer til fulladet. Jeg ble sittende i en liten time og fikk hele 7 km. Dette var håpløst! Jeg ga opp og skulle kjøre tilbake til nordgående løp, men der var det skiltet "innkjøring forbudt".  I det jeg tenkte at det gir jeg blaffen i, kom det en bil i nærmere 100 km i avkjøringsfeltet - ca 2-3 m fra meg. Regner med at jeg ikke var den eneste som skvatt. Lang historie kort, jeg snek meg gjennom det forbudte, fant ingen ladestasjon i Larvik, men klarte å komme meg til Fokserød etter en mengde varselsmeldinger på bilen. Koblet til og fikk oppgitt at jeg hadde 0 % batteri enda bilen sa at jeg hadde ytterligere én km igjen å kunne kjøre.

Konklusjon 1: Vassbotn Grillene bør kun brukes i sydgående retning og ta da med en trefase kontakt!
Konklusjon 2: Det går med mer strøm på 3-4 grader enn på 15-20!
#10
Kjøpe elbil? / Sv: Ikke kjøp ny elbil nå!
onsdag 21. september 2016, klokken 07:32
Vi kjører strekningen Lillesand-Oslo-Lillesand endel ganger i året og brukte fossil-uhyret vårt til dette frem til tidlig i vår. Det siste halvåret har vi bare brukt eGolf'en. Vi kunne antagelig ha klart strekningen med én hurtigladning, men har valgt å bruke to - Brokelandsheia og Fokserød - og lader da kun til ca 80 %. Da har vi aldri mindre enn vel 20 % av kapasiteten i behold og ladingen tar 13-17 min. Nå i sommerhalvåret sparer vi da ca kr 300 hver vei, men bruker i praksis en liten time mer. Vinterstid blir det nok fossilkjøring igjen på denne strekningen.

Hadde eGolf'en også forvarmet batteriet under ladning, ville vi nok ha brukt den vinterstid også på denne strekningen. Men en "skrekkens" tur fra i vinter, hvor det riktignok var svært kaldt (-14,5 til -20 grader), ga bare ca 80 km kapasitet fra fulladet batteri og 37 min hurtigladning ga bare vel 5 kW (-16 grader).

Det hadde selvfølgelig vært greit med en bil med dobbel batterikapasitet, men til minst 90 % av kjøringen vår har dagens eGolf mer enn tilstrekkelig kapasitet - såfremt det er +-grader. Rekkeviddeangsten har forlengst gått over og hurtigladere er stort sett tilgjengelige der vi kjører, det er bare de forbaskede minusgradene vi sliter litt med. Det blir dermed intet bytte av e-bil for oss de nærmeste årene.
#11
Vi bor i Brekkestø, litt syd for Lillesand, og skulle til hytten til noen venner av oss på Førevatn - 81 km fra Brekkestø. eGolf'en var fulladet i Brekkestø (206 km i øko pluss) og vi brukte "134 km" på å komme frem med ca 440 m høydeforskjell. Vi efterladet derfor i noen timer etter å ha kommet frem.

Turen vår var dermed beregnet til ca 162 km, med det ble bare 15 km  som gikk med til tilbaketuren. Vi kjørte reelt 169 km, men det "kostet" bare 149 km. Og - jeg er imponert!
#12
Var innom Tesla på Sørlandssenteret forleden og så på hva de hadde gjort de siste årene. Nå er jo faktisk innredningen på de nye Tesla S'ene langt på vei på høyde med tyskerne, men så er det dette med henger festet, da. Hva er det som egentlig finnes eller kommer med hengerfeste? X modellen vil jeg bare ikke ha. Opplever bakdørkonstruksjonen som helt på trynet og SUV er liksom ikke min greie.
#13
Må trykke to, av og til tre, ganger før vindusheisen reagerer, men dette er det skrevet om tidligere.
Irritasjonsmoment med at radioen forandrer lydvolum etter hastighet. Kan dette justeres bort?
Ulyd ved krappe svinger i forbindelse med parkering, gnisse/skrapelyd.
Begriper ikke hvorfor den lader så utrolig tregt i starten på ladingen i forhold til etter hvert på 16 Amp.

Ellers? Glimrende fornøyd! 8 mnd gammel drøye 6000 km.
#14
e-Golf / Imponerende rekkevidde på e-Golf i sommertemp.
mandag 06. juni 2016, klokken 21:54
Sist lørdag kjørte vi fra Brekkestø til Førevatn i Froland og tilbake, en strekning på drøye 80 km hver vei og en høydeforskjell på vel 430 m. Det er også en rekke lavere åsrygger som må krysses og de fleste nedoverbakkene er litt for slakke til at cruise controllen klarer å regenerere. Jeg visste at vi kunne lade noen kW når vi kom frem og så ingen grunn til å kjøre annerledes enn om det hadde vært en vært en vanlig fossilsluker.

Vi startet med 206 km(!) - de første 7 km forsvant på den første kilometeren - og vi hadde igjen 68 da vi kom frem. Vi ladet litt, bare for sikkerhets skyld, og startet med 114 km. Da vi kom hjem, var det igjen 99 km! Vi hadde bare brukt 15 km på hjemveien. Nå hadde vi riktignok ladet godt i bakkene ned fra Førevatn, ved bunnen var vi oppe i 159 km, men likevel. Vi kjørte drøyt 161 km, men brukte tilsammen 153 km i små kupert terreng og med noe noe nygruset grusvei - stort sett på cruise. Vi kunne sikkert ha spart minst 15-20 km til på å kjøre Eco og "manuelt".

Jeg er klar over at km-angivelsen er særdeles lite nøyaktig, men jeg ble imponert! Jeg er også veldig imponert over bilen og foretrekker helt klart denne til små- og mellomlang kjøring i forhold til vår nå 10 år gamle A-8.
#15
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Spør Arctic Roads
tirsdag 19. januar 2016, klokken 23:47
Arctic Roads har en alt for klar forretningsmodell, men jeg er er redd for at denne kommer til å feile. Dersom de hadde hatt kapital tilstrekkelig til å igangsette deres 388 ladestasjoner, ville de har vært usedvanlig spennende. Men med modellen de kjører i dag er det kun regionale interessenter som er interessert i å bli kunder og med prisingen av "tilfeldige kunder" priser de seg fullstendig ut.

Jeg foreslo at de burde innføre et fornuftig kontantkort, men de opplevde at dette var et dårlig forslag.

En tilbyder som Arctict Roads med 388 ladestasjoner med stor kapasitet, kunne ha vært en vinner sett med mine øyne. Men det betinger at de har ladestasjoner der jeg trenger det.  Godt utbygget i enkelte regionale utposter er bare ikke tilfredsstillende og særlig ikke når ladeprisen nærmer seg det astromomiske for dem uten abonnement.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA